Nou, de knoop is eindelijk doorgehakt!
We gaan naar Zuid-Afrika deze zomer.
We hebben 3 tot 3,5 week voor onze rondreis.
Nou zitten we nog met een aantal vragen en we hopen dat jullie ons kunnen helpen om er een mooie vakantie van te maken.
Hier komen ze;
we willen graag onafhankelijk zijn dus een eigen auto huren. Is dit goed te doen? Als we naar het Kruger park gaan, kunnen we hier zelf rijden en heb je dan een 4x4 nodig of kan je ook met een gewone auto het park in?
een vriend van ons gaf ons de volgende tips die hij erg mooi vond; Kruger, wijntoer in Stellenbosch, Addo Elephant, Drakensbergen. Wie heeft er nog meer dingen die we ZEKER niet mogen missen? En wat is een mooie route?
hoeveel dagen hebben we nodig voor het Kruger park? Slapen in het Kruger park of daarbuiten?
wie weet er leuke, betaalbare hostels of lodges e.d.?
is het zo dat je voor het donker op je bestemming moet zijn en dat je ook beter niet in het donker nog over straat kan gaan?
we willen aan het eind van de rondreis een paar dagen strand meepikken. Waar kunnen we dit het beste doen?
is er 's avonds wat te doen in de dorpen/steden? Denk aan barretjes e.d.
Het ticket wordt dit weekend geboekt als het goed is…iemand nog tips waar we dat het goedkoopst kunnen doen?
Krugerpark kan je gewoon in met een normale auto. Wegen zijn er erg goed. Als je toch in die buurt bent moet je zeker de panoramaroute meepikken. Verdere aanraders zijn GoldenGate en gardenroute. Google zelf, er is voldoende info over ZA. Goede en goedkope hostels vind je op www.sleeping-out.co.za en op www.coastingafrica.com Strand is lastig, je gaat deze zomer? NL Zomer = SA winter dus koud. Je beste kans is rond Durban denk ik, maar dat zal halverwege je reis zijn neem ik aan.
Je kan op zich best rijden in het donker (Koedoes???) maar het is zeker af te raden. Mocht je verdwalen dan is het niet veilig om de weg te vragen en kan je in slechte buurten belanden. Of in de middle of nowhere. Daarnaast is het gevaarlijk ivm potholes die in de weg zitten, ook al lijkt het een prima weg.
Waarom raadt jij het af om over te stappen in Egypte? Ik ga dat nl. doen in september voor mijn reis naar Tanzania. Bij overstappen moet je toch alleen maar wachten.
Ik vond Tsitsikamma en Golden Gate Park prachtig. In Tsitsikamma kan je prachtige hikes maken door de heuvels/rotsen langs de oceaan.
Een leuk strand is Camps Bay bij Kaapstad, met een mooie boulevard met mooie restaurants en clubs (of het dan warm genoeg is om op het strand te liggen is de vraag …).
Wat dat betreft is Kaapstad een mooi eindpunt van een rondreis, er is erg veel te zien en beleven in Kaapstad (en een veel beter eindpunt van de reis dan bv. JoBurg).
Kaap de Goede Hoop zelf is nogal toeristisch, maar het omliggende park en de uitzichten daar zijn erg mooi.
Zoals hiervoor is aangegeven is het eigen keuze of je in het donker wil autorijden, maar dit is inderdaad niet aan te raden. Of je nog de straat op kan savonds/nachts is even afhankelijk van de buurt maar ik liep 'savonds gewoon door o.a. (bepaalde delen van) Kaapstad, Pretoria - gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Deze post suggereert dat je savonds niet zou mogen rijden vanwege Kudu’s en dat is natuurlijk onzin.
Wel is het zo dat je in Nationale Parken als Kruger na zonsondergang niet meer zelf mag rondrijden (georganiseerde nightdrives kunnen wel). Overigens zou ik me in gebieden met wild meer zorgen maken om olifanten, neushoorns en buffels dan om kudu’s.
Ieder zo zijn ervaringen natuurlijk, maar wilde dieren op straat is het laatste waar ik me zorgen om maakte in ZA. Dit zal natuurlijk per gebied verschillen.
Wij hebben voor 1 september goedkope vluchten gevonden: Brussel- Qatar en Qatar- Johannesburg. Mooie verbindingen en nachtvlucht. Was voor ons de beste prijs.
Wij hebben de vlucht via ons reisagentschap geboekt en met Qatar airlines zelf eerst gevonden op internet. In Brussel vertrekken om 16h15 naar Doha (Qatar) aankomst om 23.55.
Volgende vlucht Doha Qatar om 1h10 naar Johannesburg met aankomst om 8h35. Dus betere tijden zijn niet te vinden met een tussenstop. Terugkomst vanaf Kaapstad op 27 september met zelfde goede vluchten. Ik heb betaald taksen inbegrepen 633,85 euro heen en terug. Eigenlijk wel best een goede vlucht en goede prijs. Qatar airlines zou een heel verzorgde vlucht waarborgen. Als men vertrekt om 16h15 hier om de volgende morgen om 8h35 aan te komen zou ik denken dat beter niet kan. Heb geboekt in een Jet-air center met als opgegeven produkt Sirius tickets
Leverancier BSP-Iata Belgium, Avenue Louise 350 5B 1050 Brussel
Ik hoop dat ook jullie een fijne vakantie tegemoed zien.
We hebben inmiddels ticket ook geboekt.
Voor ons kwam het wel wat duurder uit omdat we hier in NL in het hoogseizoen (schoolvakantie) zitten.
Allemaal bedankt voor de tips!
Weet er iemand nog een leuke, betaalbare accomodatie in het Kruger Park?
En kunnen we daar het beste zelf rondrijden of iets boeken?
Hoeveel dagen hebben we nodig voor het Kruger Park?
En is het het beste om op 1 plek te overnachten of bijvoorbeeld 3 nachten maar dan elke nacht in een ander gedeelte van het park?
Thanks!
Groetjes!
Mooi dat de voorbereidingen voor jullie vakantie al opschieten. Je hebt al veel tips gekregen.
Voor accommodatie in het Kruger Park kun je kijken op www.sanparks.org. Dat is de officiele site van alle nationale parken en daar kun je per ‘camp’ kijken of er op bepaalde data nog beschikbaarheid is.
Hoeveel dagen je voor Kruger nodig hebt, is lastig te zeggen. Wil je het hele park doorcrossen of doe je bijvoorbeeld alleen het zuidelijke deel? Heel grofweg gezegd is het noordelijke deel wat ruiger qua landschap en zie je daar minder (groot) wild. Wel heel mooi voor vogelaars
In het zuidelijke deel is de kans op (groot) wild spotten groter maar daar komen dus ook de meeste toeristen. Maar ach, het park is zó groot dat je daar eigenlijk weinig van merkt, tot je in de kampen aankomt of er grote katachtigen met prooi te zien zijn. Dan zul je niet alleen zijn
In Kruger is het niet aan te raden om meer dan 200 km per dag te rijden. Sterker nog, veel minder zou beter zijn. Meer dan 200 km is bijna niet te doen, zeker niet in onze winter als Kruger Park maar tot 17.30 of 18.00 uur open is. En als je minder kilometers hoeft te rijden naar je volgende overnachtingsplek, ben je wat flexibeler in je route. Kun je nog eens ergens wat langer blijven staan om te kijken naar de dieren of kun je een extra rondje ergens rijden (‘loop’).
Persoonlijk zou ik zeker 3 dagen Kruger Park in je reis opnemen. Het park is dermate groot en mooi en wij zien er bijna altijd wel de Big 5 en nog heel veel andere mooie dieren & vogels.
Twee nachten op 1 plek blijven geeft je in je reisschema ook wat rust. Is trouwens sowieso wel aan te raden als je zelf rondreist om af en toe ergens 2 nachten op 1 plek te blijven. Het geeft je meer tijd een bepaalde omgeving te verkennen én als er iets onderweg gebeurt, kun je je reisschema nog aanhouden c.q. makkelijker aanpassen.
Nou, heel verhaal maar komt erop neer dat jullie vooral heel veel moeten gaan genieten, reizen en bekijken! Verkijk je niet op het land. Het is dermate groot dat je meer dingen zult moeten laten afvallen dan dat je in je reisschema op kunt nemen. Maar als het land je bevalt, kom je zeker nog een keertje terug.
Hey Natascha!
Bedankt voor je bericht!
Ik heb even op jullie site gekeken, maar kon niet vinden hoever (of hoelang) jullie van het Kruger park afliggen.
En ik zag ook dat je bij jullie game drives kon boeken. Hoelang duren deze drives en waar doen jullie deze?
Groetjes!
Kijk 's avonds rijden kan best in Zuid Afrika als je het gebied kent, dan is het zeker geen probleem.
Maar als vakantieganger is dit niet het geval en neem van mij aan het is super donker dan op de wegen! En dwalen in het donker zou ik niet aanraden. Kudu’s 's nachts op de wegen nee, die zijn er echt niet, wel mensen die langs de wegen lopen en die zie je echt niet en ze kunnen zomaar oversteken. Ook is het nu Winter dus erg vroeg donker, zorg dat je voor het donker op de volgende plek bent (rond 5 uur is het donker!!!) Dus neem ook warme kleding mee, want het kan erg koud worden als de zon weg is!!! En verwarming hebben we niet in de huizen.
Regel vanuit NL een huurauto dat is het beste, bedenk wel dat we hier in ZA, LINKS rijden.
Kruger, Drakensbergen, Addo en Stellenbosch liggen niet bij elkaar. Het is een groot land. Van Kruger naar Stellenbosch is al snel 3 dagen rijden.
Geen idee hoe lang jullie daar zijn
Strand is ook mooi in Kwazulunatal kust en te ver rijden Kruger park. Kijk zelf even op een kaart of googlemaps waar al die plekken liggen dan zie je de afstand.
Addo is echt super ligt in de buurt van Port Elizabeth.
Ja klopt. En als de kerosine ineens op blijkt te zijn dan kunnen er helemaal geen vliegtuigen meer vliegen. En als de zon er mee stopt dan denk ik dat ik ook niet meer kan vliegen.
In ons gebied (noorden van provincie Limpopo) speelt het ‘koedoe-verhaal’ wel degelijk een rol hoor!
Maar het geldt dan voor meerdere wildsoorten dat het niet handig is om in de nacht te rijden. Er staan hier dan vaak koedoes maar ook steenbokjes, wrattenzwijnen en ander wild op of langs de wegen.
En als je in de omgeving van dorpjes of townships komt, dan worden dat ezels, geiten en koeien Of er lopen mensen in het donker op de weg inderdaad. En helaas hebben we soms ook nog ‘moerse’ potholes. Oftewel, Limpopo heeft het allemaal!
Maar wat de oorzaak vaak ook is, moraal van het verhaal blijft hetzelfde: als het niet nodig is, rij je niet in het donker.
Het weer is lekker daar in Augustus, overdag kan het best 25 graden worden, maar als de zon weg is koelt het flink af, dus wel trui meenemen.
Mensen in Zuid Afrika gaan vroeg naar bed, dus een kroegje hier of daar , geen idee of dat daar in de buurt is. Meestal kan je nog gezellig in de Lodge blijven.