Graag advies of deze planning haalbaar en mooi is.

Hallo,

In april willen wij een rondreis door Zuid Afrika gaan maken.
Ik heb een planning gemaakt en ben erg benieuwd naar jullie tips en adviezen.
Het lijkt erg vol, maar ik denk dat er tussendoor toch rustige momenten genoeg zijn.
Ben benieuwd of jullie het teveel vinden of wel haalbaar.
Alvast enorm bedankt voor jullie hulp.

Dag 1 vertrek Amsterdam
Dag 2 aankomst Kaapstad
Dag 3 Kaapstad - Knysna
Dag 4 Knysna
-Dagtocht: een boottocht maken over de lagune naar the Featherbed Nature Reserve.
Dag 5 Knysna:

• smorgens naar The Knysna Heads.
  • Smiddags naar Tsitsikamma nationaal park met indrukwekkende Paul-sauerbrug, wel 1,5 uur rijden!!
    Dag 6 Knysna - Port Elizabeth vliegen naar Durban - Umhlanga
    Dag 7 Umhlanga - St. Lucia
    Dag 8 St. Lucia, boottocht en ?
    Dag 9 vanuit St. Lucia naar Umfolozi-Hluhluwe ( 1 uur rijden)
    Dag 10 St. Lucia - Swaziland
    Dag 11 Swaziland, een wandeling door het Mlilwane natuurpark.
    Dag 12 Swaziland - Hoedspruit
    Dag 12 tm 16 lodge nabij Krugerpark, 2 x privé game drive en 2 dagen in Krugerpark zelf rijden
    Dag 17 Hoedspruit - Hazyview, via panoramaroute
    Dag 18 Hazyview - Johannesburg, 5 uur rijden. Rekening houden met vliegtijd!! Anders nog overnachting in Johannesburg
    Vertrek Johannesburg
    Dag 19 of 20 aankomst Amsterdam

Hallo

Een en ander zal best te doen zijn maar vergis je niet in de afstanden, je
rijdt in sneltreinvaart een hoop moois voorbij en de dagen zijn kort!
Bij voorbeeld dag 12, Swaziland-Hoedspruit!
Je kunt natuurlijk om het Krugerpark heen rijden, maar als je in het noorden
Zwasiland uitrijdt kun bij Komatipoort door Kruger naar Hoedspruit rijden!
Maar stel je gaat naar Phalaborwa gate, alleen al de afstand door Kruger is
goed voor een uurtje of 10-11 als je tenminste ook nog wat wilt zien onderweg!

veel planplezier

1 like

Bedankt voor je reactie Peter.
Daar zit wat in inderdaad.
Maar omdat wij daarna toch nog zelf 2 dagen in het Krugerpark zullen rond toeren, heb ik op dag 12 ervoor gekozen direct naar Hoedspruit te rijden.
Maar ik zal jouw optie in mijn gedachten houden.

Hallo

Was maar een suggestie, zelfde geld voor dag 3 bijvoorbeeld,
toch best een heel eind, eigenlijk een te mooie route om in 1 dag te doen!
Wat te denken van een bezoek aan Stellenbosch, of een van de wijnfarmen?
Wij waren bij een van de bekendste (Spier), daar alleen al kun je met gemak
een halve dag doorbrengen met een rondleiding, wijn proeven en wandelen door
de schitterende tuinen!
En wat betreft dag 13, kun je natuurlijk een kleiner stuk door Kruger heen nemen,
bijvoorbeeld Malelane in en Paul Kruger uit of iets dergelijks, wat voor ons toch altijd nog een
leukere route is als via Nelspruit en dan naar Hoedspruit!

veel planplezier

Ik zal heel eerlijk zijn, ik begrijp sommige keuzes niet. Waarom blijven jullie maar 1 dag in Kaapstad en meer dagen in Knysna? Daarnaast is de afstand van Kaapstad in een ruk door naar Knysna minimaal 7 uur rijden, en dit willen jullie dan doen de dag na de intercontinentale vlucht? Wellicht zijn jullie al een keer in Kaapstad geweest, maar een dag is echt jammer. Kijkende naar de gehele reis zou ik deze planning niet aanraden. Elke dag rijden van accommodatie naar accommodatie geeft niet veel rust en tijd om de mooie dingen te zien. Ik begrijp dat jullie zoveel mogelijk willen zien van Zuid-Afrika maar ik raad aan kijkende naar het aantal reisdagen om of de Kaap te doen met de Tuinenroute, of de bush vanaf Johannesburg naar Johannesburg via bijvoorbeeld de Drakensbergen, Kwazulu-Natal, Swaziland en het Krugerpark.

Groetjes Remco.

1 like

Hoi Remco,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ben ik erg blij mee.
Aanvankelijk had ik ook een route uitgestippeld met alleen bush rondom J’burg, maar toen leek het mij een beetje teveel bush, zeg maar.
En omdat veelreisorganisaties de reis Kaapstad-J’burg ook in 3 weken aanbieden, dacht ik dat het wel te doen zou zijn.
Knysna heb ik als uitgangspunt genomen voor een aantal uitstapjes en zo ook Hoedspruit.
Wellicht dat we dan nog wel een dag extra Kaapstad kunnen doen en 1 dag Knysna minder?
Dat is dan al een verbetering toch?
Het liefst doen we wel heel de route, want 18-19 dagen J’burg-Drakenberg-Swaziland en parken is denk ik wel weer eentonig.
Maar ik hoor graag jullie tips/adviezen als jullie er anders over denken.
We zijn nog nooit in Zuid Afrika geweest trouwens.

Ik hoor graag weer van jullie.
Enorm bedankt!!!

Kaapstad is echt leuk voor 2 of 3 dagen, kaap de goede hoop, sealisland, tafelberg etc. En dan vis Stellenbosch en Franschhoek oostelijk rijden. Heel veel plezier.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

1 like

Neem de tijd om dingen goed te zien, zou ik zeggen. Kaapstad en omgeving is zeker een paar dagen waard. Knysna heeft zeker leuke dingen, maar
als je veel wilt zien is het slechts een tussenstop. De Garden Route van Kaapstad naar Port Elizabeth is zeker de moeite waard als je voor het eerst in ZA bent. Ook na de vlucht naar Durban zou ik meer keuzes maken. Je kunt niet alles in één keer doen. Swaziland kun je gemakkelijk skippen, het brengt in mijn ogen niet zoveel extra. Verkijk je niet op de afstanden, je kunt altijd nog een keer terugkomen. Limpopo heeft prachtige natuur en lodges en ook NW province met Pilanesberg en daarachter Madikwe is heel mooi. Doe minder en krijg meer, zou ik zeggen. En kom terug.

1 like

Hm, blijft lastig hoor.
Ik vind juist die eerste dagen erg lastig, dus heb ze nu open gelaten.

Wie kan er een mooie invulling geven aan die eerste week???
Ben benieuwd naar jullie ideeën. We houden niet zo van de wijnroute. Dus die hoef van ons niet. :wink:

Dag 1, aankomst Kaapstad in de ochtend.
Dag 2,
Dag 3,
Dag 4,
Dag 5,
Dag 6,
Dag 7,
Dag 8,
Dag 9, Port Elizabeth - Durban - St. Lucia ( of Umhlanga), afhankelijk van vliegtijd.
Dag 10, ochtend Lucia/Umhlanga, smiddags vertrek naar Hluluwe
Dag 11, Hluluwe
Dag 12, Hluluwe - Swaziland
Dag 13, Swaziland - Lower Sabie Krugerpark
Dag 14, Krugerpark - umkumbe safarilodge
Dag 15, Krugerpark - Orpen Gate er uit, naar Hoedspruit
Dag 16, Hoedspruit
Dag 17, Hoedspruit
Dag 18, Hoedspruit - Graskop via panoramaroute
Dag 19, Graskop - Johannesburg, 5 uur rijden. S’avonds vertrek luchthaven.
Dag 20 aankomst Amsterdam

Ik zou zeggen; laat het heerlijk open en kijk waar de dag je brengt!

Via Wereldwijzer app

1 like

Ik zou zeker dag 2 en 3 in Kaapstad blijven. Dag 2 bijvoorbeeld Cape Point en zijn natuurpark (Kaap de Goede Hoop) en ook Boulders Beach. en dag 3 toch de winelands. Winelands is veel meer dan wijn, het zijn prachtige landschappen en heerlijke terrasjes in stadjes als Stellenbosch en Franschhoek, met veel (Nederlandse) historie. Je kunt ook nog Hermanus overwegen op dag 4, als je walvissen wilt zien. Vergeet Table Mountain en Robben Island, te toeristisch.
De route naar Port Elizabeth kun je doen via route 62. Als je 2-3 nachten rond Oudtshoorn blijft kun je de Swartberg pass doen, erg spectaculair, de grotten van Oudtshoorn bezoeken en natuurlijk een ritje maken op een struisvogel.
Daarna is Knysna of Plettenburg Bay is goede stop, met de Heads in Knysna, Tsitsikamma Forest of gewoon een dagje natuur of strand.
Na de vlucht naar Durban zou ik me beperken. De leeuwen in Hluluwe zijn echt hetzelfde als in Kruger. St.Lucia heeft nog wat aparte dingen, maar verder zou ik me richten op één wildpark. En het kost wat meer, maar neem een lodge in een gamepark en een professionele ranger. Je ziet dan veel meer.
Groeten, Michael

1 like

Hoi Michael,

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Daar kan ik zeker wat mee.
We hebben zojuist gereserveerd voor Kurhulalodge in Hoedspruit.
Daar gaan we 3 nachten heen en hebben ook privé game drives.

Mocht je nog verdere tips of adviezen hebben, ik hoor het graag!!

Groetjes Jolanda

Vraag maar wat je wilt. Wij gaan over 3 weken weer, voor de 3e keer dit jaar, en de 25e keer in 10 jaar…
:wereld:

Leuk Kurhula lodge, van Kim en Dander, dan zitten jullie daar goed. Als je wilt kan je dan ook zelf via Phalabwora gate zelf een dagje rijden in Kruger Park. Echt de moeite waard.
Maar pas voor de hele slechte weg naad Phalabowra r40 is super slecht, een en al gat.
Helaas is het geld bestemd voor die weg in iemand zijn allen verdwenen. Rij erg langzaam, vermijd de gaten, want anders rij je me auto er op stuk.

1 like

Rond Kaapstad, Boulders Beach, Cape Point, Tafelberg vond ik ook leuk, wel toeristisch ja!
Tuinroete : Knysna, Tsitsikamma.
Ik denk niet dat je walvissen gaat zien in Hermanus in april.
In St. Lucia zou ik zeker naar Isimangaliso Wetpark gaan!
Swaziland zou ik zeker niet overslaan en wildparken worden voor ons nooit eentonig!
Wat jij wil doen hebben wij in enkele reizen gedaan, we reizen veel trager om veel meer te zien en te genieten!
Ik heb hier wat reisverslagen over gemaakt

http://www.astrixx;be

1 like

Rond Kaapstad, Boulders Beach, Cape Point, Tafelberg vond ik ook leuk, wel toeristisch ja!
Tuinroete : Knysna, Tsitsikamma, Addo NP.
Ik denk niet dat je walvissen gaat zien in Hermanus in april.
In St. Lucia zou ik zeker naar Isimangaliso Wetpark gaan!
Swaziland zou ik zeker niet overslaan en wildparken worden voor ons nooit eentonig!
Wat jij wil doen hebben wij in enkele reizen gedaan, we reizen veel trager om veel meer te zien en te genieten!
Ik heb hier wat reisverslagen over gemaakt

http://www.astrixx.be

Zojuist via Sanparks 2 overnachtingen geboekt in het Krugerpark, waarvan 1 bij Lower Sabie wanneer we vanuit Swaziland het Krugerpark in komen en de 2e nacht bij Satara restcamp zodat we daarna het Krugerpark verlaten om naar Kurhulalodge te gaan.
Heb nog geen bevestigingsmails ontvangen, maar ga ervan uit dat de boekingen wel gelukt zijn.
Het krijgt steeds meer vorm.
Zo leuk!

Inmiddels bijna een maand verder en weer wat meer dagen vast gelegd.
We willen overnachtingen toch vast leggen omdat we toch een zekerheid van goede en mooie slaapplek willen, op een mooie locatie.

Het ziet er nu als volgt uit:
Dag 1, in de ochtend aankomst Kaapstad, Maartens guesthouse (€55,- p/n) gereserveerd
Dag 2, Kaapstad
Dag 3, Kaapstad
Dag 4, Route 62 naar Oudtshoorn, 422km, 5 uur rijden
Dag 5, Oudtshoorn , idee om Swartberg rijden, Oudtshoorn N12 richting De Rust, verder naar Klaarstroom (N12) via Meiringspoort. Naar Prins Albert via de R407 en dan naar de top van de Swartberg Pas (langs De Hel) die je via de Schoemanshoek vallei (R328) terug richting Oudtshoorn brengt.
Afstand: 175 km Tijdsduur: volle dag
Dag 6, naar Plettenbergbay, 2 uur rijden, 160 km, 2,15 uur
Dag 7, naar Tsitsikamma NP via Tuinroute (66 km, 1,10 uur)
Dag 8, Tsitsikamma NP
Dag 9, naar Port Elizabeth, 2.30 uur,190km, vlucht om 13:15 uur naar Durban, aankomst 14:30 uur,daarna naar St. Lucia ( of Umhlanga), Wendy’s Country lodge?, €75,- p/n, 200km, 2 uur rijden
Dag 10, naar Hluluwe
Dag 11, Hluluwe
Dag 12, naar Swaziland, Sondzela Backpackers rondavel gereserveerd.
Dag 13, naar Krugerpark - Lower Sabie Krugerpark, gereserveerd.
Dag 14, Krugerpark - Satara restcamp Krugerpark, gereserveerd.
Dag 15, Krugerpark - Phalaborwa er uit, naar Hoedspruit Kurhulalodge, gereserveerd.
Dag 16, Hoedspruit - Kurhulalodge
Dag 17, Hoedspruit - Kurhulalodge
Dag 18, Hoedspruit - Graskop via panoramaroute, Thaba Tsweni lodge, gereserveerd.
Panoramaroute: Richting Graskop de R532 in noordelijke richting volgt komt u vanzelf langs de Blyde River Canyon. Net ten noorden van Graskop kunt u eerst een rondje over de R534 maken. Hier vindt u verschillende uitkijkpunten zoals The Pinnacle, God’s Window en Wonderview. Als u uw weg vervolgt over de R532 ziet u vanzelf de afslagen naar Lowveld View en de 3 rondavels.
Afstanden: Blyde River Canyon - Graskop: 55km en White River - Blyde Olifants River Conservancy: 125km.
Dag 19, Graskop - Johannesburg, 5 uur rijden. S’avonds vertrek luchthaven.
Dag 20, aankomst Amsterdam

Ben benieuwd of jullie nog tips hebben.
Ik heb een aantal van jullie adviezen in onze planning verwerkt.
Wil nu ook gaan kijken naar diverse auto aanbieders om een auto te huren.

Bedankt weer voor jullie raad en tips alvast.

1 like

Hallo

Als je toch op de panoramaroute rijdt, zou ik zeker ook de Bourke’s Luck Potholes
bezoeken, ook zeker een aanrader!

Veel planplezier

1 like

Peter, je hebt overschot van gelijk! Persoonlijk vind ik het zelfs een MUST op de Panoramaroute.

Groetjes. Toetske

1 like