Ervaringen met Krugerpark

Wij blijven 2 nachten. Als we bijv. op de dag dat we aan komen willen boeken voor bijv. de volgende avond, dan is de kans groot dat dat nog we lukt dus?

Hallo,

wij trekken eind oktober-begin november in onze rondreis ook 2overnachtingen uit voor Krugerpark.

Blijkbaar niet de beste periode om het park te bezoeken owv de toenemende vegetatie: hebben jullie tips wat in die periode de beste uitvalsbasis is?

Satara had mijn voorkeur omdat daar vanuit het park gamedrives worden georganiseerd zowel 's ochtends, 's nachts als bij zonsondergang.

Is dit haalbaar rekening houdende dat we op dag van vertrek richting Swaziland trekken om daar te overnachten?

Bedankt voor jullie feedback!

hoi hoi,
Wij zijn gisteren teruggekomen uit Zuid-Afrika, dus kan nu ook vragen beantwoorden ipv alleen stellen :).

Wij hebben ook 2 nachten overnacht in het Kruger. Vonden wij echt wel genoeg, omdat je in het park in je auto moet blijven, alleen op bepaalde plekken kun je eruit. Na 2 dagen vooral in de auto, wil je wel weer eens wat anders doen.
Wij zaten in kamp Pretoriuskop, vonden wij prima, we zijn voor een keer lunchen op kamp Skukuza geweest, was vergelijkbaar. Ik geloof dat ik eerder gelezen had dat in het zuiden het meeste dieren te zien zijn.
Over de toenemende begroeiing etc., zou ik me maar niet te druk maken. Wij hebben juist heel veel dieren gezien toen die toevallig net over de weg liepen. Daarnaast stopten wij ook op plekken waar meerdere auto’s stil stonden, dan is er vaak wat bijzonders te zien, meestal was dat ook vlakbij de weg, dus goed te zien. Waarschijnlijk zijn wij ook heel wat dieren voorbij gereden die verder weg waren of in de bosjes zaten, maar ook voldoende gezien. Big 5 in 2 dagen :). Wij hebben vooral zelf gereden, alleen een ochtendwandeling georganiseerd gedaan. De meeste dieren hebben wij op eigen gelegenheid gezien. Zelf rijden beviel ons prima, alleen zit je bij zo’n game drive auto wat hoger, maar omdat dat open is hebben mensen het heel erg koud, je zag mensen steeds verkleumd in de wagens zitten.
In 1 dag van Kruger naar Swaziland is prima te doen, hebben wij ook gedaan, alleen dan andersom. Hangt natuurlijk wel af van waar je in Kruger zit en waar in Swaziland, wanneer je eerst nog uren door het Kruger moet is dat niet echt handig. Wij zijn in een dag van Swaziland (Mbabame) naar Kruger (Pretoriuskop gereden), eerst paar uur buiten het park dan een paar uur in het park om bij ons kamp te komen.

http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons/report.gif http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons/quote.gif

Bedankt voor je info!
Jullie hebben dan zelf goeie game drives gedaan! Klinkt alleszins super. Goed om te weten! Hebben jullie ook in het donker gereden of enkel overdag?

Zijn de ritten in het park te doen met een gewone wagen zijnde geen 4x4 e.d. ? (even terzijde: waar hebben jullie jullie wagen geboekt: zit met offertes van verschillenden maar op vlak van verzekeringen zijn ze niet allemaal even doorzichtig)

De poorten van de overnachtingskampen zijn op bepaalde tijden open, ik geloof van 6 uur 's ochtends tot 6 uur s avonds. Daartussen kan je in en uitrijden. Wij zijn een keer heel vroeg gegaan dat het net licht werd. En met de wandel game drive zijn we in het donker weggegaan en werd het langzaam ligt. Als het echt heel donker is zie je bijna niks en denk ik ook niet goed dieren. Dus schemering is idealer.
De georganiseerde game drives zijn in van die hoge/open 4x4. Het is half open en je zit hoog.

Wij hebben de auto via Sunny cars geboekt (cat. B). Was allemaal prima. We hadden een prima auto, geen problemen mee gehad, en via Sunny cars is ook alles heel goed verzekerd.

In het donker mag je niet zelf in het Kruger park rijden, ivm veiligheid van jezelf en het wild.

Persoonlijk vind ik het ideaal om min. 3 nachten in het Kruger te verblijven. Olifants camp is een prachtig gelegen kamp, met zeer fraai uitzicht -zo niet het mooiste in het Kruger- als je hier verblijft met uitzicht op de rivier, dan wil je 's-middags niets anders dan heerlijk op je terrasje zitten met wijntje of koud bier :slight_smile:

Letaba is ook een kamp waar met name de familiehuizen heerlijk gelegen zijn, gedeeltelijk uitzicht op de rivier. In een rustig gedeelte van het kamp en ruim opgezet met eigen zitje - fijne stoelen - braaiplek.

Wil je in 2 dagen het Kruger park doen dan zul je wat vaker in de auto zitten. Daarom prefereer ik 3 nachten. Bijv. in Letaba-Olifants en Lower Sabie. Alleen tussen Olifants en Lower Sabie zul je praktisch een halve dag in de auto zitten, maar juist dan kun je zo vroeg mogelijk gaan rijden -dit vergroot je kansen om bijv. leeuwen te zien- en in Satara gaan lunchen. Bij de Orpen dam nabij Tshokwane gaan kijken (bij Tshokwane heb je een grote picnic plaats) en dan over een mooie route naar Lower Sabie.

Hier heb je dan een groot houten dek direct op de rivier, heerlijk.

Veel plezier met je voorbereidingen. Oh ja, vwb de autohuur, kijk eens op eautohuur.nl. Zou alles verzekeren-ongelimiteerde km.-eigen risico afkopen.

Succes!
Groetjes uit de bush,

Corné.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Wij hadden vorige keer ook bij eautohuur geboekt en alles is prima verlopen, hoewel we een paar uur later dan voorzien geland zijn.
Ook al twee keer bij autoeurope wagen gehuurd en eveneens perfect in orde. Je komt bij beide “brokers” sowieso bij een bekend autoverhuurbedrijf terecht (Avis, Budget, Sixth in ons geval).

Inderdaad altijd zorgen dat je eigen risico gedekt is. ALS je dan al problemen zou hebben, wordt in het dichtsbijzijnde (!) kantoor van het verhuurbedrijf de wagen gewoon omgeruild naar een andere van dezelfde categorie. Een lekke band valt daar uiteraard niet onder; check dus altijd even de staat van het reservewiel bij afhaling van de huurauto.

Bedankt voor de info. Offerte van sunny cars ziet er momenteel best uit dus waarschijnlijk boeken we ook bij hen.
Spijtig genoeg maar beperkte tijd dus het zal 2 nachten kruger worden: 1 nacht olifants en 1 nacht lower sabie of berg en dal. Zo kunnen we dag erna door naar Swaziland.

Bij je self drives in het park: er is een heel deel verharde wegen, las ik. Kan je daar voldoende zien of doe je ook de onverharde delen met je eigen wagen?

Op de onverharde wegen kan je ook zelf rijden, zijn goede wegen. Maar je moet wel kijken of je je wel met je huurauto op die wegen mag rijden. Vaak als als je pech (banden) krijg op die wegen is het voor eigen risico.
Als je de huur auto op haalt kijk wel of er goede banden op zitten. Vrienden van ons hadden 2 klapbanden met een auto via Sunny cars. En het heeft veel tijd en mails gekost om die kosten weer terig te krijgen.
Probeer een hogere auto te huren, dan zie je het wild ook beter en airo is oo gen overbodige luxe.

suc6:vak01:

Van Lower Sabi of Berg en Dal kan je inderdaad prima naar Swaziland rijden.

De onverharde wegen in het Kruger zijn erg goed, heel vlak en prima te bereiden met een kleine, lage auto. Er zijn ook onverharde wegen die wel slecht zijn en waar je niet met een gewone auto op kan, maar eigenlijk ook niet mag. Staat dan dat je daar niet in mag rijden, alleen van die georganiseerde game drives mogen daar dan, dus ook al zou je een 4x4 hebben, dan mag je daar nog niet op. Er zijn genoeg wegen, onverhard en verhard waar je heel goed op kan rijden.

Wij hadden een hele nieuwe auto bij Sunny cars. Staat inderdaad dat je er eigenlijk niet mee op onverharde wegen mag, maar ja, dat is zoals in het Kruger onvermijdelijk, en daar zijn de onverharde wegen zo goed, dat ze voor mij als verhard door gaan :). In Zuid Afrika veel erg goede wegen, alleen heel soms als we naar een afgelegen gebied gingen minder, maar dat is alleen als je daar zelf voor kiest.
Een hogere auto of 4 x 4 is natuurlijk fantastisch, maar niet perse noodzakelijk voor Zuid Afrika. Wij hadden een superlage auto die helemaal volgepropt was en het ging prima. Bandenpech kan je met elke auto krijgen, of ie nou hoog en 4 x 4 is of niet.

We hebben wel 1 zo’n game drive gedaan in het Kruger incl wandelen. Het eerste stuk ga je dan in de wagen en dan zit je inderdaad wel een stuk hoger. Maar eigenlijk hebben we met onze eigen lage auto meer gezien. ALs je een game drive wil doen, bij ons lukte het niet ter plekke direct voor de volgende dag te regelen, toen zat alles vol, maar een dag later lukte wel.

http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons/report.gif http://stijl.wereldwijzer.nl/images/buttons/quote.gif

Er zijn ook hoge auto’s, die zeker geen 4x4 zijn. En als alles groeit en bloeit ben je blij dat je hoog zit in een auto. Weet ik uit ervaring.

De snelwegen vooral de Tolwegen zijn er goed. Maar de binnen wegen kunnen nogal slecht zijn (richting Lydenburg bijvoorbeeld) met grote diepe gaten, waar je echt je auto op stuk kan rijden. Dus er om heen rijden. EN NOOIT zomaar door een plas water rijden, daar kan namelijk een zeer groot gat onder zitten. Is maar even een tip.:zon02:

allemaal zeer goede tips! bedankt daarvoor!

Wij dachten een toyoto corolla te boeken dus toch wel laag maar zo proberen we de reis toch wat budgetvriendelijk(er) te maken.

Idd de verzekering van sunny cars dekt geen schade aan banden wanneer je op onverharde wegen rijdt, wel een probleem als ik het zo lees in krugerpark. Maar ja, je hebt verschillende categorieëen wat onverhard betreft. Ik veronderstel dat we dan zullen navragen ter plaatse wat de staat is van de weg en heel hard duimen :wink:

Wij hadden een Toyota Yaris, met 4personen erin. Tuurlijk wij wilden ook liever een hogere auto, maar dat scheelt zoveel in prijs dat we maar voor een goedkopere en dus lagere hadden gekozen.
Ik neem aan dat ze daar ook wel begrijpen dat je er wel mee rijdt op ‘goede’ onverharde wegen zoals in het Kruger. Wij hebben de auto helemaal vies ingeleverd, dus ze konden heus wel zien dat we er niet alleen op verharde wegen mee hadden gereden. Maar kregen geen opmerkingen.En op de wegen in het Kruger zie je allemaal huurauto’s op de onverharde wegen.
Weet natuurlijk niet wat er gebeurd als er echt iets mis is aan de auto door een onverharde weg…