Ik ga in september-oktober voor 6 weken naar Zuid-Afrika. Wij hadden graag een 4x4 gehuurd omdat je in veel nationale parken off-road mag rijden met een 4x4. Ook voor de Sani pass is een 4x4 nodig. Ik heb al heel wat opzoekwerk gedaan maar ik vind de prijzen behoorlijk hoog (zeker in vergelijking met een gewone auto). Het goedkoopste wat ik kon vinden is van het bedrijf Berg. Zij hebben een 4x4 voor 450 rand. Daar komt wel nog de verzekering bij. Het probleem is ook dat er 200 rand bijkomt als je de grens over gaat naar een ander land (ook voor Lesotho & Swaziland). Dit bedrag komt er iedere dag bij, ook al ga je maar 2 dagen door Swaziland. Toch moeten we dan gedurende 42 dagen die extra 200 rand betalen. De prijs is dus in totaal voor 42 dagen: 18900 rand als we in Zuid-Afrika blijven & 27300 rand als we buiten Zuid-Afrika gaan. Daar komt ook nog verzekering bij. Maar zij spreken enkel van low & high risk (dus niet van een all-inclusie verzekering).
Ik heb volgende vragen:
Heeft er iemand ervaring met dit bedrijf?
Kent er iemand een bedrijf met goedkope(re) 4x4 verhuur?
Heeft iemand ervaring met de low & high risk verzekering? Mijn engels is niet slecht maar het dossier dat ik heb gekregen zit vol met (verzekering)jargon dus … niet altijd gemakkelijk. Verzekeringen zijn al niet mijn ding.
Zou het een goed idee zijn om een extra auto te huren om Swaziland & Lesotho te bezoeken? Het verschil in prijs is 550 euro (8400 rand) voor 42 dagen wat ik toch veel vind om deze 2 landen te bezoeken. Of zou het wat te omslachtig zijn om 2 auto’s te huren?
Ik had ook het idee om een gewone auto te huren en een 4x4 te huren voor een dagje als we in de buurt zijn van een 4x4 road (vb sani pass, valley of desolation, …). Iemand daar ervaring mee? Maar lijkt me dat de prijzen voor een 4x4 in de buurt van zo’n attractie dan erg hoog zijn.
Ik ken het bedrijf Berg niet, ik kan je ook niet helpen met prijzen van 4x4’s. Maar eerst een vraagje, hebben jullie al een planning? Het is inderdaad zo dat je in bepaalde nationale parken off road kan gaan, maar vaak liggen die niet op de gewone toeristische route. Dus misschien is het niet echt de moeite om voor 42 dagen een 4x4 te huren om dat maar een paar keer te kunnen rijden.
Voor sommige parken is het interessant om een 4x4 te hebben zoals de Kgalagadi NP, Namaqua, AiAis Richtersveld. Parken als Mountain Zebra en Karoo hebben een aantal 4x4 wegen, maar je kan deze met een gewone auto bezoeken.
De Sani Pass is leuk om te rijden. Maar ik denk niet dat je ter plaatse een auto kan huren. Wel kan je met een tour meegaan, die met een 4x4 de pas oprijdt.
Dus vandaar is het goed te weten waar je precies naartoe gaat in ZA.
ik heb al een planning maar er zitten nog wel wat mankementen in. Vandaar dat ik ze nog niet gepost heb. Wij vertrekken 15 september naar kaapstad. In de hoop om nog wat van de bloemenpracht te kunnen spotten. Grofweg is onze route west kust ( west coast NP, cederberg, damaqua richtersveld). Dan stuk Namibië (zuidkant), kgalagadi, augrabies NP. Dan lang stuk naar Kruger. Niet echt een idee van hoe we gaan rijden en welke plekken we gaan stoppen. Kruger en panoramaroute. Dan swaziland, wetlands & st Lucia. Daarna naar de Drakensbergen en Lesotho naar de Wild Coast. En dan de tuinroute (ook Addo, Mount zebra, kamdeboo, tsitsikamma, …) terug via omweg Swartbergpass (karoo) naar kaapstad en omgeving. Heb mij al goed verdiept in bepaalde plekken maar andere nog niet. Als ik mijn schema heb uitgewerkt, zal ik het hier plaatsen. Dan is de route wat overzichtelijker. Nu is het gewoon even om een idee te geven. Een grote lus dus want ik denk dat wij wel tijd genoeg hebben daarvoor?
Kan je ons iets aanbevelen qua vervoer?
De tour op Sani pass was ik tegengekomen. Maar ik zou die toch liever op het gemak onder ons willen rijden.
Ik heb veel opgezocht op San park en daar kwam ik toch een heel aantal wegen tegen met 4x4 off road om zelf te rijden. Het lijkt me fijner om een 4x4 te hebben maar wel een stuk duurder.
een 4x4 is super duur zeker de verzekeringen en zeker de verzekering voor Namibia!! ken dat verhuurbedrijf niet. zelf nog geen 4x4 trails gedaan in Kruger ondanks dat we een 4x4 hebben. dus kan et niets over zeggen. welgezien dat de 4x4 trails vaak waren gesloten. je kan ook de sani pas op met een tour. is goedkoper. dan hoef je geen 4x4 te huren.
Het is de goedkoopste die ik gevonden heb. Heb heel veel gezocht.
Het is een familiebedrijfje. Hebt vandaag gemaild ivm de verzekering en de prijs.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ans iemand nog wat antwoorden heeft op de andere vragen, laat maar horen.
Alvast bedankt
Ben benieuwd naar de reactie op jouw mail aan Berg.
Om een reden die ik zelfs niet kan verklaren heb ik niet echt een goed gevoel bij deze verhuurder - in het kleine wagenpark staan dan ook nog eens voertuigen van 2007 en 2009 - zeker niet doen! Bovendien vind ik het verschil voor de grensovergangen een ontoelaatbaar boerenbedrog (sorry).
Tenzij het sterk geregend heeft (wat in jullie vakantieperiode niet zo vaak zal voorkomen) kan men heel wat van die zogenaamde “4x4 only” paden ook met een SUV rijden - de “ground clearance” speelt een belangrijke rol. Of jullie in de wildparken daar meer gaan zien dan op de andere paden is ook nog de vraag.
Overleg het prijsverschil nog maar eens goed. Enkel de Sani Pass Z O U een echt probleem kunnen stellen, maar in Himeville/Underberg zijn er mogelijkheden om de pas in groep op/af te rijden - zo leer je misschien ook weer leuke mensen kennen…
Wat de bloemenpracht betreft: aarzel niet te lang om iets te reserveren want in die periode is de hele streek gauw volgeboekt. Hetzelfde geldt voor Kgalagadi Transfrontier Park.
Nog veel plezier bij de verdere planning!
Groetjes,
Toetske
Merci voor de reacties.
Ik heb er wel een goed gevoel bij maar … dat heb ik haast altijd
De prijs voor de grensovergangen vind ik er ook wel ver over.
Daarmee dat we nog aan het twijfelen zijn om misschien enkel binnen Zuid-Afrika te blijven.
Er is eigenlijk genoeg te zien, merk ik toch bij de voorbereiding.
De meeste mensen die ik ken, zijn maar enkele dagen in Swaziland &/of Lesotho geweest.
Ze zijn er ook niet geweldig lovend over maar ook niet negatief ofzo. Maar ze zijn veel meer onder de indruk van ZA.
Voor ons is het dus of enkel ZA ofwel ook nog een stuk Namibië maar dan wordt het weeral rushen, gok ik. Het is gewoon veel te veel geld extra voor een 4 à 5 dagen in een ander land.
Ik ben toch regelmatig op de site van San Parks tegengekomen dat de 4X4 wegen enkel voor 4X4 is.
Vb voor Namaqua NP, Addo, Camdeboo, Transfrontier, …
Het is niet zozeer enkel om extra wildlife te zien maar ook voor de rust en niet teveel volk tegenkomen. Ik gok toch dat het minder bevolkt gaat zijn? Ook voor het avontuur en als laatste omdat we er anders niet mogen komen. Of dat het geweldig gaat zijn en de moeite waard is, zullen we waarschijnlijk pas achteraf te weten komen. We zullen het hier dan zeker posten wat betreft de 4X4 wegen en ook de firma Berg.
Als ik alles te weten ben gekomen ivm de verzekering ed, post ik het hier.
Ik ga nog wat verder sleutelen aan de route. Maar 1 vraag heb ik nu al:
Is er veel te zien van Transfrontier naar Kruger (in het noorden)? Of is het een betere optie om 2 keer in het zuiden het land te doorkruisen? vb heen op de tuinroute en terug via de karoo?
Ik zou gezien de prijs voor een gewone auto, en
dan eventueel een paar dagen een 4x4 voor de
drakensbergen gaan, of daar met een ingehuurde
gids met 4x4 gaan rijden!
Houdt in gedachten dat een 4x4 rijden, zeker in de
bergen niet zonder gevaar is, zeker met weinig of
geen ervaring!
Buiten de Drakensbergen en misschien Lesothe heb
je echt geen 4x4 nodig, of je moet speciale tracks
gaan rijden!
Klopt als je met een 4x4 gaat rijden, dank moet je hier wel mee om kunnen gaan. Een cursus is zeker aan te bevelen. Je moet anders rijden dan met een gewone auto namelijk. En dat doe je niet even!
Voor delen van Namaqua heb je wel een 4x4 nodig. Er is daar behoorlijk veel diep zand. Camdeboo kan je bezoeken met een gewone auto. Je hebt een paar trails waar je een 4x4 voor nodig hebt, maar niet essentieel om het park te bezoeken.
Kgalagadi, zou ik een 4x4 aanraden. Het is niet verplicht, maar ik zou daar niet willen rondrijden met een kleinere auto. Als je geen 4x4 gaat huren, dan toch tenminste een auto met hogere ground clearance.
Addo kan je bezoeken met een kleine auto, geen probleem. Je hebt een paar 4x4 trails, maar die liggen niet in het gewone park, dat is een afgesloten sectie waar je ook apart voor moet betalen. Zou mooi zijn, maar ik heb het zelf nog niet gereden.
In Kruger heb je alle mogelijkheden. Daar kan je gerust met een kleine auto rondrijden. Er zijn 4x4 trails voor de liefhebbers.
Willen jullie eigenlijk een 4x4 met daktent huren en zo kamperen? Of enkel een 4x4 en in lodges logeren. Want als jullie willen kamperen, dan compenseert de duurdere 4x4 prijs, de lagere prijs voor het overnachten.
En betreffende het bedrijf, ik zou persoonlijk niet bij een klein bedrijfje huren. Stel dat er iets mis is met je auto, dan moet je er toch vanuit kunnen gaan dat er een vervangwagen ter beschikking is.
Een goede 4x4 in Zuid-Afrika huur je niet voor R450 (nog geen € 30) per dag. En ik zou dat persoonlijk zelf ook absoluut niet willen. Zorg ervoor dat je bij een gerenomeerd bedrijf huurt dat goede assistentie en pechhulp biedt. Gaat toch ook om je eigen veiligheid, vakantieplezier, e.d.
wij hebben afgelopen vakantie gehuurd via drivesouthafrica (uiteindelijk uit het wagenpark van Britz). Goed geregeld.
Wij hebben de auto nodig gehad in Mozambique.
Voor de topicstarter, rijden over Sanipass zonder ervaring is bij droog weer al waanzinnig. Als het regent ben je helemaal gezien. Ik persoonlijk (en ik heb niet snel schrik) zou dit nooit zelf doen. We zijn zelf al 4 keer boven geweest waarvan 1 keer bij regenweer (en druk verkeer) en ik kan je vertellen dat het dan echt moeilijk is. Denk dus goed na wat je doet.
Een goede 4x4 kost 100 EUR per dag. Als je minder betaalt, zal je inboeten op kwaliteit. Voor 39 EUR krijg je enkel rommel waarmee je gegarandeerd problemen krijgt. Je moet nog altijd kunnen genieten van je vakantie.
Waarom maak je geen route waarop je geen 4x4 nodig hebt? Je kan bijna alles doen in Zuid-Arika zonder 4x4, je zal nog altijd een geweldige vakantie hebben, zelfs als je enkele 4x4only plaatsen weglaat uit je route.
We deden indertijd Kgalagadi met een high clearance voertuig (Huyndai Tucson), ging prima.
Wij gaan vooral kamperen. Als we daar aankomen, moeten we nog op zoek naar wat kampeermateriaal. Weet iemand een goed adres voor (goedkoop) kampeermateriaal in Cape Town? (oa tent, matras (ook voor onze kleine van 1,5 jaar), kookmateriaal, …).
Het is de bedoeling dat we starten en eindigen in Cape Town. De tuinroute en the wild Coast gaan we doen van Johannesburg naar Cape Town. Weet iemand een mooie route van Cape Town naar Johannesburg? Ik kom maar weinig noordelijke plaatsen tegen op het internet en in reisgidsen, om de afstand van Kgalagadi naar Kruger te overbruggen. Ik heb zelf al wat zitten zoeken. Ik dacht heen de R62 en dan de R328 om naar Karoo NP te gaan. Van daaruit naar Mountain Zebra NP. Maar dan loop ik een beetje vast. Iemand een idee? Ligt er nog iets mooi tussen Mountain Zebra NP en drakensbergen? Is Kimberley de moeite?
Bij Checkers (supermarket) kan je kampeerspullen kopen, rond Joburg weet ik helaas meerdere plekken. De Tuinroute is moi, maar nu helaas door de heftige branden bij Knysa is veel schade aan de natuur, maar de lagune blijft nog steeds erg mooi.
Kimberly is een rustig dorp, daar heb ke een heel groot gat, van de Kimberly diamanten mijn. Leuk om te zien.