rondreis zuid-afrika tips route

Dag allemaal,

deze zomer gaan wij van Kaapstad naar Johannesburg met een huurauto. Maar er is zoveel te zien en te bezoeken, dat ik een beetje vastzit met de route… Zouden jullie me wat tips kunnen geven over wat haalbaar is en wat zeker de moeite is en wat niet?

Onze route:

Dag 1: Aankomst Kaapstad
Dag 2: Kaapstad
Dag 3: Kaapstad
Dag 4: Kaapstad – Stellenbosch
Dag 5: Stellenbosch - Montagu
Dag 6: Montagu - Oudtshoorn
Dag 7: Oudtshoorn – Plettenberg Bay
Dag 8: Plettenber Bay/bezoek Tsitsikamma
Dag 9: Plettenberg bay - Graaff-Reinet
Dag 10: Graaff–Reinet - Bloemfontein
Dag 11: Bloemfontein - Clarens
Dag 12: Drakensbergen bezoeken; Royal Natal Nationaal Park
Dag 13: Clarens (Drakensbergen) - Durban
Dag 14: Durban - Lake St. Lucia
Dag 15: Lake St. Lucia - Swaziland
Dag 16: Swaziland - Hazyview
Dag 17: Hazyview ⇒ Krugerpark
Dag 18: Hazyview ⇒ Krugerpark
Dag 19: Krugerpark - Johannesburg ⇒ LANGS PANORAMAROUTE
Dag 20 (3/8): Johannesburg + terguvlucht 's avonds

Tot en met dag 9 ben ik zelf vrij tevreden maar vanaf dan weet ik het niet meer.
Is bloemfontein de moeite waard?
Waar overnacht je het beste om de drakensbergen te bezoeken?
Is Swaziland de moeite en zo ja waar dan juist?
En waar overnacht je het best als je het krugerpark bezoekt want dat is zo groot!

Bedankt voor de hulp!!

Hoi Iris,
Wij zijn vorige week terug gekomen uit Zuid-Afrika. We hebben een aantal plaatsen uit jullie plan bezocht.

We zijn naar het krugerpark en Sabie Sands geweest, vervolgens via Piet Retief naar St. Lucia en via Umlanga (vlakbij Durban) naar Kaapstad gevlogen. Durban was ons afgeraden ivm de veiligheid maar ik kan er zelf niet over oordelen. Umlanga is een prima plaatsje op 20 min van de luchthaven van Durban.

4 dagen kaapstad is prima om de stad en omgeving te leren kennen. Wij vonden het fijn om op de eerste dag met de hop on hop off bus de stad te verkennen. Daarna zijn we met de auto richting kaap de goede hoop en Simon’s town(pinguins) gegaan en zijn via de chapman’s peak drive gereden.Dit vonden wij een hele mooie route langs de kust.

Voor de panoramaroute hebben we een hele dag uitgetrokken (van Hoedspruit naar Sabie). We zijn naar het blyde river canyon uitzichtpunt/Bourke’s luck potholes/ God’s Window en een waterval geweest. We hadden nog wel een extra dag in dit gebied willen verblijven.

Misschien is het vrij krap om dan op die dag ook nog eens richting Johannesburg te rijden, zeker als je overal een beetje de tijd wilt nemen.

We hebben in het Krugerpark zelf overnacht in verschillende restcamps.
Mogelijk is dit in jullie periode al volgeboekt maar je kan kijken of er nog iets beschikbaar is: https://www.sanparks.org/parks/kruger/tourism/availability.php

We zijn twee nachten in St. Lucia geweest. Hier hadden wij iets langer willen verblijven. Er is veel te doen en we vonden het een gezellig dorpje. Strand, iSimangaliso wetland park, nijlpaarden tour, Hluluwe reservaat 1uur vanaf St Lucia… Het is net waar je voor komt.

Groet,
Bjorn

1 like

Kijk goed uit waar je in de Drakensbergen wilt verblijven en of je huurauto daarvoor geschikt is. Neem aan dat je gaat in de Nederlandse zomer wat dus de Afrikaanse winter is! Dit kan in de Drakensbergen sneeuw en ijs betekenen!

Eens dat dag 19 nogal optimistisch is. En de Panoramaroute én dan ook nog naar Johannesbueg zien te komen is al snel meer dan 650 km. Zou ik niet graag op 1 dag doen ondat je bij de bezienswaardigheden op de Panoramaroute natuurlijk ook nog tijd wilt hebben om ff uit de auto te stappen om de bezienswaardigheden daadwerkelijk te bekijken.
Om je een idee te geven: het kost een -relaxte - dag om de Panoramaroute van Hoedspruit naar Hazyview of Sabie te rijden. Ik rij dan vaak de volgende dag vanuit Hazyview naar Johanbesburg en dat kost zeker 5-6 uur pure rijtijd :wink:

Groetjes,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Groetjes en veel plezier,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

1 like

:sunglasses:

Hallo

Inderdaad, vanaf Clarens zouden jullie dan ook ipv de Drakensbergen
door Golden Gate NP en Hluhluwe-Imfolozi NP naar st Lucia kunnen gaan!
Verder denk ik dat jullie je enorm vergissen in de afstanden en de bijbehorende
reistijden, en niet te vergeten slechts ongeveer 11 uur daglicht!

Veel planplezier

1 like

Hallo

Inderdaad, vanaf Clarens zouden jullie dan ook ipv de Drakensbergen
door Golden Gate NP en Hluhluwe-Imfolozi NP naar st Lucia kunnen gaan!
Verder denk ik dat jullie je enorm vergissen in de afstanden en de bijbehorende
reistijden, en niet te vergeten slechts ongeveer 11 uur daglicht!

Veel planplezier

1 like

Hallo Iris,

Heb je al vaker een reis met dusdanige afstanden gemaakt? Wij gaan dit jaar ook van Johannesburg naar Kaapstad en zijn ook erg aan het puzzelen, maar als ik je schema zie lijkt me dat erg vol/druk. Ik weet niet of je met een camper gaat of met een gewone auto waarbij je hostels/hotels boekt. Echter bedenk dat de afstand zoals die op maps staat aangegeven niet de afstand is die je er daadwerkelijk over doet (dat kan echt langer zijn, vooral als je nog bezienswaardigheden onderweg wil zien) en dat je ook veel tijd kwijt bent met bijv. een plaats ‘ontdekken’, inchecken, activiteiten regelen, etc. Jullie gaan relatief heel erg veel tijd op de weg doorbrengen…en elke dag is het weer pakken en door…

Inhoudelijk kan ik je niet helpen helaas :slight_smile:

1 like

Hoi,

Van Plettenberg Bay zou ik naar Nieu-Bethesda rijden ipv Graaff-Reinet. Daarna naar de regio rond Hogsback - Cintsa - Coffee Bay - Drakensberg (pop in Lesotho) - Durban en verder zoals gepland. 3 weken voor heel deze route is inderdaad heel beperkt. Je zal veel moeten rijden.
Bloemfontijn zeker overslaan, www.sanilodge.co.za is leuk in Drakensbergen of www.khotso.co.za.

't Amusement met de voorbereidingen.

1 like

Wauw, dankjewel alvast allemaal! We gaan ermee verder puzzelen :slight_smile:

Nee, we hebben nog nooit eerder zulk iets gedaan… We gaan met een gewone auto, toyota corolla. We gaan de afstanden eens herbekijken en proberen wat dingen over te slaan, lastig om te bepalen waar we wel en niet heen gaan!

Zou het een optie zijn om durban en st lucia over te slaan en via graaff-reinet naar de drakensbergen te rijden en zo verder naar Sabie en Krugerpark? Of missen we dan iets heel moois?
Of skippen we beter de drakensbergen en doen we wel durban en st lucia?

Hallo Iris,

Het probleem zal zijn dat je altijd iets heel moois gaat missen. Dat is het lastige (waar ik zelf ook moeite mee heb). Wij hebben ook ongeveer 3 weken en wij hebben er (helaas) voor gekozen om St. Lucia er uit te laten, omdat dat routetechnisch handiger is. Ik probeer - hoe lastig ook - dan gewoon te denken dat ik er echt wel nog een keer terug kom in mijn leven. Wij hebben vorig jaar, helaas, de fout gemaakt om een te lange route in te korte tijd te doen, maar daarbij lever je echt in op de kwaliteit van je reis. Op den duur heb je namelijk weinig zin om nog activiteiten te gaan doen omdat je vrij gesloopt bent. Ook omdat de reis altijd /vaak langer duurt dan de uren die maps weergeeeft. Daarnaast zit je in ZA sowieso al veel in je auto…Advies: probeer op sommige plaatsen minimaal 2 nachten te blijven.

Misschien is onderstaande een optie voor jullie?

Dag 1: Aankomst Kaapstad
Dag 4: Kaapstad – Stellenbosch
Dag 5: Stellenbosch - Oudtshoorn
Dag 6: Oudtshoorn - Plettenberg Bay
Dag 7: Plettenberg Bay
Dag 8: Plettenberg Bay/ Tussenstop (Coffee Bay?) = reisdag
Dag 9: Tussenstop (Coffee Bay?)- Drakensbergen = reisdag
Dag 10: Drakensbergen
Dag 11: Drakensbergen
Dag 12: Drakensbergen - Swaziland
Dag 13: Swaziland - Lake St. Lcuia
Dag 14: Lake St. Lucia
Dag 15: Lake St. Lucia
Dag 16: Lake St. Lucia - Hazyview
Dag 17: Hazyview ⇒ Krugerpark
Dag 18: Hazyview ⇒ Krugerpark
Dag 19: Panoramaroute rijden (duurt ongeveer een dag)
Dag 20 (3/8): Hazyview - Johannesburg, auto inleveren/bagage ergens in kluisje? Terugvlucht 's avonds.

Onze ziet er nu zo uit, misschien heb je er iets aan:
Dag 1: Jo’burg: landen 's avonds laat (1 overnachting nabij vliegveld)
Dag 2: Jo’burg - Graskop (2 overnachtingen)
Dag 3: Graskop: Panoramaroute rijden
Dag 4: Graskop - Krügerpark (3 overnachtingen)
Dag 5: Krüger
Dag 6: Krüger
Dag 7: Krüger - Swaziland (1 overnachting)
Dag 8: Swaziland - Drakensbergen (3 overnachtingen)
Dag 9: Drakensbergen
Dag 10: Drakensbergen
Dag 11: Drakensbergen - Coffee Bay (reisdag) (1 overnachting)
Dag 12: Coffee Bay - Addo Elephant Park (reisdag) (1 overnachting)
Dag 13: Addo
Dag 14: Addo - Knysna (2 overnachtingen)
Dag 15: Knysna
Dag 16: Knysna - Oudtshoorn (1 overnachting)
Dag 17: Oudtshoorn - Stellenbosch (1 overnachting)
Dag 18: Stellenbosch - Kaapstad (4 overnachtingen)
Dag 19: Kaapstad
Dag 20: Kaapstad
Dag 21: Kaapstad
Dag 22: Kaapstad, laat in de avond terug naar huis.

Ik zou sowieso Durban eruit laten als je moet kiezen, want van mensen die ik ken in ZA zijn Drakensbergen echt heel erg tof. St. Lucia is ook een aanrader naar ik heb gehoord!

1 like

Ik vond Swaziland echt fantastisch. We verbleven daar in Mlilwane wildlife sanctuary en de dieren lopen daar gewoon over t camp heen. Vond dat een van de hoogtepunten van de reis. Zou daar zeker 1 of liever nog 2 nachten blijven.

Drakensbergen waren ook erg mooi maar is idd wel afhankelijk van het weer.

1 like

Dag Iris,

Wij hebben jullie reis in reis in 2 vakanties gedaan Omgeving Kaapstad/Tuinroute en omgeving Joburg/Krugerpark). Vergis je niet in de afstanden. Ons advies zou zijn om in elke plaats toch minimaal 2 dagen te verblijven, anders heb je het gevoel dat je alleen maar aan het rijden bent. De dagen zijn namelijk kort. Probeer ook de tijd te nemen als je ergens verblijft, want het kan onverwachts mooier zijn dan je verwacht.
In ieder geval veel plezier met de voorbereiding en dat je een mooie rondreis zult hebben. Met al die tips zal dat zeker lukken.

Wij moeten ons ook weer voorbereiden op onze reis naar dit erg mooie land. Wij zijn helemaal verknocht geraakt aan dit land en gaan nu voor de 3e keer en hopelijk niet ons laatste keer.

gr,
Adrien

1 like

Hoi Iris,

vwb het Kruger Park, omdat je naar Hazyview gaat dan zou ik kijken voor Lower Sabie (prachtig gelegen aan de rivier), Pretoriuskop en Berg en Dal zijn ook mooie rustieke kampen.

Heb je overwogen om in of nabij Hoedspruit te overnachten? Vanuit daar kun je ook Satara-Olifants-Letaba-Mopani kampen bezoeken. En wanneer je verblijft in een van de Big-5 game reserves kun je daar op game-drive/bushwalks.

Op dag 19 vanuit Hazyview via de panoramaroute terug naar Joburg: hoe laat is je nacht vlucht? Of wil je 1 nachtje in Joburg doorbrengen?

Geniet van je voobereidingen en onthoud dat de zomer in Nederland hier de winter is :wink:

Groetjes,
Corné

1 like

Dankjewel! We hebben het allemaal herbekeken en jouw planning bekeken en zijn nu tot het volgende gekomen:

Dag 1: Landen ’s middags + Kaapstad
Dag 4 : Kaapstad – Stellenbosch
Dag 5: Stellenbosch - Oudtshoorn
Dag 6: Oudtshoorn
Dag 7: Oudtshoorn – Plettenberg Bay
Dag 8: Plettenberg Bay – Port Elizabeth
Dag 9: Reisdag: Port Elizabeth – Mtatha
Dag 10: Reisdag: Mthatha – Drakensbergen
Dag 11: Drakensbergen
Dag 12: Drakensbergen - Lake St. Lucia
Dag 13: Lake St. Lucia
Dag 14: Lake St. Lucia
Dag 15: Lake St. Lucia – Hazyview
Dag 16: Krugerpark
Dag 17: Krugerpark
Dag 18: Krugerpark
Dag 19: Panoramaroute
Dag 20: Hazyview - Johannesburg
⇒ 21.45 vlucht vanuit Johannesburg

Swaziland hebben we eruit gelaten zodat het wat rustiger is, het was enkel twijfelen of we twee nachten in Drakensbergen of St. Lucia zouden blijven…Momenteel heb ik St. Lucia 3 nachten. Bedankt voor alle info en hulp! :slight_smile:

• Updated - - -

Waar we blijven nabij het krugerpark hebben we nog niet beslist, we gaan zeker de plekjes die je opnoemt eens bekijken om te overnachten!! Onze vlucht is om 21.45, het zou nog een optie zijn om in Joburg te overnachten maar dat maakt de planning dan weer wat krapper. En ik zie liever wat meer natuur dan een stad, als ik dan toch keuzes moet maken :slight_smile: Groetjes, Iris

Net buiten Joburg heb je natuur , je hoeft niet IN de stad te overnachten.

1 like

Hoi Iris,

wat misschien ook leuk is: overnachten nabij de luchthaven / Pretoria. En dan die middag erna een dag township toer in Soweto?

Groetjes,
Corné.

1 like