Je neemt redelijk de tijd voor Port Elizabeth. Smaken verschillen, maar naar mijn mening is daar niks te beleven. Doe ook even de Blyde Rivier Canyon en Bourke’s Luck Potholes aan.
Stellenbosch is prachtig. Misschien leuk om daar ook te overnachten? En wij hebben niet het Kruger park bezocht maar 2 kleinere wild parken. De kans op het zien van wild is hier vele malen groter. Maar welke route je ook kiest, zuid afrika is een prachtig land!
Ik zou een paar dagen langer in Swaziland blijven. Ik vond de parken daar echt anders dan in ZA. Het is vooral leuk dat je er lekker kan wandelen, fietsen en paardrijden.
Waar wil je heen in Mozambique? Tofo en Vilanculous bijvoorbeeld zijn vrij ver vanaf de grens. Ik ben dat niet in een dag gereden.
Op dag 7 zou je ook naar Graskop kunnen rijden en bijv. overnachten bij Thaba Tsweni Lodge.
De dag erna kun je dan de panoramaroute doen vanuit Graskop richting Hoedspruit. Watervallen bekijken, God’s window, Bourk’s luck potholes en vanaf een uur of 15:30/16:00 bij de 3 rondavels (uitzichtpunt over de Blyde river canyon) want dan heb je de zon wat meer achter je, en kun je mooie foto’s maken.
Wij zijn in totaal 30 dagen geweest en vonden dit veel te kort! Zuid Afrika is zo’n prachtig land en de mensen zijn ontzettend vriendelijk en gastvrij. Helaas is het zo groot dat je niet alles kunt zien. Een aanrader is om maar een paar reisdagen in te plannen en een paar nachten op elke plek te verblijven. Zo krijg je een goed gevoel van het leven in Zuid Afrika in plaats van het rijden door Zuid Afrika.
Ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Ik ga er weer even voor zitten en absoluut een aantal adviezen opvolgen… Wat betreft Krugerpark overslaan… dit hoor ik wel vaker, maar omdat we graag de panoramaroute willen rijden dacht ik ‘dan zijn we toch in de buurt’
Bedankt voor de fotografie tip trouwens over de Panoramaroute! Ik heb net een 600D gekocht en as vrijdag een fotocursus dus alle tips op dit vlak zijn ook zeker welkom!!
Als je de panoramaroute rijdt, kom je ter hoogte van de Orphen gate van Kruger uit. Daar zitten dus ook een aantal private game reserves die veel beter zijn dan Kruger zelf.
ik heb je tips voor de kleinere parken meteen toegepast in mijn schema! Ik ben alleen bang dat we coffee bay moeten overslaan aangezien we dan erg ver om moeten rijden. Ik hoop dat we die ontspanning in Port Shepstone kunnen vinden.
Wat betreft de Panoramaroute, ben ik nog steeds aan het zoeken naar de meest praktische route vanuit Pretoria…
Ik dacht zelf:
Lydenburg - Long Tom Pass - Sabie - Graskop - Pinnacle - Gods Window - [COLOR=#333333][FONT=Verdana]Blyde Rivier Canyon - Bourke’s Luck Potholes - [FONT=Verdana]De Three Rondavels - Orphen gate.[/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana][FONT=Verdana][/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana][FONT=Verdana]Maar dan probeer ik ook echt alles in 1 dag te proppen :-)[/FONT][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Verdana][FONT=Verdana]Misschien de eerste 3 overslaan in en vanuit pretoria naar Graskop rijden en daar beginnen…[/FONT][/FONT][/COLOR]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][COLOR=#000000][/FONT][/FONT][/COLOR]
[FONT=Verdana][FONT=Verdana][COLOR=#000000][/FONT][/FONT][/COLOR]
Is mijn planning voor St. Lucia - Oudsthoorn eigenlijk enigzins haalbaar? Het is een ontzettend lang stuk rijden en ik heb best veel moeite dit juist in te delen moet ik eerlijk zeggen… Twijfelde ook of het misschien makkelijker is vanuit Port Shepstone (goede eerste stop dacht ik) naar East London te rijden ipv Port Elisabeth. Hoewel dit stuk dan kort is… is mijn Reis naar Knysna weer langer… Het laatste stukje naar Oudsthoorn valt daarin tegen ontzetten mee…
Wij hebben overnacht in Dullstroom en zijn langs Gods Window - Blyde Rivier Canyon - Bourke’s Luck Potholes - De Three Rondavels - Orphen gate. Voor jouw beeld: vanaf Dullstroom is het een uurtje naar Lydenburg. Dit was een lange dag en als je alles op je gemak wilt bekijken, zou ik er niet nog meer bijplannen. Ligt er ook aan wanneer je gaat uiteraard… Wij waren er eind augustus en dan is het rond half 6 al donker. En je wilt niet in het donker rijden…
Dan St. Lucia - Port shepstone. Moet te doen zijn, want dit is een prima weg om op te rijden. Geen problemen gehad.
Rijden door de Transkei/Wildcoast is een heel ander verhaal… Je komt vanalles tegen op de weg, want het ook ontzettend leuk maakt, maar je enorm vertraagt. De route Margate (net onder Durban) Coffee bay staat aangegeven voor een kleine 6 uur. Feitelijk werd het een reis van zeker 8 uur. De wegen zijn daar nog niet zo goed, dus je moet goed uitkijken voor (grote) gaten in de weg en kunt daardoor vaak niet de snelheid rijden die staat aangegeven.
Na Port Elizabeth zijn de wegen prima. Het is daar compleet verwesterd, dus je hoeft je geen zorgen te maken over de reistijd naar Knysna bijvoorbeeld. Is echt prima te doen. En van Knysna naar Oudtshoorn is een erg mooie route met heel veel te zien. Vraag de locals in Knysna welke route zij aanraden. Is waarschijnlijk niet de snelste, maar wel de mooiste.
Mozambique hebben wij zelf niet gedaan, want wij wilden de Transkei/Wildcoast graag doen. Om heel eerlijk te zijn, denk ik dat je tussen beide moet kiezen met jouw tijdsschema. Dus dat je bijvoorbeeld wel naar Mozambique gaat, maar dan vliegt van Durban naar Port Elizabeth. Wij hadden 28 volle dagen (excl. vlucht) en hebben 5000 km gereden. De omweg naar Mozambique verhoogt dat aantal km aanzienlijk. Het is heel lastig om een keuze te maken wat je wilt doen, wij hebben ook dingen moeten schrappen, maar zijn zeker van plan weer een keer terug te gaan.
Ik begrijp niet goed waarom je er 3 dagen over gaat doen om vanuit Joburg naar Lydenburg te komen (en waarom Lydenburg en niet gewoon direct naar de panoramaroute: Sabie of Graskop). Wat mij betreft is er niets interessants in Pretoria of Johannesburg. Scheelt je al 3 dagen. Overigens heb je wel een volle dag nodig om de panoramaroute helemaal te doen, wil je overal rustig kunnen kijken. Krugerpark overslaan vind ik een ontzettende faal, als je er toch bent waarom dan niet meenemen? Het is een prima park en als je nog niet zoveel safaris gemaakt hebt dan valt dat beeksebergen idee reuze mee en is het echt leuk. Overigens moet je voor ponta douro een 4x4 hebben. Als je dat niet hebt kan je hotel daar vast wel een auto sturen om je op te halen bij de grens. Je auto kan je dan aan de ZA kant van de grens achterlaten, er is een bewaakte stalling.
Ik ben er bijna uit! We rijden op dag 2 vanuit Johannesburg of Pretoria via Sabie naar Graskop waar we zullen overnachten. De volgende dag starten we met de Panoramaroute tot we uitkomen bij de Three rondavels.
Maar dan! overnachten in/vlakbij kruger geeft de voorkeur want we willen daar de volgende dag een gamedrive meemaken.
Wat is de beste plek om te overnachten? Orphen gate is nu het idee…
Vanaf de rondavels is het volgens mij een stuk sneller om richting de kruger gate te rijden en daar iets te zoeken. Hazyview bijvoorbeeld. De orpengate, daarvoor moet je behoorlijk omrijden gezien vanaf de rondavels.
Dankjewel! ik heb sowieso te weinig tijd (wil teveel :biggrin:)
Heb mn route nog eens aangekeken en dit moet het dan worden, hoop dat ik er andere mensen ook mee heb geholpen;
5-oktBrussel - Johannesburg
6-oktJohannesburg (Pretoria)
7-oktPretoria - Sabie - Mac Mac Falls - R 532 richting Graskop
8-oktGraskop - Pinnacle - Gods Window - Blyde Rivier Canyon - Bourke Luck Potholes - Three Rondavels - Hazyview
9-oktHazyview, Kruger National Park - Lower Sabie
10-oktLower Sabie - Swaziland, Mlilwane Wildlife Sanctuary
11-oktSwaziland - Kosi bay - Mozambique
12-okt - 14 okt Mozambique, Ponta d
15-oktMozambique - Kosi Bay - Hlulhuwe Wildreservaat
16-oktHlulhuwe Wildreservaat
17-oktHlulhuwe Wildreservaat - St. Lucia
18-oktSt. Lucia - Durban - Port Shepstone
19-oktPort Shepstone - Addo Elephant Park / Port Elizabeth
20-oktAddo Elephant Park / Port Elizabeth
21-oktPort Elizabeth - Tuinroute - Knysna
22-oktKnysna
23-oktKnysna - Oudtshoorn
24-oktOudtshoorn - Barrydale - de Kelders
25-oktDe Kelders
26-oktDe Kelders - Hermanus - Stellenbosch (Kaapstad)
27-oktKaapstad
28-okt(Kaapstad) Tafelberg - Llandudno/ Boulder Beach
29-okt(Kaapstad) Robben Eiland
30-oktKaapstad
31-oktBrussel
Het nadeel is dat je weer terug moet rijden via Hazyview en dus de hele route weer terug naar Graskop en vanuit daar naar Hazyview.
In mij ogen is het makkelijker om vanuit Graskop eerst de Berlin falls te gaan bezoeken (vanuit Thaba Tsweni kan dit te voet, nog geen 4 minuten), daarna naar de watervallen rondom Sabie (als je wilt), en dan via Graskop de route naar de 3 Rondavels.
Dit is wel de route met de meeste hoogtepunten, sommige gaan ook via Pilgrim’s rest wat volgens anderen weer erg toeristisch is.
Groetjes vanuit de zonnige bush, prachtige blauwe lucht vandaag!
Dankjewel voor je tips. Ik vind dit wel met uitstek het moeilijkste deel van de route, omdat ik geen duidelijk zicht heb op een logische indeling.
Zoals je vast hebt gezien willen we graag zoveel mogelijk zien maar hebben we eigenlijk net wat te weinig tijd. Om die reden heb ik ook besloten niet naar Hoedspruit en Olifants te gaan, maar Hazyview. Onze totale reistijd is al enorm.
Ik wil de dag dat we naar Graskop rijden, de watervallen rondom Sabie al bekijken als dit haalbaar is. En de volgende dag vanuit Graskop (op jou advies) eerst richting de Berlin Falls. Via welke punten loopt de route dan richting de Three Rondavels als we in Hazyview willen eindigen?