Backpacken in Z-A gevaarlijk?

Hallo,

Ik heb het plan om volgend jaar 3 maanden door Zuid-Afrika te trekken. Ik wil van Kaapstad naar Johannesburg met de Bazbus. Nu hoor ik van veel mensen dat dit af te raden is omdat ik een jong, blond meisje ben.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan ik in mijn eentje door Zuid-Afrika reizen?
Bedankt!!!
Groetjes Ilona

Hoi,

helaas heb ik geen antwoord op je vraag maar ik zou heel graag het antwoord willen weten.

Is het ook mogelijk om van de wat ‘standaard’ route af te wijken met de bazbus?

Ik wil eventueel gaan in de zomervakantie. ik heb maar 4 weken, is dit genoeg? Welke periode raden jullie ongeveer aan (2 weken, 4, 8?) En hoeveel geld heeft dit jullie gekost?

Ben heel benieuwd!

alvast dank je wel, groetjes marije

Bacpacken in Zuid Afrika valt niet mee, omdat de bazbus en intercape alleen tussen grotere steden rijden. Om dan naar de kleinere plaatsen te gaan wordt moeilijk, daar er niet echt een openbaar vervoer is.

Dan ben je aangewezen op particulier vervoer wat of duur is, of (in bepaalde gevallen) niet zo veilig is.

Denk ook aan attracties als Kruger park etc. je kunt niet backpacken door dit park, maar alleen georganiseerd het park in. Optie is om dan voor een aantal dagen een auto te huren.

Overigens kun je gerust in je eentje door ZA reizen, mits je de normale veiligheidsnormen in acht neemt. Ruim 2 jaar geleden is een nederlandse vrouw vermoord omdat ze een lift nam met een onbekende man. Dus liften is niet aan te raden.

De bazbus gaat naar vaste plekken toe, maar particuliere bedrijfjes kunnen ook rondreizen etc. verzorgen.

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

Corne, geen woord aan toe te voegen.
Het kan wel, maar opletten.
Een auto huren/kopen biedt uitkomst om van de vaste route af te wijken…

groeten,

Sjaak

www.wereldrondreis.eu

De bazbus vond ik prima hoor, omdat er allemaal andere reizigers zijn en je letterlijk voor de deur wordt afgzet was de Bazbus voor mij echt ideaal. Ik heb 3 weken rondgereist, het was echt geweldig!
Als ik jou was zou ik in ieder geval 5 weken gaan!

Veel plezier!

Hoi,
Hier is een fragmentje uit een eerdere post.

Johannesburg staat hoog op de lijst van “Gevaarlijkste steden des werelds” en is er zelf om berucht. Veel straatroven, carhijacking, diefstallen, moorden en noem maar op. De statistieken onderschrijven dat. De Township SOWETO is een verarmde, criminele, zwarte township waar regelmatig problemen zijn. Minder dan vroeger, maar nogsteeds gevaarlijk.
De handel in gestolen waar viert hoogtij en criminaliteit wordt als bezigheid beschouwd.

Aan de ander kan is Johannesburg, hoewel het niet de hoofdstad is, wel de belangrijkste stad van de republiek. Het is een economisch bolwerk waar heel veel bedrijven en ondernemers zich graag vestigen. Als je het te besteden hebt dan kan je absoluut een luxeleventje leiden.

Veel mensen die er geweest zijn zeggen geen last te hebben gehad van criminaliteit en er zelf dus ook geen slachtoffer van geweest te zijn. over het algemeen zijn dat mensen die daar niet erg lang verbleven hebben (tot ongveer een jaar), maar van de locals hoor je heel andere verhalen. Wij hebben zelf 7 jaar lang diverse au-pairs gehad uit Zuid-Afrika (allemaal blanken) waarvan er 3 uit johannesburg en directe omgeving kwamen. Deze komen met heel andere verhalen en zijn zelf meerdere keren slachtoffer geweest van een misdrijf als kaping, beroving, bedreiging, diefstal en intimidatie. Dus sta niet gek te kijken als het je eens gaat overkomen, ik hoop het natuurlijk niet. Verzet je niet in zo’n situatie, het kan dan slecht met je aflopen. Je kunt wel de nodige preventieve maatregelen nemen:

• Als je in de auto zit vergrendel dan je deuren en leg geen waardevolle spullen in het zicht.
  • Laat waardevolle spullen liever thuis en neem niet te veel geld mee als je over straat gaat.
  • Mijd kleine, rustige straatjes en steegjes.
  • Gedraag je niet als een bang, potentieel slachtoffer want daar selecteren ze op.

Welnu… ik hoop je niet heel erg afgeschrokken te hebben, want je moet je niet laten afschepen door criminaliteit. Je moet gewoon gaan, het is een prachtig land en zeker de moeite waard! Maar… wees altijd alert en op je hoede.

Groetjes en veel plezier in het zonnige zuiden!
Wouter v. Kuijk

Meedere keren in Z. Afrika geweest voor mijn beroep en geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om er te gaan backpacken. De criminaliteit is extreem en dan gaat het niet om beroving of diefstal maar regelrecht moord, vaak gepleegd door gedrogeerde of verslaafde jongeren. Een collega van mij, een Mexicaanse socioloog, is vorig jaar in Durban vermoord in het centrum van de stad.
Er zijn natuurlijk wel veilige ‘enclaves’, maar 1. je moet ze kennen en 2. je moet je op een veilige manier van de ene naar de andere zone begeven.

Ik ben het met wouter eens.

Gewoon gaan! MAAR…wees ALTIJD alert en op je hoede!

Sjaak
www.wereldrondreis.eu

ik verblijf al sinds twee jaar in Zuid Afrika, geweldig land om in te reizen, huur een auto en verken de mooiste plekjes die je ooit zal zien, vergeet Mozambique, Swaziland en Lesotho zeker niet.

De gevaarlijke lelijke steden zoals Johannesburg en Pretoria zijn niet de moeite om te gaan bezoeken

alinea eens mee eens.

alinea 2 is wat mij betreft onzin.
Joburg en pretoria hebben zeker wat te bieden.

sjaak
www.wereldrondreis.eu

Ben het niet eens met Ankekna dat Pretoria niet de moeite waard is. Het enige beetje Historie wat ZA heeft is in Pretoria en ik ben het ook niet eens dat het een gevaarlijke lelijke stad is. Alleen de Jacaranda bomen zijn al de moeite waard.

Maar om terug te komen op de vraag van iLona, nee ik raad het niet aan om te backpacken, tenzij je met een grote groep vrienden bent en zelfs dan is het niet veilig.

Besteed liever wat geld, huur een auto (geen VW - dat is roofgoed) en geniet van ZA op je gemak. Zoals door andere beschreven is, is de welkom in ZA soms wat te warm.

ik haal dit oude topic even uit de kast omdat ik niet begrijp waar al die negatieve adviezen op gebaseerd zijn!

ja, het is op sommige plekken niet 100% veilig. Maar om nu te zeggen dat je er niet kunt Backpacken is echt onzin.

Wij hebben in totaal zo’n maand of 9 in Zuid-Afrika gezeten. Daarvan hebben we 4,5 maand een backpackershostel in Zululand gerund.
Iedere dag een nieuwe berg Backpackers over de vloer en in al die tijd maar 2 verhalen gehoord over berovingen. en beide in mijn ogen “eigen Schuld” en dat gaven ze ook toe. Beide zijn beroofd toen ze met hun rugzak op van het trein naar het busstation in Johannesburg liepen. Een plek die slecht bekend staat.

Ikzelf neem wel voorzorgsmaatregelen in Johannesburg. Ik regel een hostel met een airport pick-up. In Johannesburg heb je sosieso niet veel te zoeken.
Ik heb me in Pretoria veilig gevoeld en in een prima hostel geslapen. Durban is de andere "probleem"plek. Hier verbleef ik in een hostel waar je een kaartje mee kreeg met No-Go area’s. duidelijk en je weet waar je aan toe bent.

In de rest van Zuid-afrika heb ik me prima op mijn gemak gevoeld.
De bazbus is een prima alternatief voor alleenreizende omdat ze op die manier mensen ontmoeten en zeker weten dat ze bij een hostel belanden

Ik heb de grote Greyhoundbussen tussen de grote steden genomen en ik heb ook zeer regelmatig in de "local taxi"gezeten. Van die vol gepropte busjes.
De blanke Zuid-afrikanen verklaarde me voor gek. Het zou gevaarlijk zijn. Ik heb daar alleen maar hele vriendelijke mensen in ontmoet. Handen werden geschud en vriendschappen gesloten. Wanneer je als blanke in zo’n busje stapt krijg je eerder respect dan problemen.
We zijn een keertje eerder uit het busje gezet omdat de chauffeur de officiele bushalte voor ons niet veilig genoeg vond (dank u wel voor het meedenken) en we zijn een keertje voor het hostel afgezet wat niet eens op de route lag.

ik ben zo vaak als jonge blonde vrouw alleen met zo’n busje op pad geweest. Van Eshowe naar Durban (een plaats die niet denderend is qua veiligheid) en meerdere keren van Lesotho de grens over naar Bloemfontein. Je moet gewoon uitstralen dat je weet waar je mee bezig bent!

Er gaan honderden backpackers per dag door Zuid-Afrika en dat gaat allemaal goed. Maak je dus niet al te veel zorgen. Wees verstandig en dan komt het allemaal echt wel goed!

ook hebben we vrijwilligerswerk gedaan in een klein Township. bij een weeshuisje. We liepen die wijk in en uit. De mensen staken over om ons de hand te schudden. Omdat we als blanke in hun wijk durfde te komen EN liepen. ( iets wat je een blanke zuid-afrikaan niet zult zien doen…dat is wel iets om je te beseffen…wannneer je loopt in een gebied waar niet veel mensen lopen valt dat wel op)

groetjes Rudi

Rudi je kunt het mooi vertellen :slight_smile:
Ben het ook wel met je eens, alleen wil ik wel iets meer benadrukken dat je op je hoede moet zijn.

sjaak
vraagje:

moet je in Zuid-Afrika meer op je hoede zijn dan in Zuid-Amerika??
jij bent op beide plekken geweest. ik (nog) niet. Maar de verhalen die ik hoor over Zuid-Amerika zijn minstens net zo “erg”

enneh…
Tuurlijk moet je opletten. maar je hoeft echt niet angstig over straat.
Het aantal incidenten daar met toeristen ligt echt enorm laag. Het zal heus anders zijn als je er woont maar vergeet niet dat het een enorm land is. en ieder land heeft zo zijn mindere plekjes maar het is zo zonde als het hele land daaronder moet leiden

In Zuid Afrika, moet je VEEL meer op je hoede zijn dan in Zuid-Amerika.
Daarbij komend heb je criminaliteit en criminaliteit.
Nader toegelicht:
Criminaliteit in Zuid Amerika bestaat veelal uit berovingen/diefstallen.
Criminaliteit in Zuid Afrika bestaal veelal over gewapende berovingen en diefstallen.

Het klopt dat de verreweg de meeste criminaliteit in townships voorkomt.

Ik heb 2 feiten over Johannesburg in 2003, die ik heb gelezen toen ik er zelf in 2004 was:
360 politieagenten vermoord alleen in Johannesburg!
en meer dan 3000 highjacks alleen in Johannesburg!
Zegt genoeg lijkt me.

Ik probeer mensen die naar Zuid-Afrika alleen te waarschuwen voor wat er mogelijk kan gebeuren! Onder het motto een gewaarschuwd mens… Mensen die zeggen dat hetzelfde kan gebeuren in Amsterdam hebben gelijk, alleen 1 grote MAAR: de kans dat het je overkomt in Johannesburg is vele malen groter.

Ik heb vrij veel van de wereld gezien, maar Zuid(elijk) Afrika is mijn favoriete land! Ik heb in Zuid Afrika niets met criminaliteit te maken gehad. (Trouwens gedurende mijn hele wereldreis niet klop klop)

Ga naar Zuid Afrika, ervaar hetzelf, en geniet van dit grote en fantastische land! (L)

oooohhh…dan heb ik me voor niets druk gemaakt om Zuid-Amerika :hihi:

Maar ik dacht dat juist daar de aanvallen voornamelijk op toeristen gericht zijn en steeds geweldadiger worden waar ze in Zuid-Afrika zelden op toeristen gericht is.

Tja en toen ik daar woonde vertelde men ook al " De meeste Crime is in de huiselijkesfeer". Blank tegen Blank, Zwart tegen Zwart, indier tegen indier.
In al die maanden dat ik daar zat heb ik van het personeel 40 keer het zelfde verhaal gehoord over die ene inbraak die ze dat jaar in dat stadje hadden gehad ( wat voor mij een aantal dingen gelijk in perspectief zette), over dat de dochter met een wapen bedreigt was door haar man. Over de gids die bestolen was door zijn eigen neef en over die Politieman die als hij dronken is op Barbeque’s met zijn wapen zijn gelijk haalt in meningsverschillen maar wel gewoon zijn wapen mag houden en politiemannetje mag spelen.

Ach, het is en blijft een prachtig land! ik heb mijn hart er aan verloren ( en misschien nog wel meer aan Lesotho)

Weet wat je doet…

Ik backpack ook vaak alleen als meisje door ZA en uiteraard het is een risico die je neemt maar als je je ogen open houdt de adviezen van de locals hanteerd dan is het backpacken in ZA een wereldervaring!

Ontwijk de No go area’s, ga 's avonds niet alleen de straat op, uiteraard kan dit wel maar ga dan met een groep (mede backpackers die je daar tegen komt)
Laat je goed informeren en durf het avontuur aan te gaan! Het is te doen maar hou je wel aan de regels…

Ik ben een politieman in Zuid-Afrika. Ik wil iedereen hier waarschuwen dat het veel te gevaarlijk is om door het land te backpacken. Ik weet dat de toeristenindustrie beweert dat dat iet zo is, maar uit eigen ervaring weet ik dat het veel te gevaarlijk is geworden voor toeristen om door ons land te backpacken. Begin er niet aan want het zal verkeerd aflopen. De Nederlanders hebben veel avontuurlust en geloven ons niet maar wij hebben elke week te doen met jonge mensen die aangevallen waren en dikwijls ook behalfe beroof, ook verkragt waren. Jongens en meisjes. De misdaadbendes zijn jeugdigen die veel wapens hebben zoals Ak47s en de politie kan ze niet meer aan. Alle gebieden zijn gevaarlik en zelfs de meest beveiligde woonbuurten, de duurste woonbuurte, worden nu aangevallen door bendes die soms 20 jongemannen of meer tellen. Blijf uit Zuid Afrika weg. Ik ben nu bezig met emigrasieplannen met myn gesin. Wy wonen nu allemaal in een oorlog. Ik leer dus nu Nederlands en schryf op de website http://censorbugbear-reports.blogspot.com

Ik hoop niet in Joburg…

ik hoop wel in joburg want dat verklaard zijn verhaal namelijk. Heb er maanden en maanden gezeten en rond getrokken, gewerkt in een hostel en honderden en honderden backpackende toeristen gesproken en maar 2 verhalen gehoord! en dat was idd in joburg.
Ik vind het echt heel verdrietig om te zien dat iemand zijn eigen land zo naar beneden haalt

zou het kunnen zijn dat u door uw beroep misschien een vertekend beeld heeft van wat er gebeurt?? u ziet uitsluitend en alleen de gevallen waar het mis gaat en alleen in uw regio. niet de honderden toeristen die per dag uw land binnen komen en met een uitsluitend mooie ervaring ook het land weer verlaten