Werken in Zuid Afrika

Hallo,

Wij (Karin en Ik) zijn aangenomen om in johannesburg te komen werken bij een ict bedrijf. We zijn dus heel hard op zoek naar informatie over werken in zuid afrika.
Google heeft helaas weinig soelaas te bieden behalve hotels en reizen.

Wie weet er links, over wat meubels kosten, hoe de levenstandaard is, en meer. Ook ervaringen zijn heel erg welkom.

Groetjes en bedankt

Tifa

Had het in een andere post al gezegd, maar ik zie dat je ook in het Zuid-Afrika reisforum hebt gepost. Daarom mijn rezctie ook hier:

Hoi Tifa,
Johannesburg staat hoog op de lijst van “Gevaarlijkste steden des werelds” en is er zelf om berucht. Veel straatroven, carhijacking, diefstallen, moorden en noem maar op. De statistieken onderschrijven dat. De Township SOWETO is een verarmde, criminele, zwarte township waar regelmatig problemen zijn. Minder dan vroeger, maar nogsteeds gevaarlijk.
De handel in gestolen waar viert hoogtij en criminaliteit wordt als bezigheid beschouwd.

Aan de ander kan is Johannesburg, hoewel het niet de hoofdstad is, wel de belangrijkste stad van de republiek. Het is een economisch bolwerk waar heel veel bedrijven en ondernemers zich graag vestigen. Als je het te besteden hebt dan kan je absoluut een luxeleventje leiden.

Veel mensen die er geweest zijn zeggen geen last te hebben gehad van criminaliteit en er zelf dus ook geen slachtoffer van geweest te zijn. over het algemeen zijn dat mensen die daar niet erg lang verbleven hebben (tot ongveer een jaar), maar van de locals hoor je heel andere verhalen. Wij hebben zelf 7 jaar lang diverse au-pairs gehad uit Zuid-Afrika (allemaal blanken) waarvan er 3 uit johannesburg en directe omgeving kwamen. Deze komen met heel andere verhalen en zijn zelf meerdere keren slachtoffer geweest van een misdrijf als kaping, beroving, bedreiging, diefstal en intimidatie. Dus sta niet gek te kijken als het je eens gaat overkomen, ik hoop het natuurlijk niet. Verzet je niet in zo’n situatie, het kan dan slecht met je aflopen. Je kunt wel de nodige preventieve maatregelen nemen:

• Als je in de auto zit vergrendel dan je deuren en leg geen waardevolle spullen in het zicht.
  • Laat waardevolle spullen liever thuis en neem niet te veel geld mee als je over straat gaat.
  • Mijd kleine, rustige straatjes en steegjes.
  • Gedraag je niet als een bang, potentieel slachtoffer want daar selecteren ze op.

Welnu… ik hoop je niet heel erg afgeschrokken te hebben, want je moet je niet laten afschepen door criminaliteit. Je moet gewoon gaan, het is een prachtig land en zeker de moeite waard! Maar… wees altijd alert en op je hoede.

Gemiddelde huizenprijzen:

• Huren: Tussen 5000 ZAR(voor een
    2-3 slaapkamer clusterhome - tussen de 20-30 huizen met gemeenschappelijke ingang/uitgang. Populair als allebei werken en veilig) of 15000 ZAR per maand voor een huurhuis in de noordelijke suburbs.
  • Kopen: Er heerst een huizentekort en het zal daarom lastiger zijn te kopen dan te huren. Maar de prijzen van een huis liggen tussen de 500.000 en 1.400.000 ZAR. Ligt er een beetje aan welke buurt.

Johannesburg zelf is geen aanrader om te wonen, het is er altijd heel druk en het is heel groot. (Veel herrie)

O ja ter informatie: 9,85 ZAR is ongeveer 1,- Euro

Meer weten? Specifieke vragen? Mail me gerust.
Wouter v. Kuijk