Hoi,
Ik en mijn vriend zouden graag drie weken naar Zuid Afrika willen. We hebben nog niet gekeken welke regio/steden we willen bezoeken. Ook weten we nog niet of we een losse vlucht en auto huren. Of een Fly and Drive pakket.
Deze keuzes hangen eigenlijk samen met de mate van veiligheid in het land/de regio’s. Als we zelfstandig zonder gids zouden willen rijden in een huurauto, zou dit veilig zijn? Wat is jullie idee/ervaring? En dien je dan voor het donker aan te komen bij accomodatie in alle gebieden, of geldt dit alleen voor bepaalde gebieden?
Oftewel, ik ben erg benieuwd naar wat men aanraadt/afraadt qua zelf rijden in ZA.
Groet
Je kan makkelijk zelf daar rond rijden waarom niet. En ja het is aan te raden om voor het donker bij je accomodatie te zijn. Dit,omdat het gewoon aarde donker is en je weinig kan zien. Er lopen altijd mensen en dieren langs/over de weg die je echt niet ziet.
en dit is wel overal eigenlijk. In welke periode willen jullie naar Zuid Afrika gaan.
Per zijn verschillende websites voor leuke b&b, lodges etc. Om te overnachten. En wat willen jullie precies gaan zien. Wil je de nig5 gaan zien, dan zeker naar het Noorden, Kruger park, ST. Lucia, Hwulie imfolozie om er maar een paar te noemen.
We gaan in maart 2015. Alvast heel erg bedankt voor je reactie. De big 5 zou mooi zijn als dat zou lukken. We zouden ook graag een mooie wandeltocht maken. Ik zag laatst de drakenbergen, erg mooi.
Inderdaad kan je goed wandelen daar. Maar in Swazieland zijn vele wandeltochten, in ZA wat minder, is niet echt een wandel land. Wandelen kan ook in Tsikisjama park, wild coast.
Zuid-Afrika niet echt een wandel-land?? Meestal nemen toeristen daar gewoon geen tijd voor omdat ze in drie weken zo veel mogelijk van het land willen gezien hebben.
Alleen al op deze website staan er honderden mogelijkheden, gespreid over het ganse land. Linksboven staan de meest populaire.
Trouwens, Tsikisjama bestaat niet bij Google!
Groetjes,
Toetske
Hoi,
Zelf rijden in Zuid-Afrika is zeer goed te doen!! Alleen zal het even wennen zijn aan het links rijden en met een auto rijden waarvan het stuur aan de rechter kant staat. Vooral het schakelen is altijd verwarrend in het begin omdat de knuppel links staat. En inderdaad voor koeien op de weg als het donker is, moet je goed voor oppassen. Anders is in het donker rijden niet echt een probleem. In de grote steden zou ik persoonlijk niet de weg vragen aan lukrake mensen als het donker is. Maar ben pas nog eens in Kaapstad en Johannesburg geweest, en heb me niet onveilig gevoelt.
Ik denk dat Zuid-Afrika een prachtig wandelland is. Als je de tijd hebt, zou ik ook zeker overwegen om een meerdaagse tocht te doen. Dan ben je gewoon eens helemaal in de natuur. Meerdaagse tochten die ik heb gedaan en zeer mooi zijn: the Wild Coast trail van Port St Johns tot Coffee Bay (een 5 daagse tocht door afgelegen Xhosa dorpjes en over het strand), the Alexandria trail dichtbij PE (een twee daagse tocht door de tweede grootste duinformatie in de wereld), etc. Je kan ook mooi wandelen in Tsitsikamma in de tuinroute, in Hogsback in de Oostkaap, en de Drakensbergen zijn idd heeeel mooi. Veel amusement met het voorbereiden van uw reis.
Groetjes,
Maart is een mooi maand : niet te heet meer, richting herfst en over het algemeen rustig. Denk wel even aan eventuele vakanties (heb ik zo 1-2-3 niet paraat) want dan zijn veel accommodaties volgeboekt. Zelf rijden is in het begin (zeg de eerste paar uren) even wennen : het schakelen en m.n. het richting aangeven met de ruitenwissers (de hendels zitten omgedraaid). Verder is het aan te bevelen om zelf te rijden want dan heb je de tijd aan jezelf. En ja : de hiking trails in de Drakensbergen zijn geweldig!
Gewoon een automaat huren, heb je het schakelen niet nodig. Heerlijk, ik rijd met een automaat !
Ja, daarom hebben wij jaren geleden een Jeep GC gekocht : de aanschafprijs van die 4x4 hebben we er al dik en dik uit sinds 2010…En de layout van de hendels zijn ook ‘Europees’ dus geen richting aangeven met zwaaiende ruitenwissers haha.
Inderdaad heb ik ook geen last van met mijn Jeep.,rijd zo heerlijk die auto.
Koop het boekje van Rother met wandeltochten in Zuidafrika (in het Duits): je kan er enkele halve of hele dagtochten uitpikken…
Qua veiligheid: duisternis mijden, en townships mijden; wat opletten in het verkeer.
Maar onveilig hebben wij ons in 2x3 weken ZA west en oost nooit gevoeld.
Bedankt allemaal voor jullie nuttige tips!! heel fijn!
Hallo
Handmatig schakelen is echt maar even wennen, dus waarom een veel duurdere
automaat?
En wat betreft de ruitenwisser/clignoteur, steeds minder auto’s hebben die voor ons
verkeerd om zitten, de laatste 5 jaar geen last van gehad!
En zelfs daar ben je in een paar uur aan gewend!
Groet Peter