Gevaren in Zuid Afrika

Ik ben net terug van drie maanden rondreizen door Zuid-Afrika, met een goedkoop huurautootje, en elke nacht slapen in een tent op een camping, van prachtige campings in de nationale parken tot zeer verwaarloosde municipals die vooral worden gebruikt door rondtrekkende arbeiders. Vooral in gebieden geweest waar weinig toeristen komen (Karoo, East Cape, Freestate en North Cape. en m.u.v. Kaapstad de grote steden links laten liggen. Niet één negatieve ervaring gehad, wel een aanrijding vlak bij een township, die op bijzonder behulpzame manier door de politie is afgehandeld. Omdat de auto niet meer kon rijden en we urenlang moesten wachten op een vervangende auto van de verhuurmaatschappij liet de politie al die tijd zelfs een ‘bewaker’ bij ons achter.
Je leest allerlei tips over verhogen van je veiligheid, waarvan sommige zinvoller zijn dan andere. Zo hebben wij wel eens lifters meegenomen (nee, drie jongemannen laten we dus staan, maar een oudere of een moeder met kind nemen we wel mee - met als gevolg dat we meer dan eens zijn uitgenodigd op plekken waar je als buitenlander anders nooit terecht komt). Het is inderdaad niet aan te raden om op eigen houtje rond te lopen in een township (ben je vergezeld van iemand die er woont, dan is er niks aan de hand, misschien met uitzondering van een aantal echte no-go gebieden, zoals Crossroads in Kaapstad). De tip om altijd met gesloten raampjes te rijden is echt onzin, behalve in grotere steden, waar bij verkeerslichten vaak hele groepen vage figuren rondhangen. Parkeren in grotere steden is wat betreft veiligheid geen probleem, er lopen altijd jongens rond (vaak herkenbaar aan hesjes) om voor een klein bedrag (ik gaf altijd 5 rand) je auto te bewaken. Tegen georganiseerde bendes kunnen ze niks uitrichten, wel tegen gelegenheidsdieven.
Wat betreft carjacking: uit kranten en gesprekken heb ik opgemaakt dat je daar in een onopvallende huurauto niet zo bang voor hoeft te zijn. Carjackers zijn vooral uit op auto’s die tot groepstaxi kunnen worden verbouwd, zoals busjes en grotere terreinwagens. De markt voor gestolen auto’s in Zimbabwe (waar ze vroeger vaak werden verkocht) is, zo las ik in een krant, ingestort. Wel is het een feit dat carjacking niet beperkt is tot de grote steden. Vorig jaar waren er verschillende gevallen in de Drakensbergen, maar het schijnt dat dat door de arrestatie van één bende is opgelost.
Kortom: Zuid-Afrika is een schitterend en fascinerend land om rond te reizen, waar je over het algemeen niet meer voorzorgsmaatregelen hoeft te nemen dan ook in Europa verstandig is (dus geen camera op de achterbank, en selectief zijn met het meenemen van lifters - en bedenk dat veel mensen geen enkele andere mogelijkheid hebben om ergens te komen dan door te liften).

hoi sanny,
Het is wel waar, zuid afrika is gevaarlijk! Maar idd net wat iedereen zegt, als je wat regels in acht neemt kom je een heel eind en je moet je vooral niet laten tegen houden. Ik heb een aantal maanden in khayelitsha (township vlakbij capetown) gewoond en 2x in capetown zelf. Daarnaast ben ik vaker in verschillende gebieden in ZA geweest. Je moet goed opletten. Alles wat je hoort gebeurt ook echt en ook echt met de mensen om je heen. vergeet niet dat we in nl opgegroeid zijn met een basis veiligheid wat men zich daar op veel plekken niet eens kan voorstellen. (en waardoor jij al gauw het gevoel kan hebben dat iedereen zich aanstelt)
De regels die ik voor mezelf hanteer zijn:

• openbaar vervoer (mini busjes) alleen overdag
  • liever ook niet in het weekend (veel mensen zijn dronken)
  • nooit alleen door een township lopen
  • vertrouw op je eigen gevoel
  • toch maar wel dat raampje dicht of deur op slot (ook auto)
  • snachts door rood rijden.
    = uitkijken op landweggetjes in het donker, niet iedereen heeft licht
    verder vooral genieten, maar wees niet naief!
    veel plezier, ZA is prachtig, als ik de kans krijg, dan hoop ik daar ooit nog eens te gaan wonen!

Wij, drie mensen, gaan in september voor een maand naar Z.A. Eerst zijn we een 10 tal dagen onderleiding van familie in Pretoria. Wij verblijven in een guesthouse in hun nabijheid. Zij gaan met ons opstap en bezoeken de plaatsen die onze georganiszeerde aansluitende bustour niet doet.
Hoe zit het met het geld dat we toch moeten hebben om onze maaltijden etc te betalen? Onze bankkaarten telkens meenemen op het lichaam? Kopy’s maken van de paspoorten of is dit nutteloos? Wij moeten toch zeker al bankkaarten meenemen, in de verblijfplaats laten is toch ook geen optie? Hoeveel geld zouden we moeten voorzien van thuis uit vooraleer we de bankkontakten moeten aanspreken? Is het aangeraden minder kontanten mee te nemen en stelselmatig geld op te nemen? Schoeisel? Sandalen of degelijke stapschoenen in september? Kleding? Wij blijven een maand en vertrekken terug huiswaards via Kaapstad. In de omgeving van Pretoria wat zeker bezoeken? Mijn vriendin was als kind woonachtig in Glencoe Natal en wil natuurlijk haar woonplaats en vrienden daar terug bezoeken, is het tedoen in afstand vanaf Pretoria? Wat op die reis naar Glencoe dan zeker bezoeken ? Ik ben vol ongeduld om zoveel mogelijk te venemen betreft onze trip. Morgen gaan wij boeken.
Onze Grote rondreis vertrek na onze 10 dagen Pretoria samen met familie in Johannesburg. Is Z.A. een duur land om rekening mee te houden voor de maaltijden? Zijn de nachten in september nog erg koud? Wij gaan vanaf 1 september tot einde van de maand. Hoe zit het met malariapillen want wij bezoeken ook het Krugerpark?
Alvast bedankt;

Beste Vera,

Z.A. is geen duur land, zeker niet met maaltijden. Voor 2 personen is uit eten gaan een feest, gemiddeld ben je rond de Zar 200,= is E 20,- kwijt.
Je kan hier gewoon met je bankpas geld pinnen, en gebruik van een creditkaart is hier zo normaal. Wij zelf hebben nooit veel contanten bij ons, doen alles met de kaarten.
Gewoon in je handtas, maar die dan goed bij je houden. (maar ja moet je overal)
Neem geen geld mee vanuit Belgie, is veel duurder. Hier gewoon pinnen.

Voor elke reis een kopie van je paspoort, bankpassen ticket etc. gewoon in je email zetten, kan je er altijd bij.

Je kan sandalen meenemen en als je veel gaat lopen dan je stapschoenen.

September is het voorjaar, kan nog fris zijn in de ochtend/avond en nachten, maar overdag heerlijk de zon kan van 20 tot 30 graden worden.
Dus zonnebril. hoed, en zeker goed insmeren tegen de UV stralen. De Uv stralen van de zon zijn hier gevaarlijke en ge verbrandt zo!
Kleding, doe laagjes aan en neem een fleece jack mee. (zeker voor de vroege/late game drives!) Kan dan best nog koud zijn.

Nee malariapillen zijn nog niet nodig in deze periode.

:zon02: