In juli gaan wij met ze tweeen 3 weken door Zuid Afrika heen reizen. We hebben alleen een ticket geboekt. We gaan van Johannesburg naar Kaapstad. Ik zit alleen met een paar vragen: We landen s avonds laat in Johannesburg, en dan willen we overnachten ergens en de volgende dag willen we gelijk naar het Krugerpark? Hoe kunnen we dat het beste aanpakken. Kan je gelijk op het vliegveld een auto huren? En als we dan de volgende dag smiddags op het Krugerpark aankomen, kunnen we dan nog wel wat doen die dag? We gaan dat wel van te voren boeken dus we kunnen er zeker in. Voor de rest iemand nog tips wat we daarna tussen Kruger en Kaapstad nog kunnen gaan doen. In ieder geval de Garden route gaan we doen, maar ik denk dat we nog wel wat tijd over hebben.
Van Joburg naar Kruger dan is Malelane gate, het dichts bij, is ongeveer 425 km en dan rij je alleen maar autobaan. Je zit dan wel helemaal in zuiden van Kruger. Til er niet te licht aan want het is links rijden en met je linkerhand schakelen. Zorg dat je altijd voor zons ondergang een onder komen voor de nacht hebt. Als je geen slaapplaatsen hebt geboekt ga dan naar de toerist informatie die hebben altijd adressen voor te slapen. Hou er rekening mee deze sluiten om 5uur en dat is ook de tijd dat het begint te schemeren en een half uur later is het donker. Op het vliegveld kan je een auto huren maar waarvoor niet boeken op internet. Wat je verder kan doen nou ik weet namelijk niet wat jullie interesse liggen.
We landen s avonds laat in Johannesburg, en dan willen we overnachten ergens en de volgende dag willen we gelijk naar het Krugerpark? Hoe kunnen we dat het beste aanpakken.
*Je zou bij de accommodatie die je boekt dichtbij de luchthaven Jo’burg kunnen vragen of ze je van het vliegveld ophalen en de dag er na weer afzetten op de luchthaven om zo je auto op te halen. Deze op en afhaal - service wordt door veel hotels (www.citylodge.co.za bijv.) aangeboden.
En als we dan de volgende dag smiddags op het Krugerpark aankomen, kunnen we dan nog wel wat doen die dag?
*Stel dat je na je ontbijt naar de luchthaven gaat en om 08:00 uur je auto ophaalt. Je zult dan tegen 08:30 kunnen gaan rijden. Met een lunchpauze onderweg zul je na 14:00 uur bij de Malelane gate kunnen arriveren. Wat je dan kunt doen in het kamp waar je overnacht is heerlijk relaxen die dag :zon02:
Rij door naar Komatipoort blijf buiten het park slapen. Ga dan over de H4-2 naar Lower-Sabie en dan via de H4-1 naar Skukuza de kans dat je over deze route de big five ziet is erg groot.
Deze route is heel populair om dat er zoveel wild te zien is.
Dank je wel voor de antwoorden? We willen in Kruger 2 nachten in Lower Sabie verblijven en één nacht in Berg en Dal. Moeten we dan gewoon naar een bepaalde ingang gaan en worden we dan opgevangen daar?
Als je bij Komatiepoort naar binnen rijd en de H4-2 volg ligt aan je rechterhand de ingang van Lower-Sabie. Berg en dal is het best berijkbaar van Malelane gate.
Er staan over al richting aanwijzingen.
Waarom zo haasten??? Wij gaan in september ook maar pikken onderweg de panoramaroute mee met een overnachting onderweg. Dan kom je lekker relaxed :vak02:aan bij het resort of waar je dan ook maar wilt overnachten. En heb je meteen ook al wat van de prachtige natuur meegekregen.
Ja we hebben ‘maar’ drie weken. En we willen juist rustiger aan doen van Port Elizabeth naar Kruger. Maar dat klinkt inderdaad goed. Hoe lang doe je daarover dan. We hebben nog steeds geen echt plan, ook nog niks geboekt hij Kruger dus alles is nog mogelijk.
Nu even iets anders. In Kruger is het toch aan te raden om Malaria tabletten te slikken?
Malaria tabletten in het Kruger zijn eigenlijk allleen noodzakelijk in het regenseizoen. Tevens hangt het er vanaf hoe lang je gaat en in welk gebied.
Vb. in Hazyview is het een hoog-risico gebied omdat er:
Water is (dus muggen), denk aan de Sabie rivier.
Veel mensen op een klein gebied + open riolering.
In het Kruger park heb je droge gebieden en zitten relatief weinig mensen op 1 plaats. Persoonlijk slik ik hier niets. Wel is het aan te raden om in de maanden Okt. tm April insecten-repellent bij te hebben.
Wij hebben voor de panoramaroute twee dagen uit getrokken. Vertrekken in de loop van de ochtend uit Pretoria en komen een dag later aan het eind van de dag aan bij Sefapane resort. Bij Kruger is het overigens wel verstandig om van te voren je overnachting cq safari te regelen omdat het daar vaak snel vol is. Althans, dat werd ons geadviseerd.
Wat betreft Malariatabletten, dat is tegenwoordig zo makkelijk te slikken zonder bijwerkingen, dus waarom niet op safe spelen?
Kanttekening: anti-malaria tabletten zijn niet 100% dekkend. Voorkomen is beter dan bestrijden dus in de maanden nov. tm maart zou ik iig een insecten-repellent gebruiken.
Nu ik dat laatste schrijf… ik kan op 1 hand tellen hoe vaak ik dat heb gebruikt het laatste regenseizoen
Na het krugerpark willen we richting kaapstad (eindbestemming) gaan reizen. Daar hebben we dan dus ongeveer 2 weken voor, we willen in ieder geval langs de garden route en oudshoorn. Hoe kunnen we dat het beste invullen, heeft iemand nog andere tips die we zeker moeten bezoeken.
Wij gaan vliegen vanaf Durban naar Port Elizabeth. Daar staat dan weer een huurauto voor ons klaar en in twee weken gaan we dan via Addo Elephants park naar de kust waar we in elk geval naar Witsand gaan, de kraamkamer van de walvissen. Ook in de omgeving van Hermanus kun je volop walvissen spotten begin oktober. Om nostalgische redenen gaan we ook nog naar Paarl (taalmonument en taalmuseum) Franshoek en Stellenbosch. In Kaapstad moet je zeker proberen nog een trip naar Robbeneiland in te lassen en bij mooi weer uiteraard ook de Tafelberg. Sowieso is het de moeite waard met als je over een auto beschikt de zuidpunt onder Kaapstand te bezoeken. Een prachtig natuur gebied. Goede reis en veel plezier!
We weten nog steeds niet precies wat we gaan doen, we willen in ieder geval naar Kruger. Nou zegt iedereen dat we dat van te voren moeten boeken, maar we weten nog niet precies welke dag we daar aankomen, kan je dat dan wel een beetje flexibel boeken. En nog een vraag, iemand vertelde me dat je een internationaal rijbewijs moet laten aanvragen. Is dat waar? Of kan je gewoon met je normale rijbewijs daar rijden?
Wij gaan ook “maar” drie weken en doen de route andersom KS-> JB. Om op de mooie plekken meer tijd te hebben vliegen we tussen P. Elisabeth en Durban. Dit is niet duur en scheelt weer tijd.
Succes:zon02:
Wat je zou kunnen doen is bij aankomst in Jo’burg 1 nacht bij een hotel overnachten. Volgende ochtend huurauto ophalen bij de airport, dan richting Hoedspruit rijden, via de panoramaroute.
1 overnachting in een lodge in Hoedspruit (er zijn mooie en betaalbare lodges midden in de bush) en de volgende ochtend vroeg vertrek je richting Kruger. Je kunt dan via de Orpen gate naar het Zuiden rijden (Skukuza).
Een internationaal rijbewijs is wel aan te raden (soms wordt gezegd dat het niet nodig is, anderen zeggen weer van wel), die haal je heel gemakkelijk bij de ANWB voor 15 euro.
Wij zijn al verschillende keren gewoon met een Belgisch rijbewijs door Zuid-Afrika getoerd en hebben daar nooit problemen mee gehad, ook niet bij controles door de politie. Als méér dan 1 persoon de auto wil besturen, moet je dat aangeven en daarvoor bijbetalen. Dat zou dan ook een tweede internationaal rijbewijs betekenen => volgens onze mening overbodig.
Je kan een intern. rijbewijs aanvragen, maar er staat Engels op je rijbewijs, is 1 van de 11 officiele talen hier in ZA, dus niet nodig.
veel plezier en men rijd hier links, dus dat is even wennen, zeker met schakelijk
Ik ben reisadviseuse bi Toerkoop en ben afgelopen maart voor de 2e keer in een jaar naar Zuid-Afrika geweest om rond te reizen. Ook ik had maar 3 weken en heb wel bijna alles vantevoren geboekt en achteraf bleek dat maar beter ook. Het is namelijk zo’n geweldig land en je doet er zoveel indrukken op gedurende de dag dat je helemaal niet bezig wilt zijn met het regelen van acco’s en routes plannen lijkt mij. Als je op Jo’burg land zou ik zeker niet gelijk een auto huren omdat in het donker rijden sterk wordt afgeraden en na zo’n lange vlucht links rijden ook best lastig is.
Ik zou zeggen boek lekker een overnachting in de airport lodge (goed en heel voordelig!) die bieden een transfer aan van en naar de luchthaven en ga de volgende dag de huurauto ophalen die ik zeker vantevoren zou boeken, want ter plaatse vond ik het duurder. Als je bij Sunny Cars boekt zou je de huurauto voor een heel klein bedrag ook bij de lodge kunnen laten afleveren. Dit scheelt dan weer tijd.
Zelf ben ik van Pretoria via Tzaneen naar Phalaborwa gereden en ik vond dat deel van het Kruger ook het mooist. Verbleef ook in Sefapane en is echt een heerlijke lodge met tal van keus aan safari’s en bush walks. Daarna zelf door het Kruger naar Satara gereden en daar geslapen. De restcamps kun je echt het beste vooraf boeken omdat er altijd een hele grote kans is dat zij vol zitten. Voor juli zit Berg en Dal bijv. al vol!!
naar Hoedspruit geweest en Panorama route gedaan en alle rehabilitation centers bezocht. Via Hazyview weer door Kruger naar Swaziland en daarna naar St. Lucia.
St Lucia is echt fantastisch en zou ik zeker aanraden voor min. 3 maar beter 4 dagen. Boottocht einde van de dag over de estuary en het zien van de hippos met ondergaande zon is prachtig. Verder fijne veilige plaats met leuke restaurants en ook Cape Vidal en Isimangaliso Wetland park aanrader. Zoek je een goed en betaalbaar guesthouse, boek dan Afrikhaya. Joyce en Marcel zijn de NL eigenaren en hebben 4 hele mooie kamers met luxe badkamer en zwembad midden in St Lucia. Onbtij overheerlijk en zij boeken alle tours lokaal die ook super geregeld zijn. www. afrikhaya.co.za. Hluhluwe park misschien zelfs mooier dan Kruger!!!
Van Durban gaan vliegen naar Port Elizabeth. Scheel enorm veel tijd. Ook deze vlucht via internet vooraf boeken. Goedkope klasse zijn dan nog vrij en je betaald en checkt in met creditcard. Zie voor vluchten www.flysaa.com of www.kulula.com
Garden route erg leuk en Knysna prachtig. Zeker daar toch maken naar Featherbed Nature Reserve per boot en dan de wandeling naar beneden maken. Het uitzicht over Knysna is adembenemend. Hermanus naar de walvissen, Stellenbosch naar de wijngebieden en Ome Samie Se Winkel en de cheetah Outreach, Kaapstad doen Tafelberg zodra het goed weer is, Cape Point, Simonstown penguins, Robbeneiland, cage diven met de witte haai en Camps bay voor een sundowner.
Lang verhaal maar hoop dat je er wat aan hebt. Nog vragen mail gerust naar [EMAIL=“mobielereisadviseur@casema.nl”]mobielereisadviseur@casema.nl
Ja Dank je. We gaan eerst overnachten, om dan de volgende dag via de Panorama route naar het krugerpark te gaan. Daar verblijven we 4 nachten (2 in olifants camp en 2 in letaba). Is St.Lucia na 4 dagen kruger dan nog wel de moeite waard? Daarna willen we eventueel een binnenlandse vlucht nemen naar PE. Om daarna richting Kaapstad te rijden langs inderdaad de garden route, knysna, en misschien een stuk het binnenland in. Keus genoeg, we willen niet alles al van te voren geboekt hebben