Route Johannesburg - Kaapstad in 3 weken

Ik vroeg me af of jullie eens mee konden denken met mijn route door Zuid Afrika.

Dag 1, donderdag 10 oktober
Vlucht Amsterdam – Johannesburg

• nacht Johannesburg

Dag 2, vrijdag 11 oktober
Johannesburg - Hazyview

• nacht Hazyview

Dag 3, zaterdag 12 oktober
Panoramaroute

• nacht Phalaborwa

Dag 4, zondag 13 okotber
Phalaborwa - Olifants Restcamp Krugerpark
Sunset gamedrive Olifants Krugerpark

• nacht Olifants Restcamp Krugerpark

Dag 5, maandag 14 oktober
Olifants Restcamp Krugerpark - Lower Sabie Restcamp Krugerpark

• Lower Sabie Restcamp Krugerpark

Dag 6, dinsdag 15 oktober
Sunrise gamedrive Lower Sabie Krugerpark
Lower Sabie Krugerpark - Mbabane

• nacht Mbabane

Dag 7, woensdag 16 oktober
Mbabane - Hilltop Camp Hluhluwe

• nacht Hilltop Camp Hluhluwe

Dag 8, donderdag 17 okotber
Ochtend en middag gamedrive Hluhluwe

Dag 9, vrijdag 18 oktober
Hilltop Camp Hluhluwe - St. Lucia
Boottocht lake St. Lucia

• nacht St. Lucia

Dag 10, zaterdag 19 oktober
St. Lucia - Umhlanga

• nacht Umhlanga

Dag 11, zondag 20 oktober

• nacht Umhlanga

Dag 12, maandag 21 oktober
Umhlanga - Durban
Binnenlandse vlucht naar Port Elizabeth
Port Elizabeth - Addo Elephant Restcamp
Avond gamedrive Addo Elephant

• nacht Addo Elephant Restcamp

Dag 13, dinsdag 22 oktober
Addo Elephant Restcamp - Knysna
Tsitsikamma

• nacht Knysna

Dag 14, woensdag 23 oktober
Bezoek township ??

• nacht Knysna

Dag 15, donderdag 24 oktober
Knysna - Oudtshoorn
Cango Caves/Struisvogelboerderij(welke boerderij?)

• nacht Oudtshoorn

Dag 16, vrijdag 25 oktober
Cango Caves/Struisvogelboerderij(welke boerderij?)
Oudtshoorn - Swellendam

• nacht Swellendam

Dag 17, zaterdag 26 oktober
Swellendam - Hermanus

• nacht Hermanus

Dag 18, zondag 27 oktober
Whale Cruise

• nacht Hermanus

Dag 19, maandag 28 oktober
Hermanus - Stellenbosch
Wijnroute (fietsen??)

• nacht Stellenbosch

Dag 20, dinsdag 29 oktober
Stellenbosch - Kaapstad
Eerste indruk Kaapstad

• nacht Kaapstad

Dag 21, woensdag 30 oktober
Via Chapmans Peak naar Cape Point
Via Boulders Beach terug

• nacht Kaapstad

Dag 22, donderdag 31 oktober
Robbeneiland
Taffelberg(ik weet dat ik hier zo snel mogelijk naar toe moet als je omhoog kan)

• nacht Kaapstad

Dag 23, vrijdag 1 november
Rest Kaapstad

• nachtvlucht Johannesburg - Amsterdam

De vraag is of deze route haalbaar is en of ik geen dingen vergeet of er te snel aan voorbij ga.
Ik sta open voor tips en opmerkingen.

De sunset gamedrive in het Krugerpark viel ons erg tegen. De rest ziet er goed uit. Wij hebben deze reis in 12 dagen gedaan. De afstanden bij Kaapstad vallen erg mee. Je kunt daar veel bekijken in 1 dag.
Een prima overnachting is B&B Nell in Kleinbaai. Dichtbij de cagediving. Veel plezier.

We hebben inmiddels gekozen voor ongeveer deze reis.
Wat viel er zo tegen aan de sunset gamedrive, weinig dieren gezien? Vanuit welk camp deed je deze gamedrive?
In 12 dagen is wel heel kort ofniet?

Nadat de zon was ondergegaan hebben we niets meer gezien. Dat je geen dieren ziet maakt niet uit, maar wij hadden het idee dat de ranger geen overzicht meer had. Wij hebben de sundown gemaakt vanuit Nkambeni kamp. Dichtbij de Numbi gate. We hebben heel veel km gemaakt. Vroeg weg s’ morgens. De big five gezien en cage diving in kleinbaai. Een boottocht in St. Lucia. In Kaapstad hadden wij regen en hebben hop on hop off gedaan. De tafelberg zat dicht dus daar zijn we niet op geweest.

Je kan als het donker best veel dieren zien, maar net als overdag, je moet geluk hebben.

Hoe was deze route bevallen? Wij zitten hier aan dezelfde route te denken.

Arnie, route was prima bevallen. Hebben echt een super vakantie gehad. Mocht je nog specifieke vragen hebben hoor ik het wel!

Bedankt voor je snelle reactie!

Ik zie dat je aardig wat gamedrives hebt gedaan. Dat spreekt mij nog al aan.
Heb je hier nog tips en tops tussen zitten?

Wij zijn net terug en hebben bijna ook dezelfde route gedaan. Alleen niet tussendoor gevlogen.
Een goede tip voor de gamedrives: Koop een Wildcard. Dan hoef je niet meer na te denken over betalen maar kan je ook denken aan het einde van de dag nog een drive van 2 uur te doen. Dit zal je anders (denk ik) minder snel doen vanwege het te betalen entree geld.

Veel plezier met voorbereiden!

Oja iShimangaliso mogen in het zuiden, vanuit St. Lucia, maar maximaal 120 auto’s per dag in. En het is zonde om dit park niet met de auto in te gaan.

1 like

Top! Dank je wel.
Wij gaan ook rijden tussen Durban en Port Elizabeth. Waar was jullie tussenstop of hebben jullie het in 1x gereden?

St Lucia Isimangaliso Park, is super mooi, er nu nog een gedeelte geopend, waren leeuwen en olifanten lopen. En die restrictie van 120 auto,s per dag is eigenlijk alleen maar in de het hoogseizoen. ( kerstvakantie) wij waren daar eens in januari en dan is het helemaal niet druk. En ook fijn dat het geen malaria gebied is ook. Geen mugje gezien toen.

Wij hebben overnacht in Margate,gracelandslodge.co.za. Waren de enige in het B&B en speciaal voor ons heerlijk Zuid Afrikaans / Zulu diner gemaakt. Reserveer de honeymoon suite; room 10. Super grote kamer voor 400 rand met een werkelijk geweldig uitzicht.
Het dorpje Margate is niet echt heel uitdagend maar de route vervolgens naar East London wel behoorlijk saai en lang.

Mocht het restcamp in Addo vol zijn, boek je overnachting bij Lupus Den Guesthouse. 25 minuten rijden van Addo in een leuke omgeving met Sinaasappel boomgaarden en heerlijk eten! Wel eens gegeten: Kudu carpaccio? Bij een Oud Zuid Afrikaans stel die echt oog voor de gast hebben en totaal niet opdringerig zijn.
Er is een zwembad in de tuin waar je in de zon na een bezoek aan Addo heerlijk kan relaxen.

Bij Hermanus, misschien overwegen om in de Kelders te gaan overnachten. Hier hebben wij veeeeeel meer walvissen gezien dan in Hermanus (geen 1) en op een paar meter afstand van de rotsen dreven ze 1 voor 1 in de rij voorbij. Jong en oud, rug en zijkanten.
En wat te overwegen valt is Shark cage diving. Dit blijft mijn hele leven bij, wat een vissen zijn dit wanneer je ze voor het eerst boven het water uit ziet komen. GEWELDIGE ervaring!

1 like

De gamedrives die ik gedaan heb (ofja degene die ik hierboven vermeld heb) waren allemaal georganiseerde. Zelf hebben we ook nog door de parken gereden.
Toen was ik het spotten na 3 dagen helemaal moe, en nu heb ik elke dag heimwee dat ik niet terug kan.

Zoals hierboven ook al iemand verteld waren de sunset gamedrives wat minder aangezien het halverwege donker was en we daarna niet heel veel hebben gezien. Gelukkig hebben we in het kruger alle dieren van de big 5 gezien. In Addo Elephant hadden we een beetje pech dat het de eerste regendag in maanden was, daardoor gingen alle dieren wat verder weg dan normaal op zoek naar eten, we hebben daar welgeteld 1 olifant gezien in dat park.

In Hermanus trouwens genoeg Walvissen gezien en ook dolfijnen.

Als je zelf rijdt kan spotten van dieren inderdaad heel vermoeiend zijn. Je moet op de weg letten en dieren spotten tussen de struiken. Je moet soms echt wel een pauze inlassen. Maar toch is het een geweldige ervaring! :smile:

Ik heb het trouwens ook al voorgehad in Addo, dat je amper iets zag. Vooral de eerste keren dat ik er kwam was het spotten heel pover, maar ik heb er ook al veel dieren gezien nadien. Spijtig genoeg blijven bij mij die eerste ervaringen hangen, vandaar dat Addo zeker niet mijn favoriete park is. Maar tegelijk zou ik het toch iedereen aanraden om ernaar toe te gaan :wink:

Addo is een super plek, zoveel olifanten, en andere dieren. wij hebben zoveel dieren elke keer daar gezien, maar wij zaten ook in een lodge In het park, dus waten we contact omringd door dieren. Zelf terug naar ons tent, cabin, moesten we goed opletten en vaak wachten omdat we niet uit of in ons huis konden.
We reden dan in net park rond en niet alleen over de openbare gedeelte en asfalt wegen met de Ranger.

maar je moet altijd geluk hebben om dieren te zien, ook met met een Ranger. We hebben vaak zelf rondgereden in vele verschillenden parken, maar ook met Rangers. Blijft altijd geweldig om die dieren te zien. Na die tientallen drives, hebben we nog steeds niet genoeg ervan!

In Addo kwamen wij een hele groep Stokstaartjes tegen die voor onze auto langs liepen. Geweldig gezicht en hadden wij nog nooit gezien.

Verder heel veel olifanten en meer wild. Addo was ook voor ons een hoogte punt, jammer was dat we geen neushoorns en katachtigen daar gezien hebben.

Hoeveel budget moet ik rekenen voor iets als deze trip? Wil iets vergelijkbaars doen in oktober

@svkaam, Ongeveer:
Vlucht: 700 eur p.p
Auto: 800 eur voor 3 weken (dit is een SUV)
Wildcard: 230 eur voor 2 personen

Bier / fris kost circa 1 euro. Hoofdgerecht gemiddeld nog geen 10 euro.

En dan je overnachtingen en eten, benzine (1 euro per liter) en overige bezienswaardigheden (sharkcage diving eur 100 p.p.). Beetje puzzelen en Googlen en reisgidsen lezen dan kan je voor jezelf een rekensom maken.

Hou rekening met circa 5.000,00 euro voor 2 personen. Ga je Backpacken en camperen dan zal je geld besparen. Ga je in luxe lodges en prive ranches overnachten dan wordt het een heel ander verhaal.

(prijzen november 2014 zoals wij het ervaren hebben)

1 like