4x4 huren

In Cape Town zou ik naar Canal Walk shopping mall gaan. Voor kampeerspullen (goedkope) kan je naar Game gaan, het is daar niet te duur (maar de kampeerspullen zijn kwalitatief niet zo goed). Daar vind je in principe alles wat je nodig hebt.

Maar als je een 4x4 huurt, is het niet de moeite om eentje te huren met een daktent en alle kampeerspullen erin?

Verder, ik snap je route niet helemaal. Ga je van Kaapstad naar de Kgalagadi en van daaruit naar de Drakensbergen?

Karoo NP is de moeite. In de buurt van Kimberley ligt Mokala NP, ook een heel leuk park. Je ziet er niet heel veel dieren, maar de natuur is weer heel anders dan de andere parken. De campsite is heel klein, dus best reserveren voor je er naartoe gaat. Er zijn maar 6 of 8 plaatsen, maar ze liggen aan een kleine waterhole. Kimberley is wel leuk, je kan de Big Hole gaan bezoeken met een rondleiding. En er is een openlucht museum (gratis) wat wel eens leuk om te zien is.

Als je iets meer richting geeft betreffende je route kan ik wel meer toffe plaatsen geven in het noorden waar je naartoe kan.

Kaapstad: in vele supermarkten vind je basic camping materiaal. Verder kan je ook kijken bij bvb Trappers: Store Locator – Trappers
We hebben ooit ook nog quasi alle campeermateriaal meegenomen met het vliegtuig. Met 20 of 23 kg per persoon bagage moet dit ook zeker lukken.
Campingaz gaspatronen CV270 en CV470 mag je natuurlijk niet meenemen op het vliegtuig, maar je vindt ze wel makkelijk in Zuid Afrika, bvb in Pick n Pay.
zie http://www.campingaz.com/ZA/t-retailerlocator.aspx voor alle locaties

Kgalagadi - Johannesburg:

• Pilanesberg, maar mijd de weekends en feestdagen (eventueel eerst een nacht in Augrabies slapen)
  • Witsand Nature Reserve

Dag iedereen,

Bedankt voor de reacties.
De meerprijs voor een daktent en kampeerspullen ligt bijna 3 x zo hoog als een 4x4 zonder. Dat vonden we echt wel veel meer geld. Alhoewel het zeker zo gemakkelijk is. Maar wij spenderen ons extra geld liever aan activiteiten, eens lekker eten en tussendoor eens in een guesthouse, cottage, …
Even duidelijkheid scheppen over de route van Kaapstad naar Johannesburg. Omdat we in september aankomen, willen we eerst een stuk van de westkust doen voor de bloemenvelden. De bedoeling was om West Coast NP, Cederberg, Namaqua NP, Richtersveld en daarna naar Kgalagadi. Normaal van Richtersveld naar Kgalagadi via Namibië. Maar door de enorme meerprijs voor de 4x4 als we buiten de grenzen van Zuid Afrika gaan, gaat dit dus niet. Daarbij komt ook nog dat ik al redelijk wat opzoekwerk gedaan heb op internet en in reisgidsen. Over bezienswaardigheden op de weg van Kgalagadi naar Kruger wordt maar weinig vermeld. Daarom dat ik aan het twijfelen ben voor een andere route. Ik denk er nu aan om West Coast NP te doen. Daarna Cederberg (nog twijfel over cederberg?) naar Robertson. De R62 van Robertson naar Oudtshoorn. Al veel gelezen dat dit een mooie route is om te rijden. In oudtshoorn dan noordelijk via de R328 (Swartbergpass). Daarna naar Kamdeboo NP en Mount Zebra NP. Dan naar Drakensbergen (onder Lesotho door, dat is wel een lange afstand) omhoog naar Golden Gate NP. Van daaruit via Johannesburg naar Kruger. Het lijkt me dat dit een mooiere heenroute is dan via het noorden van Kgalagadi naar kruger. Of ben ik verkeerd? Ik lees alvast meer over deze bezienswaardigheden en deze route. Kgalagadi & richtersveld kan ik op een andere reis ook combineren met Namibië. Wat denken jullie? Is dit een goede heenroute? Als er iets niet duidelijk moest zijn, laat maar horen.

Alvast bedankt!

Joris

Beide routes zijn de moeite. Het maakt eigenlijk niet zo veel uit. Als je Namaqua, Richtersveld en Kgalagadi erbij neemt zie je de meest fantastische parken van Zuid Afrika. Maar je moet de tijd die je hiervoor neemt niet onderschatten. Vooral de route via Richtersveld is vrij lang. Je kan er niet recht naartoe, je moet via Porth Nollot en Alexander Bay omrijden over nogal slechte wegen. Dus hiervoor moet je de tijd nemen. Kgalagadi vind ik een prachtig park. Je hoeft in principe niet via Namibia om er te geraken. Je rijdt langs de Orange river, via Augrabies en Upington het park in. Maar je moet hiervoor echt wel tijdig reserveren. Het is een heel populair park en zit soms een jaar voordien al volgeboekt.
En aangezien je al zoveel gedaan hebt is het niet erg om van de Kgalagadi naar Joburg gewoon eens door te rijden (of in Kimberley te stoppen).

Je andere route is ook ok. Wat je ook zou kunnen doen is vanaf de Cederberg via Tankwa Karoo, over Sutherland (als je van sterrenkijken houdt) naar Karoo NP gaan, dan naar Graaff Reinet, Camdeboo, Mountain Zebra. Oudtshoorn zou je dan op je terugroute kunnen rijden.

Maar eerlijk gezegd als je naar Golden Gate en dan naar Joburg wil rijden zou ik niet langs onder Lesotho gaan. Er zijn daar niet veel bezienswaardigheden, en de wegen zijn supertraag. Heel veel gravelroads, waardoor je echt niet ver kan rijden. En niet veel campings in de buurt. De enige stop die ik zou kunnen aanraden is om via Rhodes te rijden (ligt aan de voet van het Tiffendel skiresort). Daar ligt een camping of kan je een gezellig huisje huren.
Ofwel moet je al via de N2 gaan, maar zo snel kom je daar ook niet vooruit. En je schreef dat je de Wildcoast op je terugroute wil doen.

Ook, je hebt wel 6 weken, maar je route is toch wel ambitieus. Vooral als je ook nog een tijdje in Kruger en omgeving wil blijven.
En eerlijk gezegd, de route die je nu voorstelt heb je eigenlijk niet echt een 4x4 voor nodig. Behalve misschien voor Sani (als je die wil rijden). Heb je deze al geboekt?

Dus van af Mountain Zebra zou je via Aliwel North naar Golden Gate kunnen gaat. Daar ga je wat tijd mee uitsparen en is ook een hele mooie route.

Dus nog even wat te bekijken. Wat ik me ook afvraag, je neemt je kind van 1,5 jaar mee. Onderschat de afstanden en de soms heel vermoeiende gravel wegen niet. Het zijn vaak lange en vermoeiende dagen om te rijden voor de hobbelige wegen als je niet via de autowegen rijdt.

Joris, nog 1 ding, ik ben eens even op de link van het bedrijf Berg gaan kijken. Je spreekt over 450R per dag. Maar als ik naar de specificaties van die specifieke auto kijk (Springbok) staat dat ze deze enkel voor de Cape Province verhuren.
En alle andere autos hebben hogere prijzen?

Dag iedereen,

Bedankt voor het meedenken.
Onze voorkeur gaat uit naar de R62 en via Kamdeboo, Mount Zebra naar Golden Gate. Ik heb nog enkele vragen:

Van Prince Albert naar Kamdeboo kun je via de 9 of via de 1 (langs Karoo Np) rijden. Qua tijd is dit hetzelfde. Maar heeft iemand enig idee welke weg het mooiste is?

Ik heb al veel opgezocht over Karoo NP, Mount Zebra NP & Kamdeboo. Maar het blijft moeilijk om in te schatten welke parken het meest de moeite zijn. Zijn deze parken gelijkaardig of toch wel de moeite om ze allemaal te doen? En hoeveel tijd heb je ongeveer nodig per park? We houden van hiken maar heb de indruk dat het in deze parken eerder beperkt is. Gegidste wandelingen gaan/kunnen we niet doen met de kleine. Dus dat spaart wel wat tijd in deze parken.

Er is al een paar keer opgemerkt dat een 4x4 overbodig is op onze route. Op San parks lees ik veel over 4x4 routes in de parken. Zijn deze dan niet de moeite om te rijden? Mij lijkt het juist fijn om deze te rijden. Lijkt me dat het rustiger is en dat je een park nog meer kan ontdekken. Maar het is onze eerste keer Zuid-Afrika dus ik kan mij vergissen?

@ Moonrise: Bedankt voor de uitgebreide uitleg.
De tip van boven Lesotho neem ik zeker mee. De weg via Aliwal-North: Bedoel je dan via Cradock naar
Tarkastad, Queenstown en zo via de 6 omhoog?
Is het meest logische om na Golden gate af te zakken naar Drakensberg of rechtstreeks naar Kruger en Drakensberg te doen op de terugweg langs de kust?

Ik weet dat de route wat ambitieus is. Ik moet bepaalde dingen laten vallen maar dat is niet makkelijk :-). (ik denk er aan om Johannesburg & Durban te laten vallen. Goede keuze?) De kleine slaapt goed in de auto. En zelf zijn we wel wat gewend, wat het rijden betreft. Maar je hebt gelijk dat het niet 6 weken in de auto zitten moet zijn. Al gok ik dat de landschappen het rijden aangenaam maken. In de VS is de weg naar de nationale parken bijna even indrukwekkend als de parken zelf. Heb de indruk dat dit in Zuid-Afrika ook is?

Wat de auto betreft hebben we een flat price gekregen voor de Kwagga. Ik heb nog niet geboekt maar dat is eerder omdat ik hier regelmatig hoor dat een 4x4 niet nodig is, dan dat ik het bedrijfje niet vertrouw.

Heeft er iemand ervaring met de Wolfberg Cracks wandeling in Cederberg? Is dit te doen met ons kind van 1,5 jaar?

Merci & groet

Joris

Karoo, Mountain Zebra en Camdeboo kan je niet vergelijken. Karoo is een vrij groot park met veel vergezichten en typisch Karoo landschap. Het is het grootste park van de 3. Er is ook een tentoonstelling over de dinosaurussen die in dat gebied geleeft hebben. Ik vond dit het mooiste park van de 3, maar dat is iets heel persoonlijk.

Velen vinden Mountain Zebra 1 van de mooiste parken. Ik was er niet helemaal wild van. Misschien ook omdat het er vrij koud en bewolkt was toen we er waren.

Camdeboo is mooi omdat het bij Graaff Reinet ligt, de valley of desolation is heel mooi om te zien. De rest van het park is iets minder in vergelijking met de andere 2.

Maar bij Sanparks is het zo dat elk park anders is, de ene kan je niet vergelijken met de andere. Elk park heeft wel een 4x4 route die je kan rijden. Soms moet je dit vooraf reserveren, soms moet je bijbetalen, soms zijn het gewoon een paar wegen in het park (voor deze 3 alleszins).
Parken als Namaqua en Richtersveld kan je enkel met een 4x4 doen, bijvoorbeeld.
Als je de tijd hebt kan je ze gerust allemaal doen. Ik weet niet als je vooraf accommodatie / camping gaat reserveren. Anders kan je gewoon zien hoeveel tijd je nog hebt om ze eventueel allemaal te doen of niet. En hoeveel tijd je tussenin wil nemen om eens te rusten.

Als je van Golden Gate naar de Drakensberg wil rijden, ik neem aan dat je naar Sani wil gaan? Die zou je ook eventueel op de terugweg, vanuit richting Durban rijden. Het ligt vrij zuidelijk en als je daar naartoe gaat vanaf de Golden Gate om nadien weer richting Kruger te rijden ga je toch wel veel extra km maken.

Met een 4x4 rijden in Zuid Afrika is niet echt nodig, maar als je het echt graag wil waarom niet. Zoals gezegd, zo kan je een aantal leuke routes rijden in bepaalde parken waar je met een gewone auto niet kan komen. En een 4x4 rijdt veel comfortabeler op de gravel wegen. Vooral omdat het wel lijkt dat je er een paar kan tegenkomen. En let op, de gravelwegen in Zuid Afrika zijn vaak niet goed, heel veel corrugatie. Je wordt volledig dooreen geschud :slight_smile:

Ik persoonlijk vind de landschappen van Zuid Afrika fantastisch, vooral doorheen de Karoo. Jullie zullen er wel van genieten.

Betreffende de route van Cradock naar Golden Gate, het beste is om zo veel mogelijk via nationale wegen te rijden. Die zijn beter en sneller. Dus via Tarkastad naar Queenstown en dan de N6 is een goede route.
Zoals gezegd, je kan beide, langs onder of langs boven Lesotho. Alleen als je langs onder gaat moet je echt wel wat plannen. De wegen zijn heel traag en er zijn niet veel slaapplaatsen. En redelijk wat bergpassen.

Jullie zullen er alvast van genieten eender hoe jullie rijden. De route die jullie nemen is niet de typische toeristische route en jullie zullen eerder lokale Zuidafrikaanse reizigers tegenkomen dan andere toeristen. Wat ook heel leuk is voor interessante tips en tricks en interessante lokale verhalen. :slight_smile:

Dag iedereen

Hier mijn 1ste poging van de planning:

Zaterdag 16/sep Brussel-kaapstad
Zondag 17/sep Kaapstad-West Coast NP (1u22)
Maandag 18/sep West Coast NP
Dinsdag 19/sep West Coast NP
Woensdag 20/sep West Coast NP - Cederberg algeria (2u08) - clanwilliam (39min)
Donderdag21/sep Cederberg algeria - Cederberg wolfberg arch (53 min)
Vrijdag 22/sep Cederberg algeria - robertson - oudtshoorn (6u via R60+R62)
Zaterdag 23/sep Oudtshoorn - Prins Albert (Swartbergpass/ong 3u met stoppen?)- Karoo NP (1u10)
Zondag 24/sep Karoo NP
Maandag 25/sep karoo NP-kamdeboo NP (2u07)
Dinsdag 26/sep kamdeboo NP - Mount zebra NP (1u39)
Woensdag 27/sep Mount zebra NP- Golden gate NP (6u45)
Donderdag28/sep golden gate NP - Kruger NP (maria punda gate) (8u50)
Vrijdag 29/sep Kruger NP
Zaterdag 30/sep Kruger NP
Zondag 1/okt Kruger NP
Maandag 2/okt Kruger NP - panorama route
Dinsdag 3/okt panorama route - st lucia & wetlands & Hluhluwe/Umfolozi
Woensdag 4/okt st lucia & wetlands & Hluhluwe/Umfolozi
Donderdag5/okt st lucia & wetlands & Hluhluwe/Umfolozi
Vrijdag 6/okt st lucia & wetlands & Hluhluwe/Umfolozi - drakensbergen
Zaterdag 7/okt Drakensbergen
Zondag 8/okt Drakensbergen
Maandag 9/okt Drakensbergen - wild coast
Dinsdag 10/okt wild coast
Woensdag 11/okt Wild Coast
Donderdag12/okt Wild Coast
Vrijdag 13/okt Wild Coast
Zaterdag 14/okt Wild Coast - addo
Zondag 15/okt Addo
Maandag 16/okt Addo - tsitsikamma (2u13)
Dinsdag 17/okt tsitsikamma
Woensdag 18/okt tsitsikamma
Donderdag19/okt tsitsikamma-knysna (1u16)
Vrijdag 20/okt knysna
Zaterdag 21/okt knysna - wilderness NP (39 min)
Zondag 22/okt wilderness NP - de hoop nature reserve (3u08)
Maandag 23/okt de hoop nature reserve - hermanus (1u47)
Dinsdag 24/okt hermanus - kaapstad (1u31)
Woensdag 25/okt Kaapstad
Donderdag26/okt Kaapstad
Vrijdag 27/okt Kaapstad
Zaterdag 28/okt Kaapstad-Brussel

Enkele vragen/bedenkingen die ik zelf heb:

1. Ik heb al redelijk vaak gelezen dat rijden in de donker geen goed idee is. Ik vraag mij af of dit op iedere weg? Of is dat enkel af te raden op kleinere wegen?

2. Ik vind vooral dit in de planning niet goed:

Woensdag 27/sep Mount zebra NP- Golden gate NP (6u45)
Donderdag28/sep golden gate NP - Kruger NP (maria punda gate) (8u50)

Dat zijn 2 verloren & vermoeiende dagen. En echt iets zien, gaan we niet doen in Golden Gate. Ik ben aan het denken om van Karoo NP rechtstreeks naar Kruger te rijden, de korte pijn zeg maar. Dat komt neer op 14,5u. Dat is slechts 1 dag ipv 2. Liefst van al zou ik deze rit dan ook 's nachts doen, vooral voor ons kind (vorig jaar 's avonds naar Zuid-Frankrijk gereden en hij had geslapen van thuis tot 's morgens 7u.) Is dat aan te raden op een grote baan (N1)? Golden gate zou ik dan meenemen op de terugweg als we in Drakensbergen zitten. Ik kan dan 1 dag toevoegen in Drakensbergen en dan gaan we effectief ook iets zien in Golden gate. Indien onvoldoende tijd kunnen we Golden gate overslaan en in Drakensbergen extra gebruiken. Kamdeboo & Mount Zebra zou ik dan opnemen in het schema als we in Addo NP zijn. Dat scheelt qua afstanden niets en ik kan dan beter de tijd verdelen over die 3 parken. Vb sneller dan verwacht Addo ontdekt, vertrekken naar het volgende, enz.

1. De panoramaroute kan ik moeilijk plaatsen. Staat die juist? Of wanneer moet die gezet worden? Ergens tussen de kruger park dagen? Lees veel andere info op internet en vind ook niet echt een goed kaartje ervan. We gaan die van Noord naar Zuid rijden (voor alle duidelijkheid).

2. Zijn er nog meer twijfels bij de planning? Ergens teveel of te weinig tijd? Dingen die er uit kunnen of die er zeker in moeten?

Alle tips/bedenkingen zijn welkom!

Alvast bedankt & vriendelijke groet

Joris

Joris, allereerst, Zuid Afrika is niet Frankrijk. De autowegen in Zuid Afrika zijn evenmin gelijkaardig aan Frankrijk.

Ten eerste, het is geen dubbele baan. De N1 is buiten in de buurt van Johannesburg en Pretoria gewoon een 1 / 1 weg. Als je niet gewoon bent om op deze wegen te rijden is het echt compleet af te raden. De weg wordt als een 4 baans gebruikt ook al is het maar 2 baans. In Afrika worden de meeste vrachtwagen chauffeurs per lading betaald, dat wil zeggen dat ze vaak dagen aan een stuk rijden en de gevaarlijkste dingen doen om toch maar zo vlug mogelijk op hun bestemming te geraken. Ik heb heel vaak de route Johannesburg - Kaapstad gereden (als passagier) aan 1 stuk en ik zou het echt aan geen enkele tourist aanraden om daar 's nachts te gaan rijden. Stel dat je panne hebt, die wegen zijn compleet donker, en de pechtstrook wordt als extra rijbaan gebruikt. Daar wil je 's nachts echt niet langs de kant staan.

En dat niet 's nachts rijden, dat geldt voor zowel grote als kleine wegen. De reden, gevaarlijk als je de wegen en de staat van de wegen niet kent, slechte chauffeurs (je kan op de autoweg ineens iemand voor je hebben die 30 rijdt), loslopende dieren, mensen die op de weg lopen, of snelwegen oversteken, als je mis rijdt kan je in een “gevaarlijke” buurt terecht komen, als je 's nachts in panne valt, als je moe bent kan je niet zomaar ergens stoppen of van de weg afrijden, en de buurt van Johannesburg zou ik niemand aanraden om 's nachts te rijden, zelfs niet op de autowegen.

Daarnaast wil je 1500 km aan 1 stuk door gaan rijden. Wij hebben tussen Musina en Punda Maria als een paar uur over gereden. Eerlijk gezegd is dat volledig stuk (Karoo NP en Punda Maria) in 2 dagen rijden al bijna niet te doen.
Eens voorbij Polokwane ga je echt niet meer zo snel kunnen rijden. Onderschat de wegen en afstanden in Zuid Afrika echt niet. En wat maakt het uit dat je 1 of 2 dagen iets minder gaat zien.

Je moet ook even kijken waar je in het Kruger Park gaat slapen. Als je in Punda Maria blijft moet je sowieso overdag aankomen om het park in te mogen en nog door te rijden tot de rest camp.

Nog iets extra waar je naar kan kijken, aangezien jullie een 4x4 hebben, is de Baviaanskloofpas. Heel leuk om te rijden en heel mooi. Dat zouden jullie op de terug route kunnen doen.

Daarnaast zou ik al een dag weglaten uit West Coast NP. Het park is niet zo heel groot. Zo kan je die weer ergens anders gebruiken (bijvoorbeeld de rijdag naar het Kruger park :smiley: ).

Gaan jullie de slaapplaatsen op voorhand vastleggen? Of is jullie planning flexibel? Dan kan je ter plaatse nog steeds beslissen hoe jullie gaan rijden en hoe lang waar te blijven.

Ik heb de Hike in de cederbergen gedaan. Ik weet niet of het precies dezelfde is (ook door een kloof), maar ik vond het wel een pittige hike. Wel heel gaaf! Maar denk niet aan te raden met een kind van 1,5. Wij moesten op een bepaald moment op onze rug onder een grote steen door, over grote rotsen etc.

Bedankt voor de reacties.
Het 's nachts rijden dan maar beter niet inplannen :slight_smile:

We gaan toch veel op voorhand proberen te boeken. Daar ben ik nu al mee bezig.
Mount zebra NP was al volzet. Daarmee dat ik al begonnen ben met boeken.
Normaal is dit niet onze manier van reizen maar met onze zoon erbij zijn we precies toch wat voorzichtiger geworden.
@ Moonrise: Wij gaan toch eerder tegen de avond aan arriveren aan de maria punda gate. Ik begrijp dat het dan verstandiger is om een slaapplaats te boeken net buiten het park en dan de dag erop 's morgens het park binnen te rijden? Iemand een tip voor een (goedkope) overnachtingsplek in die buurt? Is 4 volledige dagen voldoende om zo hoog noordelijk te starten in Kruger? Hebben we dan voldoende tijd om het park te ontdekken? Of toch beter wat lager beginnen?

In cederberg wordt de Wolfberg cracks moeilijk voor ons, met onze zoon erbij. Wij hebben deze hikes als alternatief gekregen: Trial to the Waterfall, the Maltese Cross and the Stadsaal caves. Iemand ervaring met deze 3 hikes?

Verder vraag ik me af of 2 volledige dagen Tsitsikamma iets te ruim is? Kunnen we deze dag misschien beter gebruiken in St Lucia of Drakenberg?

Heeft er iemand ervaring met de Hoop nature reserve? Is dit de moeite? Of is Agulhas mooier?

Verdere opmerkingen of tips betreffende de route zijn nog steeds welkom!

Vriendelijke groet

Joris

Misschien heb ik het over het hoofd gezien, maar heb je Kruger al geboekt? Anders wordt het dringend tijd. Onderschat ook daar de afstanden niet. De tabel houdt niet voldoende rekening met de vele fotostops, lunchtijden, wegblokkades door kuddes olifanten of buffels die soms meer dan een half uur kunnen duren en noem maar op. Houd daar vooral ook rekening met de Gate Hours en de veiligheidsvoorschriftenen denk eraan dat jullie kleintje daar niet zomaar even naast de auto kan plassen omwille van de mogelijke nabijheid van niet altijd onmiddellijk zichtbare GEVAARLIJKE dieren.

Groetjes,
Toetske

Bij Punda Maria in de avond aankomen kan echt niet hoor. En daar is in de omgeving ook niet echt veel qua accommodatie te boeken. Kijk daar echt uit wat je plant!

Met zonnige groet vanuit de bush,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

@Joris1983 Eerlijk gezegd vind ik het noorden van Kruger heel mooi, maar dan echt helemaal tegen de grens met Zimbabwe, ten noorden van Punda Maria camp.
In principe kan je in 4 dagen rijden van noord naar zuid, maar ga je er ook van genieten? Neen, ik denk het niet. Vooral als het je eerste keer Kruger is. De bedoeling van een safari in Kruger is niet om op de hoofdweg van noord naar zuid te rijden. Het leuke is om de zijwegen te nemen, de kleinere wegen om daar dieren te ontdekken. Het is ook heel vermoeiend om de ganse dag te rijden en terwijl te zoeken tussen de struiken naar dieren.
En de rit naar Pafuri gate is lang vanuit Beaufort West. Het is een heel mooie rit, maar je moet er ook de tijd voor nemen om ervan te genieten.

Als je toch via Pafuri gate wil rijden, er is een camping / lodge vlak bij de gate. www.pafuri.co.za Wij hebben er 2 dagen gelogeerd, wel leuk. Het is nog een stukje rijden vanuit de hoofdweg op een vrij hobbelige weg.

Maar veel hangt ook af van je boekingen in het park. Best toch even kijken welke rest camps nog plaats hebben en daar je route op afstellen. Als het niet echt nodig is om helemaal tot de Pafuri gate te gaan, zou ik ergens iets zuidelijker het park in gaan. Je zou in Phalaborwa kunnen beginnen, dan ben je ook redelijk noordelijk.

Ik zou gerust 2 dagen in Tsitsikamma kunnen doorbrengen. Ik vind het een fantastisch mooi park. Maar in principe kan je alle highlights in het park in 1 dag zien als je niet alle hikes wil doen.

Zaterdag 23 september, van Oudtshoorn via de Swartbergpas naar Karoo NP gaat niet lukken aangezien de Swartbergpas in september sowieso nog gesloten is na de aardverschuivingen/overstromingen in april, je zult dus via de Meiringspoortpas moeten.

Succes verder!

Gr. Michel

Bedankt!

Is het mogelijk om een deel van de swartberg pass te rijden en dan terug te keren en via de N12 naar Karoo te gaan? En hoever kunnen we dan gaan op de swartberg pass? Is prins Albert de moeite waard om dat stuk terug te rijden in westelijke richting? Of rijden we beter naar Karoo NP via de N12?

Verder nog een vraag over de panorama route. Ik geraak er maar moeilijk uit. Loopt die van Lydenburg tot hazyview? Van de erasmuspas tot sabie? Of moeten we deze route volgen: R532-R534-R532-R534? Ik kan nergens een kaartje vinden op internet waar de weg op aangeduid staat. Weet iemand een goed(kop)e slaapplaats of camping zowel in het begin als op het einde van de panoramaroute?

Alvast bedankt iedereen!

Groet

Joris

Wat ik begrepen heb is dat je over de top kunt en kunt afslaan naar Die Hel (Gamkaskloof) en je een duidelijk aangegeven punt hebt waar je moet keren. Je bent een uurtje langer onderweg als je via Prince Albert gaat, persoonlijk zou ik er niet voor omreizen maar je zou er een kijkje kunnen nemen.

Gr. Michel

Dag iedereen,

Ik ben nog op zoek naar een mooie, centrale plaats tussen tsitsikamma en wilderness NP.
Weet iemand een fijne camping die goed gelegen is om tsitsikamma, knysna en wilderness NP te bezoeken? Dacht misschien aan plettenbergbaai of keurboomstrand. Is dit een goed idee?

Alvast bedankt!

Joris

Een leuke camping tussen Tsitsikamma en Wilderness is Forever Resort Keurboom. Heel mooi gelegen aan de rivier.
De Sanparks camping in Wilderness is ook echt de moeite. En je kan hiken vanaf de camping, of kano varen. Heel mooi gelegen in het groen.

Dag iedereen

De voorbereiding loopt op z’n einde.
Iedereen bedankt voor de opmerkingen en tips !!!
Ik heb nog een laatste vraag (voorlopig toch :slight_smile:

Wie is er al eens in de hoop nature reserve en Agulhas NP geweest?
Wat is het meest de moeite waard?
Is misschien een moeilijke vraag maar kan maar moeilijk kiezen.
Kom beide plaatsen ook niet zo vaak tegen.
Of zouden jullie die dag ergens anders inplannen of ergens een extra dag nemen?

Merci!

Joris