Plannen reis zuid-afrika kaapstad - johannesburg

Beste mensen,

In Augustus ga ik een cursus doen in afrika deze zal plaatsvinden in kaapstad.
Tijdens die cursus zal ik dan ook genoeg zien van kaapstad.

Na de cursus heb ik een auto gehuurd en zal ik gaan rondreizen voor een maand.
5 Oktober t/m 4 November.
In deze tijd wil ik van kaapstad naar johannesburg reizen via Kgalagadi park.

Hoe ik tot nu toe ongeveer gepland heb is.

Kaapstad via cider - springbok - upington naar kgalagadi park.
Daarna terug via prieska-stellenbosch - oudtshoorn-port elizabeth - johannesburg

Is deze route te doen in deze tijd ?

Ik wil graag veel zien en op de routes heb ik allerlei dingen aangevinkt die ik wil zien maar ik wil niet alleen in de auto zitten wil ook een beetje kunnen relaxen.
Heeft iemand hier ervaring mee ?

Wat ik eigenlijk zeker wil zien :

Stellenbosch wijn proeven.
oudtshoorn
kgalagadi park (schijnt erg mooi te zijn)
addo park
kruger park
otter trail
tsitsikamma park
ceder bergen
wild coast
drakensbergen
diamanten/goud mijnen.

Zo kom ik dus ook op deze route uit.

En er zullen vast nog dingen zijn die ik nog niet gezien heb en die must see zijn.

Wie o wie kan mij helpen.

Alvast bedankt

is geen probleem, tijd genoeg, plan je route zo dat je gemiddeld 2 a 3 dagen op een plek blijft, geeft rust in je reis.
Als je een tijd in Kaapstad blijft kan je in het weekend ook naar Stellenbosch gaan en omgeving om wijn te proeven, ga daar heerlijk lunchen met wijn altijd heerlijk! heb je weer meer ruimte om verder te reizen. Kan je ook doen met de Hop on hof off bus, kan je drinken.
Er is een diamanten mijn, nog werkende, in Culligan, even boven Pretotia, je kan een tour maken bovengronds of ondergronds.
Goudmijnen zijn bij mij weten niet toegankelijk evenals de Platium mijnen.

Deze reis is niet doen, je komt op een gemiddelde van meer dan 200km per dag. Strepen geblazen. Je neemt de touriste route of via de west kust naar Springbok,Upington,Van Zylsrust,Kureman,Vrijburg,Jo’burg, naar het Krugerpark. Wil je vakantie moet je een keus maken.

Geniet die reis Jan

1 like

nee je hebt best veel tijd, wij hebben 3 weken over een route JNB naar CPT gedaan en was makkelijk te doen!

Annemieke jij woont al enkele jaren in Z.A. en bent gewend aan het verkeer,links rijden, zandpad teerpad met slaggate links schakelen de richtingaanwijzer en ruitenwisser zitten anders om dan in Europa de verkeers en voorrang regels in het donker rijden.
Als je wat hier boven staat onder de knie hebt dan heb je gelijk 3weken maar alleen op westelijke en noordelijke route.

Geniet die reis Jan

welnee onze eerste reis in ZA waren we onbekend met dit alles, en gewoon gedaan, gaat gewoon lukken, is geen probleem en je hebt gewoon automaten, dus geen gedoe met met links schakelen (als hadden we een gewone auto toen) en niet bij alle automerken zit de richtingaanwijzer aan de andere kant hoor!
en in het donker rijden is echt niet nodig, gewoon op tijd weg, dan heb je een lange dag.

@ Jan,
Ik heb hier een vraagje: is de (R31?) van Kgalagadi TP over Van Zylsrus naar Kuruman ondertussen in een ā€œberijdbareā€ staat? Bij ons vorig bezoek aan KTP was dit een verschrikkelijk slecht grondpad (en zelfs met een 4x4 af te raden), zodat wij terug via Upington naar Kuruman gereden zijn.

@ Rizzla,

ā€œterug via prieska-stellenbosch - oudtshoorn-port elizabeth - johannesburgā€

1. Ik snap niet goed hoe Stellenbosch daarin past…
  2. wil je van PE naar Jo’burg vliegen of rijden?
  3. Voor Kgalagadi moet je best minimum vier nachten uittrekken - het is zeker de moeite waard maar te ver af gelegen om maar bv 2 nachten te voorzien.
  4. Vermits je ook al Addo en Kruger wil bezoeken, vraag ik mij af of je niet inderdaad beter ƩƩn van de twee routes zou nemen die Jan voorstelt. Als je de ā€œtoeristische routeā€ neemt, kan je ook Addo, Tsitsikamma, Oudtshoorn en Drakensbergen aandoen, bij de route via de Westkus kan dat uiteraard niet.
    Zelfs al heb je een maand tijd: het moet toch nog altijd een beetje ontspannend blijven hƩ.
    Je zal in ieder geval ā€œgebetenā€ zijn door Zuid-Afrika en er meer dan waarschijnlijk terug naartoe willen reizen. Dan kan je nog steeds de ā€œgemisteā€ gebieden bezoeken.

Groetjes, Toetske.

Hallo Rizzla,

Denk eraan dat je echt niet meer lang mag wachten om Kruger, Addo, Kgalagadi enz. te boeken, want de nationale parken zijn gauw volgeboekt. Ga al maar eens bij Sanparks kijken wat er nog vrij is, door een park/camp en een maand te kiezen bij de ā€œquick availability checkā€.

Geniet verder van de voorbereidingen!

Groetjes, Toetske

Hallo Toetske

De laatste keer dat ik over de R31 heb gereden was in maart 2010. toen was er redelijk te rijden.

Groetjes Jan

1 like

Het probleem is dat er zoveel leuke dingen lijken te zijn.

Dat ik het eigenlijk niet weet maar ik, hoorde dat kgalagadi park erg mooi moest zijn vandaar ook eerst die kant op.
Stellenbosch leek me leuk om aan te doen maar is geen prio, al leek het me erg mooi.
Voordeel is dat ik kaapstad al heb kunnen zien tijdens mijn cursus en ook iets van de omgeving.

Mijn vlucht terug gaat vanaf johannesburg en daar moet ik ook mijn auto inleveren die ik ophaal in capetown na mijn cursus.

Ik hoef niet alle parken te zien maar mensen zeggen dat kgalagadi park mooier is en minder toeristisch dan kruger.
Mijn voorkeur ging dan ook uit naar kgalagadi park maar das wel bijna 1300 km om.
Al heb je ook die kant op veel leuke plekken.
Ik zal mijn route morgen een precies hierneer zetten zodat je ernaar kunt kijken.

Ik heb redelijk veel rijervaring aangezien ik ook in Afghanistan en irak ben geweest en je daar eigenlijk geen verkeersregels had danwel fatsoenlijke wegen. Scheelt dus ook nog wel iets.
Maar dan nog wil ik liefst niet hele dagen in een auto zitten maar gewoon ontspannen kunnen doen, al heb ik er geen moeite mee om op 1 dag 400 km te rijden en daarna 2 daagjes ergens te touristen (bijv. wildpark of mooie hike)

En niet alle dingen zijn must see, maar vond al die dingen wel leuk.

Maar zoals jullie al zeggen afrika is te mooi voor 1 keer.

Morgen zal ik een foto maken van mijn geplande route…

Bedankt alvast voor jullie hulp

• Updated - - -

Heb ik gedaan… maar moet eerst weten of mijn route mogelijk is anders kan ik die niet boeken. Ik koop waarschijnlijk ook een tentje zodat ik ook op een camping kan staan.

• Updated - - -

Dankje voor je info ga dit zeker meenemen.
Maar kan nog geen keuze maken.
Al denk ik wel dat ik zal moeten kiezen tussen kgalagadi park of kruger

Deze route zou ik dus graag willen doen, maar ik twijfel dus of het te doen is ja of nee…

Ik zou de hele ā€˜slinger’ voor Kgalagadi niet maken. Weet ook niet met welk type auto je rond wilt gaan rijden, maar het is een forse extra lus die je moet maken. En vooral omdat je op voorhand al aangeeft niet teveel / niet alle dagen te willen rijden… Waarom pak je niet de zuidkust en pak je een extra park als Hluhluwe of zoiets mee. Of paar daagjes door Swaziland als je op weg bent naar het noorden? Sowieso is het onlogisch om van Kaapstad naar Kgalagadi te gaan en dan vervolgens weer terug te willen naar Stellenbosch. De combi met Stellenbosch is prima te maken als je in / rond Kaapstad bent. Stellenbosh maar ook Franschhoek, Paarl en andere plaatjes zijn prachtig en lenen zich bij uitstek voor een paar dagen ontspannen / culinair genieten. Enfin, zal nog wel een hele puzzel worden. Maar probeer er niet alles in te proppen. Zou jammer zijn als je toch het gevoel hebt dat je almaar aan het reizen bent. En zoals Toetske al aangeeft, als het ā€˜Afrika virus’ je te pakken heeft, kom je echt nog wel eens terug :wink: Groetjes en veel plezier met de voorpret,Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

• Updated - - -

Ik zou de hele ā€˜slinger’ voor Kgalagadi niet maken. Weet ook niet met welk type auto je rond wilt gaan rijden, maar het is een forse extra lus die je moet maken. En vooral omdat je op voorhand al aangeeft niet teveel / niet alle dagen te willen rijden… Waarom pak je niet de zuidkust en pak je een extra park als Hluhluwe of zoiets mee. Of paar daagjes door Swaziland als je op weg bent naar het noorden? Sowieso is het onlogisch om van Kaapstad naar Kgalagadi te gaan en dan vervolgens weer terug te willen naar Stellenbosch. De combi met Stellenbosch is prima te maken als je in / rond Kaapstad bent. Stellenbosh maar ook Franschhoek, Paarl en andere plaatjes zijn prachtig en lenen zich bij uitstek voor een paar dagen ontspannen / culinair genieten. Enfin, zal nog wel een hele puzzel worden. Maar probeer er niet alles in te proppen. Zou jammer zijn als je toch het gevoel hebt dat je almaar aan het reizen bent. En zoals Toetske al aangeeft, als het ā€˜Afrika virus’ je te pakken heeft, kom je echt nog wel eens terug :wink: Groetjes en veel plezier met de voorpret,Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

• Updated - - -

1 like

Vandaag nog eens alles goed bekeken.

En ik ga jullie raad opvolgen al denk ik dat ik veel ga missen het toch beter is dat een volgende keer te gaan doen.
Ga dus nu van kaapstad via de oostkust naar krugerpark.
Weinig rijden elke dag en meer tijd om te zien en om vakantie te vieren.

Iemand nog leuke hints voor must see dingen vanaf port elizabeth richting kruger park ?

Ik denk dat ik zelf heel ver kom maar misschien dat jullie nog leuke ideetjes hebben.

Otter trail zit helaas vol dus ik heb waarschijnlijk nog 3 dagen over ergens.

Vertrek 5 0ktober t/m 4 nov

dag 1 en 2 Stellenbosch
dag 3 en 4 Whale watching/shark diving
dag 5 en 6 oudtshoorn (cango caves, wildlife range)
dag 7,8 en 9 knysna (meer bezoeken, plettenberg )
dag 10 en 11 Tsisikamma park
dag 12 Helaas maar 1 dag ottertrail (zit helemaal vol)
dag 13 port elizabeth
dag 14 en 15 addo park
dag 16 en 17 wild coast
dag 18 durban
dag 19 st lucia
dag 20 swaziland
dag 21,22,23 en 24 kruger ?
dag 25, 26 hoedspruit
dag 27,28 en 29 graskop hazyview en blyderivier
dag 30 pretoria
dag 31 terug naar nederland… :frowning:

Denk dat het zo wel redelijk te doen is met genoeg vrije tijd tussendoor.
Ik ben ook iemand die vroeg op is dus dan zou ik overal hele dagen hebben.

Hebben jullie hierop misschien nog op of aanmerkingen uit eigen ervaringen ?
Leuke hostels zijn ook altijd welkom of dingen die ik perse moet zien op de route.

Krugerpark lijkt mij best wel lang maar het is ook een beetje om tot rust te komen.
Leuk maar erg vermoeiend om te plannen ben echt benieuwd of mijn beeld nu van zuid afrika ook daadwerkelijk zo is.

Bedankt voor jullie hulp!

Krugerpark lijkt mij best wel lang maar het is ook een beetje om tot rust te komen.
Leuk maar erg vermoeiend om te plannen ben echt benieuwd of mijn beeld nu van zuid afrika ook daadwerkelijk zo is.

Ik heb alleen ervaring met het laatste gedeelte van je reis. St. Lucia is m.i. te kort, je kunt hier een leuke boottoer doen, naar Cape Vidal, Hluhluwe/Umfoloz etc.
Kruger vond ik mooi maar er kwam bij ons weinig van relaxen. Je zit daar vooral in de auto om dieren te spotten, evt. een game drive doen. De verblijven zijn ook niet op relaxen ingericht (wel een stoel bij het huisje maar geen lekkere bedje om op te zonnen, bij het zwembad(je) in Skukuza is bijv. geen gras om je handdoek op te leggen of even te zitten)
De (luxere) verblijven net buiten Kruger zijn wel meer op relaxen ingericht.
Succes!

1 like

maar dieren spotten in kruger is so relaxed, heerlijk gewoon. Enne zou zeker 1 dag minder doen in kruger en 1 dag meer in ST. Lucia.

Net buiten Kruger park heb je heerlijke lodges, waar je goed kan elxen op een zonne bedje, zwemmen
kijken even op www.kurhulalodge.com of www.casarrtgamelodge.com.
We zijn bij beiden lodges geweest, heerlijk daar. En de dieren lopen daar vrij rond in en uit kruger park.

1 like

kurhula lodge heb ik ook gezien en die ga ik ook boeken :stuck_out_tongue:

Kurhula is van een nl stel als het goed is waren erg aardig via de mail en ziet er super uit en lekker aan de rivier.
Op jullie antwoord haal ik 1 dag kruger eraf en 1 dag meer in st lucia.

Plannen is leuk om zelf te doen maar vanwege zoveel leuk is het echt heel moeilijk haha.

Mensen allemaal alvast super bedankt.

Groetjes,

Leon.

P.s. Riz is de bijnaam die ik heb gekregen vandaar.

Casart game lodge ook nederlands/vlaams , en ook super gezellig enne met een jacuzzie, heerlijk…

ja aan de rivier, maar met krokedillen dus gevaarlijk hoor!

Hluhluwe is eigenlijk een must om daar een dag door te brengen, een van de mooiste parken Z.A.
Overnachten is een mogelijk in de Wilde Beest Eco lodge ongeveer 25 km van Hluhluwe / Omflolozi N.P.
In de ochtend bestaat er de mogelijkheid om met de parkwachter een ochtend wandeling te maken.
Geniet die reis Jan

1 like

De reis krijgt al leuke vormen.

Nu heb ik nog een open stukje, waar ik nog een beetje mee zit te dubben.

17 en 18 okt zit ik in Addo park
Hierna wil ik naar St Lucia vertrekken om daar 22,23 en 24 okt te vertoeven op jullie aanmerkingen (Hluhluwe en St lucia omgeving).<

Nu heb ik dus 19,20 en 21 okt om van Addo naar St lucia te komen.
Is dit genoeg en welke plekken moet ik volgens jullie op die route aandoen ?
Ik dacht zelf :

19 Addo - Stutterheim
20 Stutterheim - Coffee bay
21 Coffee bay -omg Durban
22 Durban - St Lucia

Heeft iemand van jullie hier toevallig nog leuke ideetjes op ?

Alvast bedankt,

Groetjes leon