Ik volg een media opleiding en er is mij aangeraden om stage te lopen in Kaapstad.
Het lijkt mij heel gaaf!
Toen ik thuis kwam en dit aan mijn ouders vertelde werden ze meteen boos en zeiden ze dat dit een van de gevaarlijkste steden in de wereld is.
Ik heb op internet al veel gelezen en de reacties zijn allemaal heel wisselend.
Ik vroeg mij af, wie is hier al geweest en wat is jullie ervaring?
Mijn persoonlijk ervaring is dat me nog nooit ook maar enig moment onveilig hebt gevoeld. Ik ben ten alle tijden in de drukke (toeristische) gebieden gebleven, 's avonds niet alleen over straat gegaan en verder gewoon m’n gezonde Hollands verstand gebruikt (niet teveel geld op zak, geen dure camera bungelend op m’n buik, etc.) en dan red je je prima in Kaapstad!
Aan je forumnaam te zien zijn we niet van hetzelfde geslacht, misschien dat je er nog “speciale tips/instructies” zijn waar je als vrouw meer op moet letten dan als man. Vast genoeg forumleden die je dat kunnen vertellen! Ik zou de kans grijpen als ik jou was
Hoi Tessa!
Je ouders hebben gelijk, Kaapstad is een van de meest gevaarlijke steden ter wereld met een van de hoogste aantallen moorden per inwoner.
Goed, hebben we dat gehad!
De onveilige gebieden betreft de grote townships ten oosten van het centrum, en de beruchte Cape Flats. Hier hoef je je niet druk om te maken want deze gebieden heb je niets te zoeken en zal je voor je stage ook niet terecht komen. Meer en meer scholen en beroepsopleidingen laten de studenten stage lopen in Kaapstad, denk aan de Hogere Hotelschool in Maastricht. De stage bureau’s zoeken gemeenschappelijke woonruimte uit in de goede gebieden van Kaapstad en dat hoeft niet onveiliger te zijn dan bijvoorbeeld Amsterdam. Er zijn gewoon een paar spelregels waar je je aan dient te houden en dan zul je een geweldige stage beleven.
Doen dus!
Groeten Remco.
Altijd doen, maar gewoon oppassen.
Als je je goed voorbereidt en goed laat informeren, lijkt me er niet veel aan de hand.
Ik zou vooral ook je ouders in de voorbereidingen betrekken, zodat ze weten wat je plannen zijn en waar je terechtkomt (waar baseren zij hun beweringen op? Zijn ze er ooit geweest?)
Veel plezier!
(ik ben zelf komend voorjaar 2 maanden in Kaapstad, heb er ontzettend veel zin in :))
Hoi Tessa,
Ik heb zelf 6 maanden stage gelopen in Zuid Afrika, Kaapstad en ik kan zeggen dat dat het beste stuk van mijn leven was tot nu toe. Ik heb me geen enkel moment onveilig gevoeld en heb mijn hart verloren aan deze mooie stad.
Natuurlijk is er wel crime, maar in principe zou dat overal kunnen gebeuren. Het is inderdaad wel verstandig om niet helemaal opgetut (en daar mee bedoel ik… grote sieraden, camera’s etc) op stap te gaan. Loop niet in je eentje 's avonds rond (bel een taxi, goedkoop en gemakkelijk) en let tijdens het uitgaan op Longstreet goed op je tasje (ze slaan toe op het moment dat jij afgeleid de taxi in stapt, draag je tasje dan ook met de opening naar de binnenkant toe). Er komen natuurlijk wel mensen op je af gestapt die vragen om geld, zeg dan nee sorry en loop dan door. Uit mijn ervaring liepen ze dan weer verder.
Een tip, regel alles goed van te voren. Je stage, je accommodatie, zorg ook voor iemand waar je op terug kan vallen(als dat kan), stel dat er iets gebeurd. Verder kan ik het iedereen aanraden, Kaapstad is fantastisch!
Wil je nog meer weten, kan je me e-mailen op annaaatje@gmail.com
Groetjes en succes!
Oh ja, als je nog accommodatie zoekt, ik weet een hele leuke studenten woning in de Bokaap. Het is niet goedkoop, maar wat je er voor krijgt (inclusief water, gas, electriciteit, internet en een hele lieve huisbaas) en het voordeel is, je woont samen met andere studenten van over de hele wereld.
Groetjes!
Hoi Tessa,
ik zeg: gewoon doen! Kaapstad is geweldig en naar mijn mening de leukste grote stad van Zuid Afrika!
Ook ik heb daar een half jaar gewoond en stage gelopen en vond het helemaal super! De tips over veiligeheid etc staan hierboven al goed beschreven! Als je daar op let is het prima!
Ik ben samen met twee meiden die daar ook stage liepen door za gaan crossen met een auto en dat was ook echt een super ervaring, wat je zeker moet gaan doen. Je hebt heel eenvoudig een auto gehuurd en met de lonelyplanet op zak kun je een mooie route plannen met leuke hostels (die zijn er genoeg).
We hebben zeker spannende momenten meegemaakt, maar dat had meer te maken met het weer of de zon die onderging, dan mt de mensen daar! Iedereen is zeer behulpzaam en vriendelijk. Hielt onze auto er mee op? Dan stapten mensen uit hun auto om een duwtje te geven(zonder het ze te vragen).
Ook had ik goeie ervaringen met mijn collega’s van mijn stage. Je kunt echt op ze bouwen, ze hebben goed voor ons gezorgd, werden regelmatig uitgenodigd voor etentjes en feestjes en als we heimwee hadden stond hun deur altijd open. Zuid Afrikanen zijn hele lieve warme en betrokken mensen die er zeker een steentje bij bijdragen dat je je daar veilig voelt!
Heel veel plezier, het is een ervaring om nooit te vergeten!
Hoi!
Ik heb een jaar in Kaapstad gewoond. Het is heerlijk daar, zou er geen moment over twijfelen Kaapstad is een vriendelijk en gastvrije stad, de criminaliteit komt vooral door armoede, drugs en werkloosheid.
Nog een tip: als je een auto gaat huren/ kopen altijd je deur op slot, met name in de avond en geen spullen op je passagiersstoel leggen. Op drukke plekken je tas in de gaten houden en idd geen dure spullen showen aan de locals. Kaapstad is geweldig, gewoon geen gekke dingen doen maar dat geldt voor iedere stad.
Als je openstaat voor de verschillende culturen en interesse toont zullen mensen je niet als arrogant ervaren en iemand met veel geld maar juist als iemand die in contact wil komen met de community. Daarnaast zijn ze erg bezorgd om buitenlanders en zullen ze er voor waken dat je veilig bent en het juiste doet.
Doen!
Groetjes Ingeborg
Hoi Tessa! Leuk dat je misschien stage wilt gaan lopen in Zuid-Afrika. Er gaan veel Nederlandse stagiaires naar Kaapstad, bijvoorbeeld via onze Nederlandse collega’s van 4Exchange, een onvergetelijke ervaring! Zeker doen, maar bereid je reis/stage wel goed voor. Voor tips kan je o.a. kijken op: www.african-backpackers.com/stage. Succes met het maken van je stage/reis plannen!
Is vandaag op het nieuws dat Kaapstad de nummer 1 stad is om te studeren en stage te lopen. Dus…:zon02:
Kaapstad blijkt een van de veiligste steden van Afrika te zijn.
Tenminste dat heb ik mij laten vertellen (A)
Uiteraard is hier ook criminaliteit maar ja waar is dat niet?
Daarnaast is het echt een mega geweldige stad. Heb er een half jaar gewoond voor stage en heb geen 1 dag heimwee gehad (A) Nu wel
Ik zelf heb mij nooit onveilig gevoeld. Je moet zoals al eerder gezegd uiteraard niet naar moeilijkheden zoeken zoals s avonds rondlopen in een township of achterstands buurt. Verder ben je in de toeristische delen goed op je tas/spullen letten. Zo droeg ik bij het uitgaan vaak een klein tasje daar die voor je en niet achter je, zoals de locals zelf ook zeggen. En uiteraard niet teveel spullen bij je dragen.
En als je een auto hebt nooit dingen zichtbaar laten liggen en de autodeuren op slot doen ook tijdens het rijden
Maar ik zou je zeker niet laten afleiden door verhalen over onveilig. Want ik en alle andere Nederlandse studenten die ik daar heb leren kennen delen een andere mening. De meeste mensen die op bezoek kwamen trouwens ook.