route meivakantie

Wie wil er mee denken over onderstaande route?

1, vrijdag 26 april
Nachtvlucht Amsterdam – Johannesburg

2, zaterdag 27 april
Aankomst Johannesburg 9.50, rijden naar Graskop

3, zondag 28 april
Graskop

• Rijden panoramaroute

4, maandag 29 april
Graskop - Hoedspruit

• Via Hazyview voor Elephant trunk-in-hand

5, dinsdag 30 april
Hoedspruit

• bezoek Jessica de Hippo
  • bezoek Moholoholo
  • Of een boottocht op de Olifantsriver?

6, woensdag 1 mei
Hoedspruit - Olifant’s rest Camp

Dag 7, donderdag 2 mei
Olifant’s Rest Camp – Lower Sabie

Dag 8, vrijdag 3 mei
Lower Sabie – Hluhluwe

Dag 9, zaterdag 4 mei
Hluhluwe

Dag 10, zondag 5 mei
Hluhluwe – St. Lucia

• Bezoek aan Cultural Village Dumazulu
  • Hluhluwe NP (neushoorns) big 5 half day safari (5.00 – 13.00 uur)

Dag 11, maandag 6 mei
St. Lucia
Bezoek iSimangaliso wetland park.
Sundowner Hippo/Crocs boottocht.

Dag 12, dinsdag 7 mei
St. Lucia

Dag 13, woensdag 8 mei
St. Lucia - Shakaaskraal

• Middag bezoek Shakaland

Dag 14, donderdag 9 mei
Shakaaskraal – Howick/Mooi Rivier

• ’s middags canopytour

Dag 15, vrijdag 10 mei
Howick/Mooi Rivier – Johannesburg
Johannesburg, vertrek 23.30

Dag 16, zaterdag 11 mei
Amsterdam, aankomst 10.30

Ik heb nog een heleboel vragen maar voorloig deze:
1, Denken jullie als kenners dat dit haalbaar is of is het gekkenwerk? Vooral dag 8 baart mij zorgen (van Kruger naar Hluhluwe in één dag). Een rijdag vinden we niet erg, maar het moet wel te doen zijn.
2, Ook dag 1, is dit haalbaar op één dag van Joburg naar Graskop? Ik weet niet hoeveel tijd we nodig hebben voor we onze koffers en auto hebben, maar het zal al gauw rond de middag zijn voor we weg kunnen rijden?
2, Is het te lang bij Hluhluwe en St. Lucia of kunnen we dat beter combineren?
3, Het laatste stuk (vanaf dag 13) heb ik maar wat gedaan, geen idee of het wat is? Iemand goede suggesties?
4, Wellicht draaien we de route om, om het mooist voor het eind te bewaren.

En verder, alle tips zijn van harte welkom!

O ja, we zijn een gezin met twee tieners:dag:

Ik kan alleen iets zinnigs zeggen over het begin van je route.
In 1 dag van Johannesburg naar Graskop rijden is prima te doen. Goede (tol)wegen en als je vliegtuig beetje op tijd landt, ben je zeker voor het middaguur op pad!
Ik zou alleen 1 overnachting minder in Graskop plannen, zo bijzonder is het daar nu ook weer niet. Als je dus op dag 3 de Panoramaroute rijdt, rijd je die van zuid naar noord en kom je bijna vanzelfsprekend uit in Hoedspruit! Dus mijn voorstel zou zijn om die nacht dan direct in Hoedspruit te blijven. Je hoeft ná de Panoramaroute dan namelijk alleen maar de Erasmus pas door te rijden en je komt in Hoedspruit uit. Dat scheelt je in elk geval een hoop kilometers plus een nacht die je wellicht later op je route beter kunt gebruiken.
O ja, voor de olifant ervaring kun je ook in Hoedspruit terecht!

Verder ken ik St Lucia niet goed maar het lijkt me zo op het oog ook een behoorlijk lang verblijf daar. Maar wellicht dat anderen daar beter kijk op hebben.

Groetjes en alvast heel veel voorpret bij de voorbereidingen,
Natascha Snelder | www.zazoetravel.com

Natascha, bedankt voor je reactie.

Ik wist niet dat er in Hoedspruit ook een mogelijkheid was met olifant lopen/rijden, ik ga zoeken naar aanbieders. Is het beter deze vooraf te reserveren of beter ter plaatse?

Handige tip om een dag Graskop weg te laten, misschien een extra dag in Kruger of in Hoedspruit voor al onze ‘to do’ dingen.

Suggesties zijn meer dan welkom:)

Bij dag 8 heb ook vraagtekens, je moet die dag zo’n kleine 500km afleggen waar maar ongeveer 100km autobaan. Twee grens kontrolle, en de rest B wegen. Hier zou ik nog beslist nog eens over na denken. Het betreft hier de route Lower Sabie, Komatiepoort, Manange, Lavumisa,Hluhluwe.
Geniet die reis Jan

Dag 8 is inderdaad lang, pas daar mee op. Als je veel wil afleggen is het sowieso handig om niet door Swaziland te reizen, de wegen zijn wat lastiger en het wachten bij de grens kan wel even duren. Ook kan je in Kruger niet echt doorrijden. Je kan wel net onder Swaziland overnachten en de volgende dag richting St. Lucia rijden, inchecken en gaan wandelen/een boottocht nemen. Dan heb je nog een dag voor het park en dat is ook wel prima lijkt me.

Dumazulu is trouwens eventjes rijden maar wel het leukste Zulu dorp om te bezoeken. Er zijn namelijk hele, heeeele slechte.

Ben nu aan het kijken of we wellicht de Drakensbergen over slaan ivm te veel haasten.
Ik heb een vliegreis met goede aansluitingen gevonden van Brussel - Joburg - Durban. Dan vanuit Durban onze reis naar het noord/oosten doen en eindigen in Joburg. Kijken of dat wat meer rust geeft voor 14 dagen.

Ik heb de optie bekeken om net onder Swaziland te overnachten, weet iemand daar een leuk dorpje of overnachtingsplek?

Verder ben ik aan het kijken of we vanaf Durban onze reis kunnen beginnen maar twijfel hier nog wel over. Zijn er leuke/speciale stops tussen Durban en St. Lucia?

Van Durban naar St. lucia is maar 2 uur rijden.

Dat is lekker snel!
Als er geen ‘must sees’ tussen Durban en St. Lucia zitten kunnen we maar het beste in één keer doorijden dan.

Persoonlijk weet ik geen. Must see dingen, maar wie weet iemand anders.

Is een mooie route langs de kust, maar -zover ik weet- niks noemenswaardig om halt te houden inderdaad.

De tickets geboekt voor retour Johannesburg. Voor 589 euro pp!>>>

Zeer mooie prijs, bij welke maatschappij?

Ja goed he, ben ook helemaal in mijn nopjes! Twee dagen terug was er een aanbieding bij e-bookers, niet geboekt. De volgende dag spijt als haren op mijn hoofd, hetzelfde ticket was toen 110 euro duurder. Gisteren vond ik bij vliegtickets.nl zo’n zelfde aanbieding (569 euro plus nog wat fee) Hij staat er nu nog op zie ik. Vliegen vanaf Brussel om 18.35 met overstap in Londen met Brussels airlines, vanaf Londen met Virgin Atlantic naar Joburg, aankomst 8.35.

Wat goed. Virgin is altijd zo duur. Te gek hoor.

De route zoals helemaal in het begin neergezet is nog steeds het uitgangspunt, alleen willen we 'm dan in omgekeerde volgorde rijden.
Ik denk er over om tussen Lower Sabie en Hluhluwe of St. Lucia een tussenstop te maken.

• Is een tussenstop in Swaziland het handigst? Heb gelezen dat om Swaziland heen rijden nog steeds wegwerkzaamheden zijn en er hierdoor veel oponthoudt is. Voor een stop in Swaziland, is Big bend een optie? Is daar wat te zien/te doen in de omgeving? Of wie heeft hier tips over?

• Is een (halve) dag Hluhluwe en een (halve) dag Umfolosi voldoende om het park te bezichtigen?

Tips zijn welkom! Alvast weer bedankt.
Marijke

De werkzaamheden rond Swaziland zijn er nog steeds, swazilandis erg mooi en de Big Bend ook. Bij je huurauto moet een extra verzekerinspapier hebben, vraag dit vAn te voren aan. Bij de grens R 50 betalen, cash, voor de wegenbelasting. Je kan daar met Randen, creditkaart betalen.

Dank je Annemiek. Goed om te horen dat Big Bend een mooie omgeving is om te overnachten. Ik keek op de kaart en noemde zomaar wat.