Alles over Zuid-Afrika en Johannesburg

Ik woon in de US en reis voor business over de wereld :smiley: . Deze keer moet ik naar Zuid Afrika - Johannesburg ,eind April (dit jaar), voor ongeveer 5+ weken.
Heb alle papieren en inentingen, zo geen probleem wat dat betreft.

Maar, ik zou graag meer willen weten over de “wat te doen en niet te doen”.

Alle advies is gewaardeerd.

Bij voorbaat bedankt :smile: ,

Waar in Joburg zit je?
Het noorden is over het algemeen veiliger dan het zuiden.

Wat betreft veiligheid moet je ALTIJD opletten.
duren van de auto dicht.
's avonds niet alleen over straat
fototoestel niet als een Japanner dragen
etc etc.

Sjaak
www.wereldrondreis.eu

Hoi,

Johannesburg staat hoog op de lijst van “Gevaarlijkste steden des werelds” en is er zelf om berucht. Veel straatroven, carhijacking, diefstallen, moorden en noem maar op. De statistieken onderschrijven dat. De Township SOWETO is een verarmde, criminele, zwarte township waar regelmatig problemen zijn. Minder dan vroeger, maar nogsteeds gevaarlijk.
De handel in gestolen waar viert hoogtij en criminaliteit wordt als bezigheid beschouwd.

Aan de ander kan is Johannesburg, hoewel het niet de hoofdstad is, wel de belangrijkste stad van de republiek. Het is een economisch bolwerk waar heel veel bedrijven en ondernemers zich graag vestigen. Als je het te besteden hebt dan kan je absoluut een luxeleventje leiden.

Veel mensen die er geweest zijn zeggen geen last te hebben gehad van criminaliteit en er zelf dus ook geen slachtoffer van geweest te zijn. over het algemeen zijn dat mensen die daar niet erg lang verbleven hebben (tot ongveer een jaar), maar van de locals hoor je heel andere verhalen. Wij hebben zelf 7 jaar lang diverse au-pairs gehad uit Zuid-Afrika (allemaal blanken) waarvan er 3 uit johannesburg en directe omgeving kwamen. Deze komen met heel andere verhalen en zijn zelf meerdere keren slachtoffer geweest van een misdrijf als kaping, beroving, bedreiging, diefstal en intimidatie. Dus sta niet gek te kijken als het je eens gaat overkomen, ik hoop het natuurlijk niet. Verzet je niet in zo’n situatie, het kan dan slecht met je aflopen. Je kunt wel de nodige preventieve maatregelen nemen:

  • Als je in de auto zit vergrendel dan je deuren en leg geen waardevolle spullen in het zicht.
  • Laat waardevolle spullen liever thuis en neem niet te veel geld mee als je over straat gaat.
  • Mijd kleine, rustige straatjes en steegjes.
  • Gedraag je niet als een bang, potentieel slachtoffer want daar selecteren ze op.

Welnu
 ik hoop je niet heel erg afgeschrokken te hebben, want je moet je niet laten afschepen door criminaliteit. Je moet gewoon gaan, het is een prachtig land en zeker de moeite waard! Maar
 wees altijd alert en op je hoede.

Gemiddelde huizenprijzen:

  • Huren: Tussen 5000 ZAR(voor een
    2-3 slaapkamer clusterhome - tussen de 20-30 huizen met gemeenschappelijke ingang/uitgang. Populair als allebei werken en veilig) of 15000 ZAR per maand voor een huurhuis in de noordelijke suburbs.
  • Kopen: Er heerst een huizentekort en het zal daarom lastiger zijn te kopen dan te huren. Maar de prijzen van een huis liggen tussen de 500.000 en 1.400.000 ZAR. Ligt er een beetje aan welke buurt.

Johannesburg zelf is geen aanrader om te wonen, het is er altijd heel druk en het is heel groot. (Veel herrie)

O ja ter informatie: 9,85 ZAR is ongeveer 1,- Euro

Meer weten? Specifieke vragen? Mail me gerust.
Wouter v. Kuijk

Hallo Sjaak,

Harstikke bedankt voor de info. Ik zal zeker de www geadviseerd bezoeken.

Peggy

Hallo Wouter,

Dat is aardig wat informatie, heel goede hoor, daar niet van. Ik weet niet precies waar Kikuyu Road, Sunninghill / Sandton is. Dat is waar ons kantoor is. Ik neem aan dat ze me dichtbij in een hotel zetten. Ons kantoor is erg goed wanneer het op de veiligheid komt van hun mensen. Maar het erg goed om te weten om op te passen. Ik weet zeker dat we wat rond gaan ‘kijken’ als we daar zijn. Ik ben niet bang uit gevallen, maar ik ben niet naief. Het is gewoon je verstand gebruiken. Tenslotte moet je ook uit kijken als je in het centrum van Amsterdam of Los Angeles loopt.

Anyway, harstikke bedankt voor de waardevolle informatie.

Weet je ook misschien of het beter is om via Amsterdam te gaan dan London (Heathrow)? Los Angeles - Amsterdam or Los Angeles- London? Ik wacht liever uren op een overstap in Amsterdam dan London.

Vr. gr.

Peggy

Hoi Peggy,

Of London Heathrow boven Amsterdam Schiphol of vice versa gaat kan ik je helaas niet vertellen omdat ik nog nooit op Heathrow ben geweest. Ik kan het me wel voorstellen dat je liever wacht op een overstap in Amsterdam. Ik denk dat je moet gaan voor wat jezelf het prettigste lijkt/vindt. Amsterdam is echt niet te vergelijken met Johannesburg, LA misschien wel, komt in ieder geval dichter in de buurt. Maar als je inderdaad gewoon goed voor jezelf maatregelen neemt, niet in zeven sloten tegelijk loopt en op je hoede bent, dan gaat het helemaal goedkomen hoor! Hotels zijn over het algemeen heel goed, zeker als dat vanuit de zaak geregeld is hoef je jezelf daar geen zorgen over te maken.

Groetjes,
Wouter van Kuijk

Ik zou eerder voor een vlucht van LA naar Londen kijken, omdat je vanuit Londen meer mogelijkheden hebt om non-stop door te vliegen naar Jo’burg, bijvoorbeeld met British Airways en South African Airways.
Vanaf Amsterdam heb je alleen KLM rechtstreeks.

Laatste nieuws. Onze admin. heeft mijn reis geboekt. 25 April ga ik van LA naar Altlanta (Georgia), twee uren layover, en dan direkt naar Johannesburg (17 uren) en flying business class :).

  • Ik heb contact gezocht met een van de weeshuizen daar om vrijwilliger werk te doen in de weekends. Een van de werelreizer members posted “Vrijwillger gevraagd”. Ik wacht nu op een ‘OK’ van mijn company vwb company policy, liabilty, ect.

Anyway, bedankt voor de reponses.

Hoi Wouter,

Geweldig om jou nuttige informatie over Johannesburg te lezen. Ik zit momenteel midden in een sollicitatieprocedure om een jaartje in Sandton, Johannesburg te gaan werken. Het ziet er gunstig uit, dus ben eigenlijk al een beetje op zoek naar huisvesting. Misschien ben ik bij jou wel aan het verkeerde adres hoor, maar ik vroeg me af, ken jij toevallig iemand die op zoek is naar een huisgenoot en in de buurt van Sandton woont? Alvast bedankt voor je reactie! Groeten, Carmen carmenedel@hotmail.com

hoihoi!

al je papieren kopieren en inscannen en op mail zetten! Als je alles gepikt bent, heb je tenminste dat nog

En je bagage fotograferen en nooit alleen laten (drugs smokkelaars!)
verder ja, niet tonen dat je bang bent hé maar ook niet dom doen natuurlijk!

dat zijn mijn tipjes!
geniet van SA!

groetje,

katrien