Zuid Afrika nog wel veilig om te gaan?

Waar raad jij dan aan om te pinnen als je net aankomt?

Ga pinnen bij een bezinestation of in een mail, je eerste reisdag.mof vraag waar je je eerste anchtnovernacht waar je veilig kan pinnen.

Komen 4:30 pm (16:30) aan. Auto hebben we gereserveerd vanaf aankomst dd. Omboeken naar 1 dag later gaat me dik €200 kosten. Waarom Holliday Inn…ivm vlakbij winkelcentrum zodat we de volgende dag direct verder kunnen reizen. Bedankt voor de niet op airport pinnen tip!

Zitten verder nog erg in 2-strijd, hoewel we wel bezig zijn met voorzorg maatregelingen. We hebben al heel de wereld afgereisd, maar dit keer nog nooit zo erg getwijfeld.
Maar goed, hopelijk houden de autoriteiten de veiligheid van hun gasten in de gaten.

Sent from my SM-J510FN using Wereldwijzer mobile app

Ik kan je zeggen dat wij nog nooit iets hebben meegemaakt sinds we hier wonen (al 10 jaar) je moet goed kijken, auto op slot, geen zichtbare dingen in de auto etc. En niet naïef zijn, gewoon wat meer je hoede zijn helaas.
Niet bang zijn en genieten van dit mooie land met lieve mensen.

Wij komen net als palenque ook met de vlucht van 16.30 aan. Dit is in juli dus zal het eerder donker zijn. Ons idee is om dan meteen de auto op te halen en naar ons overnachtingsadres vlakbij het vliegveld te rijden. De volgende dag hebben we om 10 uur een fietstour door Soweto met een gids. Volgens ons reisbureau kunnen we daar veilig parkeren. We wilden daarna nog een korte stop bij de Orlando Towers maken. Is dat gewoon veilig? We vervolgen onze reis daarna richting de Drakensbergen.

Geen idee, Als ze het zeggen zal het zo zijn. Ik heb die fietstocht nooit gedaan, en Soweto blijft Soweto met veilige en niet zo veilige gebieden…
En in Juli is het al donker rond de klok van 17.00 uur

Het is spijtig dat jullie je zo voelen. Jullie moeten echt niet met angst naar Zuid Afrika komen. Het is niet zo dat achter elke hoek een overvaller staat, echt niet. Weet je hoeveel toeristen er dagelijks in Zuid Afrika aankomen en daarnaast hoeveel buitenlanders er in Zuid Afrika wonen. Als het echt zo onveilig was als de media laat uitschijnen zouden deze hier echt niet meer blijven of naartoe komen.

Ik reis al 9 jaar kris kras door Zuid Afrika, heb op verschillende plaatsen gewoond en als je gewoon de normale veiligheidsmaatregelen in acht neemt is het ok. Trouwens, je kan altijd overvallen worden, maar dat kan overal. Ik ben al 2 keer overvallen in Spanje, midden op de dag in een goede buurt. In Zuid Afrika tot nu toe nog niet.

Trouwens, als er toeristen overvallen worden zijn dat vaak ‘opportunistische overvallen’. Je loopt toevallig op de verkeerde plaats de verkeerde persoon tegen het lijf. Bijvoorbeeld, ga in Johannesburg niet 's avonds ergens in een park wandelen in je eentje. Of als een bepaalde plaats je geen goed gevoel geeft, ga gewoon ergens anders naartoe. Probeer je gevoel te volgen, zonder achter elke boom gevaar te zien.

Nog een voorbeeld, als mijn man en ik in Zuid Afrika rondreizen hebben we een volgeladen auto mee (zie fotos op mijn website in handtekening). Als we gaan inkopen of iets gaan eten, zullen we altijd ergens zitten dat we zicht op de auto en onze spullen hebben. Ofwel ga ik alleen de winkel binnen. De auto laten we in drukke gebieden, steden, of dorpen nooit alleen. Mijn man blijft meestal in de auto zitten. Wel natuurlijk op campings, hotels, en andere toeristen attracties.

Ik zou zeggen, geniet er gewoon van! :slight_smile:

Door alle reacties van wereldwijzer locals durven we weer wat meer ontspannen aan ons ZAF avontuur te denken. Thanks

lees de reacties en denk zelf na over de feiten
sinds 2007 vijf keer geweest prachtig land maar steeds onveiliger en corrupter geworden . ik ben er zolang er niets veranderd klaar mee .heel jammer

de reactie van de minister van toerisme is veelzeggend hij snapt er niets van
Ontkennen van de problemen is een religie geworden

Hier knap je echt van op…jammer frans.lucy dat jullie als frequent ZAF gangers er zo tegenaan kijken…hopelijk kunnen jullie deze negatieve ervaring een plekje geven

lees de reacties en denk zelf na over de feiten

Ach die minister weten zij veel. is echt Afrikaans, niets van aantrekken hebben wij al geleerd.

Ja het wordt crimineler, maar de meeste toeristen merken hier totaal niets van hoor.

Hebben jullie iets meegemaakt en gaan jullie daarom niet meer?

Hiervoor hoef je het niet te laten om naar Zuid Afrika te gaan. :smirk:

De overvallers zijn vandaag opgepakt lees ik net…

Klopt, net gezien op het nieuws. Ondertussen hebben we alle 15 acco’s waar we verblijven gemaild hoe het gesteld is met hun security policy.
Direct van 7 acco’s al antwoord gekregen. Gesteld kan worden dat men er van alles aan doet om onze veiligheid te waarborgen. Denk aan 24u security bewaking, veiligheids tralies voor ramen etc. Wachten nu op de overige reacties.

https://www.rtlnieuws.nl/buitenland/verdachten-overval-nederlandse-toeristen-zuid-afrika-gepakt

Dank voor de adviezen hier op dit forum! Vandaag bleek maar hoe waardevol. We zijn inmiddels in Zuid Afrika en het is wederom fantastisch ! Hebben ons overigens nog geen seconde onveilig gevoeld. Vandaag tijdens ons eerste trip naar Limpopo werden we wel al door een goedlachse politie agent aangehouden. We reden volgens hem 138 km/hr (was bij lange na niet zo maar goed) en we kregen een boete van 1580 Rand. Wij vroegen netjes om een ticket. Hij bood toen met een brede glimlach aan : , do you like a discount?" Waarop ik lachend terug zei I love discounts ! Na wat gekonkel bood hij 200 Rand aan. Dus knipogend zei ik goed we geven 200 Rand en jij geeft ons het bonnetje ervan. Toen schudde hij mijn vriend de hand al glimlachend, wenste ons een mooie trip toe ,I will let you go this time : enjoy and be safe "

Jullie advies om niet direct toe te geven en om een ticket/ bon te blijven eisen heeft ons uiteindelijk opgeleverd dat we niets hoefden te betalen ! :mask::blush:

:sunny::sunny::sunny:Groetjes Zonnepit :sunny::sunny::sunny:

Dat hebben jullie goed opgelost…charme offensief😉
Was die floepert in uniform en reed hij in een politiewagen?
Goede reis verder en leuk zo’n realtime update. :sunglasses:

Super gedaan, en zo doe je dat !!! hij was duidelijk uit op wat extra “lunch money”, IN Limpopo wordt veel campagne gevoerd om dit tegen te gaan en te melden. Pas op want op de Panaramaroute controleren ze geweldig,mook met laser, op snelheid. En vaak is het niet duidelijk hoe hard je mag, rond dorpjes 60 km en dan weer 80 km, maar ja er staan niet altijd bordjes…
nog veel plezier

Hij was inderdaad in uniform… Andere tip die ik nog kreeg in de guesthouse waar we nu verblijven, is om bij aanhouding de registratie vd snelheid in te mogen zien . Dit omdat ze vaak eerdere te harde rijders hebben geregistreerd en die registratie soms nog dagen of weken gebruiken om anderen te beboeten. Wanneer je dat vraagt haken ze blijkbaar ook snel af.

Vandaag toevallig deel vd Panorama Route gereden en er werden er inderdaad heel veel gestopt. Was veel snelheids controle. We doen gelukkig voorzichtig. Het is zo prachtig hier… Ik wist het al en het is wederom bevestigd. Vriendlief is ook verliefd geworden!! :grin: morgen weer terug naar Kruger !

Groetjes Zonnepit :sunny::sunny::sunny: