Ik wil misschien volgend jaar voor een half jaar naar Zuid Afrika gaan om daar stage te gaan lopen. Wanneer ik dit aan iemand vertel, krijg ik meteen te horen hoe gevaarlijk het daar wel niet is. Hoe denken jullie erover? Want ik kan nergens op internet iets vinden over de gevaren in Zuid Afrika.
Dat hoorde wij ook van iedereen toen we voor de eerste keer naar Zuid Afrika vertrokken. Vaak van mensen die er nog nooit zijn geweest.
Na er diverse malen geweest te zijn kan ik zeggen dat dit echt wel mee valt.
Er is over het algemeen meer criminaliteit dan in NL en het is ook harder. Een groot deel van de criminaliteit vind plaats in de grotere steden. Je moet er tijdens je verblijf wel rekening mee houden door een aantal regels in acht nemen, voorkomen is beter dan genezen. Neem bijvoorbeeld geen lifters mee, loop niet met je camera op je borst over straat, etc. etc. Voor de rest moet je er lekker naartoe gaan zonder je hierover teveel druk te maken.
Het verbaasd mij altijd dat de beste stuurlui aan wal staan, dit is ook hier het geval. Wij wonen al 33 jaar in ZA en ik ben het heel erg een met Martijn Verbeek. Als je oplettend bent en geen idiote dingen doet zoals je ook niet zult doen in zekere ander steden bv New York dan kun je het ech genieten. Een neef van ons uit Nederland was hier in December en had hetzelfde als jij gehoort, maar heeft zich er niet aan gestoord en had een fantastiesche vakantie. Een auto gehuurd en 4500 km ZA doorkruist. Als je hulp wilt hebben, kan je gerust met mij kontakt opnemen.
Zuid Afrika is statistisch gezien een zeer crimineel land. Dat is natuurlijk ook de beeldvorming vanuit de westerse media.
Ga je wat verder kijken, dan kom je er achter dat de meeste criminaliteit zich afspeelt in de townships, en de achterbuurten van de grote steden.
Het feit dat de emigratie naar ZA toeneemnt geeft al aan dat er veel meer plaatsen zijn waar nauwelijks iets gebeurd. Wanneer je gaat reizen door ZA kun je het beste er voor zorgen dat je voor het donker op de plek van bestemming bent. Vooral omdat er op de landelijke wegen nogal het een en ander rondloopt (dieren mensen).
Wanneer je eenmaal bekend bent in de regio, dan hoeft dat geen probleem te zijn.
Dus gewoon gaan, en je gezonde verstand blijven gebruiken.
Ik ben in juli een week in Johannesburg. Conferentie aan universiteit van Witwatersrand. Nu hoor je natuurlijk wel dat dit een onveilige stad is. Zijn er in dit verband tips of waarschuwingen ?
Geert
De criminaliteit in ZA wordt vaak door de media helemaal buiten proportie beschreven. het klopt dat er veel geweldadige overvallen enzovoort gepleegd worden, maar als het om de veiligheid van buitenlanders gaat valt het hier best mee. Of een land veilig is of niet is ook vaak een vraag van perspectief, bv ik woon nu al een tijd in ZA en ben nog geen een keer lastig gevallen, maar ben de laatste keer in Rotterdam in de Metro van mijn mobieltje beroofd. Maar de regels die andere leden besproken hebben zijn wel belangrijk, alleen op straat s’nachts gaat niet, en lifters meenemen is ook afgeraden.
bedenk wel dat er in Zuid Afrika enorm veel criminaliteit is, zo was Johannesburg altijd de meest criminele stad in Afrika, nu is dat Kaapstad.
Zoals al vermeld vind de meeste misdaad plaats in de townships en de achterbuurten van de grote steden.
Wel wordt er door met name de blanke gemeenschap af en toe behoorlijk hysterisch gedaan, en idd de media doet daar nog wel eens aan mee.
Gelukkig hoef je als bezoeker van ZA geen last hiervan te ondervinden. Maar blijf wel altijd alert in en rondom de grote steden.
volgens de 2005 statistieken was Johannesburg de vijfde meest criminele stad in de wereld. Kaapstad stond op nummer 28. Volgens Interpol waren Lagos, Mexico City en Los Angeles de top drie. Hou dan ook, blijf op je hoede. Denk dat het grootste probleem in ZA de werkloosheid en lange afstanden zijn, maar je loopt in sommige delen van Rotterdam, London of Parijs evenveel kans om lastige gevalt to worden. Help altijd als je met vrienden ben en je reis vantevoren afspreekt. heb zelf nog geen een keer last gehad, en denk dat een hoop nederlanders je het zelfde zullen zeggen.
Johannesburg was 7e, Kaapstad 4e, en die andere steden kloppen, althans dat waren de statistieken die ik op internet vond.
En vergelijkingen met europese steden gaan sowieso mank, de criminaliteit in de townships en achterbuurten is soms schokkend. Las laatst nog in de Sowetan over een jongen die zowel zijn moeder als de hond had verkracht…! Te walgelijk voor woorden, en zulke dingen gebeuren in Parijs of London toch echt niet hoor.
Grote armoede, geen vader in het gezin, AIDS en weinig uitzichten op een normaal bestaan drijven veel jongeren naar een bestaan als crimineel. Totsi zogezegd, en vaak heb je er ook veel jeugdbendes, naar Amerikaans model.
Hoe dan ook, mijdt deze plaatsen. Soweto is wel veilig te doen met een georganiseerde tour. Let op de nochelante voorbijgangers in Soweto, dat zijn politiemensen in burger.
Kortom, je gezond verstand blijven gebruiken en dan kun je van een fijne tijd hier genieten!
Ja dat heb je nu eenmaal met de internet. Zag gisteren nog een documentaire over Parijs en wat daar de laatste tijd allemaal gebeurd is! Tussen studenten rellen en Joden moorden in weet ik nou niet of wat er ergens ter wereld zo veel ergen is. En per vierkante meter is London’s West end een van de meest criminele plekken ter wereld. Denk ook dat het hier vaak gaat om criminaliteit dat veroorzaakt is door armoede terwijl het in Europa vaak om andere redenen gebeurdt.
Maar voor dat we doen als of de hele wereld een pot nat is, ZA is volgens mij een van de beste vakantie plekken ter wereld en ik moet de persoon nog ontmoeten die niet een fantastische stage periode in ZA heeft gehad.
Helemaal mee eens Johan, wij zijn niet voor niets geemigreerd naar de bush in Zuid Afrika. En zowat iedere gast die wij krijgen vinden allemaal dat de criminaliteit zwaar overdreven wordt.
Maar het is niet voor niets dat er berichten verschijnen, en in Europa wordt je bijv. beroofd van je auto/portemenee, terwijl in ZA je ‘gewoon’ vermoord word daarbij. Dat is denk ik wel het meest duidelijke verschil.
Ik wil misschien volgend jaar voor een half jaar naar Zuid Afrika gaan om daar stage te gaan lopen. Wanneer ik dit aan iemand vertel, krijg ik meteen te horen hoe gevaarlijk het daar wel niet is. Hoe denken jullie erover? Want ik kan nergens op internet iets vinden over de gevaren in Zuid Afrika.
Groetjes,
Sanny
Hallo Sanny,
Tja, alles is relatief.
Ik heb in Zuid-Afrika gewoond. Het is geen Nederland maar dat wil niet zeggen dat het een gevaarlijk land is om in te wonen.
Ik vind het het mooiste land wat er is!
De verschillen tussen arm en rijk zijn veel groter dan wat je hier in Nederland kent. Je moet dan ook op de hoogte zijn wat er in een land gebeurt, wat de gewoontes zijn en ben je bewust dat je het land niet kent.
Gedraag je niet als een ‘naieve toerist’ maar luister goed naar het advies van je ‘stagebegeleiding’ daar in Zuid-Afrika.
In Europa wordt het er ook niet vrolijker op, en wat in London en Parijs gebeurde, is ook een aantal jaren geleden in Den Bosch gebeurd.
Maar de vraag was over de gevaren in ZA, en als bezoeker hoef je daar dus niets van mee te krijgen. En geloof me, ik als lodge-eigenaar en dus werkzaam in de toerisme branche heb er alle belang bij dat het toerimse gewoon blijft doorgaan.
Veel van onze gasten vertellen dat ze vooraf zo gewaarschuwd waren, maar dat ze er niets van gemerkt hebben. Prima, maar er is natuurlijk wel het e.e.a. aan de hand in Zuid Afrika.
Om een beetje perspectief te krijgen kun je op www.saps.gov.za/statistics kijken. Niet iedereen is eens met die cijfers maar het geeft in ieder geval een beetje idee en je hebt de kans om te vergelijken.
Hoi, ik heb 8 maanden stage gelopen bij universiteit van Witwatersrand. Wat is 't voor conferentie?
Wits ligt dichtbij de wijken Hillbrow en grenst aan Braamfontein. Hillbrow is een no-go. Verder is het op de campus prima te doen, liever niet buiten wits campus rondlopen met je laptop. Jo’burg in het algemeen is prima te doen hoor, gewoon je gezonde verstand gebruiken. Beste is om een autootje te huren als je je wil verplaatsen in Jo’burg. Doe altijd deuren op slot tijdens rijden en spullen in de kofferbak of onder je stoel waar niemand het kan zien. Anders vraag je om “smash and grab” : ruitje intikken en bv laptop jatten.
Ik was een x op weg naar huis (was wel 's nachts) en moest achter een andere auto stoppen die al voor rood stond te wachten (normaal rij je 's nachts door rood). Dit was voor de ingang van Wits (empire road). In een x stonden er 2 mannen door de ramen te gluren op zoek naar iets van waarde in m’n auto, gelukkig had ik alles netjes in m’n kofferbak en kon ik op tijd wegrijden, maar het is nooit verkeerd om op te letten!
Verder is er in al die 8 maanden nog nooit iets van mij gestolen of is mij iets overkomen. Niet te koop lopen met je spullen!
Verder moet je echt naar Newtown als daar in die week 's avonds iets te doen is. Hier heb je namelijk veel optredens, culturele dingen op het market square. Wanneer je met een groepje gaat met paar auto’s is er niets aan de hand. Verder is Melville ook leuk voor eten/drinken. Andere wijken naast Melville die veilig zijn en in de buurt zijn van wits zijn parktown, parkhurst, forest town, rosebank, Houghton, westcliff, emmarentia, sandton, etc.
Voor meer specifieke info kun je me altijd een mailtje sturen.
kan iemand mij die link geven met de top crimineelste steden van de wereld?
Altijd interessant!
goeie discussie overigens.
Ben het (grotendeels) eens met wat er gezegd wordt…
Je kunt in nederland net zo goed met criminaliteit te maken krijgen, **MAAR **de kans dat dit in Z Afrika het geval is, is vele vele malen groter (helaas)!
Maar het is/blijft een fantastisch land (als je tenminste niets met criminaliteit te maken krijgt)
Je moet er gewoon rekening mee houden dat er wat kan gebeuren. Zorg dat je verzekering netjes in orde is zodat als je het moet afgeven je in ieder geval geen financiele schade door lijd. Laat in Ieder geval je bankpassen veilig opgeborgen ergens, want er is niets ergen dan zonder betaalmiddelen hier te zijn.
Ja, ik spreek uit eigen ervaring. Ik ben nu vanaf 28 Augustus in Kaapstad. Aan het einde van de eerste maand zijn we in een villa in Hout Baai overvallen. Niemand is gewond geraakt, maar wakker worden met een vleesmes op je keel en 3 gozers uit de township om je bed is niet fijn kan ik zeggen.
Ik ben toen in 1 klap al m’n waardevolle spullen verloren. Het heeft 3 weken geduurd voordat ik weer een bankpas had en 5 weken voordat ik m’n credit card weer had.
Dit kan gewoon gebeuren hier, het is simpelweg niet uitzonderlijk maar gewoon domme pech. We waren in huis te naive dat ons niets kon gebeuren, dus slaapkamers zelf zaten niet op slot.
Behalve een hoop verloren tijd bij de politie heeft het verder niet m’n fanatastisch tijd hier verkloot. Zuid Afrikanen zijn echt een enorm vriendelijk en gastvrij volk maar zoals overal op de wereld heb je de rotte appels.
Zoals eerder in dit topic moet jeje hier gewoon anders gedragen dan in Europa. Ik gebruik overal de auto voor, altijd deuren op slot en dat soort kleine dingetjes. Verder kan ik ook zeggen dat er op straat mij nog nooit wat overkomen is terwijl ik toch wel regelmatig 's nachts over straat ga hier in Observatory en ook op Long Street.
Dus gevaarlijk, wat is gevaarlijk. Neem gewoon je gezond verstand mee en neem voorzorgsmaatregelen. Ga je uit, neem cash mee in je broekzak. Huis altijd goed op slot, kamer op slot etc. Doe geen domme dingen als een zondag wandelingetje door een Town Ship, want dan vraag je erom.
Kijk eens in een folder die een buitenlander krijgt wanneer hij
Nederland of Amsterdam wilt bezoeken.
Je schrikt je rot…om bang te worden.
Nee hoor gewoon lekker naar ZA gaan en net zo op je zelf passen zoals je dat thuis ook doet.