Pff zelf een reis ineensteken, in een totaal onbekend land, is toch iets moeilijker dan gedacht.
Ik heb nu voor alle locaties een lijst met mogelijke hotels maar ik stel mij soms de vraag of het niet beter is om op bepaalde locaties iets langer te blijven en dan een verblijf op een andere locatie te annuleren.
Dag 1
Afhankelijk van de vlucht zal er maximum 1 nacht in Johannesburg nodig zijn.
Dag 2 + 3
Nadien rijden we door naar Hazyview waar we 2 nachten zouden verblijven. Vanuit Hazyview plan ik dan om de Watervallenroute te doen via de R532 van Sabie naar Graskop, om dan vervolgens aan te sluiten op de Panoramaroute. Is het haalbaar om beide route’s op 1 dag te doen? Ik neem aan dat we op dag 2, wanneer we aankomen in Hazyview, geen tijd meer hebben om bvb nog de Watervallenroute te doen? Op dag 4, wanneer we uit Hazyview vertrekken is er, denk ik, ook geen tijd meer voor een van beide routes te doen aangezien we dan richting Sabi Sand Reserve rijden.
Dag 4
's Morgens vertrekken in Hazyview richting Sabi Sands Game Reserve. Ik moet eerlijk zeggen dat de prijzen nogal duizelingwekkend zijn in het Sabi Sands Game Reserve. Wij hadden hier 2 nachten voorzien en dan 1 nacht in Kruger Park. Om budgetaire redenen dachten we er aan om 1 nacht Sabi Sands te doen en 1 nacht Kruger. Is het de moeite om 1 nach Sabi Sands te doen? Ik neem aan dat we op de dag van aankomst in Sabi Sands de avond game drive kunnen doen. Als we dan maar 1 nacht daar verblijven, is er dan nog voldoende tijd om de volgende morgen de ochtend drive te doen om dan nadien nog door te kunnen rijden naar ons rest camp in Kruger? Of is dit onhaalbaar? Momenteel denken wij om de Elephants Plains Lodge te nemen. Zijn er goedkopere of gelijkaardige alternatieven? 417€ (2 p / 1 n) vinden wij toch voldoende.
Dag 5 of 6 (afhankelijk van de comments op dag 4)
Vanuit Sabi Sands richting Lower Sabie Rest Camp rijden. Hier zijn we niet van plan om een game drive te boeken via het park. We zouden dus enkel de route afleggen tussen Sabi Sands en Lower Sabie Rest Camp. Onderweg komen we toch ook wel het een en het ander tegen.
Dag 6
We verlaten Krugerpark en rijden richting Swaziland
Dag 7 + 8
Verder rijden in Swaziland richting Mkuze Game Reserve. Hier zouden we 2 nachten verblijven. Momenteel zijn we nog aan het rondkijken of we hier geen kleine trouwceremonie kunnen doen voor ons twee.
Dag 9 + 10
Na Mkuze rijden we richting St Lucia waar we 2 nachten verblijven. Na St Lucia zouden we doorrijden richting Hluhluwe Reserve. Ik heb nog getwijfeld om Hluhluwe Reserve vanuit St Lucia te bezoeken en de overnachting in Hluhluwe te schrappen, maar het lijkt mij toch beter om door te rijden richting Hluhluwe. Of toch niet?
Dag 11
1 Nacht in Hluhluwe voor een bezoek aan het Hluhluwe Reserve.
Dag 12
Oorspronkelijk zouden we na Hluhluwe doorrijden naar Eshowe om daar dan 1 nacht te blijven. Vanuit Eshowe zouden we dan richting Umhlanga rijden. Is het de moeite waard om 1 nacht in Eshowe te voorzien of kunnen we, na Hluhluwe beter meteen richting Umhlanga rijden? Dit spaart ons dan 1 nacht uit die we ergens anders kunnen inplannen.
Dag 13
Na Umhlanga nemen we het vliegtuig richting Addo National Park. Op de luchthaven nemen we opnieuw een huurauto in ontvangst en rijden we richting Addo National Park. Hier plannen we 1 nacht te verblijven en te slapen in een Rest Camp. Afhankelijk van eventuele aanpassingen op de eerdere dagen, kan er hier misschien 1 extra nacht bijkomen.
Dag 14 + 15
Na ons bezoek aan Addo National Park rijden door richting Knysna. Hier verblijven we 2 nachten. Kunnen we op de weg van Addo National Park naar Knysna nog een halt houden in het Tsitsikamma Park of rijden we beter eerst door naar Knysna, om op de dag van aankomst enkel wat te ontspannen, en dan op de 2de dag naar Tsitsikamma Park gaan?
Dag 16
Vanuit Knysna rijden we richting Oudtshoorn. Hier zouden we opnieuw slechts 1 nacht verblijven.
Dag 17
Vertrek uit Oudtshoorn en doorrijden richting Hermanus waar we 1 nacht verblijven. Dit lijkt mij ook ruimschoots voldoende te zijn om de walvissen te spotten. Of niet?
Dag 18
Rit naar Stellenbosch om de Wijnroute te verkennen. Hier verblijven we ook 1 nacht. We zijn geen echte wijn drinkers. Is het dan de moeite om hier echt te verblijven? De landschappen lijken ons wel de moeite waard maar goed, moet er daarom een nacht geboekt worden… Kunnen we eventueel na Hermanus richting Kaapstad rijden om daar dan 1 nacht langer te verblijven en dan van daaruit 1 dag te voorzien voor een bezoek aan de Wijnroute?
Dag 19
Aankomst in Kaapstad. Hier voorzien we in eerste instantie 3 nachten. Dit lijkt ons ruimschoots voldoende voor het beste van Kaapstad te zien.
Zoals jullie kunnen zien toch nog veel vragen, bedenkingen en twijfels… Ik heb vooral moeite om in te schatten hoeveel tijd je ergens nodig hebt om alles toch in jezelf op te kunnen nemen of een bepaalde activeit te doen. Moet je bijvoorbeeld overal 's morgens vertrekken om dan voldoende op tijd aan te komen op je locatie of kan je gerust later op de dag vertrekken om dan in de vooravond ergens aan te komen? Ik lees dat je best altijd voor het donker op je bestemming moet zijn. Ik heb dan schrik dat je dan bijna op elke locatie 2 nachten moet verblijven want als je op een locatie maar 1 nacht blijft slapen heb je enkel een namiddag de tijd om er iets te bezoeken/doen. Of zie ik dit verkeerd?
Maw, al jullie hulp en comments zijn welkom zodat we het aantal dagen enzo kunnen afronden en kunnen starten met een definitieve keuze van de hotels te maken.