Ik heb al een hoop informatie gewonnen over het Krugerpark, maar ik kom er gewoon niet uit.
Wat ik het liefst zou winnen:
Vanuit Johannesburg naar Hazyview/Nelspruit/sabie??, vanuit daar de Panoramaroute rijden tot ongeveer Hoedspruit, daar het Krugerpark in (ergens op het beginpunt overnachten) en dan naar het zuiden rijden (en ook daar ergens overnachten), daarna via Swaziland naar St. Lucia.
Mijn probleem; waar moet ik verblijven? Ik vind het inschatten van de reistijden lastig en krijg ook moeilijk uitgevonden waar de slaapplaatsen in Kruger liggen en weet ook niet precies welke route we precies moeten nemen.
Hallo
Wij hebben deze route ook gedaan in 2009. Ik heb er een reisverslag van gemaakt met vele foto’s op onze website. De accommodaties staan er ook bij. Natuurlijk is dit van 2009 en er kan ondertussen wel wat veranderd zijn bij deze accommodaties.
Wij hebben toen meestal in backpackers geslapen. Sommige waren heel basic, anderen dan weer echt heel goed! Als je voor accommodatie googled zal je wel genoeg vinden!
De http://www.porcupinelodge.co.za/ is een lodge dicht tegen Krugerpark en een echte aanrader! (geen backpacker)
Kijk even op onze website voor meer info en foto’s Wim & Astrid op reis
In St Lucia is er ook veel accommodatie, keuze genoeg dus.
Zoek op http://www.safarinow.com/ of http://www.booking.com
Als je nog een vraag hebt laat maar weten.
Astrid
Ja kan kan van Joburg richting Phalaborwa rijden, (ongeveer 6 uur) naar casartgamelodbe.com of kurhulalodge.com. Beide super plekken, waar de dieren vlakbij kunnen komen. Makkelijk vandaar in kugee te komen. Van daar de panarama route naar Hazyview(rissington inn) een hele dag doe me daar over, Vandaar richting St. Licia, Elephant lodge.
accomodaties in Kruger te boeken via sanparks.co.za
Volgend jaar in de meivakantie gaan wij voor het eerst naar ZA, we zijn er nog nooit eerder geweest maar misschien heb je wat aan onze papieren route die we tot nu toe in de planning hebben. Of de route bevalt, daar kan ik dus nog niks over zeggen…
We doen het alleen in omgekeerde volgorde.
St. Lucia - ‘elephant coast guesthouse’ op het oog
st. Lucia - 2 nachten Hluhluwe (Malala of Insinkwe, moet nog kiezen)
Hluhluwe - Komatipoort (acasia) Dit is een lange reisdag, je kunt er ook voor kiezen om in Swaziland een stop te maken
Komatipoort - Skukuza (Kruger)
Skukuza - Olifants rest camp (Kruger)
Olifants rest camp - Pezulu tree house (buiten Krugerpark, ten zuiden van Hoedspruit)
Pezulu - 2 nachten in Hoedspruit andere locatie, weet nog niet waar. Misschien Amukela of Hippopools of…
Hoedspruit - Graskop (rijden Panoramaroute)
Graskop - Joburg.
Op de site van sanparks staat ook een plattegrond van het Krugerpark. Ik ‘google’ ook heel wat af, lees ook op zoover en tripadvisor.
Bedankt voor de info! Mar mar, jouw route is wel heel duidelijk (ook al doen wij het andersom) Ik heb ook al heel veel gegoogled en blogs gelezen, maar kreeg het toch nog niet helemaal duidelijk. Ik ga bovenstaande eens even in google maps zetten, zodat ik er een beeld bij heb!
Hoi, Je zou vanuit Joburg naar Sabie of Graskop kunnen rijden. Je eerste reisdag is dan niet al te lang, en met name de Thaba Tsweni Lodge in Graskop is een heerlijke plek om te relaxen. De dag er na kun je via de panoramaroute naar Hoedspruit.
Hierdoor ben je tegen het einde van de middag bij de 3 rondavels / uitzichtpunt over de Blyde River Canyon en (mits het weer meewerkt) heb je de zon na een uur of 16:00 wat schuin achter je staan. Hierdoor kun je prachtige foto’s van de Canyon nemen.
Vanuit Hoedspruit (ook hier zijn veel mogelijkheden bijv. bezoek aan het Moholoholo rehab. centre, game-drive, boottocht etc.) kun je via Orpen naar Satara. Satara is een wildrijk gebied met de grootste populatie leeuwen. In Satara zou je 1 nacht kunnen verblijven, en dan via de S-100 route naar Lower Sabie (1 of 2 nachten).
Vanuit Lower Sabie kun je via Swaziland naar St. Lucia.
Hopelijk heb je hier iets aan? Alvast veel plezier met het samenstellen van je route.
Bedankt voor jullie info! Adhv jullie info heb ik 2 ideen voor een route en ik vraag me af welke beter is:
Johannesburg - boven waterval (of iets in de buurt) - lodge balule nature reserve - via hoedspruit naar nelspruit (panorama) - krugerpark in via paul kruger gate naar Skukuza - Swaziland etc…
Johannesburg - Graskop - panoramaroute - hoedspruit - lodge balule nature reserve - via orpen gate krugerpark in - helemaal krugerpark door tot een overnachtingsplaats in het zuiden van kruger - swaziland etc…
Ik heb het gevoel dat we een stuk meer moeten rijden bij de 2e route. Maar vraag me af of we te weinig kruger hebben bij de 1e route…
Hoi Astrid,
In welke periode ben je geweest? Wij willen in July/Augustus gaan en het liefst niet vanuit Nederland reserveren omdat we de vrijheid willen hebben om eventueel langer of korter te verblijven.
Hoor graag van je.
Ik zou voor de 2e optie gaan. In de 1e optie rijdt je juist meer omdat je eerst naar Balule gaat, dan naar Nelspruit en weer naar boven naar Krugerpark.
En als ik tot Hazyview zou gaan? Dan zit ik toch in de buurt van de Paul Kruger gate? Heb ik dan alle belangrijke dingen op de Panorama route kunnen zien?
Nee, vanuit Graskop of Sabie ga je richting Hoedspruit, de Bourcke’sLuckPotholes en het adembenemende uitzicht over de Blyde River Canyon en de 3 rondavels zijn het absolute hoogtepunt!
Ik wil deze route ook ongeveer gaan doen, maar ik twijfel hoe lang ik hier over wil gaan doen. Is 7/8 dagen om Graskop-Panorama route - Krugerpark (Olifants Restcamp tot Lower Sabie) voldoende?
In augustus wil ik graag dezelfde route als jij gaan volgen en ik worstel met dezelfde vragen… Ik vraag me daarom af welke route het uiteindelijk geworden is en hoe deze is bevallen?
Onze voorkeur gaat uit om van Johannesburg naar Nelspruit/Graskop/Sabie/Hazyview te rijden (welke?), volgende dag vanuit daar de panoramaroute te doen naar Hoedspruit, en dan vanaf Hoedspruit via de orpen gate het Kruger NP in te gaan, 2 overnachtingen ergens te plannen (Olifants/Satara/Lower Sabie: welke?), en daarna via Swaziland naar St Lucia rijden.
De lange rit vanuit Jo’burg willen we met het OV doen (een bus als Greyhound, Intercape, City to City oid), en dan vanuit de volgende bestemming een auto huren voor de rest van het stuk.
Het is alweer eventjes geleden, maar onze reis was helemaal geweldig. De route die we gekozen hebben kwam perfect uit en we hebben onwijs veel dieren gezien (sowieso de big 5). Ik had m’n route op papier, maar in de tussentijd is mij laptop gecrasht. Maar het eerste gedeelte even uit mijn hoofd:
Dag 1: Johannesburg - Graskop (lijkt me handig toch gewoon een auto te huren in Johannesburg, de rit vonden wij niet perse heel lang)
Dag 2: Graskop - via panoramaroute - Hoedspruit
Dag 3: Hoedspruit - Balule nature reserve (hier zaten we in een private resort - het was onze huwelijksreis)
Dag 4: Balule - Satara (via Orphen Gate)
Dag 5: Satara - Lower Sabie
Dag 6: Lower Sabie - Mlilwane (Swaziland)
Dag 7: Mlilwane -St. Lucia… etc.
We hadden ook geweldige accommodatie op bovenstaande route, kon niet beter. Als je daar nog benieuwd naar bent, laat het me weten!
Succes met het plannen van een geweldige trip!
Ik zou alles met een huurauto doen vanuit Johannesburg. Er zijn hier helemaal niet zoveel plekken waar je zomaar een auto kunt huren. In Hoedspruit bijv. wel op de luchthaven, idem bij Nelspruit maar is vaak in verhouding veel duurder dan vanaf Johannesburg en je krijgt dan te maken met een vaak redelijk hoge toeslag omdat je de huurauto op een andere plek inlevert dan dat je hem ophaalt!
Kijk vooral bij huurauto of alle verzekeringen wel zijn inbegrepen en of het om onbeperkt aantal km’s gaat. Sowieso kom je het Kruger Park niet in met het OV dus daar moet je dan ook al - relatief dure - game drives voor gaan boeken.
Daarnaast lijken Greyhound of Intercape bussen nog wel redelijk qua kwaliteit te zijn, maar ze zetten je waarschijnlijk op een of ander vaag busstation af. En zie dan maar eens op een fatsoenlijke overnachtingsplek uit te komen. Moet je dan vaak overstappen in een nog veel vager taxibusje. Met al je spullen ;-( Zou ik niet graag doen.
PS Kijk voor overnachtingen in het Kruger Park eens naar de beschikbaarheid in genoemde kampen in augustus: www.sanparks.org