Zuid-Afrika gevaarlijk?

Na de middelbare school zou ik graag naar Zuid-Afrika willen om een jaartje vrijwilligerswerk te doen met de organisatie YFU, maar mijn ouders hebben zo hun bedenkingen omdat het criminaliteitscijfer daar erg hoog schijnt te liggen. Heeft iemand ervaringen met dit land? Maken m’n ouders zich terecht zorgen of heb ik gelijk wanneer ik ze vertel dat 't vast wel meevalt allemaal?

Jullie hebben beiden gelijk R8sje. Ja, het criminaliteitscijfer ligt hoog. Maar als je uit bepaalde wijken wegblijft en een aantal basisregels in acht neemt hoeven je ouders zich geen zorgen te maken.

Je kunt er meer over lezen in deze thread.

Zuid-Afrika is een enorm groot land: 33 x groter dan Nederland. Stel je voor: je woont in het veilige Appelscha terwijl in Luik een man met granaten en geweerschoten mensen dood.

In Zuid-Afrika zou dit alles in een provincie afgespeeld kunnen hebben. Stellenbosch bijvoorbeeld is relatief erg veilig, maar de Capeflats is statistisch gezien het meest crimineel.

Misschien dat dit artikel je helpt:

Durfal

http://www.peterrdevries.nl/wp-content/uploads/2010/03/Auteur-Dilan-van-Eijkeren.jpg Dylan van Eijkeren

Eén van die daredevils is de Nederlandse journalist/schrijver Dylan van Eijkeren. Voor de totstandkoming van zijn reisboek Ik zag een aap reisde hij ruim een half jaar moederziel alleen door Zuid-Afrika. Hij bezocht townships, zakte door in schimmige pubs, wandelde op z’n gemak door de straten van Johannesburg en doorkruiste gebieden die met borden waren aangeduid als *Crimezone, *waar uitstappen voor het maken van foto’s ten stelligste werd afgeraden. “En toch is me in al die tijd niets overkomen”, zegt van Eijkeren. “Ik ben er inmiddels al een paar keer voor langere tijd teruggeweest en vind het er allesbehalve levensgevaarlijk.”
http://www.peterrdevries.nl/wp-content/uploads/2010/03/ik-zag-een-aap.jpg
Volgens de schrijver is het van groot belang om de misdaadcijfers goed te interpreteren. “Er is op zich veel criminaliteit in Zuid-Afrika, de cijfers spreken voor zich, maar zeker negentig procent daarvan vindt plaats in de townships. Dat geldt voor de berovingen, de burenruzies, de moorden en zeker ook het enorme aantal verkrachtingen. Als je vervolgens kijkt naar wat er aan misdaad is in de rest van het land, denk ik dat het er niet veel anders aan toe gaat dan in Nederland. Wie gewoon z’n gezonde verstand gebruikt loopt in principe weinig risico. Een vriend van mij deed dat trouwens niet en liep met zijn blonde haar, witte broek en roze poloshirt dronken een kroeg uit. Toen hij vervolgens midden op straat heel opzichtig met zijn Blackberry naar z’n vriendin in Nederland ging sms’en werd hij beroofd. Tja. Dat zou hem waarschijnlijk in elke wereldstad zijn overkomen, ook in Amsterdam.”
http://www.peterrdevries.nl/wp-content/uploads/2010/03/WK.jpg
Om puur uit angst niet naar het WK gaan is volgens Van Eijkeren dan ook zwaar overdreven. “Als je maar rekening houdt met een paar basisregels. Niet je rijkdom etaleren, niet in het holst van de nacht pinnen en niet naar de townships. Maar de belangrijkste tip die ik wil geven is deze: laat je vooral niet gek maken.”

Groetjes uit de veilige bush - al 8 jaar - :),

Corné.

Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Ach valt allemaal wel mee. Wij wonen nu heel wat jaren in het Noorden van Johannesburg, die wel een "gevaarlijke"stad wordt genoemd. Maar vele delen zijn dat totaal niet. Je kan er gewoon komen, op straat lopen.
Maar in het echte centrum (waar het trein station is) is het minder pluis.

Ook in de grote steden in NL is sommige wijken echt gevaarlijk.
Mijn ruiten van de ruiten zijn een paar keer ingeslagen van de auto, toen ik in een "gevaarlijk"del van utrecht werkte.

Hier is dit nooit gebeurt.

Ja je moet oppassen en niet alleen in het donker op straat lopen en zeker niet het gevaar gaan opzoeken.
Naar een township gaan is niet doen, zelfs de inwoners zeggen dat het daar gevaarlijk is.

Het ligt eraan waar je bent in dit grote land en de organisatie waar je in zee mee gaat zal zeker je niet in een gevaarlijk deel inzetten.

het valt inderdaad mee, men heeft in NL zeer vreemde verhalen over dit land en waarom, kan ik je niet zeggen.
Ga er heen, laat je ouders met die organisatie praten en voorlichten.
het is een mooi land, met zeer vriendelijke en lieve mensen.

veel suc6

Ik ben er afgelopen oktober geweesten heb er 3 weken zelf rondgereden. Ik voelde me bijna geen moment onveilig, alleen het sfeerje langs het strand in PE vond ik wat vreemd.

We hebben wat basis regels in acht genomen, maar dan is het ook prima volgens mij. Denk vooral aan dingen als niet 's avonds over straat in de steden, niet buiten de steden autorijden in het donker, alles in de auto uit het zich bij parkeren en kluisjes van de hotelkamers gebruiken. Overal is veel beveiliging, daardoor voel je je ook veiliger.

Ik zou zo terug gaan en wat me nu opvalt, is dat de mensen die er niet zijn geweest het vooral over de criminaliteit hebben. Iedereen die ik ken, die er geweest is, zegt dat het prima te doen is. Ikwil het gevaar zeker niet bagatalliseren, maar gewoon opletten, dan is er niet zo veel aan de hand volgens mij.