Maart 2018 4 weken ZA geboekt met eigen vervoer. Route Johannesburg naar kaapstad.
Lees je dit…hoe veilig ben je nog daar als toerist.
Is dit een reden om alles te annuleren?
Wat doet de ZA overheid om dit te voorkomen.
Een groep Nederlandse toeristen is gisteravond laat overvallen in Zuid-Afrika. De 36 Nederlanders waren net aangekomen voor een reis van 22 dagen door het land, van reisorganisatie Fox.
De toeristen waren op weg van het vliegveld in Johannesburg naar hun hotel toen hun bus werd klemgereden door een auto met blauw zwaailicht op het dak. Volgens Fox zijn vijf gewapende overvallers de bus ingegaan. Ze knevelden de buschauffeur en de reisleider en namen vervolgens alle bagage en kostbaarheden van de toeristen mee. Een paar Nederlanders kregen klappen.
Naar huis
Uiteindelijk werd nog een telefoon gevonden waarmee ze hulp konden inroepen. “De groep is daarna opgevangen in het hotel. De reizigers zijn behoorlijk in de war”, zegt een woordvoerder van Fox.
De hele groep heeft besloten om terug naar huis te gaan, maar dat kan niet direct: van drie reizigers is het paspoort ook gestolen en zij moeten wachten op een nieuw exemplaar. “Dat wordt morgen geregeld. Ik verwacht dat de groep uiterlijk woensdagochtend terugkomt.”
Volgens Fox is deze overval heel uitzonderlijk. “Natuurlijk weten we dat er delen in Zuid-Afrika zijn waar je beter niet alleen kunt komen als toerist. Maar dit is wel heel extreem. Wij hebben het in elk geval nog nooit meegemaakt.”
Dit is inderdaad wel een shokkerend verhaal, amai. De laatste tijd hoor je wel meer van overvallen in en rond OR Tambo. Maar ik zou mij eerlijk gezegd niet al te veel zorgen maken. Dit is zeker geen dagelijkse kost.
KLM is de enige maatschappij uit Europa die vluchten heeft die zo laat aankomen op OR Tambo. Je bent vaak pas om 23 uur / 00 uur weg uit de luchthaven. Ik vind dat persoonlijk veel te laat om nog in Joburg rond te rijden en dat is waarschijnlijk de reden dat ik al met alle luchtvaartmaatschappijen gevlogen ben behalve KLM.
Waar ga je als toerist nog naartoe op dat uur. En de meeste lodges die een shuttle service hebben vinden deze late uren ook niet de beste.
Wat ik wil zeggen, overdag rondrijden is ok. Moest je laat aankomen, blijf zo dicht mogelijk bij de luchthaven.
Met welke maatschappij vliegen jullie? En trouwens, de rest van het land is in orde, mits de nodige voorzorgsmaatregelen.
Wij ( jong stel 30 +) komen wel rond 23.00 aan in Johannesburg en worden opgehaald door een taxi/shuttle die door ons verblijf in Pretoria is geregeld … Ik merk dat ik wel wat gespannen ben door de berichtgeving.
Ja is niet leuk, maar het komt niet zo vaak voor hoor. En gewoon als je laat aankomt, veilig naar je accomodaties laten rijden. Die driver van de bus is erg dom geweest om te stoppen gewoon (hij moet dit echt weten, wij stoppen in het donker nooit en te nimmer, maar is ook nog nooit voorgekomen) en wie doorgestoken kaart.
Wijzelf rijden na aankomst van de KLM vlucht altijd zelf naar huis, of worden opgehaald door de buurman. En echt nooit iets voorgekomen!! Dus wees gerust allemaal.
Wij vertrekken as vrijdag 29 september ook naar Zuid Afrika met diezelfde vlucht van KLM . Is niet leuk te horen . Doet de stress toch wat toenemen . We gaan onze ogen goed open houden als men ons van OR Tambo naar ons verblijf in Kempton Park brengt . Is niet goed voor het toerisme ginder. Ik ben ervan overtuigd dat dit mensen gaat doen afhaken . Als ik dit een paar maanden geleden toen ik geboekt heb had geweten dan zou ik toch eens twee kaar nagedacht hebben en misschien niet gegaan . Hopelijk komt alles goed ( Is wel de grootste kans natuurlijk )
Het is inderdaad spijtig als mensen zouden afhaken. Deze overval is heel erg. Ik vind het heel erg voor die mensen.
Maar dit is iets dat niet vaak voorkomt. Men moet zeker geen angst hebben. Ik vind het spijtig dat de berichtgeving en vele mensen nu denken dat Zuid Afrika een heel onveilig land is, en dat is het zeker niet.
In Europa is er ook terrorisme, bomaanslagen, vrachtwagen aanslagen, maar toch gaat men hiervoor zijn vakantie zeker niet uitstellen in die bepaalde stad (denk aan Londen, Nice, Barcelona, Brussel,…)
Met die gedachte moet je ook naar Zuid Afrika komen. Het is een prachtig land dat zeer veel te bieden heeft. Het is niet gevaarlijker dan vele andere bestemmingen. Met moet gewoon in Johannesburg was voorzichtiger zijn.
Die arme geschrokken reizigers zijn op weg naar huis. Heel triest allemaal. vind het een vreemd verhaal nog steeds en vraag me af waarom de driver stopte in het midden van de nacht, want dat doe je niet namelijk. Maar ja gebeurt nu.
ik kan jullie verzekeren dat ons dit nooit is overkomen, en ook (gelukkig) geen andere dingen. Wij wonen hier sinds 2007, en aan de Noordkant van Johannesburg. Dus stress niet en geniet van jullie vakantie,mmaar let wel op en wees niet naief, neem geen juwelen mee.
Dit zijn spijtige voorvallen. Maar als je bedenkt hoeveel toeristen er naar Zuid Afrika reizen zonder problemen, massa’s.
En in dit geval zou je evenmin nog naar de USA, Marseille,… moeten reizen. Laat je niet bang maken door de media, die nu elk geval publiceert. Kom gewoon genieten van dit mooie land. Overvallen worden kan je overal, zelfs in je eigen huis of in je eigen straat, daar waar je het minst verwacht om overvallen te worden.
Palenque, ga naar Zuid Afrika, je zult er echt geen spijt van krijgen, het is een geweldig land met hele lieve mensen echt waar. Persoonlijk hebben wij nog nooit iets meegemaakt, woonachtig sinds 2007 hier. In ZA. Overal in de wereld en zeker ook in Europa gebeuren overvallen. In A,sterfdag, Utrecht, en helaas weer nu in Las Vegas…en nog meer… Overal kan je wat gebeuren. Je moet gewoon goed opletten, geen bling bling meenemen en overal laten slingeren in de auto op je hotel kamer etc., niet naief zijn… als je dat doet dan kan je niets gebeuren gewoon. Laat je instinct werken en luister erna. En volg altijd de raad op van de mensen ter plaatsen…
Ik ben afgelopen zaterdag teruggekomen uit Zuid-Afrika. Was echt een topvakantie! Ik heb me nergens onveilig gevoeld of het gevoel gehad dat ik extra voorzichtig moest zijn. Ik zou als ik jou was gewoon lekker gaan.
Ach ja… Maar vaccinaties azijn zeker niet nodig. En overal let je goed oppassen, maar oppassen in winkelcentrum? Heel vreemd hoor. Maar kom je een demonstratie tegen, ga daar zeker niet heen en doorheen tijden, maar rij om. Dat is klopt.