Planning rondreis Kaapstad - Johannesburg

Hallo allemaal,

Mijn vriendin en ik hebben aankomede nazomer (augustus-september) onze eerste droomreis naar Zuid-Afrika op het programma staan. In het uitstippelen van onze reis hebben we al veel kunnen leren van dit mooie forum. Nu onze planning nagenoeg compleet is zijn we dan ook heel benieuwd of jullie vanuit jullie ervaring tips hebben m.b.t. onze planning. Bijvoorbeeld, zijn de reistijden te doen, zijn de verblijfstijden goed, zijn er op de route stops die we sowieso wel/niet moet maken of gewoon algemene tips? Alles is welkom! Voor ons is Zuid-Afrika geheel nieuw en we hebben alles in principe zelf uitgestippeld, dus we vinden het best spannend allemaal.

Voor vervoer zijn we van plan om een huurauto te gebruiken, dus alles rijden we zelf. De enige uitzondering is het vervoer van het vliegveld naar de eerst volgende accommodatie, daarvoor maken we gebruik van een shuttle service van de accommodatie (voornaamste reden daarvoor is veiligheid i.v.m. rijden in het donker).

Onze planning ziet er als volgt uit:
Dag 0 - Amsterdam - Kaapstad
Dag 1 - Kaapstad (activiteiten n.t.b.)
Dag 2 - Kaapstad (activiteiten n.t.b.)
Dag 3 - Kaapstad - Hermanus
Dag 4 - Hermanus - Mosselbaai
Dag 5 - Mosselbaai - Tsitsikamma (tussenstop in Knysna)
Dag 6 - Tsitsikamma (kano tocht)
Dag 7 - Tsitsikamma - Addo (game drive namiddag)
Dag 8 - Addo Elephant Park (game drive 3x, zonsopkomst, middag, donker)
Dag 9 - Addo Elephant Park - Port Elizabeth - Durban (binnenlandse vlucht)
Dag 10 - Durban - St. Lucia (boottocht op lake St. Lucia)
Dag 11 - St. Lucia / Hluhluwe National Park (dag vullende game drive)
Dag 12 - St. Lucia / Hluhluwe National Park (Cape Vidal excursie)
Dag 13 - St. Lucia - Swaziland
Dag 14 - Swaziland - Krüger Pretoriuskop
Dag 15 - Krüger Pretoriuskop (activiteiten n.t.b.)
Dag 16 - Krüger Pretoriuskop - Krüger Hoedspruit (activiteiten n.t.b.)
Dag 17 - Krüger Hoedspruit (activiteiten n.t.b.)
Dag 18 - Krüger Hoedspruit (activiteiten n.t.b.)
Dag 19 - Krüger Hoedspruit (activiteiten n.t.b.)
Dag 20 - Krüger Hoedspruit - Graskop (via Panorama route)
Dag 21 - Graskop - Johannesburg
Dag 22 - Johannesburg - Amsterdam
Dag 23 - Terugreis - aankomst

De route op een kaartje:

De route ziet er vrij goed uit. Wat ik persoonlijk zou wijzigen, als je binnenvlucht van PE naar Durban nog niet geboekt is (en zo 1 of 2 dagen minder in en rond Kruger):

Ik zou een dag uittrekken om de wijnroute te doen rond Kaapstad. Ofwel, een kleine omweg maken en van Hermanus terug naar de Route62 rijden en via Oudshoorn naar de Garden Route rijden. Deze route is veel mooier, vind ik zelf.
Ofwel een extra dag blijven in Swaziland.

Voor de rest, veel plezier :slight_smile:

zier er goed uit hoor. bedenk wel dat Swaziland…buitenland is, dus je met een verzekering carnet bij je auto auto aanvragen. En aan de grens betaald R50 voor het Swazie wegennet. (dat gewoon goed is)
Ook is het raadzaam accomodatie IN het Krugerpark nu te boeken. Ook de binnenlandse vlucht zou ik nu al boeken, ze zijn snel vol namelijk.

En telkens zo 2/3 dagen op 1 plek is heerlijk

en houd er rekening mee dat het in jullie periode wintertijd is, dat betekend (hopelijk) regen in de Kaap en ook aan de kust en dan kan het koud zijn. Wan wege nhet weer kan he zijn dat je niet kan kanoen.

Wow, leuk vooruitzicht, wij gaan ook (weer) in Augustus :slight_smile:
Jullie route lijkt mij ook prima te doen maar hou er wel rekening mee dat je in totaal toch flink wat kilometers gaat maken, na 2x ZA is mijn ervaring ook dat je meest meer tijd nodig hebt als de routeplanner je zegt…

Verder denk ik dat Moonrise en Thatch22 gelijk hebben en op sommige punten zou je kunnen overwegen een extra nacht te boeken (Hermanus en Swaziland ?) en deze dan inderdaad “terug te winnen” bij Hoedspruit/Kruger om zo toch wat meer te kunnen zien…

Onze eerste Zuid Afrika reis was compleet georganiseerd (wel op onszelf in huurauto) en reden we eigenlijk jullie route tegengesteld (start Johannesburg>Kaapstad).
Alhoewel het fantastisch was hebben we toch een aantal keer het idee dat we bij één overnachting eigenlijk net tijd hadden om even ergens uit te stappen en een paar foto’s te schieten maar niet de tijd om er echt goed rond te kijken…
Je komt vaak in de loop van de middag ergens aan, kan dan nog even wat rondkijken voor het donker word en je naar je lodge gaat (in het donker rijden is echt af te raden !!), volgende ochtend heb je dan nog even tijd om wat te kijken maar moet eigenlijk al snel weer verder omdat je bijv. nog 3 a 400km moet rijden…, dan zie je dus net niks…

Als je bijv. in jullie route van Kaapstad naar Hermanus gaat voor één nacht en daar walvissen wilt spotten (wil je ook een boottocht ?) moet je daar echt rond de middag zijn en hopen dat er dan plek is op middagboot, dan kom je dus aan en moet bijna meteen de boot regelen/op, heb je het gezellige stadje dus amper gezien…
Heb je pech is het slecht weer en vaart de boot niet en heb je misschien helemaal geen walvis gezien terwijl dat een (DE ?) reden is om naar Hermanus te gaan ??
Kan je misschien de volgende ochtend nog de eerste boot pakken als hij dan wel vaart (spreek hier uit ervaring, onze middagboottrip werd gecanceld ivm ruige zee dus volgende ochtend nog gedaan, hierdoor geen haaien kunnen zien bij Gansbaai…) maar moet je vervolgens vol gas naar Mosselbaai ipv lekker relaxt touren om daar weer voor het donker aan te komen, je wilt onderweg tenslotte ook nog een happie eten etc… dan is twee nachtjes Hermanus dus wel een stuk rustiger en geeft je meer kans om het goed te bekijken of ter plekke nog wat te schuiven in de planning als het weer tegenzit…
Zelfde ervaring hebben wij ook met Swaziland; 's-ochtends vertrokken we al spottend uit Kruger, vervolgens een hele drukke en dus tijdrovende grensovergang, wij sliepen in een Lodge (Forresters Arms) ver weg van de bewoonde wereld en ook echt heel slecht asfalt onderweg daarheen, als je daar dan eind van de middag aankomt ga je ook niks meer bekijken.
Volgende ochtend hadden wij eerst mist en regen en moesten we door naar St. Lucia, ik kan je dus niet echt veel meer vertellen over Swaziland dan wat we uit de auto of direct langs de hoofdweg gezien hebben, toch zonde…
Op zo’n moment is een extra dag om er ook daadwerkelijk wat van de omgeving of highlights te kunnen bekijken dus echt een aanrader!

Verder idd die binenlandse vlucht en Krugerpark maar ook andere locaties regelen, je wilt echt niet in het donker rijden om naar Lodges te gaan zoeken, onveilig niet alleen zozeer vwb criminaliteit maar elke onverlichte dronken afrikaan, kind, geit, kip, koe of whatever loopt er ook om van de onverlichte potholes waar je je wiel op stuk kan rijden maar te zwijgen, gewoon vermijden/voorkomen.

Heb je ook al aan een wildcard gedacht ?, als ik zie dat je nu best veel in Kruger plant maar ook Hluhluwe, Addo, Tsitsikamma en ws ook Tafelberg aandoet denk ik dat een wildcard financieel wel eens voordeliger kan zijn dan allemaal losse entree !?

Denk je ook aan een verloopstekker voor Afrika ! handiger om bij je te hebben als er meteen op uit te moeten…

Als ik nog wat bedenk post ik het nog wel

Hele waardevolle opmerkingen allemaal tot dusver, bedankt daarvoor! Daar kunnen we zeker wat mee.

Onze vluchten zijn allemaal al geboekt en dat is helaas vrij lastig te annuleren. De accomodaties zijn m.u.v. de laatste in Graskop en Johannesburg ook geboekt, maar daarbij hebben we wel gekeken naar accomodaties die nog tot redelijk kort voor aankomst geannuleerd kunnen worden. Op die manier hebben we toch reserveringen staan, zonder de vrijheid van schuiven in de planning helemaal kwijt te zijn.

Een dag afsnoepen van Kruger en die voor de tussenvlucht plakken zal dus moeilijk gaan, maar wellicht als het weer in Tsitsikamma onze beoogde kanotocht niet toelaat dat we daarin zouden kunnen schuiven om een dag vrij te maken.

Een dagje extra in Swaziland blijven ten koste van een dagje Kruger is wel iets wat we overwegen. Zijn er daar nog aanraders v.w.b. activiteiten dan houden we ons aanbevolen. Een alternatief wat we daarvoor nog hadden gevonden is om een excursie te plannen in het lage deel/het water van de Panorama route/Blyde River Canyon. Hebben jullie daar ervaring mee?

Ook voor wat betreft de auto goed om te weten waar rekening mee te houden i.v.m. grensoverschrijdend rijden. De auto’s hebben we nog niet geboekt, dus dat kunnen we allemaal nog als aandachtspunten meenemen.

Rijden in het donker proberen we altijd te vermijden, dat is ook een beetje reden voor de vraag m.b.t. reistijden. We hebben verschillende stukken van (volgens Google maps) 3 à 4 uur rijden, tel dan een uurtje voor tussenstops, is het dan ook haalbaar? Ik las namelijk ook ergens dat in sommige delen de reistijd volgens Google maps x2 aannemelijker is. Zoeken in het donker naar lodges waren we zeker niet van plan, we willen alles wel voor vertrek in basis gereserveerd hebben. Het viel ons inderdaad ook al op dat in Kruger al veel meer volgeboekt zat dan in het overige deel van de reis.

Een Wildcard hadden we nog niet aan gedacht, maar daar gaan we zeker naar kijken, hele goede tip! Volgens mij hebben we alleen de fee in Addo wel al betaald, maar desalniettemin de moeite waard om te bekijken voor het overige deel.

Wij gaan deze week de laatste overnachtingen in Graskop en Johannesburg boeken. Is Johannesburg leuk om een dag te vertoeven, of zouden jullie die dag liever elders (bijv. op de Panorama route/Swaziland) spenderen?

Als jullie de Conservation Fee voor Addo al zouden betaald hebben, zou ik contact opnemen met Sanparks om te bekijken of jullie dat bedrag eventueel kunnen “verrekenen” met boekingen bij Kruger of elders. 272 Rand per persoon per nacht is niet niks!

De Wild Card loont in ieder geval bij het programma dat jullie plannen.

Verder zou ik persoonlijk een overnachting in Wilderness verkiezen boven Mosselbaai (dit is uiteindelijk vooral een industriestad). Eventueel kunnen jullie daar (ook weer met de Wild Card) in het leuke Ebb-and-Flow Rest Camp overnachten en in één van de vele lekkere restaurants gaan eten.

Het is mij niet duidelijk of jullie met de “game drives” in Addo een safaririt met gids bedoelen. De kosten zijn jullie bekend? https://www.sanparks.org/parks/addo/tourism/activities/drives.php
Het is echt leuker om zelf door het park te rijden. Enkel een avond- of nachtrit vind ik de moeite omdat men dan onderweg is op een tijdstip waar men zelf niet meer door het park mag rijden. Eventueel kunnen jullie nog ter plaatse (of een paar dagen op voorhand) beslissen welke drives jullie willen doen, afhankelijk van de weersvoorspellingen.

Wat bedoel je met Krüger Hoedspruit? Hopelijk overnachten jullie IN het Krugerpark en niet in Hoedspruit.

Groetjes
Toetske

In de winter is het vroeg donker 17.00 uur. En ja tijdsduur via Google maps is niet reeeel. En als je Afrikners vraagt hoe rijd ik daarover, doe er dan zeker 1 uur erbij. JA er zijn snelwegen, maar de meeste zijn, 1 baans, dus zit je een vrachtwagen, ja inhalen is dan super moeilijk.
4 uur rijden per dag is gewoon genoeg op een dag. En gaat zeker lukken.

En je hoeft niet IN Kruger te overnachten, er zijn genoeg super leuke lodges en niet met de hoofd prijs kosten, waar olifanten, leeuwen door de tuin lopen en je de jakhals hoort…er zijn zoveel parken nog rond Kruger park.

Annemieke,

Ik gaf alleen de raad om IN het Krugerpark te overnachten ipv in Hoedspruit.

Voordelen: Conservation Fee kost per overnachting en niet per dag dat je het park bezoekt - je kan ook al vroeger op safari vertrekken dan diegenen die van “buitenaf” komen - je kan deelnemen aan ochtend-en nachtsafari’s - bovendien hoor, ruik en voel je 's avonds/ 's nachts “the bush” - je mag eventueel een flesje bier of wijn meenemen om op een prachtige (picnic- of andere) plek te klinken - met een beetje geluk heb je een gezellig contact met de buren die eveneens staan te braaien - enzomeer…

Heb jij concreet een prima voorstel voor Hoedspruit of een betaalbare super leuke lodge in één van de zoveel parken rond Kruger waar olifanten en leeuwen door de tuin lopen die je vermeldt? Dat zou mij na de zoveelste reis in ZA namelijk ook wel interesseren.

Mijn vriendin en ik maken dezelfde reis in november. Wij hebben de hele maand november hiervoor uitgetrokken. Geeft je net even wat meer tijd en rust. Gaan ook naar L Agulas en de wijnlanden. Kan niet wachten !!! :slight_smile:

Wij overnachten inderdaad in Hoedspruit en niet in het Kruger park. We hadden van tevoren bepaald dat we één luxere accommodatie zouden doen in de reis en dat is toevallig degene in Hoedspruit geworden. Is inderdaad wel aan de prijs, maar deze reis maken we niet elk jaar en daar hebben we dan ook wel voor gespaard. Wat ons ook een voordeel leek van Hoedspruit is de ligging tussen Kruger en verschillende privé reservaten in, we kunnen vanuit daar allerlei activiteiten ondernemen in allerlei richtingen.

De accommodatie daarvoor ligt wel in het Kruger park en daar slapen we ook in een safari tent.

Om terug te komen op de vraag m.b.t. game drives, ik bedoel daarmee inderdaad een safari rit met gids. Wij hadden het idee dat je dan toch meer uit een safari haalt, omdat de gidsen de omgeving goed kennen en (naar ik aanneem) met elkaar in contact staan als ze zeldzamer wild tegenkomen.

Goed om te lezen dat de reistijden die we gepland hebben wel te doen zijn, dat was nog wel iets waar we over twijfelden.

mooi om te horen. In een Safrietent slapen kan je ook buiten het kruger park in een privat Game reserve, met alle bush geluiden en dieren en zeker niet te duur. Ook zijn er toch goed betaalbare lodges in prive parken, waar de dieren door de “tuin” lopen. vele lodges hebben gewoon geen hekken, geweldig. In het Kruger Park zijn de campen omheint met een hek. Apen zullen er wel zijn, pas op, die stelen echt alles, zeker voedsel. Maar apen houd je nergens buiten.

Inderdaad Rangers weten zoveel over de natuur daar en is zo interessant gewoon. Ga je een Game drive boekt bij een bedrijf, die buiten het Kruger is., wel beter, dan de staats game drives, binnen het Kruger park. Die rijden ook met grote auto’s met veel mensen en rijden (scheuren) door het park. Ja de game drive buiten het park zijn duurder en je kan pas het park in met zonsopgang, aar de info die zij geven zijn gewoon beter en staan bij 1 of groep dieren net zo lang als de gasten het willen.

Ik dacht dat tvdh89 de game drives in Addo bedoelde - vandaar mijn link hierboven.
Indien niet, is er uiteraard op de Sanparks website ook een link naar de drives in Krugerpark.

@ tdvh89
Geniet van jullie “luxe accommodatie” in Hoedspruit en ga - als jullie de tijd vinden - ook eens eten bij Cala La Pasta: een gezellige en lekkere Italiaan met heel gevarieerd aanbod.

Groetjes
Toetske