Rondreis Zuid Afrika augustus 2018

Wij (2 volwassenen en 1 kind) hebben inmiddels onze 15-daagse rondreis geboekt naar Zuid Afrika met huurauto.

Het is onze eerste reis in Zuid Afrika en als wij mensen vertellen dat wij alleen gaan rondreizen in Zuid Afrika verklaren ze ons allemaal voor gek vanwege de extreme/geweldadige criminaliteit. Kortom de twijfel begint toch wel heel erg toe te slaan en beginnen toch zelf een beetje bang te worden.

We zitten er nu over na te denken om misschien een prive chauffeur/gids in te huren heeft iemand daar ervaringen mee en bij welke organisatie moet ik daarvoor zijn?

Iemand enig idee qua kosten?

Alvast heel erg bedankt.

En hoeveel van die mensen waar je je vakantie plannen aan verteld hebt zijn zelf ook daadwerkelijk in Zuid-Afrika geweest en spreken uit Eigen (slechte) ervaring…?
En denk je er ook zo over als je thuis in je auto stapt ?, er komen immers ook elke dag een aantal mensen om het leven in het verkeer, laat je daarom je auto ook staan…?

Natuurlijk is het heel vervelend dat er onlangs toeristen beroofd zijn maar dat wil niet zeggen dat heel Zuid Afrika dan ook maar meteen onveilig is…
Als je je aan een aantal regels houd en een beetje oplet denk ik dat het best te doen is, Wij (ook familie van drie, onze dochter is nu 14) zijn nu twee keer naar Zuid Afrika geweest en vinden het op onszelf rond rijden/trekken juist helemaal geweldig !

In 5 weken Zuid Afrika verdeeld over twee vakanties tijd (2014 en 2016) hebben we maar twee momenten gehad die we minder fijn vonden (maar nog niet eens echt onveilig !) en het voor de rest echt superleuk gehad !
Moment 1)
Te lang in het Krugerpark blijven hangen ivm allerlei mooie spots en dus maar net de Gate gehaald voor de sluitingstijd van 18.00 en vervolgens in het donker via een vreemde route (we gingen er uit via een andere Gate als we Kruger in gekomen waren) in het donker een uur naar de lodge moeten rijden/zoeken zonder navigatie, eigen fout en een goede les dus geleerd : Niet meer in het donker rijden, navigatie is heel handig als je de weg niet goed weet…

Moment 2)
Bij een pinautomaat probeerde iemand ons met een soort truc te bewegen onze pas weer in de pin-automaat te doen, waarschijnlijk om ongevraagd beslag te leggen op een deel van ons vakantiegeld…
Ik had na mijn transactie mijn pas, geld en bon gehad dus zag er geen reden toe, de man werd (deed…) boos omdat ik zogenaamd de automaat voor iedereen had geblokkeerd, hij ging kwaad heel demonstratief zijn pas erin proberen te doen wat (zogenaamd) niet lukte omdat mijn transactie niet goed afgsloten zou zijn, daar moest ik mijn pas nogmaals voor invoeren…
Ik hield gewoon voet bij stuk en man deed steeds kwader (om zijn doel te bereiken…) hij werd niet handtastelijk oid maar een kwade, discussiërende man om ons heen was niet echt ons idee van vakantiegevoel… Omdat de pinautomaten meten naast de ingang van de mall zaten loste het probleem zich als sneeuw voor de zon op toen de beveiliging aan kwam lopen, de man verdween in een stofwolk richting parkeerplaats om vervolgens in een klaar stande auto weg te stuiven…
Dit was misschien wel wat eng/intimiderend maar denk dat het honderden touristen in elke willekeurige grote Europese stad kan overkomen dus om dit nou typisch een probleem van Zuid Afrika te noemen gaat me ook wel wat ver…

Een paar slimme regels om je aan te houden :
Het is gewoon onverstandig om 's-avonds te rijden, niet alleen qua criminaliteit maar ook omdat de wegen bijna altijd onverlicht zijn en alles en iedereen (mens en (wild) dier) er evengoed in het donker overheen loopt…
Als je een beetje oplet weet je dat het in die periode ergens om 18.00 echt donker is en zorg je gewoon dat je dan met je gezinnetje in je lodge bent.

Als je je reis/accomodaties al geboekt hebt kun je dit dus aardig goed inplannen (reistijd is meest wel iets langer als de routeplanner aangeeft dus calculeer dat ook mee).

Moet je er 's-avonds nog uit om te eten vraag dan in de lodge na waar dat betrouwbaar kan of eet gewoon in de lodge als dit ook kan.

Loop/rij niet te opzichtig rond met dure sieraden/elektronica !

Als je het ergens/iets niet vertrouwd neem dan geen risico en ga er weg/rij door !

Op diverse toeristische plaatsen en bij winkelcentra lopen mensen met hesjes rond die het parkeren ed regelen, dit dan voor een kleine (vrijwillige) tip, ik heb het idee dat je auto met inhoud dan wel okay staat, voor die mensen is het dat werk of geen inkomen dus ik geef ze altijd een tip en soms ook wat te snoepen/eten/drinken.
Bij winkels/tankstation onderweg nemen we meest de waardedingen mee (tas van mijn vrouw en ik een rugzak) of wil ik er continue zicht op hebben of er blijft iemand bij de auto met spullen.

Op deze wijze nog geen echt negatieve ervaringen opgedaan en wij vinden het op onszelf rond rijden in Zuid Afrika geweldig, als het een beetje meezit gaan we deze zomer (ook) weer !

Super bedankt voor je antwoord hier kan ik wat mee!

Jullie hoeven echt niet bang te zijn hoor, er rijden zoveel toeristen rond, die nooit wat mee hebben gemaakt.

ik rijd veel alleen, ook vriendinnen en dat is zeker geen probleem.

en laat je niet geen angst aanpraten, veelal zijn die mensen nooit in Zuid Afrika geweest, hoe kunnen zij het weten.

een hele mooie reis gewenst.

en vraag waar je overnacht, waar je wel en niet kan lopen, rijden als jullie ergens gaan eten. Zij kennen de omgeving, dus zij weten het.

Zie het vorig verhaal laat je nooit " helpen" bij de ATM ( pin automaat) of bij toll huisjes…

en pin geen geld op het vliegveld! Je kan overal gerecht met je creditcard. Behalve bij sommige toll huisjes daar moet je altijd contact betalen. Maar met een huurauto vanaf Johannesburg,men je een tol kastje op je voorruit, dus dan ga je langs het tolhuisje met ORANJE erop. Dan kan je zo doorrijden, lekker makkelijk.

als je de auto parkeerd met al je spullen er in, doe alles in de achterbak, dat men niets ziet,mdus doe dat ook niet open en bloot op die parkeer plaats!! Dat wordt gezien.

en ja er lopen parkeerwachten rond, maar dat is echt schijnveiligheid hoor, ze zullen niets doen als je auto wordt opengebroken, anders lopen ze zelf gevaar…en verplicht hun een fooi geven is ook zeker niet. Mik geef ze fooi een paar rand, als ze bijvoorbeeld mijn zware boodschappen in de auto geladen hebben, anders zeker niet.

ook bij het benzine tanken, geeft je een paar rand, als ze wat gedaan hebben, bijvoorbeeld de ramen gewassen.

en ook heel belangrijk wees niet naief en draag geen bling bling en nooit zichtbaar spullen in je auto, ook niet tijdens het rijden. En o ja, betaald NOOOT contact een boete aan de politie,mis bij wet verboden, laat ze maar een boete uitschrijven. Vaak proberen ze gewoon geld te krijgen, wij noemen dat ,lunch money, helaas maar waar. En laat je ondersneeuwen als ze met allerlei smoezen komen om toch het geld te krijgen. Niet doen!

en pas op, er zijn genoeg snelheidscontrole met laser, dus rij nooit te hard

veel plezier

Beste Thatch22
Je hebt het over een tolweg en een kastje in elke huurauto. Hoe werkt dat systeem? Rij je door via oranje poortjes en betaal je later aan de verhuurder?

Sent from my SM-J510FN using Wereldwijzer mobile app

Bedankt voor je antwoord.

Soms zullen we een lange afstand moeten rijden en kijkt onze dochter altijd graag een filmpje op de IPad die ik dan meestal bevestig aan de hoofdsteun is dat wel mogelijk dit is wel natuurlijk te zien vanaf de buitenkant.

Pffff wat een voorzorgs maatregelen moeten we nemen ik hoop dat als het zover is we wel kunnen gaan genieten en niet alleen maar op ons hoede hoeven te zijn.

Gewoon genieten en dat gaan jullie zeker,moet klinkt allemaal erg zwaar, maar dat is het echt echt niet hoor.

ja die iPad is te zien, je kan het proberen, maar het eraf voordat jullie stoppen en berg het op en niet wachten op de parkeerplek, moet kunnen dan. Hoo

hele fijne reis, als je weer terug bent laat even weten hoe het was…en dan weet je ook dat het allemaal meeviel

Palenque, klopt, het wordt dan van je. Creditkaart afgeschreven. Als je onder een poort door rijdt hoor je een piep.
dit is rond Johannesburg, op de andere wegen, rijdt je langs een tolhuisje met oranje, je hoort piep, de hefboom gat open…simpel.

ik had ook eens een huurauto gehuurd en onder diversen (piep) poortjes doorgereden, maar nooit via de creditkaart afgeschreven, geen idee waarom niet…
groet, Annemieke

Weer een dingetje wijzer…dank gr Rick

Sent from my SM-J510FN using Wereldwijzer mobile app

Sommige tolsystemen zijn iets ouder en dan werkt de e-tag (‘kastje’) in je auto niet. Is wel handig om dan in elk geval ook wat contante Randen bij je te hebben!

Met zonnige groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Voor de weg van Joburg naar de drakensbergen/durban (en waarschijnlijk ook andere) wordt je NL visa niet geaccepteerd. Dus een beetje cash mee (been there, done that).

En de veiligheid; gewoon je ding doen en gezond verstand gebruiken. Dus auto in jet zicht, geen dure spullen in het zicht etc.

Ik heb me er geen seconde onveilig gevoeld. Je bent hooguit wat alerter, maar day zou ik ook zijn in een willekeurige USA buitenwijk bv.

En die iPad van je dochter? Lekker naar buiten kijken, de wereld leren kennen!

Voor de rest; GENIETEN!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums

Wij hebben op schiphol al wat rands opgenomen zodat we de eerste dagen in Zuid-Afrika niet meteen op zoek hoefden naar een atm. De creditcard en bankpassen werden ook overal geaccepteerd

Dat hoef zeker niet om al Randen mee te nemen en veel te duur aangekocht dan, overal een is een ATM vinden, boj winkelcentra,s, bij de benzine pompen…nooi geld opnemen op het vliegveld!

Waarom adviseer je om geen geld op te nemen op het vliegveld? Wij komen laat in de middag aan en willen toch snel wat geld opnemen, mede voor de eventuele tol omdat we meteen onze auto op gaan halen.

Wellicht is het goedkoper om het ergens anders te doen, maar ik zou idd zorgen dat je wat ZAR bij je hebt, want de tolwegen buiten Johannesburg snappen onze creditcards niet (alleen lokale Visa cards).

Been there, done that.

Omdat op het vliegveld veel mensen rondlopen, die verkeerde gedachtes hebben, dus met andere woorden, je geld willen stelen en nog meer dingen. Wil je gelijk weg rijden (hoe laat komen jullie aan op het vliegveld eigenlijk) dan pin je onderweg gewoon, bij de eerste benzine stations. De tolpoorten dicht rond Joburg, gaan via het tolkastje in je auto, dus dat is geen probleem ook. Altijd de ORANJE poortjes binnen rijden dan!

Als je laat in de middag aankomt houd er rekening meer dat het vroeg donker is. Nu in de zomer om 19.00 uur en in de winter (NL zomervakantie) al om 17.00 uur.

De tol poortjes zijn alleen ingesteld voor cc van Zuid Afrika, maar betaal je daar tol mee, dan betaal heel veel kosten ook, daarom betalen wij ook altijd contant!

Pinnen in ZA voor randen geeft de beste koers! Nooit Euro’s of zo omwisselen, dat kost je heel veel geld en tijd en niet iedere bank doet dit namelijk, alleen de Bidvest banken, en ja die moet je dan weer gaan zoeken.

Dankjewel voor je uitgebreide reactie. Wij komen om 16.30 aan in juli. Dan gaan we de auto ophalen dus ik neem aan dat het donker is voordat we vertrekken. Ik vind het dan niet prettig om nog ergens te stoppen om te pinnen. Misschien moet ik dan toch alvast wat randen bestellen voordat we gaan. Of is er hier misschien iemand die nog wat overheeft na een reis zodat ik dat over kan nemen?

Ja jullie komen buiten als het al donker is. Waar rijden jullie heen dan na aankomst? Zou lekker dichtbij vlieghaven overnachten, de op laten halen de volgende ochtend weer terug laten brengen om de auto op te halen en gaan rijden.

Tegenwoordig kan je al helemaal op de N3 tot Durban rijden met je etoll tolkastje. Zelfs de Hugenot tunnel in Kaapstad kan je met je etoll kastje betalen. Handig toch?

Maar inderdaad, in sommige moet je nog steeds cash betalen. Vraag even na aan de autoverhuurder als je zoveel mogelijk je Etoll kastje mag gebruiken, niet alleen in en rond Johannesburg. Zo die je niet telkens veel cash te hebben om aan deze tolpoortjes te betalen.

de verhuurder heeft daar niets over te zeggen welke toll poort je met het kastje kan gebruiken. Overal waar je ORANJE poortjes ziet, daar kan je je met het tolkastje onder door rijden en hoef je niet cash te betalen