Rondreis Zuid-Afrika

Goedenavond reisliefhebbers,

Wij zijn een stel van 25 en 24 jaar oud en vinden het leuk om wat van de wereld te zien. Na Curaçao, Maleisië en Borneo is dit jaar de keuze gevallen op een 3-weekse rondreis in zuid Afrika! Onze hotels zijn al geboekt en de auto ook! Graag zouden we nog wat meer tips en/of hoogtepunten van jullie willen weten wat we niet mogen missen!

Onze rondreis start in Kaapstad en eindigt in Johannesburg, de reden dat we voor deze route kiezen is, omdat we ons hoogtepunt, de safari het krugerpark aan het einde van onze reis willen.

We vliegen in september richting Kaapstad en verblijven hier 4 nachten, de eerste avond komen we aan dus die dag komt eigenlijk te vervallen. We willen in deze 3/4 dagen graag het volgende zien/doen:

  • Tafelberg beklimmen
  • Cape point
  • Robbeneiland
  • Ajax cape town
  • tuinen van Kirstenbosch (wandelbrug)

Onze vraag hierbij is, is dit te doen in de eerste 3 dagen, of zouden we een 4e dag nodig hebben? En hoe zouden we het qua praktische en afstanden het beste kunnen combineren? Of raden jullie iets anders nog extra aan?

De 5e nacht slapen we in Stellenbosch, naar ons weten is dit voornamelijk een wijnstreek, dit hoeven we niet perse te zien, dus we zouden ook wat later op de dag richting Stellenbosch rijden, zodat we nog een extra (halve) dag hebben in kaapstad.

De volgende nacht slapen we in Oudshoorn en zaten te denken om naar de cango grotten/willige te gaan, wat zijn jullie bevindingen hiervan?
Naar ons wetende zit er in de buurt een walvissen spotplek, waar is dit precies en is dit de moeite waard?

Vervolgens slapen we nog 1 nacht in kysna en in Addo national park. Hebben jullie nog tips voor bezienswaardigheden in en om kysna?

Dan gaan we onze auto inleveren op het vliegveld, om vanuit port Elisabeth naar Durban te vliegen! Onze reisbegeleidster raden namelijk niet aan om dat stuk te rijden ivm de criminaliteit!

Echter in Durban aangekomen willen we graag naar het stadion in Durban en zullen we ook hier 1 nacht zijn. Om vervolgens onze route te vervolgen naar de Drakensbergen, hier zullen we 2 nachten zijn. Zijn hier nog hoogtepunten om te doen/zien?

Ook in sint Lucia, waar we 2 nachten zullen verblijven is het ons nog onbekend wat we willen zien/doen, dus enige suggesties zou fijn zijn!

Na st lucia reizen we door naar Swaziland hier zullen we 1 nacht verblijven en vervolgens in hazyview 2 nachten! Ook hier hebben we nog geen idee wat we willen gaan bezichtigen / doen, dus hebben jullie nog enige suggesties?

Net zoals iedere reis willen we een speciale avond nacht beleven! In zuid Afrika hebben we gekozen voor een soort boomhut, in de three house lodge!

Nu gaan we meer richting ons hoogtepunt en vertrekken we richting het krugerpark, hier zullen we 3 nachten verblijven en hebben we (om teleurstelling te voorkomen) een wildlife experience bijgeboekt.

Tot slot gaan we nu een lange trip maken van van het krugerpark naar Johannesburg! Hier zullen we de laatste nacht overnachten, om de volgende dag nog 1 dag volledig te kunnen benutten in Johannesburg! Hier willen we naar de sloppenwijken, en willen we graag naar het stadion, wat nog wel wat emoties zal oproepen naar de verloren finale tegen Spanje!

Hebben jullie verder nog tips of andere zaken waar we op moeten letten in Zuid Afrika? Een collega had het erover dat, je wel eens staande gehouden kon worden door een neppe politie, en geld kon betalen omdat je dan bij wijze van te ‘hard’ had gereden, wij weten niet wat jullie ervaringen hiermee zijn?

Tipje van mij, als je zelf gaat rijden in Afrika, zorg voor een goede navigatie… Bij een autoverhuurbedrijf in ZA zijn ze vaak duur… Beem er eentje mee uit NL, kijk bv een op www.navigatie-huren.nl, veel plezier[emoji41][emoji41]

Hallo

Dat zijn wel heel veel vragen om even snel te antwoorden, maar het meeste of eigenlijk alles wel
is terug te vinden in eerdere berichten!
Buiten de wildparken om is het eigenlijk jammer dat jullie alle overnachtingen al vastgelegd hebben,
buiten het vakantieseizoen zijn alle overnachtingen goed te doen bij Guesthouses, B&B, Backpackers etc.
Dan heb je ook meer vrijheid om wat langer of korter te verblijven en is zeker niet duurder!
Verkijk je ook niet op de afstanden, ik schat zo voor die 3 weken ergens tussen 5000 en 6000 km,
dus gemiddeld aardig wat per dag!

Veel planplezier

Zeg er dan wel ff bij dat het je eigen website is :topic:

Als jullie een reisbegeleidser hebben weet die dan geen leuke dingen te doen, te zien??? Gaat ze met jullie tijdens deze reis, of wat is haar rol?
Als gasten willen ga ik mee en regel dan alles etc., weet leuke en goede plekken om te overnachten

Men vliegt van Port Elizabeth naar Durban, omdat dit zeker 2 dagen rijden kost. De route langs de wild kust is erg mooi.
3 dagen is krap…en ga je lopend Tafelberg op als het mooi weer en met een gids, bovenop de Tafelberg kan je ook wandelen.
van Stellenbosch naar Oudshoorn is een lange rit, jammer want de route binnendoor route 62 is erg mooi, Monteque en daarvoor Robinson met een bezoek aan Klipdrift, heerlijk ZA brandy.en leuke, lekkere proeven ook. En oudshoorn is bekend om zijn grotten, dus heen gaan. Walvissen kan ook goed zien in Hermanus. Knysa heeft een mooie Laguna. Wandelen in Tsikijama nat. Park is ook heel mooi. E.v. Bunjee jumpen bij de Blauwkrans brug.
Van Durban eerst naar de Drakensbergen en dan weer naar St. Lucia, is heel erg om, zou ik niet doen. St. Lucia is leuk, Hippo,s lopen ,s avonds in het dorp, loop er met een wijde nog omheen, ze zijn gevaarlijk. En ga een dag zelf rijden in Isimalingo park, of boek een nacht safari of een boottocht of ga naar een Zulu village.

Swazieland is mooi en lieve mensen daar.

Hazyview kan je Kruger park in een, met eigen auto of met een Ranger. Mijn advies is dan ga met Dawnsafaries.com goede rangers. Of je kan naar Mohololo park, daar vangen ze dieren op, zoals gieren, leeuwen en de beroemde Stoffel, de honingdas. Of ga naar Jessica de time Hippo.
ook kan je een stuk Panaramaroute rijden.
waar in Kruger gaan jullie verblijven?

Van Phalaborwa naar Joburg is het zeker 8 uur rijden, zonder stoppen.

inderdaad zeker langs Krugerpark willen de politie je graag stoppen voor hun lunch money. Het is gewoon verboden om kontant te betalen aan ze. Vraag om een ticket en laat die sturen naar de verhuurder van de auto, als ze zeggen dat dit niet kan, is grwoon niet waar. Wees niet bang en geef niet toe. Meestal vragen ZAR 1000,000 belachelijk hoog bedrag. Ze houden alleen toeristen aan. Houden vat dat je moet betalen vraag hun naam om een klacht in te dienen, of zeg okay gaan we mee naar het politieburo, maar altijd om een schriftelijk non ban de " bekeuring" vragen…vaak zeggen ze dan rij maar door…

en ga nooit alleen de sloppenwijken is te gevaarlijk en er is ook niets te zien ook. In Joburg heb je al een paar jaar de hop on hof off bus, kan je de stad zien en Soweto. Apartheids museum en misschien Lillies farm een must see. En het FNB stadium ligt vlakbij Soweto. Ach het is een groot stadium, emoties roept dit niet op, bij ons dan. Wij zijn er een paar geweest voor concerten.

je kan natuurlijk met een gids allerlei plekken zien met een deskundige gids, veilig en ze weten veel. Maak dan een afspraak met Firelighttours.com Leg je wensen voor en vraag of dit mogelijk is. Misschien ook nog even naar Pretoria, helaas is het nog te vroeg voor de bloeiende Jacaranda bomen. Zo mooi.

veel,plezier.

je kan je creditkaart gebruiken ook met tanken, lukt dit niet overal zijn ATM,s om geld op te nemen, zeker bij de benzinestations.
tolgeld altijd kontant betalen en laat je helpen bij de ATM/pinautomaten of laat je niet wijsmaken dat je wegens anders je tolgeld moet betalen. Tolgeld betaal je bij het huisje op de tolweg en nergens anders.
o ja, tanken is heerlijk, je kan in de auto blijven zitten. Als je je ramen wassen kan een fooi geven van ongeveer 3 tot 5 Rands. Laat ze nooit olie etc. bijvullen is niet nodig voor je huurauto.

laat nooit zichtbaar, ook niet tijdens het rijden, je camera, telefoon etc zichtbaar liggen. Koop en geef geen geld aan mensen die bij de stoplichten staan ( Joburg) en laat je raam dicht en deuren op slot. En links rijden he.

veel plezier

gps is niet echt nodig in ZA…kan best zonder, maar is wel gewoon handig.

1 like

Twee vraagjes:

laat je helpen bij de ATM/pinautomaten”. Hier ontbreekt volgens mij het belangrijkste woord, namelijk NIET.

Waar ligt "Lillies Farm een must see"? En wat is daar zo interessant aan? Heb er nog nooit van gehoord en vind er ook niets bij het surfen.

Groetjes,
Toetske

Dankjewel voor de tip echter nemen wij onze eigen TomTom mee, en doen we deze updaten naar Zuid Afrika!

Kan ook, uit eigen ervaring geef ik alleen aan dat het prettig is om bij je te hebben

Ja nooit van gehoord dus Lillies farm, heel belangrijk in de ZA geschiedenis. lees maar…

http://www.liliesleaf.co.za

en natuurlijk laat je NIET helpen bij de pinautomaten en tolwegen.

Annemieke,

Als jij schrijft dat Lillies Farm een must see is, hoe moet ik dan raden dat je eigenlijk Liliesleaf bedoelde? Hetzelfde geldt nog meer voor mensen die Zuid-Afrika voor de eerste keer willen bezoeken. Zou ik nooit hebben kunnen vinden, dus bedankt voor de link!

En nu even off-topic (sorry @copyright)
Anderzijds ben ik allesbehalve een ANC-aanhanger (maar ook geen fan van de apartheid) en hoewel ik de geschiedenis van ZA toch wel een heeel klein beetje ken, zal deze plek mij nooit bekoren, evenmin als het Apartheidsmuseum of Robbeneiland, die we na de zoveelste reis in ZA nog steeds niet bezocht hebben en er ook niet de behoefte toe voelen. Alleen al omdat we weten dat er geen **objectieve **informatie wordt gegeven.
Persoonlijk voel ik mij eerder aangetrokken tot het Voortrekkermonument en Bloedrivier. Maar dat kon jij uiteraard niet weten.

Tot zover deze off-topic.
Groetjes,
Toetske

Hoi,
Wij hebben in 2011 ongeveer dezelfde route gereden maar dan van J’burg naar Kaapstad.
Ook hebben we het stuk gereden vanaf Durban met een stop in Chintsa. De Trankei route is erg mooi om te rijden vonden wij. En inderdaad op een aantal stukken is het denk ik wel wat onveilig, maar als je je gezonde verstand gebruikt valt het allemaal wel mee.
We hebben er destijds een verslag van gemaakt. Als je het leuk vindt om te lezen kun je het googlen op Angelique van Schaijk reisavonturen.com

Gr. en alvast een hele fijne vakantie toegewenst.

Off topic @ Toetske… Maar dat is Zo dat het Apartheids museum, robben eiland geen objectieve info geeft, maar dat geld
ook voor bijvoorbeeld het Voortrekkers museum etc. Dus ga beide bekijken , hoort beide bij de geschiedenis van ZA. Ook ben je geen fan van het ANC en Apartheids tijd. ( ben ik ook niet)

en inderdaad noemt het Lilliesleaf, maar was altijd Liliies Farm.

“Robbeneiland, die we na de zoveelste reis in ZA nog steeds niet bezocht hebben en er ook niet de behoefte toe voelen. Alleen al omdat we weten dat er geen objectieve informatie wordt gegeven.”

Waarom zou je objectieve informatie willen (en wat is dat objectief). Onze rondleiding in juli jl. werd deels gedaan door een exgevangene die zover het kon objectieve (lees historische juist) informatie gaf. Een vorige keer hadden we het niet bezocht. Ik vond het indrukwekkend.