Rondreis Johannesburg - Kaapstad 23 dagen; iemand tips en antwoord op mijn vragen?

Hoi Allemaal,

8 November vertrekken mijn vriend en ik voor 23 dagen naar Zuid-Afrika. Na veel antwoorden te hebben gekregen op dit forum heb ik een route samen gesteld. Hier heb ik ook nog vragen over en wellicht hebben jullie tips gedurende de route. We hebben een beperkt budget en we willen over het algemeen in hostels gaan slapen (private room). Ik heb er heel veel zin in en ik hoop dat door jullie tips en antwoorden de reis nog beter wordt!! Alvast bedankt!

8 november : vliegen Dusseldorf - Johannesburg (aankomst 22.00, slapen in de buurt van het vliegveld)
9 november : auto ophalen op het vliegveld - doorreizen naar Nelspruit (345 km).
10 november : Nelspruit - Sabie - Graskop - (slaapplaats nog onbekend –> iemand tips?) - 130 km.
11 november : Het krugerpark in vanaf het midden
12 november : krugerpark –> doorreizen richting het zuiden
Iemand ideeën met betrekking tot slapen in het krugerpark. Ik heb op sanparks gekeken, maar ik krijg daar niet een goede indruk welke restcamps het ‘beste’ zijn. Wij vinden het niet erg om bijvoorbeeld in een hut of safaritent te slapen.

13 november : krugerpark - Swaziland (Mlilwane)
14 november : Mlilwane - St Lucia (329 km)
15 november : St Lucia ( boottocht nijlpaarden - krokodillen en safari hluhluwe Infolozi Park)
16 november : St. Lucia - Drakensbergen (460 km) –> weet iemand een leuke slaapplek hier?
17 november : Drakensbergen
18 november : Drakensbergen - Umtata - East London (517 km)
19 november : East London - Addo (272 km)

Twee lange dagen. Vliegen is een optie, maar vind ik erg prijzig (meer dan 200 euro per persoon). Wat raden jullie aan?? Ik heb van mensen gehoord dat in het stuk tussen Drakensbergen en Addo weinig te zien is en dat de wegen niet zo goed zijn?

20 november : Addo
21 november : Addo - Tsitsikamma NP (eventueel bungeejump) - 329 km
22 november : Tsitsikamma NP - Mosselbay (skydive) - 116 km
23 november : Mosselbay (eventueel trip naar Oudshoorn)
24 november : Mosselbay - Hermanus - Kaapstad –> eventueel in Hermanus blijven om walvissen te spotten, maar naar mijn idee zijn ze er dan niet meer.
25 november : Kaapstad
26 november : kaapstad
27 november : kaapstad
28 november : Kaapstad
29 november : kaapstad
30 november : kaapstad

Ik heb gehoord dat Kaapstad een mooie stad is en dat je daar echt een paar dagen moet blijven. 6 dagen is naar mijn idee niet perse nodig, maar het is wel fijn om wat speling te hebben. Het is dus wellicht mogelijk om ergens iets langer te blijven of eventueel nog een extra plaatsje aan te doen. Daarnaast kunnen sommige afstanden tegenvallen. Mochten we vliegen, dan winnen we nog twee extra dagen.

Hebben jullie tips en antwoorden op mijn vragen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Alvast bedankt!

Hoi,

Ik zou proberen om in Satara te overnachten. Wel en groot kamp maar ligt in een wildrijke omgeving met nogal wat mogelijkheden om zelf een gamedrive te maken. Ik zou ook op 1 plaats blijven voor die paar dagen. Je kunt dan wat beter de omgeving bekijken en je hoeft niet iedere keer in en uit te pakken. Als je op de dag van vertrek om 06.00 uur rustig naar het zuiden rijdt moet dat verder geen probleem zijn. Je hebt alleen geen tenten in satara die je kunt huren.Maar wel bugalows in alle soorten en maten.
Kijk even op www.sanparks.org dan kun je zien wat er nog vrij is op die desbetreffende dagen dat jullie er zijn.(via ‘availability’)
6 dagen Kaapstad lijkt mij wel wat veel…

Ruud

Hi,

Ziet er goed uit!! ik vertrek 5 oktober met mijn vriend naar zuid afrika, voor ongeveer een zelfde periode. Als je me je mailadres stuurt in een priveberichtje, zal ik je mijn documentatie sturen.

Heb alles heeeeeel uitgebreid uitgewerkt, zodat mijn vriend ook een idee heeft waar we naartoe gaan :slight_smile:

Groetjes Noelle

Bedankt voor de reacties en de tips! Wellicht dat andere mensen nog antwoorden hebben op mijn andere vragen of eventueel nog tips hebben m.b.t. de route en de eventuele binnenlandse vlucht.

Al jullie kennis en hulp is welkom :).

Wederom bedankt!

Groetjes,

Marianne

Hi Noelle, Mogen de andere forum-gebruikers eventueel ook genieten van jouw heeeeeeel uitgebreid uitgewerkte documentatie? Daarvoor dient een forum tenslotte, toch?

Groetjes van Toetske

Natuurlijk, maar het is een excel bestand en PDF. Ben niet helemaal op de hoogte van de mogelijkheden, dus weet niet waar/hoe ik dit kan plaatsen, vandaar dat ik het even op deze manier doe…

Groetjes!

Ik kan het wel voor je online plaatsen, als je dat wilt.

Prima :slight_smile: Het is een excel bestand. Helaas niet mogelijk als bijlage toe te voegen… Hoe kan ik het naar je toe sturen?

Ik stuur je even een PM.

Ik zou in het begin van jullie reis de overnachting in Nelspruit weghalen. Oftewel: vanuit Jo’burg met de huurauto doorrijden naar Sabie of Graskop en dan de volgende dag direct Kruger Park in. Rustig die dag beginnen. Graskop ligt nog wel eind van een ingang van het park af maar vervolgens heb je al wel een dag / nacht gewonnen die je eventueel langer in het park zelf kunt blijven!
Ik vind zelf Skukuza mooi. Daar zijn ook safaritenten mocht je daarvoor kiezen. Overigens wel super basic met alleen 2 bedden, lampje, koelkast en 2 stoelen en een tafeltje buiten (en natuurlijk een braai stand dus met kolen en een grote lap vlees kom je een heel eind). Inderdaad kun je via www.sanparks.org kijken wat de beschikbaarheid is. Ik zoek vaak op basis van een bepaalde datum. Dan geeft het systeem exact aan wat er in alle kampen in Kruger Park nog beschikbaar is.
In Kruger Park kun je per dag zo’n 200 km rijden maar dat is wel maximaal en niet echt leuk als je de hele dag moet rijden met alleen hoogst noodzakelijke stops en een snelle lunch :wink: Probeer dus goed de afstanden in het park zelf in de gaten te houden.

Groetjes en veel plezier bij de voorbereidingen,
Natascha | www.zazoetravel.com

Ben het met Natasja eens dat je de overnachting in Nelspruit wel weg kunt laten. Wel aardig om even een tussenstop in te lassen oid. Maar met een uurtje of 4 ben je er wel en de eerste helft van deze rit is best saai… zacht uitgedrukt…kwestie van snel kilometers maken!
En ja je hebt 1 dag langer in Kruger!!! ik zou het wel weten.
Skukuza is wel het grootste en drukste kamp… Als je 3 nachten in Kruger hebt zou ik proberen 2 kampen aan te doen. Ik zou kiezen voor 2 nachten Satara en 1 Lower Sabie… of zoiets…

mooie reis!
Ruud

HIER is het bestand van nlangenhuyzen te vinden.

Bedankt, Noelle, dat je jouw prachtig uitgewerkte reisplanning met ons wil delen. Als ik dat lees, wil ik morgen al terug in het vliegtuig stappen…

En bedankt, Kees, dat je dit voor ons hebt willen uploaden.

Groetjes. Toetske.

Dankjewel! Ik ook! :wink:

Bedankt voor wederom de tips! Goed idee om bijvoorbeeld door te rijden naar Sabie (daar begint de panoramaroute toch?). De panoramaroute is qua kilometers niet erg lang, maar er staat toch 8 uur voor (i.v.m. stops etc. heb ik gelezen op sites). Is het dan wel haalbaar om door te rijden naar het kruger park??

Ik ben nog steeds aan het twijfelen om een binnenlandse vlucht te boeken. Het geeft wel meer rust en meer tijd om dingen te zien…

Wederom bedankt! :slight_smile:

Ik zou dat zeker doen. Informeer even hoelaat je de auto kunt ophalen. Naar Nelspruit is moet je 4 uur rekenen. En de 1e 200 km is gewoon saai en kun je lekker doorrijden. Neem in Nelspuit even een stop, ze hebben daar best een paar leuke shoppingmalls. En dan nog even een stukje doorrijden!

Goeie reis!

Ruud

Hi Kees,

waar kunnen mensen het excelbestand terugvinden? Daar staan meteen wat mogelijke overnachtingsplekken ed in.

Groetjes Noelle

Oeps, die was ik vergeten :retard:

Excelbestand met overnachtingen kun je hier vinden.

No problem :slight_smile:

Mocht iemand interesse hebben in een autoroute in Kaapstad…
Ik vond deze en heb m minimaal aangepast;

**Autoroute Kaapstad, start Sea Point **
Na 5 km Camps Bay: het mondaine Kaapstad
Het Cannes van Afrika: welkom in Camps Bay, de mondaine badplaats van Kaapstad, beschut door de Tafelberg. Hier komt de beau monde op bezoek, rijden de nieuwste BMW’s bumper aan bumper en is vonkelwijn - Zuid-Afrikaanse champagne - de huisdrank op de talrijke terrasjes.
Van hieruit ben je binnen de tien minuten bij de kabelbaan voor een bezoekje aan de Tafelberg. Zit Kaapstads bekendste prentkaartje in de wolken, rij dan op Signal Hill, samen met Lion’s Head een van de uitlopers van de Tafelberg.

Op de top ervan heb je bijna even mooie vergezichten over de oceaan, de stad, het Cape Town Stadium en de haven. En het kost niets. Al zal je moeilijk het Italiaanse ijsje van de ijskar bovenop Signal Hill kunnen weerstaan.

Na 18 km Hout Bay: uitgelezen wijndomein
Genoeg gelanterfant, tijd om de magistrale kust richting Kaappunt te ontdekken. Doe het rustig aan, want op dit tochtje kom je ogen te kort. Vanuit Camps Bay rij je zuidwaarts richting het schilderachtige vissershaventje van Hout Bay. Je kunt er wandelen of een boottochtje maken naar Seal Island, waar een kolonie zeehonden huist. Grenzend aan Hout Bay ligt Constantia, het oudste wijngebied van de Kaap met vermaarde domeinen die tegelijk de beste restaurants van de regio herbergen.

Na 100 km Simon’s Town: surfers en haaien
Vanuit Hout Bay mag je de tolweg over Chapman’s Peak Drive voor geen geld missen. ‘Chappies’ telt 114 bochten over een afstand van 9 kilometer tot Noordhoek, met tal van mogelijke stopplaatsen
waar je unieke foto’s kunt maken.

Via Noordhoek, Kommetjie en Scarborough bereik je het Table Mountain National Park, de toegangspoort tot Kaap de Goede Hoop. Dit is ongerept beschermd natuurgebied en de oceaan gaat er wild te keer. Je zult vast bavianen zien. Blijf uit hun buurt; ze kunnen agressief worden en als je auto niet op slot is, gaan ze met je rugzak aan de haal.
Langs de oostelijke kant verlaten we het schiereiland. Een korte stop bij Boulders Beach is bijna een must, al zijn de pinguïns die er hun vaste verblijfplaats hebben, lang niet zo indrukwekkend als de boekjes willen doen geloven.

Via Simon’s Town, waar een belangrijke marinebasis is gevestigd, Fish Hoek, Kalk Bay en Muizenberg zetten we kronkelend koers naar het noorden. Hier vind je overal uitgerekte stranden en zwaaien de surfers de plak. Af en toe met fatale gevolgen wanneer een witte haai een surfer als aperitiefhapje uitkiest. Een lange dag eindigt terug in ons hostel.