Auto in Zuidelijk Afrika

Hallo,

Ik en mijn vriend willen rond september richting zuidelijk Afrika vertrekken.

We willen graag rond trekken, de natuur zien en hier en daar wat vrijwilligerswerk doen.

We hebben geen nood aan luxe, dus zeker ook niet aan hotels.

We zouden graag veel rondtrekken en we overwegen om ginder een auto te kopen waarin we kunnen overnachten.

Heeft iemand hier enige ervaring mee qua veiligheid?

We willen ook graag mensen helpen en vrijwilligerswerk doen, het is niet ons plan die mensen hun ogen uit te steken met een of ander super chique auto…

Heel veel dank!

Groetjes,

Camerilla

Hallo,

wij gaan al een aantal jaren op vakantie in ZA en kennen er ondertussen ook een aantal mensen die ginder wonen. Ik weet dat het niet verstandig is, zoniet zeer onverstandig om 's nachts in je auto te slapen in ZA. Waar gaan jullie de auto parkeren? Het is niet veilig om in het donker rond te struinen als je het land niet kent. Wees voorzichtig!

In de auto op de camping?

Ik zou het niet doen, trouwens dat is niet toegestaan.

Ik wil jullie niet afschrikken. Zuid-Afrika is een prachtig land, met geweldige plaatsen om te bezoeken, met hele fijne mensen. Helaas is Zuid-Afrika ook een land met een pijnlijke geschiedenis. Ik raad je aan om wat lectuur te raadplegen over de veiligheid in ZA en wat je als bezoeker wel en niet kan doen. Als je met een gezonde attitude naar ginder vertrekt kan je veel verwezenlijken, maar je moet zeker op de hoogte zijn van de ‘do’s and dont’s’.

veel succes!

Hallo,
Wat jullie willen gaan doen kan prima. Zij het dat je inderdaad heel goed moet uitkijken waar je gaat slapen. Tijdig (=voor invallen duisternis) goede plek zoeken. In veel (maar lang niet alle) gebieden zijn campings. Anders ga ik vaak op bewaakte parkeerplaats van hotel of zo staan. Soms loop ik daar restaurant in en eet wat om daarna stiekum in de auto te gaan slapen.

Het grote verschil tussen arm en rijk leidt helaas tot diefstal en soms tot erger. Hoe basic je ook gaat reizen en hoe oud je auto ook mag zijn, je bent VEEL rijker dan de meeste inwoners van SA en daarom loop je dus risico.
Koop bij voorkeur auto zonder overbodige ramen zodat het moeilijk te zien is wat je allemaal bij je hebt en ook privacy hebt als je achter in zit/slaapt.

Ik reis al jaren op ‘jullie’ manier is SA en ben pas 1x bestolen.
Succes Klaas

Hallo,

Allen heel erg bedankt voor jullie reacties.
We weten dat we nooit ergens zomaar kunnen gaan staan en kamperen, wat we ook nooit zullen doen.
We zullen altijd op een camping staan of op een parking bij een hotel/hostel.
We zijn van plan om onderweg ook ontwikkelingswerk te doen, we weten dat we veel meer rijksom hebben dan de meeste daar met onze auto, maar we kunnen mensen ook hulp verlenen op zo een plekken. Goederen halen in het dorp bv.

We weten dat een reis in Afrika helaas ook gevaren in houdt, maar ik heb al veel positieve reacties gekregen van mensen die gereisd hebben op de manier dat wij het willen doen.

Dus we hopen voor het beste!

Groetjes
Camerilla

Hallo Camerilla,

ik wens jullie een behouden en fijne ontdekkingsreis naar het prachtige ZA!

groet,

Joeterke, met al je goede bedoelingen, ik vind dat je mensen niet onnodig bang moet maken. Met een beetje verstand is er niet veel aan de hand.

En Carmilla, zo’n ontzettend target ben je nu ook weer niet: Afrika is een stuk meer westers dan je waarschijnlijk denkt. Er zullen genoeg mensen zijn met een duurdere/mooiere auto dan jullie, zelfs in de slechtere gebieden. Succes.

Dag Martijn,

het is niet de bedoeling geweest mensen bang te maken, het is de bedoeling hen te wijzen op de potentiële gevaren. Ik vind het niet eerlijk om tegen mensen die om advies vragen over wat er kan in ZA, te zeggen dat je zonder problemen 's nachts in een auto kan slapen. Dat je zomaar overal kan rondstruinen.
Wij zijn al heel vaak in ZA geweest met aanvankelijk kleine kinderen . Mensen in onze omgeving zijn beroofd, gecarjacked, bedreigd…Mijn excuses als dit niet fijn overkomt op dit forum, maar het is de realiteit.

Ik ben dan erg voorzichtig (zeg realistisch) in het geven van advies. Ik heb nergens gezegd dat je bang moet zijn. Dat is een interpretatie. Als dat zo was, zouden wij niet met de kids naar daar trekken elk jaar. Ik wilde enkel duidelijk maken dat je (ik citeer uit het originele bericht): “op de hoogte moet zijn van de do’s don’ts”. Dit geldt niet enkel voor ZA, maar voor alle landen waar de criminaliteit een probleem is.

Deze zomer gaan we zelf weer die richting uit en we vinden het fantastisch!