Karoo, Mountain Zebra en Camdeboo kan je niet vergelijken. Karoo is een vrij groot park met veel vergezichten en typisch Karoo landschap. Het is het grootste park van de 3. Er is ook een tentoonstelling over de dinosaurussen die in dat gebied geleeft hebben. Ik vond dit het mooiste park van de 3, maar dat is iets heel persoonlijk.
Velen vinden Mountain Zebra 1 van de mooiste parken. Ik was er niet helemaal wild van. Misschien ook omdat het er vrij koud en bewolkt was toen we er waren.
Camdeboo is mooi omdat het bij Graaff Reinet ligt, de valley of desolation is heel mooi om te zien. De rest van het park is iets minder in vergelijking met de andere 2.
Maar bij Sanparks is het zo dat elk park anders is, de ene kan je niet vergelijken met de andere. Elk park heeft wel een 4x4 route die je kan rijden. Soms moet je dit vooraf reserveren, soms moet je bijbetalen, soms zijn het gewoon een paar wegen in het park (voor deze 3 alleszins).
Parken als Namaqua en Richtersveld kan je enkel met een 4x4 doen, bijvoorbeeld.
Als je de tijd hebt kan je ze gerust allemaal doen. Ik weet niet als je vooraf accommodatie / camping gaat reserveren. Anders kan je gewoon zien hoeveel tijd je nog hebt om ze eventueel allemaal te doen of niet. En hoeveel tijd je tussenin wil nemen om eens te rusten.
Als je van Golden Gate naar de Drakensberg wil rijden, ik neem aan dat je naar Sani wil gaan? Die zou je ook eventueel op de terugweg, vanuit richting Durban rijden. Het ligt vrij zuidelijk en als je daar naartoe gaat vanaf de Golden Gate om nadien weer richting Kruger te rijden ga je toch wel veel extra km maken.
Met een 4x4 rijden in Zuid Afrika is niet echt nodig, maar als je het echt graag wil waarom niet. Zoals gezegd, zo kan je een aantal leuke routes rijden in bepaalde parken waar je met een gewone auto niet kan komen. En een 4x4 rijdt veel comfortabeler op de gravel wegen. Vooral omdat het wel lijkt dat je er een paar kan tegenkomen. En let op, de gravelwegen in Zuid Afrika zijn vaak niet goed, heel veel corrugatie. Je wordt volledig dooreen geschud 
Ik persoonlijk vind de landschappen van Zuid Afrika fantastisch, vooral doorheen de Karoo. Jullie zullen er wel van genieten.
Betreffende de route van Cradock naar Golden Gate, het beste is om zo veel mogelijk via nationale wegen te rijden. Die zijn beter en sneller. Dus via Tarkastad naar Queenstown en dan de N6 is een goede route.
Zoals gezegd, je kan beide, langs onder of langs boven Lesotho. Alleen als je langs onder gaat moet je echt wel wat plannen. De wegen zijn heel traag en er zijn niet veel slaapplaatsen. En redelijk wat bergpassen.
Jullie zullen er alvast van genieten eender hoe jullie rijden. De route die jullie nemen is niet de typische toeristische route en jullie zullen eerder lokale Zuidafrikaanse reizigers tegenkomen dan andere toeristen. Wat ook heel leuk is voor interessante tips en tricks en interessante lokale verhalen.