Ik ga de maand Augustus naar Zuid Afrika, waaronder 3/4 dagen krugerpark, we hebben een auto (geen 4WD) en kampeerspullen.
Nu hadden we het plan om ongeveer in het midwesten het park in te gaan (ter hoogte van “Olifants” om dat we daar al veel van gehoord hebben) en dan via 't zuiden te verlaten.
Welke plekken zijn mooi om te overnachten, zijn er veel campings (dus echt om te kamperen, en is dat te doen) en moet je daar ook van tevoren voor reserveren?
En, hebben jullie nog een aanrader qua georganiseerde tour, bv hike, die echt moet doen.
Ben een beetje op de site (sanparks) aan het speuren. en vind het vooral moeilijk om bv opde juiste plek een guided walk te boeken?
Zijn daar echte aanraders (bv midden of rand park) of is het altijd wel mooi?
thx again
Ik zou je aanraden om sowieso te reserveren voor Kruger Park. Ook voor een kampeerplaats! En wat betreft kun je eigenlijk al wel aan de late kant zijn. Gelukkig voor jou zijn de kampeerplaatsen vaak nog het langste beschikbaar. Bungalows en gereed staande tenten zijn eigenlijk meestal al máánden van tevoren volgeboekt. Enfin, via de site van SANParks kun je op datum zoeken in heel Kruger en dan zie je vanzelf welke opties nog vrij zijn. Dat is vaak het snelste zoeken (en online boeken)!
Omgeving van Olifants en Balule is onder meer erg mooi. Guided walks zijn leuk maar je ziet dan lang niet altijd groot wild. Maar je kunt natuurlijk zelf ook hele dagen rondrijden en met een beetje mazzel zie je dan al heel veel. Eventueel kun je ook nog een game drive via Kruger Park bijboeken.
Bush walks in het Kruger worden vaak door ongeinspireerde rangers begeleid, net zoals de game drives van het park zelf. Verwacht dus geen BIG FIVE tijdens je wandeling. Private operators leveren vaak veel beter werk.
Meer kans van slagen heeft een Private Game reserve, maar die zijn duur.
Olifants is inderdaad mooi. Kruger altijd reserveren van te voren!
Er zijn geen echte campings in het Krugerpark, maar er zijn in het park wel een aantal rustkampen met kampeermogelijkheden. Over rustkamp Olifants heb je hier al veel gelezen… Je kan die rest camps vergelijken met NL-vakantiedorpen, maar met zero sport- en ontspanningsmogelijkheden. In elk van die rustkampen zijn er verschillende mogelijkheden om te overnachten. De meeste toeristen overnachten in chalets (“huts” of “rondawels”), en voor jullie zijn “Camping” en “Safari Tent” interessant. “Camping” is een staanplaats, en die vind je in bijna elk rustkamp. Een “Safari Tent” is een kant en klare tent (van SANParks zelf dus) op een houten platform. Dus gewoon slaapzak uitrollen, klaar. Spijtig genoeg zijn die niet in elk kamp beschikbaar. Kamperen in het Krugerpark is echt simpel, ook als buitenlandse toerist, zolang je er maar rekening mee houdt dat de zonsondergang op een kwartiertje achter de rug is, en dat er geen schemerdonker is: op een kwartiertje is het echt pikdonker. De tent tijdig opstellen is dus echt noodzakelijk. Gemiddelde prijs: R54 voor een kampeerplek, R106 voor een Safari Tent. Kamperen in een wildpark is echt een onvoorstelbare safari-belevenis, en je maakt best vooraf de afspraak dat de ene de andere 's nachts moet wekken als er leeuwen, hyena’s, of olifanten te horen zijn.
Ja, ook een kampeerplek moet je vooraf reserveren.
En vergeet de Wild Card(s) niet te kopen als je meerdere parken gaat bezoeken.
4WD heb je in het Krugerpark niet nodig. Het enige pluspunt daarvan is dat je hoger zit dan in een gewone auto. Eigenlijk maakt het weinig uit in welk deel je in augustus in het Krugerpark bent, want er gaat in heel het park weinig begroeiing aan de bomen en struiken zijn, en dan zie je de dieren overal goed. De fans van Olifants zullen het niet graag horen, maar in augustus kan je beter centraal tot zuidelijk rondrijden: de rivieren daar hebben in augustus meer water dan die van het noorden, en dus zitten er daar meer dieren. Als het enigszins kan, boek dan niet rustkamp Skukuza want dat is het grootste rustkamp - en dus het drukste (zowel het rustkamp als de wegen errond). Maar Skukuza heeft dan weer de grootste winkel, met de meeste keuze aan verse producten. Olifants is mooi omdat het aan een bergflank ligt en je daar een fantastisch uitzicht vanop het terras hebt. Tot 17u30 / 18u, want dan is het pikdonker. Rustkamp Mopani is het nieuwste - en dus weinig gekend - en rustkampen Satara en Lower Sabie (Onder-Sabie) zijn heel gezellige kampen omdat die ouder zijn en er daar meer Zuid-Afrikanen overnachten. Je maakt daar snel kennis mee, en dan leer je heel wat safari-truukjes.
Ja! Er is één hike die in die periode een echte aanrader is: “Otter”: het Otter Trial ofte het Otter Voetslaanpad in het Tsitsikamma-Park, aan de Indische Oceaan, in een marine-reservaat van SANParks. Otter is een vijfdaagse staptocht die je langs het mooiste van de Tuinroute brengt. Het is geen moeilijke staptoer voor ervaren stappers en voor wie met een rugzak kan stappen. Je krijgt een getijdentabel mee van de Stormsrivier, en dat maakt het wel spannend. Je overnacht in chalets (zonder luxe).
In de Drakensbergen van de provincie KwaZulu-Natal zijn er nog een aantal meerdaagse hikes, maar die zou ik tijdens de maand augustus niet aanraden - want te koud overdag en te veel kans op sneeuw in de bergen. Iets waar je in het mildere klimaat van Tsitsikamma geen last van zal hebben.
Op www.sanparks.org kun je informatie vinden over het Kruger park, en de diverse camps. Van te voren reserveren is wel aan te raden. In het Kruger heb je trails (2 of 3 dagen) die erg de moeite waard zijn. Deze moeten van te voren geboekt worden.
Je kunt kiezen op ‘availability per date’ of zoiets vergelijkbaars. Dan kies je het park / camp waar je naartoe wilt en je geeft 1 datum in. Krijg je alleen nog maar te zien wat beschikbaar is. Wel net zo handig!
Ik gebruik deze website van SANParks bijna wekelijks en het werkt - meestal - perfect. Je krijgt snelle bevestigingen per e-mail en heb in ruim vier jaar tijd nog maar 1 keer gehad dat er per ongeluk een tent dubbel geboekt was in Skukuza. Maar gelukkig viel dat nog op te lossen zodat ik niet bij andere gasten in de tent moest bivakkeren.
Bedankt, ik heb het gevonden, heel handig ja.
Wij gaan denk ik voor de hutten of safari-tenten, want moeten het low budget doen. Maakt het ook uit waar in het park je gaat, bijv. qua reisafstanden als we ergens anders vandaan moeten komen.
Ja, we moeten ons nog erg erin verdiepen, maar zie dat de goedkopere slaapplaatsen in het Kruger wel schaars zijn, dus moeten geloof ik niet te lang wachten met boeken.
En is het logischer om bijv. 2 nachten achterelkaar op 1 slaapplek te boeken of is bijv. juist verschillende kampen? Want weet niet zeker of de goedkopere overnachtingsplekken wel 2 nachten achterelkaar konden.
Safaritenten en hutten zijn prima in Kruger Park hoor. Netjes en simpel maar schoon. Het maakt qua prijs niet uit waar je in het park bent, prijsverschil zit m puur in het soort accommodatie dat je boekt (van simpele hut zonder eigen wc en douche tot en met de luxe vakantiehuizen met uitzicht over een rivier e.d.). Ook maakt het niet uit of je een hut of tent voor 1, 2 of 3 nachten wilt boeken. Als het beschikbaar is, dan kan het. Je krijgt geen korting bij meerdere nachten op dezelfde plek maar ook geen toeslag!
Verder maakt het voor je beleving trouwens wél nogal een verschil waar je in het Kruger Park bent. De onderste helft - van Phalaborwa - Letaba naar het zuiden, kent veel meer wild dan de bovenste helft. De noordelijke helft is schitterend, landschappelijk gezien en voor vogelaars, maar is ruiger en onherbergzamer en daardoor zie je er beslist veel minder wild!
En let goed op met de afstanden in Kruger. Je kunt per dag niet veel meer dan 200 km rijden en dan ben je echt van 's ochtends vroeg als de poorten open gaan tot sluitingstijd behoorlijk aan het rijden. Max. 50 km/uur op asfalt en 40 op de onverharde wegen. Maar door veel stilstaan, kijken, genieten moet je rekenen met een 20-30 km gemiddeld per uur!
Okee, bedankt!
Ik zal het eens verder gaan bekijken wat de mogelijkheden nog zijn.
En ook naar de km. Zag alleen dat op het kaartje van het Krugerpark geen KM staan, dus moet nog even kijken waar ik dat vandaan kan halen.
Nog even een andere vraag. Hoeveel tijd moet je nemen voor de reis vanaf het Krugerpark naar Johannesburg/Pretoria. Kan je die afstand in één dag doen, of kan je beter onderweg nog ergens overnachten wanneer je onderweg ook af en toe nog wat wil zien?
In principe kun je vanaf het Kruger Park makkelijk in een dag naar Jo’burg / Pretoria / OR Tambo luchthaven rijden, maar let op: het ligt er heel erg aan waar je laatste overnachting dan is.
Vanuit bijv. Komatipoort of Hoedspruit of Hazyview en die omgeving, kun je prima 1 dag aanhouden. Deze plaatsen liggen allemaal net buiten het Kruger Park, goede wegen en met een aantal uren flink doorrijden, ben je er.
Maar is je laatste overnachting nog ergens in het Kruger Park, dan moet je serieus rekening houden met de reistijd die je de volgende ochtend eerst nog in het park zelf zult hebben en daar moet je zo’n 20-30 km gemiddeld per uur voor aan moeten houden.
En het ligt er natuurlijk ook aan of je op dat moment al ter hoogte van het zuidelijke deel van Kruger Park bent want zit je nog redelijk in het noorden, dan is een extra overnachting sowieso nodig!
Groetjes en veel plezier met de voorbereidingen,
Natascha / www.zazoetravel.com
Dank je, ik begin het steeds meet te begrijpen allemaal. Ik heb ook de reistijden in het park gevonden. We overnachten waarschijnlijk sowiezo in het zuiden, daar zijn nog de meeste plekken. Even kijken hoeveel nachten we doen. 2 of 3? Hoeveel nachten zou je adviseren? Van sommige kampen in het park is het niet lang rijden naar de gate, soms maar 30 min zie ik. Maar denk dat we toch nog maar zorgen dat we nog een nachtje hebben, dan kunnen we onderweg ook nog wat zien enzo. Of ben je daar snel door heen door wat er onderweg te zien is?
Sorry dat ik deze reactie nu pas plaats. Niet eerder gezien.
Ik ben redelijk bevooroordeeld over Kruger en vind het altijd prachtig in het park zelf te verblijven en te overnachten. Ik zou dus persoonlijk kiezen voor 3 nachten, als je daar de tijd voor hebt Maar ligt natuurlijk ook aan de rest van je planning. Sommige kampen liggen dichtbij de rand van het park idd. Dan ben je snel het park uit, tenzij je ergens nog een ‘loopje’ kunt rijden (extra lus). Vaak is dit een overhard pad dat een extra lus aan je route toevoegt. Op die manier kun je natuurlijk prima nog net ff iets langer in het park blijven. En soms doe je in Kruger gewoon héél lang over een klein stukje weg. Gewoon omdat er zoveel moois te zien is! En dat is natuurlijk alleen maar mooi meegenomen.
Zit de route al zo’n beetje in elkaar?
Heel veel voorpret nog en mocht er nog iets zijn, kun je ons ook altijd mailen.
We hebben 2 nachtjes in het Kruger geboekt! En proberen de dag ervoor of erna dichtbij het Kruger te overnachten, zodat we ook al een deel van die dag in het kruger kunnen besteden.
De route komt steeds meer in elkaar te zitten: Wild coast - Drakensberg - Swaziland of alternatief - Kruger - nog ergens overnachten tussen Kruger en Johannesburg (wellicht Sabie?)
Als je zeker wilt zijn van een plaats in de game viewers, dan is van tevoren reserveren wel aan te raden. Je kunt het altijd gokken en als je redelijk op tijd bij je eindbestemming aangekomen bent, kun je soms nog wel mee. Kom je wat krapper aan, zitten de game drives voor dezelfde dag of direct de volgende ochtend vroeg vaak al vol!