Tips voor reis door Zuid-Afrika

In september/ oktober gaan mijn vriend en ik een reis maken door Zuid-Afrika. We hebben al een reisschema gemaakt:
Johannesburg (1 nacht)- panoramaroute (1 nacht)
Panoramaroute- Kruger NP (incl. verblijf privereservaat) (3 nachten)
Kruger NP - Swaziland (1 nacht)
Swaziland - St. Lucia en Hluhluwe NP (3 nachten)
Durban (1 nacht verblijf Uhmlanga?) - vroeg vliegen naar Port Elizabeth
Addo NP (1 nacht) - Krysna (1 nacht)
Krysna - Oudtshoorn (1 nacht)
Outshoorn via Hermanus naar Stellenbosch (1 nacht)
Stellenbosch - Kaapstad (3 nachten)

Mijn vragen:

• We hebben waarschijnlijk nog 1 dagje/ 1 nacht speling; voor een tussenstop of 1 nacht/dag langer verblijf. Tips?

• Weten jullie een plek waar je het traditionele leven van Zuid-Afrika kan ervaren? Ik las iets over Shakaland; maar dat dit ook als nep ervaren wordt door sommige reizigers? Is er een meer authentiek dorp te bezoeken langs onze route?

• Graag willen we ook een dagje ontspannen bij de kust? Heeft iemand tips? We verblijven nu waarschijnlijk in Uhmlanga bij Durban: zodat we op tijd het vliegtuig kunnen pakken. Is dit aan te raden of toch voor iets anders te kiezen?

• En in Swaziland? Kan je beter naar het Hlane NP gaan of Mlilwane NP? Verder tips voor Swaziland? Wat je niet mag missen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Hoi Donder,

Leuke reis staat er op de planning! Wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan. Wat betreft de tips:

• Shakaland zijn we niet geweest en hier kan ik je dus ook niets over vertellen helaas

• Knysna en omgeving heeft genoeg stranden (bijv. Plettenberg Bay). Ik weet alleen niet of het in september al warm genoeg is hiervoor. Wanneer je wit ontspannen aan de kust is Hermanus erg leuk! Misschien dat je hier een nachtje kunt blijven. Verder vonden wij het wijngebied ook erg leuk en meer dan één nacht waard!

• Wij zijn ook van Durban naar Port Elizabeth gevlogen en hebben in Durban dichtbij het vliegveld geslapen in een heel leuk huisje. Mocht je het adres willen dan hoor ik het wel. Ik vond het in elk geval ideaal. Binnen een half uur stonden we bij de incheckbalie en hadden we de auto al ingeleverd!

• Swaziland is een aanrader. Wij zijn naar Mlilwane geweest, maar dit is geen groot park. Er zijn geen ‘echte’ wilde dieren als neushoorns of olifanten. Wel zijn er zebra’s, kudu’s en krokodillen. Je kunt het park met de auto bezoeken, maar je mag er ook lopend of fietsend doorheen. Wij hebben hier een tour met zonsopgang gedaan en dat was echt heel erg mooi. Hlane ben ik niet geweest maar als je een park met de big five zoekt, dan zou ik daar naar toe gaan.

Groetjes, Barbara

Hoi Barbara,

Bedankt voor je reactie en tips. We zijn nog aan het kijken naar verblijfplaatsen; dus mocht je het adres/ de naam van dat huisje hebben graag.

Als je nog andere tips heb voor leuke accomodaties…

Wat betreft het strand/ de kust is het niet perse nodig om te zwemmen/zonnen maar vooral om even te ontspannen. Zal eens kijken naar plettensbay of evt nachtje hermanus.

In welk jaargetijde hebben jullie de reis gemaakt?? Tips qua kleding?

En ook met huurauto op pad? Waar heb je hem gehuurd?

Gr. Inger

Via Wereldwijzer app

Hallo

September/oktober is ook hoogseizoen walvissen spotten, juist bij Hermanus schijnt de toplocatie te zijn!
Auto huren wij deze keer bij Cheaptickets.nl of rentalcars.driveafrica of holidayautos.com simpelweg omdat
zij een goede prijs hebben en een van de weinige incl. One way fee, en ramen en banden meeverzekerd!
Er zijn nog een paar verhuurders meer met eenzelfde pakket, maar of veel duurder of slechte recensies!
Laatst 3 jaar tweemaal een kapotte voorruit, dus voor ons is de keus snel gemaakt!

Groet en veel planplezier!

Bij hermanus kan je walvissen zien! maar eigenlijk langs de hele kist dan in die periode. Een leuke accomodaties in Hermanus is. The potting shed, ze hebben ook self catering.
en in Simons town, kan je met een voor False bay op, om de walvissen dichterbij te gaan zien. Ga daar naar de haven toe.

Hoi Inger,

De B&B in Durban heet De Charmoy Estate. Andere leuke accomodaties zijn Blyde River Wilderness Lodge (in Hoedspruit, hier schreef ik van de week ook al bij een andere post over) en South Villa in Knysna. In Hermanus sliepen we bij 78 On 5th. Prima verblijf, maar wij vonden het nogal ver van het centrum. Ik zou er daarom niet nog een keer naar toe gaan, maar misschien is dit voor jullie geen probleem. Ook leuk is Elephant Coast Guesthouse in St. Lucia. Ik heb begrepen dat er sinds vorig jaar nieuwe eigenaars zijn dus ik weet niet hoe het nu is, maar toen wij er waren was het echt top geregeld! Sowieso zou ik, tenzij je in Hluhluwe wilt blijven slapen, het park vanuit St. Lucia bezoeken. Het is echt goed aan te rijden. Wij hebben dit niet gedaan en hadden hier spijt van! Voor Kaapstad heb ik goede verhalen gehoord over Sea Mount (appartementen). Hier gaan wij in september naar toe. Vorige keer zijn we in dec/jan geweest en was het behoorlijk warm. In september is het natuurlijk een stuk frisser dus ik zou veel laagjes en een goed windjack meenemen. Althans, dat doen wij :slight_smile:

Er ging iets niet helemaal goed, hier het vervolg van mijn verhaal:

Wij hebben inderdaad een huurauto gehuurd, van Johannesburg tot Durban en van Port Elizabeth tot aan Kaapstad. Ideaal want ZA is een heerlijk land om doorheen te rijden. De auto hebben we gehuurd via eautohuur.nl. Voor dit jaar ga ik de tips van Peter opvolgen want we waren uiteindelijk toch best duur uit!

Groetjes, Barbara

1 like

Je kan via sunnycars ook je auto horen, zijn ook zeer goed. St. Lucia en zeker het park zeker niet overslaan, je kan daar overdag zelf rijden en is zeker de moeite waard is ook een nacht drive, maar die moet dan wel boeken. Overdag zagen we daar een Leopard zelfs!!
elephants coast house heeft misschien andere eigenaren, maar dezelfde bedrijfsleidster is er nog steeds en zij runt eigenlijk het guesthouse, dus geen probleem.

september is de lente maand hier in Z.a. Kan soms best warm tot heet worden, maar koelt nog altijd redelijk af.

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga deze week weer lekker verder met het plannen van de reis. Super leuke voorpret!!
We hebben inmiddels onze vliegtickets geboekt; dus nu de rest.
Ga zeker naar de tips over de accomodaties en huurauto’s kijken. Bedankt!

En hermanus stond idd al hoog op m’n lijstje vooral voor de walvissen; iets wat ik altijd al eens wil meemaken. Misschien daar dus ook een overnachting boeken of misschien een dagje langer krugerpark. Nog even puzzelen.
En denk dat we dan 3 nachtjes st lucia doen en vanuit daar hluhluwe NP bezoeken.

Ik keek ook voor een tussenvlucht van Durban naar port Elizabeth en kwam op ong 116 euro pp. Is dat n normale prijs of kan dat goedkoper? Heb op tix.nl gekeken en kuhula.

Via Wereldwijzer app

Niet te missen wanneer je rondom Hoedspruit bent:Wat ik zeker zou doen is een bezoek aan de Blyde river canyon. Je kunt ze bekijken van bovenaf (3 rondavels viewpoint) maar ook vanaf een boot. Op de Blyderiverspoortdam (Blyde dam).Was daar zaterdag bij het bezoekerscentrum, en vanuit daar hebben we een prachtige wandeltocht gedaan rondom het water, zie deze foto:Redirecting... is werkelijk de moeite waard, de Blyde river canyon is de enigste groene canyon. Je kunt ook nog naar de grote dam wal gaan kijken. Zeer de moeite waard. Vanuit Hoedspruit een uurtje rijden.Groetjes vanuit regenachtig lowveld,Corné.Owner/manager Amukela Game Lodge.www.amukela.com

• Updated - - -

Niet te missen wanneer je rondom Hoedspruit bent:Wat ik zeker zou doen is een bezoek aan de Blyde river canyon. Je kunt ze bekijken van bovenaf (3 rondavels viewpoint) maar ook vanaf een boot. Op de Blyderiverspoortdam (Blyde dam).Was daar zaterdag bij het bezoekerscentrum, en vanuit daar hebben we een prachtige wandeltocht gedaan rondom het water, zie deze foto:Redirecting... is werkelijk de moeite waard, de Blyde river canyon is de enigste groene canyon. Je kunt ook nog naar de grote dam wal gaan kijken. Zeer de moeite waard. Vanuit Hoedspruit een uurtje rijden.Groetjes vanuit regenachtig lowveld,Corné.Owner/manager Amukela Game Lodge.www.amukela.com

Wij hebben in Hlane overnacht in een huisje bij een waterplas. Daar waren regelmatig neushoorns (tot 14 tegelijk met jongen) en nijlpaarden te zien. Er is geen stroom, maar er worden 's-nachts olielampen aangestoken en er is een gasfornuis. Grote aanrader. Zie voor meer verblijven in Zuid-Afrika: http://www.ic2.com/traveltipnl/afrika/swaziland/hlane/ Er is een deel met leeuwen en in de rest mag je zelf rondrijden.

Bedankt voor de reacties.
Keuze boor Swaziland nog niet gemaakt; maar volgens mij zijn beide parken mooie opties om te verblijven! Bedank voor de tips.

Blyde canyon staat absoluut op ons lijstje.

Ik vroeg me nog wel af of cederberg een dagtrip waard is vanaf Kaapstad/ stellenbosch.
Ik heb nog een dag over in onze planning en twijfel tussen:
-extra tijd krugerpark (nu 3 nachten)

• bezoek cederberg wilderness area
  • extra dag Kaapstad/ wijnregio/hermanus (nu 2,5 dag Kaapstad en 1 dag stellenbosch regio en middag hermanus)

Kunnen jullie helpen?

En we landen om 10.05 op Johannesburg raden jullie aan om in 1 keer naar sabie te rijden of eerst in Johannesburg omgeving te overnachten?

Via Wereldwijzer app

Hallo Donder

De tijd leert ons dat je ongeveer twee uur nodig hebt vanaf het moment dat je land alvorens je wegrijd met de huurauto!
Je hebt dan al links rijdend ruim 400 tot 4500km te gaan, afhankelijk waar je voor kiest!
Om ongeveer 6 uur is het stikdonker, dus je zult echt flink moeten opschieten om niet al
Teveel in het donker hoeven rijden en misschien zoeken! (tanken, broodje)
Van de andere kant verlies je een dag! Dus je zou nog kunnen kijken of je voor een leuk prijsje en
een redelijk aansluitende tijd een ticket kan bemachtigen naar Kruger int, Airport, Hoedspruit
of Phalaborwa en daar je auto huren!

Veel planplezier

Hallo

In de tweede regel moet natuurlijk zijn 400-450km
Weet ook niet precies de datum dat je aankomt maar om maar wat te noemen,
je vliegt op 16 september om 11.20 uur met zijn tweeën naar Nelspruit (MQP) voor 143€!

Veel planplezier!

Welke website heb je dat gevonden? Dat is inderdaad een optie mits die prijs niet per persoon is anders wordt het een stuk duurder

Via Wereldwijzer app

Hoi Peter; heb het ook gevonden ondertussen op Schipholtickets en vanaf nelspruit is het nog ruim een uur. Zou 1:15 min genoeg overstap tijd zijn?

Dan is het inderdaad een goede optie

Via Wereldwijzer app

Hallo

Zal krap aan zijn, volgens mij vliegen ze tegenwoordig met de grotere vliegtuigen zo’n beetje
om de twee uur dus misschien kun je kijken of daar nog plaats is?
En je moet ook wat geluk hebben natuurlijk, wij hebben wel eens gehad met losse vluchten dat
we te laat waren en konden zonder problemen met de vlucht een uur later mee!
24 uur te laat was twee jaar geleden met Kerst ook geen probleem, maar misschien zou je kunnen mailen!
Vlucht Joburg-Nelspruit is trouwens maar 35-40 minuutjes!
Houd ook rekening met ongeveer 10 minuten lopen van Int. naar domestic in Joburg, dan nog inchecken!
Probeer ook Tix.nl , travelstart.co.za of Kulula.com
Je moet trouwens zelf de bagage afhalen en weer inchecken in Joburg, doorlabelen werkt niet ook niet
met tickets van Schiphol naar Nelspruit!

veel planplezier

Nog even een vraagje over het verblijf in Kruger NP:
Kiezen voor restcamp satara of skukuza? We komen vanaf kurhula lodge en waarsch daarna een overnachting bij komatipoort.
Lower sabie is geen optie: is al vol.

Alvast bedankt; planning bijna rond!!

Via Wereldwijzer app

Hallo Inger

Nog even gedacht over de stopovertijd in Johannesburg, denk dat het werkelijk te kort zal zijn,
vooral om je je bagage moet afhalen!
Wat betreft Satara of Skukuza, Satara alleen een of twee keer geluncht, lijkt me wat knusser en kleiner
dan Skukuza maar we hebben wel twee keer overnacht in Skukuza in een rondawel langs
de Sabie rivier, was geweldig!
Moet er wel bij vertellen dat we beide keren de rondawels lang tevoor besproken hadden!
Even uit mijn hooft waren het nummer 209 en 217 en beide keren waren we met 4 personen!

veel planplezier

Zou gaan voor Satara: wildrijk gebied en niet zo groots als Skukuza. Het zuidelijke gedeelte is drukker bezocht dan het centrale gedeelte. Rondom Satara kun je prachtige onverharde wegen nemen waarbij je nauwelijks andere auto’s tegenkomt.

Veel plezier, en de groetjes aan Kim & Sander :slight_smile:

Corné.
Amukela Game Lodge.