Rondreis Zuid Afrika november 2017

Wij reizen ook niet met een 4x4. Dit ons ook afgeraden. Schijnt niet nodig te zijn. Een kleine auto volstaat al is wat meer ruimte wel lekkerder natuurlijk. Auto huur in Zuid Afrika is nou eenmaal prijzig

Een normale auto volstaat, en de prijzen voor autohuur voor ZA vallen best mee. 4x4 is gewoon leuk om mee te rijden en je zit lekker hoog.

Een leuke tocht wordt het. Persoonlijk zou ik 1 dag durban en zelfs 1 dag Hluhluwe of Kruger skippen en ergens anders inplannen. Een dag Drakensbergen is zeker geen luxe. Van de wandelingen die wij hebben gedaan was die via de chainladders naar de top van het amphitheater (zoek even op Sentinel car park) zeker de mooiste. Maar dit is al een hele dag dat je weg bent. Wil je op hetzelfde amphitheater een prachtig zicht hebben, dan raden wij Thendele aan. Immens mooi zicht.

Aan de andere kant heb je de zuidelijke bergen met Sani Pass. Een tocht die wij ook zeker de moeite vonden (zeker met de juiste gids). Wij hebben die gedaan vanuit sanipass backpackers, maar denk dat er in de buurt voldoende mogelijkheden zijn. De reisafstand tussen de noordelijke bergen en de zuidelijke mag je toch tellen op een dikke 3 uur. en zo zie je dat je al snel aan 4 dagen invulling kan komen.

Op weg van Durban naar de bergen passeer je capture site, een mooi standbeeld van mandela. Je verliest er niet veel tijd mee, is amper een omweg, maar toch het bekijken waard.

Voor de buurt van Kaapstad zijn inderdaad plaatsen als Tsitsikamma, Oudtshoorn, Jeffrey’s bay, Hermanus (als er nog walvissen zijn) de moeite. Ook Kaap de goede hoop moet je bezoeken.

Waar wij erg hebben genoten van de rust en schoonheid was park “Die Hoop” . Wij waren er vorig jaar op de dag van de aanslagen in België en gaf voor ons nog wat extra betekenis. (je kan van oudtshoorn naar dit park via een omweg . Op deze omweg ligt een overzetboot die nog door mankracht wordt aangedreven.

Voor meer info kan je me altijd contacteren. (of kijken op onze website )

Wat betreft de dierenparken zijn zowel Kruger als Hluhluwe erg mooi. Let er op dat dieren kijken tegelijk ook heel vermoeiend kan worden. (en wees niet droef als er een hele tijd niets op je pad verschijnt.) Mocht je toch extra tijd in Hluhluwe willen verblijven is een alternatieve manier zeker mogelijk. Doe een wilderness trail en ga 3 dagen al wandelend onder begeleiding van 2 gidsen door het park. Dit moet je echt gedaan hebben. De adrenaline die 3 dagen door je lijf giert is fantastisch.

Goedemiddag,

Kun je vanaf thendele beginnen aan de wandeling naar de top ? of moet je eerst een stuk met de auto rijden ? Moet je trouwens met die ladders naar boven of is er een andere weg ? mijn vriendin ziet dat namelijk niet echt zitten…

Ok weer heel veel tips… Dank!! De hikes bij Drakensbergen trekken ons ABSOLUUT aan! Is dit een handige optie : vanaf Durban 2 a 3 dagen Drakensbergen in Noordelijke richting om vervolgens terug naar Johannesburg te rijden en vanaf daar te vliegen naar Port Elizabeth? Of is dat te blij gedacht ? :mask:

Is absoluut een goed idee

Ik dacht dat het vanuit thendele meer als een dag wandelen is. De ladders zijn niet onoverkomelijk. Mijn vrouw wilde het eerst ook niet. Vanuit thendele zijn er ook wandel mogelijkheden.

Hartelijk dank !
Ik denk dat thendele de beste ligging heeft on het amphitheater te beklimmen. Of zijn er lodges die nog gunstiger liggen ?

Zijn er op Addo na nog mooie(re) wildparken tussen Port Elizabeth en Kaapstad die de moeite waard zijn ? ( voor het geval we nog niet ‘klaar’ zijn met de parken en nog niet alles hebben gespot wat we op ons lijstje hebben :smiley: )

Helaas zijn er daar geen wildparken meer, alleen de pinguïns bij Boulders beach, Simons town, voorbij Kaapstad, of op de route in Betty’s bay.

meeste en mooiste wild parken, zijn in net Noorden. En wees niet teleurgesteld dat je niet alle dieren op je lijstje ziet. Wij hebben er jaren overgedaan om bijna alle dieren mogen te zien en nog hebben we niet alles gezien hoor.

Big 5 moet toch in 4 weken Z Afrika tegen te komen zijn? Wij gaan naar kruger en addo.

nou…zeker niet 100% zeker hoor, je moet gewoon geluk hebben. Wij hebben onze eerste Cheaatah pas na 4 jaar gezien…ha ha en de Wild dogs maar een glimp tot nu toe. Kwestie van op de juiste tijd en plek zijn… Ze staan niet te wachten op je, dat is zeker.
Maar kan zeker in 4 weken…
suc6

Dat houdt het ook spannend! :smiley:

Dat is het ook en elke keer zien wij nog nieuwe dieren en nog steeds krijgen we kippenvel ervan. Ook na 10 jaar. meerdere keren per jaar naar een park. Is zoooo uniek!

Dat hangt er vanaf als je naar een prive gedeelte van Kruger gaat of niet. Daar kan je iets beter de Big5 spotten. En zoals Annemieke al zegt, alles hangt af van geluk. De kans dat je een luipaard ziet is niet zo groot. Vooral in Addo ga je die niet zien. Ik heb er ook jaren over gedaan om een cheetah te zien en ik heb heeeeeel veel safari’s gedaan in verschillende landen. Maar je weet nooit, je kan alles zien op dag 1 of er dagen / weken over doen. Dat is nu net het leuke aan safari, je weet nooit op voorhand wat je gaat zien. Behalve als je in een duur prive park gaat rondreizen, maar dan ben je eerder in een zoo :slight_smile:

Wij hebben echt mazzel gehad. Alles gezien wat op ieders lijstje staat. 2 luipaarden, een cheetah, de rest van de big 5, een deel van de small 5/ugly5 en nog veel meer.
Overigens vonden wij de olifanten en giraffen het meest indrukwekkend door de mate van “intelligentie” die die dieren tonen.

Sta mij toe om even te muggenziften: giraffen, cheeta’s en wilde honden behoren niet tot de Big 5 maar dat wist iedereen uiteraard al…

Als wij op safari zijn, is het mooi meegenomen indien we de Big 5 te zien krijgen, maar wij stoppen ook nog bij de honderdste rooibok, vooral als daar jongen bij zijn. Eender welk dier in de vrije natuur, groot of klein, verdient onze aandacht.

Groetjes,
Toetske

Mee eens hoor… Wij vinden alles prachtig… ! (Echte natuurliefhebbers) hopen we bijvoorbeeld ook een mestkever te zien, vele vogels etc ! Vanmiddag nog iemand gesproken die aangaf dat we het noorden van Kruger park beter over konden slaan ivm ''weinig groot wild" maar als ik dan op vele forums lees over de vele bomen, andere begroeiing, zeldzame vogels is dat voor ons reden genoeg! (destijds tijdens mijn werkbezoek 5 jr terug een halve dag de noordelijke ingang gepakt van Kruger, niet de gehele big 5 gezien maar vond dat wàt ik zag al het mooiste ever! )

Nou vanaf Phalabowra, hebben we vaak groot wild gezien hoor…kuddes buffels, veel,olifanten, Cheetahs, leewien…zoals eerder gezegd, je moet gewoon geluk hebben

Klopt helemaal wat je zegt Annemieke. Sterker nog, wij spotten vaak vanuit Phalaborwa gate al heel snel het luipaard in Kruger. Die loopt 's ochtends vroeg heel vaak in de buurt van Sable dam. En iets verderop komen we vaak southern ground hornbills tegen. Anders, maar ook bijzonder. En veel solitaire olifanten of juist grote kudde olifanten met veel babies, giraffen, buffels etc.
De ene keer rijden we in 1 rechte streep naar Letaba en zitten we al vroeg aan de koffie. De andere keer is het 11 uur of later voordat we uberhaupt bij Letaba camp aankomen. Heerlijk!

Met zonnige groet vanuit de bush,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience