Diverse vragen rondreis ZA

Hallo,

Mijn vriendin en ik hebben besloten om dit jaar (oktober/november) onze vakantie in Zuid Afrika door te brengen. Wij zijn erg enthousiast geworden na het lezen van jullie reacties en de vele reisverslagen op internet. Wij willen met een huurauto van Johannesburg naar Kaapstad rijden. Route zal ongeveer worden: Johannesburg, Panoramaroute, Kruger NP, Swaziland, St Lucia, Durban en via de tuinroute naar Kaapstad, waar we de laatste dagen willen verblijven. Dat is ieder geval al duidelijk, maar wij hebben nog best wat vragen. Hopelijk hebben jullie nog wat antwoorden en tips voor ons.

  • Wij twijfelen over een in Nederland georganiseerde privéreis of om alles zelf regelen? Wat zijn de voor- en nadelen? Met welke reisorganisatie hebben jullie goede ervaringen?
  • Via welke organisatie kun je het beste een huurauto regelen qua prijs en dekking?
  • Na Johannesburg en de Panoramaroute willen we naar het Kruger Park. Wat raden jullie ons aan? Slapen in het Kruger Park of daar net buiten en waarom?
  • Hoeveel nachten Addo NP raden jullie ons aan? Wij denken aan 2 nachten. Ook hier de vraag slapen in het park of in een nabijgelegen lodge?
  • Wat zijn de beste/leukste plaatsen om te overnachten langs de Tuinroute?

Andere tips zijn uiteraard van harte welkom. Wij zijn nog geheel onbekend in Afrika en dus laten wij ons graag informeren.

Gr. Dennis

Hi Dennis,

Vraag nummer 1 is, hoelang gaan jullie? En daarnaast is het belangrijk te weten of je van Durban naar Port Elisabeth vliegt of rijdt. Is een groot verschil qua tijd.

  • zelf hebben wij vorig jaar de eerste 5 nachten vastgelegd via www.zuidafrikaonline.nl. Een erg fijne behulpzame organisatie die je niks probeert op te dringen. Wij wilden de mogelijkheid hebben om aan het land te wennen, maar ook de mogelijkheid om de vrijheid te hebben. Na deze 5 dagen waren wij erg blij dat we de rest niet hadden vastgelegd. Wat een vrijheid! (accomodaties van zuidafrikaonline waren trouwens perfect).
    Voor ons was het ook een kwestie van budget. De accomodaties die door reisorganisatie worden vastgelegd kosten al snel 50 euro p.p.p.n terwijl je al een privekamer in een hostel hebt voor 12.50 p.p.p.n. Maar dat is dus een kwestie van waar je voorkeuren liggen.
  • huurauto hebben wij geregeld via kilroy. deze organisatie richt zich op backpackers en zit erg laag qua prijs. 550 euro betaald voor 28 dagen en dit was inclusief one way fee, verzekeringen, extra bestuurder, enzovoort. Moet ik er wel bij zeggen dat we in een Hyundai Atos reden wat een leuk avontuur op zich was :slight_smile:
    Ook hier dus, de kosten liggen aan je wensen.
  • Zelf hebben wij in het Manyeleti Game Reserve geslapen in Pungwe bushcamp (www.pungwe.co.za), geweldige plek om te zitten! Na ons verblijf hier zijn wij, op aanraden van de eigenaren, door het Krugerpark naar Hazyview gereden. Hierdoor werd ons gevoel bevestigd dat wij de goede keuze hadden gemaakt. Ook Kruger is mooi, maar veel meer toeristen. Op al onze gamedrives bij Pungwe zijn wij geen enkele andere toerist tegengekomen, omdat het een Private park was. In Kruger stonden 5 auto’s naar 1 olifant te kijken.
    Wel is overnachten in Kruger goedkoper dan in een Private park, maar ook hier weer… het ligt waar je voorkeuren liggen.
  • addo hebben wij buiten het park geslapen, maar achteraf had ik er wel langer willen zijn. Helaas hadden wij maar 28 dagen voor Johannesburg - Kaapstad en we zijn iets langer op de Wildcoast gebleven dan gepland.
  • leuke plekken langs de tuinroute: Knysna, Hermanus, Oudtshoorn (bezoek ook waterval rust en vrede), Stellenbosch (heerlijk eten bij 5Reyneveld) en dan nog de keuze: in of buiten Kaapstad. Wij hebben in Fish hoek gezeten en vonden dit erg leuk, maar in Kaapstad is denk ik ook erg leuk. Ligt eraan wat je zoekt.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Over de Nationale Parken kan ik alleen maar zeggen: overnacht IN het park en sta uitzonderlijk 's ochtends vroeg genoeg op om bij het hek te staan zodra dit open gaat om de wild-zoektocht te starten. Als je er van buitenaf naartoe moet rijden, mis je deze uitzonderlijke kans en bovendien kan je niet genieten van de uitzonderlijke nachtelijke geluiden en sterrenhemels.
Rond de middag is het dikwijls TE warm en gaan ook de meeste dieren in de schaduw staan.

Ga op de website van sanparks na waar nog een plekje vrij is en probeer eventueel vrijdag-/zaterdag-avond te vermijden want dan zijn de Zuid-Afrikanen ook massaal op weekend. Op zich helemaal niets op tegen, maar dan is het sneller volgeboekt en veel drukker in het park alsook in het kamp.

Probeer ook minimum 2 nachten op dezelde plek te overnachten; dat vermindert de stress van het reizen.

Groetjes, Toetske

Ha Dennis,

als je naar Kruger gaat, zou ik er zeker altijd voor kiezen om in het park te overnachten en 's morgens zo vroeg mogelijk weer zelf op pad te gaan. Tussen de middag eveneen kleine ‘siesta’ want het kan pittig warm worden en dan staat alles onder een boom geplakt in de schaduw, en dan zo rond 15:00 uur weer een gamedrive maken tot 18:00. Als je buiten het park slaapt misa je de mooiste uren van de dag in verband met het heen en wee rijden naar je hotel of BB of iets dergelijks. Natuurlijk is Kruger toeristisch maar eem vooral de kleine zandweggetjes. Dat kan een hoop drukte schelen.

Mooie reis!
Ruud

Je kan altijd ook verblijven in de priveparken, gelegen aan krugerpark. Sta vroeg op 5.30 uur of eerder en ga met een gamedrive mee. Of geniet van het wild dat vaak vlakbij je kamers komt. Want de parken hebben voor de dieren een open verbinding met Kruger. De accomodaties in Kruger zijn nu niet zo modern.
Ook laat in de middag rond 16.00 uur weer een gamedrive, dan komen de dieren weer in aktie.

Kijk even op bijvoorbeeld.

www.kurhulalodge.com/

suc6

Dat is ook niet nodig; je bent tenslotte in een w i l d - park met al zijn charmes! Een goed uitgeruste keuken en een warme douche voldoen ruimschoots aan eenieders basisbehoeften.

Kan zijn, maar wij willen toch een gewoon onderkomen met goede bedden en geen self catering. Op vakantie is op vakantie, niet koken etc. En zeker niet het kamperen gevoel hebben. Maar ieder zijn meug, toch ? Maar Toetske niet iedere houd van primitief en ook in die privepaeken kan erzo maar een olifant, giraf, apen bij je kamer staan, daar geen hekken erom heen, zoals bij de Kruger camps.

Hallo

Wij zijn al een paar keer naar Zuid Afrika geweest en wij regelen altijd alles zelf, komt veel goedkoper uit! Je kan het dan zo duur of goedkoop maken als je zelf wil.
Onze auto huren we meestal bij www.drivesouthafrica.co.za
Toen wij het Kruger Park bezochten hebben wij altijd juist buiten het park geslapen. Eerst in de Porcupine Bush Lodge bij de Orpen Gate, een echte aanrader! Dan zijn we door het Kruger Park gereden en s’avonds in Hazyview overnacht. Bij Hazyview is ook een ‘gate’. Dan s’morgens vroeg weer het Kruger Park in en zo naar Komatipoort gereden, ook hier een gate. Toen hebben wij in een backpacker geslapen, Kruger View. Net buiten het park gelegen, s’morgens werd ik er wakker van het geluid van hippo’s!

Voor meer info en onze reisverhalen en foto’s surf even naar onze website:

Groetjes en veel plezier
Astrid

Ha Astrix,

hadden jullie een speciale reden om juist buiten Kruger te overnachten. Wij proberen al jaren 2 keer per jaar naar o.m. Kruger te gaan, maar volgens mij gaat er juist niets boven IN het park te overnachten. In Kruger heb je toch een behoorlijk aanbod van diverse bungalows, hutjes of safaritenten. En uiteraard doen wij ook alles inderdaad zelf. Iedere avond de braai opstoken, wijntje erbij…koffie met amarula… kan niet wachten op de volgende safari:foto:

Ruud

Hallo

Wij hadden geen speciale reden om buiten Kruger te boeken. Alleen het feit dat wij niet graag lang op voorhand boeken. Als je in Kruger wil boeken moet je toch redelijk op voorhand boeken en dat willen wij niet. Eigenlijk hadden wij toen niets van accomodatie geboekt!

Groetjes Astrid

Bijkomend argument om IN het park te overnachten zou de Conservation Fee kunnen zijn. Als je twee dagen na mekaar bv het Krugerpark wil bezoeken zonder er te overnachten, betaal je twee keer de Conservation Fee. Bij een overnachting in het park betaal je deze voor die twee dagen maar 1 keer. Het verschil voor deze twee dagen is dan toch bijna 20 Euro per persoon per dag. Dit argument telt uiteraard niet voor wie een Wild Card heeft.
Groetjes, Toetske.

Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties. Wij hebben zeker wat aan jullie tips, dus ga daar vooral mee door :-).

Meeste reacties gaan nu met name over het Kruger Park en waar te verblijven. Wij willen na Johannesburg, de Panoramaroute doen alvorens het park te bezoeken. Wat is de beste plaats om te verblijven als je de Panoramaroutre wilt doen, en vervolgens de volgende dag het Kruger Park wilt bezoeken?

Het Kruger Park wordt waarschijnlijk een combinatie van een privé reservaat en één van de Restcamps. Welke adviseren jullie? Onze voorkeur gaat voorlopig uit naar Satara en Lower Sabie. Laatste is ook strategisch om vervolgens de reis te vervolgen naar Swaziland.

Lees weer graag jullie antwoorden.

Groetjes,
Dennis

Ha Dennis,

als ik zou moeten kiezen tussen Satara en LS (best lastig want allebei zijn zeer aan te bevelen!!) maar dan zou ik gelet op de volgende bestemming kiezen voor LS. Ik zou wel vooraf boeken want LS is een zeer geliefd camp en vaak volgeboekt. Kijk regelmatig op www.sanparks.org (availability) en je zult zien dat er nu nog weinig te boeken is, maar dat wordt straks weer een stuk beter. 100% zeker dat er weer bungalows vrijkomen. de BD2U en BD3U liggen aan de rand van de Sabierivier. Aan te raden!

Ruud

Hi,

Ik ben zelf nog niet in afrika geweest (ga in okt) maar heb al ontzettend veel tijd gestoken in het zoeken naar een route, overnachtingen, tips enz. Als je me je e-mail stuurt, zal ik je mijn planning ed sturen. Scheelt je vast weer wat zoekwerk :slight_smile: Ik ben ervan overtuigd dat het dan leuker, makkelijker en goedkoper is als je alles zelf regelt.

In ieder geval veel plezier!!

Groetjes Noelle

Hoi Miriam,

Bedankt voor je antwoord. Daar kunnen wij zeker wat mee. Wanneer ben jij in Zuid Afrika geweest? Welke route heb jij toen afgelegd?

Wij hebben precies 3 weken, langer kon helaas niet vanwege werk. Waarschijnlijk nemen we een vlucht van Durban naar Port Elizabeth. Dat scheelt toch weer 1 a 2 dagen. Prijs is wel wat hoger, maar dat nemen we maar voor lief.

Ook wij zijn in gesprek met zuidafrikaonline. Hele prettige organisatie. Denk dat wij de eerste dagen vast laten leggen (t/m Kruger). De prijs van die bouwsteen vind ik wel meevallen. Je slaapt dan 1 nacht in Hazyview, 2 dagen in een privé reservaat en 1 dag in het park zelf. Een leuke combinatie denken wij, waarbij ook nog gamedrives zitten. Het overige gaan wij waarschijnlijk zelf regelen. Voorpret is al net zo leuk :-). Bovendien scheelt dat toch in de prijs.

Hoe heb jij destijds je accomodatie geregeld? Welke site heb je daarvoor gebruikt? Wij willen qua accomodaties niet teveel betalen. Je bent toch niet heel veel op de kamer. Gebruik dat geld dan liever voor excursies en activiteiten.

Onze route is inmiddels redelijk in kaart. Zitten eigenlijk enkel nog in dubio over een nacht tussen Knysna/Oudtshoorn en Hermanus. Weet jij nog een leuke plek?

Groetjes,
Dennis

Via diversen sites kan je accomodaties boeken. Www.safarinow.com of www.sleepingout.co.za.

In Hermanus heb je een leuke b & b. The pottingshed, leuke mensen, ze hebben nu ook een self catering huisjes.R

Als je nietin hoogseizoen gaat hoef je niet alles alvast ast te leggen, wel even 1 dag van te voren effe vellen en boeken. Wel kruger van te voren boeken is wel aan te raden.Mproeer altijd IN de parken te slapen, zekerin Addo , ombetaalbaar als je wakker wordt en er staan dieren, olifanten, vlakbij je onderkomen, niet te beschrijven dit gevoel!

Inmiddels is de route zo goed als klaar (mede dankzij de goede tips van jullie). We zijn nog alleen in dubio over wat te doen na Addo NP. Idee is nu om 2 nachten naar Knysna te gaan. Dat schijnt een heel leuk plaatsje te zijn, toch? Vervolgens twijfelen we over Oudtshoorn. Is dat echt de moeite waard om in je programma op te nemen? Wij moeten ivm beperkte tijd toch keuzes gaan maken. Wij willen vanwege de walvissen ook naar Hermanus. Hoe groot is de kans dat deze er begin november nog zijn? Tussen Knysna en Hermanus zitten volgens mij niet hele boeiende plaatsjes om te overnachten. Is het te doen om dit stuk in één dag af te leggen? Behoorlijke hoeveelheid kilometers, maar goede (snel)wegen denk ik. Graag hoor ik jullie ideeen/meningen hierover? Alvast bedankt maar weer!!

Je kan naar Hermanus gaan voor de walvissen, maar in die periode zie je ze langs de gehele kustlijn, ook als je richting Kaapstad gaat.

Neem een boottocht bijvoorbeeld in Simonstown om de Walvissen echt van dichtbij te gaan zien.

Wij hebben ook de trip Joburg, Kaapstad in 3 weke gedaan, mear dan niet via het Noorden. Dat kwam pas toen we hier woonde.

De afstand Knysna Hemanus is via Botrivier 550km teerpad, korter is het om bij Caledon af te buigen was het niet dat je een behoorlijk stuk over zandpad moet rijden. De max snelheid is dan 60 km, fijne zand op een harde ondergrond, heeft bij hoge snelheid, het zelfde effect als aqua planing.
In Hermanus kan men de walvissen, bij matige wind, het beste spotten op Sieverts Point.
Oudtshoorn hier bevinden zich de Cango Caves, krokedillen en struisvogel farm, Buffelsdrift Gama lodge.
Knysna kan men naar de bush olifanten opzoek gaan, met de katamaran de zee op gaan over het Fetherbett naar het ECO bos gaan om een wandelingte maken met spectaculaire uitzichten.
Indien je van Hermanus naar Kaapstad gaat ga in Betty’s Bay even naar de pinguins.
Als Swellendam is wel een van de boeienste plaatsen in Z.A. met veel historie en cultuur.
Geniet die reis Jan