Al jaren lees ik met plezier de vele ervaringen op het forum en zat vroeger ook actief op dit forum. Zojuist een nieuw account opgestart samen met mijn vriend! Onze droomreis gaat plaatsvinden in november 2017: een reis naar Zuid Afrika! Ik ben er in 2012 kort geweest voor mijn werk (10 dagen), VEEL te kort en mijn hart is daar achtergebleven, dus deze moet ik nodig terug op gaan halen! Het mooie is dat ik dat nu samen met mijn vriend ga doen!
We zijn nu al enthousiast bezig met het uitstippelen van onze reis en uiteraard kunnen we alle tips en ervaringen gebruiken! We zullen (zonder de heen en terugvlucht meegerekend) 27 dagen *IN *Zuid Afrika verblijven, willen een auto huren en van Johannesburg naar Kaapstad rijden, met een vlucht tussen Durban en Port Elizabeth.
Dit is hoe onze reis er tot nu toe uitziet, kunnen we natuurlijk nog aan puzzelen:
Ok, grotendeels wel al zo’n beetje uitgestippeld, hopelijk enigszins realistisch? We zijn ENORME natuurliefhebbers en willen veel parken aandoen. In de Drakensbergen denken we aan een mooie tocht te paard of mooie hikes.
Vanaf Port Elizabeth zijn we nog zoekende! Is dit aantal dagen voldoende om rustig aan naar Kaapstad af te zakken? Met nog mooie stops (ik denk aan hikes, wijnfarms iets in die trant?) Nog tips/ideeën wat dit betreft?
Ongetwijfeld komen we met nog veel meer vragen, maar allereerst hoop ik op jullie ervaringen en tips tot dusver!?
Wat leuk zeg !! Wij zijn ook bezig om een route uit te stippelen voor november. Wij kiezen ervoor om geen binnenlandse vlucht te nemen maar gewoon met de auto naar kaapstap te rijden. Ook wij houden van de natuur. Vooral de wandelroute bij het amphitheater bij de tegula falls lijkt ons geweldig. Wij gaan met een grote bocht om de drukte bij durban en gaan via de R66 (bij richardsbaai) naar Harrismith. Vervolgens via golden gate np naar Graaf Reiniet. We zijn van plan om de hele maand november hiervoor te gebruiken. Het is onze 1e keer in ZA
Wow klinkt goed… Alleen al het voorbereiden is heerlijk om te doen! Goeie tip die hike bij tegula falls ik heb er even naar gekeken!
We gaan naar Durban om daar ook wat kennisen te bezoeken en vliegen naar P.E. om wat tijd te winnen en daarom iets meer rust in te bouwen…
1e keer ben ik 10 dagen in Limpop geweest om scholen te bezoeken, het was overweldigend! De mensen, het contact, de natuur… Ik kan niet wachten om terug te keren… !
Wat een mooi vooruitzicht!! De route tot aan Durban ziet er prima uit! Je gaat vanuit St. Lucia 2x een dag het Hluhluwe park in begrijp ik? Persoonlijk zou ik dan 3 nachten St. Lucia doen en 2 nachten Mpila Camp in het iMfolozi gedeelte of eventueel Hilltop Camp in het Hluhluwe gedeelte. Grote pluspunt van Mpila vind ik persoonlijk dat het wilder is omdat de hekken die er om het kamp staan slechts de grotere dieren zoals olifanten en giraffen tegenhoudt en alles wat kleiner is gewoon door het kamp kan lopen. Tevens vindt ik het iMfolozi gedeelte mooier dan Hluhluwe. Het terrein is meer open en minder bergachtig waardoor het terrein meer geschikt is voor wilde honden en cheetah’s. De kans dat je deze dieren in iMfolozi spot is dan ook groter.
Daarnaast vind ik persoonlijk 2 nachten Kaapstad veel te weinig voor alles wat er in en om deze wereldstad te zien is. Een week zou ik me er, zeker als het de 1e keer is, makkelijk kunnen vermaken. Ik zou dan ook niet van Durban naar Port Elizabeth vliegen maar van Durban naar Kaapstad en de Garden Route bewaren voor een volgende keer. Als jullie wijnliefhebbers zijn is het leuk om 2 nachtjes in Franschhoek of Stellenbosch te verblijven maar dit is ook vanuit Kaapstad makkelijk als dagtocht te doen mocht je dit minder aanspreken. Ook Hermanus is een leuke omgeving om 2 nachtjes te verblijven in verband met de walvissen en de mooie omgeving. Dan houdt je 5 nachten over om voor Kaapstad en omgeving. Wanneer je niet perse in Kaapstad hoeft te zitten zijn er bijvoorbeeld ook in Noordhoek leuke Guest Houses te vinden waar je wat uit de drukte zit en bovendien Cape Point en dergelijke wat sneller te bereiken zijn.
Hermanus zou ik zeker doen, je zit dan midden in het hoogseizoen
om walvissen vanaf de kant te spotten!
Oudshoorn en Stellenbosch zijn zeker de moeite waard,
maar voor Addo ligt het iets anders, zeker mooi om mee te beginnen,
maar zeker geen vergelijk met bijvoorbeeld Kruger of Hluhluwe Imfolozi,
Dank je wel voor de tips tot dusver… Gekeken naar de optie om vanaf Port Elizabeth naar Kaapstad te vliegen… Maar komen toch telkens tot de conclusie dat de beroemde Garden Route ons enorm aantrekt! Dus kiezen we toch daarvoor… We denken er nog aan om een dagje minder Durban te bezoeken en aan het begin een dag langer in Limpopo door te brengen, schijnen mooie natuurreservaten te zijn waar je zonder gevaarlijk wild kunt wandelen/mountainbiken (Ben Lavin Nature reserve: iemand daar geweest?)
Addo trekt ons niet enorm, hoor van meerdere mensen dat deze het niet haalt bij Kruger en Hluhluwe, is er vanaf Port Elizabeth nog eventueel ander mooi natuurpark voor een game drive?
Verder willen we zeker naar Hermanus! Als we een dag een wijnfarm bezoeken denk ik dat dat voor nu wel voldoende is (tenzij de wijn TE lekker is haha!!). Is het te doen om in 5 dagen ‘op het gemak’ de garden te route te rijden met af en toe een mooie stop voor een hike, park of bezoek aan een dorp/stad ?
Meer dagen Kaapstad hebben we ook aan gedacht, maar we zijn geen stadsmensen en omdat we vooral voor de natuur gaan leveren we daarop in op Kaapstad en houden we dat (voor nu) bij 2 dagen. Wellicht komen we nog terug om het westen + Namibië te bereizen dus wellicht dan nieuwe kans op Kaapstad.
Wat betreft de Garden Route, staan er nog wat bloemen in bloei in november? (hoop ik stiekem wel een beetje op)
Wat betretf Hluhluwe / St. Lucia hadden we ‘Bush Baby lodge’ gevonden wat zo’n beetje in het midden ligt, om vanuit daar een aantal dagen de 2 national parks te bezoeken, is dat realistisch?
De bloemenpracht waaraan je wellicht denkt, vind je niet langs de Garden Route maar aan de Westkust.
Augustus en september zijn daarvoor de aangewezen maanden - in november is daar niets meer van te zien.
Wederom, dank jullie wel tot dusver, de botanische tuinen is een leuke tip, gaan we zeker even meenemen in de opties!!
Verder willen we wellicht voor het eerste deel van de reis (Johannesburg tot Durban) een grotere (met name hogere) auto huren ivm het hogere gras en de safari’s zodat we wellicht beter spotten? Ik neem aan dat dit wel echt helpt? Goede adviesen waar deze evt te huren? Ik lees vooral veel positieve dingen over SUNNY CARS maar wellicht hebben jullie nog andere adviezen/tips? Wij zijn wel ‘typetje ALLES verzekeren’ en onbezorgd kunnen rijden!
Verder willen we een aantal nachten vastleggen (met name eerste 2 nachten en in de parken). Is de rest in november goed ‘op de bonnefooi’ te boeken? Of is het in die periode misschien toch al te druk met toeristen? Ik vind het zelf leuk om alles ter plekke te regelen, mijn vriend vindt het fijn vooraf wat vast te leggen, vandaar mijn idee voor de ‘middenweg’! :hippie:
De binnenlandse vlucht ook zo vroeg mogelijk al boeken?
ja inderdaad binnenlandse vluchten op tijd boeken anders zijn ze vol. november kan druk zijn op bepaalde plekken. st lucia en knysa altijd van te voren boeken daar en ook hermanus
Zolang je inderdaad maar goed in de gaten houdt dat als je
een auto huurt je echt alles verzekerd, vooral ook glas en banden!
En print de papieren uit en neem ze mee, om te voorkomen dat
ze daar nogmaals een aantal verzekeringen willen afsluiten omdat
er " zogenaamd " in hun papieren weinig van te vinden is!
Bin Sunnycars is alles geregeld Peter en ze smeren je dan ook geen extra verzekeringen meer aan, want Bidvest ZA weer dat alle verzekeringen erbij zitten.
zelfs aanrijdingen met dieren.
Voor de verhuur kan ik je selfdrive4x4.com(nl club) aanraden.
Kun je prima een 4x4 huren ook zonder kampeeruitrusting. Met volledige NL verzekering die goed werkt (kan ik uit ervaring meedelen)
Je hebt bijna helemaal gelijk, maar ook Sunnycars is een
onderverhuurder, en dan kom je daar automatisch toch
weer bij een van de "grote " verhuurders uit en ook die
willen nog wel eens hun papierwerk niet op orde hebben!
Niet één maar meerdere keren meegemaakt!
Maar niet iedereen kan zomaar de drie of viervoudige aan geld
uit de kast trekken, dat is vaak toch de prijs die je betaald voor
een 4x4 die je als je geen speciale tracks gaat rijden echt niet
nodig hebt!
Komt nog bij dat je zonder rij ervaring eigenlijk weinig voordeel hebt
met een 4x4 en het kan zelfs nog gevaarlijk zijn, en geloof me maar ik
heb 15 jaar ervaring met 4x4 rijden!
Een meer betaalbaar alternatief voor een hogere zitpositie zou dan
een SUV kunnen zijn!