Zuid Afrika 2018 plannen

Hallo Afrikagangers,
Ik heb mij onlangs aangemeld als lid om eens wat extra kennis/tips te vergaren over Zuid Afrika.
Zoals ik al bij het voorstellen al heb gezegd https://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=209093
zijn we al 2 keer op onszelf maar compleet georganiseerd in Zuid Afrika geweest en we vinden vooral het safarigebeuren helemaal geweldig 
Dus het plan opgevat om volgend jaar weer naar ZAF te gaan als dat qua budget wil lukken maar dit keer willen we eigenlijk kijken of we de kosten nog wat kunnen drukken door het helemaal zelf te regelen ipv het aan anderen over te laten.
Ik neem aan dat er meer mensen zijn die dit gedaan hebben en daarom deze post om ons (voorlopig grove) plan voor te leggen en tips te vergaren.

Het voorlopige plan is ongeveer 23 dagen in Juli/Augustus 2018, (precieze periode nog te bepalen ivm werk etc) grove route in het hoofd :
Dag 1 (indirecte want budget ?) Vlucht Amsterdam-Johannesburg
Dag 2 aankomst Johannesburg en meteen door op een vlucht naar Durban en daar een huurauto oppikken en overnachten.
Dag 3 van Durban richting St.Lucia/Hluhluwe, in dit gebied willen we ongeveer 6 nachten blijven voor de highlights in die regio.
Dag 9 Aangezien we Swaziland al eens doorkruist hebben willen we dit keer eigenlijk “buitenom rijden” [2] naar Piet Retief en daar overnachten
Dag 10, van Piet Retief naar Nelspruit en daar ongeveer 3 nachten blijven
Dag 13 we rijden naar Krugerpark en blijven 6 nachten; of in een restcamp in Kruger of in Marloth Park (of een combi Kruger/Marloth Park?) ?
Dag 19 willen we verkassen naar een private Game reserve bij Kruger (??) voor 2 nachten “all-in” Safari Experience.
Dag 21 rijden we terug naar Johannesburg en plakken er daar nog een dag sightseeing aan vast
Dag 23 Huurauto inleveren en vliegen we terug naar Amsterdam.

Nu eens wat vragen voor de experts :

1. Ik hou de vluchten al een tijdje in de gaten en het lijkt dat hiervoor geld hoe eerder boeken des te goedkoper de vlucht ?

2. Bij de huurauto’s lijkt het juist eerder andersom ??, vul ik het nu in voor een jaar vooruit komt er een veel hogere prijs uit als dat ik aangeef over 2 maanden te willen boeken ?

3. Ik hou me aanbevolen voor een goede lodge of zelfzorgeenheid in regio St.Lucia/Hluhluwe, Budget, veiligheid, schoon en gezellig zijn de belangrijkste punten !
    Hier twijfel ik ook of het niet beter is om toch 1 keer te verkassen zodat je niet zo lang kwijt bent om of in St. Lucia te komen of om naar Hluhluwe/Imfelozi te rijden…?

4. Zijn er mensen die ervaringen hebben in/met accommodatie in Marloth Park en dan voornamelijk vwb de veiligheid ?, er lijken er genoeg te zijn maar ik lees soms ook verhalen over inbraak/beroving, daar zitten we niet op te wachten…

5. Kan iemand een goede budget game lodge aanbevelen in de buurt van het Kruger Park ?
    Ik heb namelijk het idee dat het in deze streek duurder is als bijv. in Welgevonden (boven Johannesburg) waar we op een eerdere vakantie 2 nachten geweest zijn (dat was ook een top ervaring !) ?

Nou, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/opmerkingen mbt onze plannen 

Betreffende de vluchten…je kan tegenwoordig ook rechtstreeks naar Durban vliegen met Emirates (Amsterdam - Dubai - Durban). Dan moet je niet overstappen in Johannesburg. Want vaak kan je redelijk veel bagage meenemen met een internationale vlucht, maar nationaal wordt je enorm in je bagage hoeveelheid beperkt. Dus het loont de moeite deze route eens te bekijken. En dan kan je je terugvlucht gewoon vanop Johannesburg nemen.

Zal er eens naar kijken, zijn al eens eerder via Dubai naar JB gevlogen, goede deal maar wel een erg lange zit…
Zal me idd ook eens verdiepen in baggage-hoeveelheid op locale vluchten, :thumbsup: tip !

Hallo

Heb deze keer geen lokale vluchten gedaan maar hoor van
mijn familie daar dat ze erg strikt zijn met de kilo’s tegenwoordig!
Overgewicht word niet getolereerd ook niet op de wat grotere
vluchten van bv.Joburg naar Kaapstad en vv!
Of het moet bij sommige maatschappijen nog anders zijn!
Dus wel zaak om het zeker te weten!

Veel planplezier

@peter1950
Een korte zoektocht op het internet leverde volgende lijstje op :
•Mango Airlines: 30kg
•Kulula: 20kg
•British Airways: 23kg
•South African Airways: 20kg
Mango geld alleen voor speciale klanten/upgrade anders ook 20kg.
Nu nog eens zoeken naar het lijstje mbt de bijbetaling voor “heavy suitcase” of prijs €/kg…
Verder handbagage toegestaan : 6-8 kg en 1 personal item (laptop, foto-camera oid.).

Denk dat we anders gewoon lekker weinig meenemen en tussendoor 1-2 keer wat kleding laten wassen, dat viel tot nu toe ook wel mee qua prijs…

Laatste keer hebben we geen binnenlandse vlucht gedaan en mochten we geloof ik 30kg meenemen, toen heb ik een hoop oude shirts etc. meegenomen die ik na 1 keer dragen naast de prullenbak achterliet voor evt. hergebruik.
Ook een paar keer kleding weggegeven aan bijv. de tuinman die onze auto gewassen had, daarbij natuurlijk ook gewoon zijn welverdiende tip !

Kleding laten wassen en e.v. Strijken is zeker niet prijzig, behalve in de 4/5 sterren locaties.

Na al eea te weten gekomen te zijn mbt het vliegen in het Topic van Elly1 ga ik nu maar weer ff in het eigen topic verder…
Vanwege de prijs willen we,ondanks redelijk wat negatieve reviews op Intermet, toch een eventuele vlucht met Etheopian mee overwegen in onze plannen.
Het word dan waarschijnlijk gewoon een kwestie van instappen in Brussel en Zen houden tot we er zijn…

Dan nu de echte vraag :
Als ik nu kijk naar vluchttijden van Ethiopian kijk zouden we buiten vertragingen ongeveer rond 13.00 landen op Johannesburg, is het dan nog te doen om daar meteen achteraan nog door te vliegen naar Durban ?

Of word die gok wat te groot en is het handiger om 1 nachtje in Johannesburg te slapen en dan te kiezen voor of een vroege binnenlandse vlucht naar Durban of toch zelf te gaan rijden vanuit Johannesburg ?
Het plan was eigenlijk om van Durban naar St. Lucia/Hluhluwe te rijden (ong. 2 uurtjes) en dan via Krugerpark weer terug naar JB, als we alles vanuit JB rijden zitten we nog best veel in de auto en rijden een gedeelte twee keer…

Over Ethiopian, ik heb al vaker met hun gevlogen vanaf Brussel en ik kan hun alleen maar aanraden. Ik weet niet waar de negatieve reviews over gaan. Vriendelijk personeel, lekker eten, nieuwe vliegtuigen, behoorlijk entertainment, 2 koffers elk 20 of 25 kg, en nog nooit zo een service gehad als in Addis toen we onze vlucht dreigden te missen. Echt toppie zou ik zeggen, niet alle negatieve reviews geloven :slight_smile:

Klinkt goed, nog ervaring met evt. vertragingen of ook daar niks dan lof voor Ethiopian ?

Ik denk dat ze zich op de route Brussel - Addis niet teveel mogen veroorloven aangezien Brussel een heel belangrijke verbinidng is voor het Afrikaanse continent. Vandaar dat ik ook alleen nog maar positieve reacties heb gehoord voor de vluchten vanuit Brussel. En zoals aangegeven vliegen ze met de nieuwste airliners als b787 en A350.

Wij zaten in Ndiza lodge en cabanas, was prima. De mensen daar hebben me ook geholpen met het wisselen van een autoband toen ik in een stuk hout met spijkers gereden was (oeps…) en me begeleid naar een garage in de buurt.
De afstand van st lucia naar hluhluwe is ongeveer 45-60 min rijden. De route is erg eenvoudig te rijden (1x rechtsaf vanaf st Lucia en continu rechtdoor), maar bevat veel dempels en potholes onderweg. Let evt wel op met het terugrijden… wij reden namelijk in het donker terug en dat is toch wel goed uitkijken met alle mensen langs de weg en de potholes.

toen wij in hluhluwe waren in 2015 zat de weg in park ook erg vol potholes het rijden ging daardoor nog langzamer en er was veel aandacht voor de weg nodig ook !
richting mpila camp waren ze echter bezig met renovatie dus misschien nu wel helemaal klaar?

Kijk even op de site van Bushbaby lodge.

Leuke tips voor die omgeving, worden mee overwogen :slight_smile: bedankt !

Voor St. Lucia en Hluhluwe omgeving (en elders) werkt booking.com ook wel erg goed. Let wel op dat je er in de Afrikaanse winterperiode bent dus deze dagen aan zee zijn niet echt ‘stranddagen’.
In je koffer moet je dus ook zeker wel rekening houden met warme kleding. Ook voor als je game drives gaat maken op een open auto, dan kan dat erg koud zijn! Het is vooral handig als je dan met laagjes kleding kunt werken. Overdag is het vaak wel lekker, maar vroeg en laat op de dag koelt het behoorlijk af.

Voor Kruger Park is de accommodatie van het park zelf niet echt duur. Te boeken via www.sanparks.org. Tijdig boeken is daar wel gewenst.
Op dit moment zijn er een aantal restaurants in Kruger Park zoals in Letaba, Olifants en Satara camp gesloten. Dat waren sinds een tijdje juist goede Mugg & Bean’s en Debonairs restaurants. Dat is echt balen want dit betekent dat je eigenlijk bijna verplicht bent om zelf te braaien of iets heel eenvoudigs uit de winkel te halen. Hopelijk is dit euvel volgend jaar weer verholpen, maar je weet maar nooit.

Heel veel voorpret gewenst en alvast een hele goede vakantie.
Met zonnige groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Is het te doen om in één dag van Johannesburg naar St. Lucia te rijden ?
We hebben toch een beetje twijfel over wel/niet binnenlandse vlucht naar Durban, op zich is het waarschijnlijk wel iets sneller maar zit liever een hele dag in de auto met zijn drieën als een halve dag te hangen op een vliegveld…

Zelfde vraag eigenlijk voor afstand tussen Hluhluwe en Nelspruit, is dat aan te raden in één dag ?

Je kunt in 1 dag van Johannesburg naar St. Lucia rijden maar ik zou het niet aanraden. Zeker niet als je die ochtend pas aankomt en direct door moet, links rijden, wennen aan Afrikaans verkeer etc. Beter met 1 tussenstop / overnachting. Hluhluwe - Nelspruit weet ik niet zelf. Groetjes, Natascha SnelderZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

Nee, niet meteen na aankomst !
Het plan is om de dag ervoor aan te komen en de auto meteen van het vliegveld mee te nemen en dan ergens in/om Johannesburg te overnachten, we kunnen dan in principe met “first light” vertrekken (uur of 7 's-ochtends ?) richting St.Lucia, we kunnen dan tot 17.00-17.30 rijden eer het donker word ?
Het word onze derde reis in ZA dus denk dat het links rijden etc. wel zal meevallen (ook ervaring met de motor in UK…) :slight_smile:

Als het met tussenstop word weet ik niet zo goed hoever we dan kunnen komen ? Na Piet Retief zie ik niet echt veel grote plaatsen meer op de kaart en gevoelsmatig zou ik wel wat verder willen komen als ongeveer de helft …?
Maar als het dan pas Hluhluwe word neig je toch naar nog ff dat laatste uurtje doorrijden…?

Nou zou ik zeker niet doen, het een tweebaans weg en die rit duurt echt langer dan je denkt. Er rijden heel veel mijn trucks, die moeilijk in te halen zijn. Dus plan maar een overnachting in, je hebt vakantie,mdus waarom haasten toch!

Oké, officieel is het te doen maar ik zou er niet voor kiezen als het niet echt moet. Het is zoals Annemieke zegt een ontzettende rotweg. Altijd veel verkeer en je blijft inhalen. Maar dat doet de andere kant ook dus de tweebaansweg wordt vaak als vierbaansweg gebruikt. Maar met veel wandelaars, pechvogels langs de kant van de weg en andere Afrikaanse onverwachte gebeurtenissen vind ik het altijd zeer vermoeiend rijden. En het duurt lang. Maar nogmaals, het kan :wink: Met zonnige groet, Natascha SnelderZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com