Eerste maal ZA

Hallo, in december vertrekken wij met onze 2 kinderen van 4 en 7 voor het eerst naar ZA voor 3 weken. Het wordt een rondje johannesburg met een gehuurde wagen. We hebben ondertussen onze eerste planning van onze route uitgestippeld maar hebben nog een heleboel vragen.
Is de route haalbaar in 23 dagen, is ons van dag tot dag schema OK of moet er nog hier en daar geschoven worden en zo ja waar ? Graag ook nog heel wat tips voor accomodatie onderweg. We hebben er nog maar 2 vastgelegd maar gezien december HOOGseizoen is willen we daar snel werk van maken. We opteren toch voor 4sterren indien mogelijk, want we hebben het graag netjes, niet dé luxe maar net/proper. Tenten/rondavels/hutjes/lodges … en we hebben er graag een zwembadje bij voor de kinderen.
Ik plaats hieronder onze routeplanning en hoor graag jullie commentaren !
Alvast bedankt, Christa

18/12 : VLUCHT
19/12 : AANKOMST JOHANNESBURG- OPHALEN HUURAUTO-BOSHOEK
OVERNACHTING MAKINKY MANZY (geboekt)
20/12 : BOSHOEK-PILANESBERG NP- OVERNACHTING THULANI GAME LODGE/NORTHAM (geboekt)
21/12 : NORTHAM - OVERNACHTEN REGIO POLOKWANE (tips ?)
22/12 POLOKWANE – OVERNACHTEN PHALABORWA (tips ?)
23/12 PHALABORWA – KRUGER NP – EXIT VIA ORPHEN GATE EN OVERNACHTING AAN DE BLYDE RIVIER (tips?)
24/12 BLYDE RIVER CANYON – PANORAMAROUTE/WATERVALLENROUTE – OVERNACHTEN NKAMBENI SAFARI LODGE (nog te boeken)
25/12 NKAMBENI SAFARI LODGE – KRUGER NP – OVERNACHTEN IN HET PARK (tips)
26/12 KRUGER NP – SWAZILAND kant van Hlane NP en Mlawule Nature Reserve - nog geen accomodatie gevonden.
27/12 SWAZILAND
28/12 SWAZILAND – ITHALI
29/12 ITHALI
30/12 ITHALI – ST LUCIA
31/12 ST LUCIA
01/01 ST LUCIA
02/01 ST LUCIA – HLUHLUWE
03/01 HLUHLUWE
04/01 HLUHLUWE –MELMOTH – UMHLANGA
05/01 UMHLANGA – DRAKENSBERGEN
06/01 DRAKENSBERGEN
07/01 DRAKENSBERGEN - GOLDEN GATE
08/01 GOLDEN GATE
09/01 GOLDEN GATE – JOHANNESBURG

Ha Christa,

ik zie dat je wel in Kruger wilt overnachten, maar nog niets hebt vastgelegd… Ik zou als je inderdaad IN het park wilt overnachten, wat uiteraard zeker aan te raden is!! regelmatig kijken op de website van Sanparks. (www.sanparks.org en dan doorklikken naar ‘reservations’ en ‘availability’. ) Je kunt daar online zien welke accomodaties nog beschikbaar zijn… Maar je geeft zelf al aan in ZA is het echt TOPseizoen. Ik wil je niet teleurstelen, maar op dit moment zie ik alleen nog maar campsite beschikbaar en alleen in Punda Maria, maar da’s helemaal in het noorden… is nog wat vrij. Nu zal er best nog het een en ander geannuleerd worden, maar dat blijft een gokspelletje… Juist de dagen rond Kerst en Oud en Nieuw zou ik als het even kan boeken… want ‘heel’ Zuid Afrika is met vakantie.

Succes!

Ruud

Hi Christa,

Wat ik niet goed snap in jullie planning: slechts 2 dagen Krugerpark en dan 4 dagen voor Swaziland/Ithala? Is er een specifieke reden waarom jullie daar zo lang willen blijven?

Bovendien rijden jullie naar Umhlanga om daar in de late namiddag aan te komen, te overnachten en alweer verder te rijden naar de Drakensbergen. Ook hier: speciale reden voor Umhlanga? Anders zijn er alternatieve wegen naar de Drakensbergen.

Waar in de Drakensbergen willen jullie naartoe? Nabij SaniPass? Of eerder Royal Natal National Park? Scheelt hem uiteraard veel in kilometers.

Wacht inderdaad niet te lang meer met de boekingen, want in deze drukke periode moet je nemen wat er nog over blijft.

Nog veel plezier bij de verdere planning. Toetske.

Hoi Christa,

Ziet er goed uit, zal wel langer blijven rond Kruger park of een van de prive parken er om heen, daar zijn de accomodaties stukken beter. Maar boek snel, want de Zuid Afrikaners boeken hier 1 jaar van te voren in de Kerst/Zomer vakantie. Alles in krugerpark zit dan zeker vol. Ook St. Lucia zit dan ook vol.

PHALABORWA, zou ik deze willen aanbevelen: bakkersbandb.com

En elke lodge heeft zeker een zwembad, dus geen probleem voor de kids

suc6 met boeken en dit wordt een super reis.:cheer:.

Eerst en vooral bedankt voor de snelle reacties !!
Inderdaad we zijn aan de late kant, ook wat het uitwerken van het programma betreft, maar wij zijn nog maar 3 weken terug van een maand Westkust Amerika en begonnen over de planning van de volgend reis te spreken omdat we vanaf nu aan het hoogseizoen vasthangen. Zuid Afrika werd onze keuze en omdat we interressante vluchttarieven vonden hebben we de knoop snel doorgehakt. We weten dus inderdaad dan indien je in NP zelf wil overnachten je er snel moet bijzijn. Maar kunnen er ons wel bij neerleggen dat indien geen accomodatie voorhanden we buiten het park moeten slapen. We hadden gedacht dat we met 2 nachten misschien voldoende hadden omdat we ook al in Pilanes NP starten en dat ook heel positieve reacties krijgt wat betreft het dieren kijken.
Voor de Panoramaroute/Watervallenroute hebben we één volle dag? Hebben we hier voldoende aan ? Want er zijn toch héél wel wat stops in die regio die me zeker en vast moeten bezoeken.
Wat Swaziland betreft zullen we daar geen 4 dagen blijven. Als je Ithali er bij telt dan wel inderdaad.
Bij vertrek vanuit Kruger gaan we richting Hlane NP dus daar 1 overnachting in de buurt, dan één dagje om Hlane of Mlawule te bezoeken, en de volgende dag laten we Swaziland dan achter ons en zouden richting Ithali gaan. ITHALI hebben we echter twijfels over of we dit ja of nee meepakken of we rechtstreeks naar Hluhluwe zouden doorrijden ?? Wat denken jullie beide parken aandoen of een keuze maken ? Als we Ithala laten vallen kan de route worden aangepast in functie van meer tijd voor Kruger NP.
Wat Uhmlanga betreft hadden we er ingepland om even kort aan zee te zitten met de kinderen ? Maar de zee is nogal onstuimig lees ik overal. Bovendien zitten we ook al een aantal dagen in St Lucia, maar daar is toch ook heel wat te zien heb ik gelezen waardoor er wellicht geen tijd is voor de zee (en bovendien is het daar te gevaarlijk zwemmen heb ik gelezen)
De Drakensbergen. De Sanipass ziet er prachtig uit maar kunnen we sowieso niet rijden met onze gewone personenwagen.
Of Royal Natal NP ? Ligt eraan wat jullie ervaring hierin is ? We wandelen wel graag maar met de kinderen kunnen we geen héél lange wandelingen maken, we moeten dus steeds evenwicht vinden tussen korte wandelingen en wat ontspanning in de slaapgelegenheden.
We willen ook heel graag een typisch dorpje aandoen (mag toeristisch zijn hoor) waar er wordt gedanst. Vooral voor de kinderen lijkt dit ons wel leuk om te zien (ook voor ons natuurlijk - bij een eerste kennismaking met Afrika hoort dat er toch bij :smile: Iemand een leuke tip hiervoor ?
We zitten ook nog met een stuk route ex Pilanes/Northam richting Polokwane om dan naar Kruger te kunnen doorrijden. Ik vind niet direct terug of er daar dingen onderweg zijn die wel een stop waard zijn. Is er uberhaupt niet te zien/doen in die regio ?
Het is een grote vragenlijst ik weet maar jullie weten vast wel veel antwoorden :nod:
Christa

Als je buiten kruger gaat slapen in de prive parken er om heen, daar zijn ook genoeg wilde dieren, die parken hebben een open verbinding met kruger namelijk, dus de dieren lopen in en uit. Olifanten in de tuin, apen, Kodoe;s wratten zwijntjes, en ga maar door.

In Pilanus moet je zeker NIET in het weekend heen gaan, is veel te druk, veel dagjes, weekend mensen dan.
Vanaf Joburg is het daarheen ongeveer 3 uur rijden.

Voor traditionele dansen, moet naar Lesedi cultereel village gaan in Hartebeespoor, 1 uur ten noorden van Joburg. Wel van te voren boeken, maar super gewoon. Even verder is daar ook een olifanten opvang, waar je alles over de olifant te weten kan komen, je kan ze aanraken en voerderen, ook van te voren boeken, maar zeker de moeite waard, daarnaast ligt de Buschbaby (apen) opvang, ook er interessant, kan je zo heen gaan voor 1 uur tour.

www.lesedi.com
ww.elephantsanctuary.co.za/hartieshome.htm

In Swaziland zijn de accomodaties niet je van het, maar zulke vriendelijke mensen. Je moet wel een extra papier (verzekering) hebben bij je huurauto om de grens te passeren, vraag erna als je gaat huren en huur de auto vanuit NL.

De zee hier aan de kust is erg gevaarlijk met de stromingen, ook zeker bij Umlanga, het water is heerlijk warm, maar pas op met de zon, je verbrand levend in die tijd, ook voor de kinderen een zonnebril en hoed is geen overbodige luxe. En een zeer hoge factor voor zonnecreme.

Rijden door Limpopo is zeer mooi, je zal je niet vervelen.

:cheer:

Bedankt voor de superleuke tips !
Ik denk dat dit voor de kinderen ook wel leuk is om bij de olifanten te komen. De aapjes is iets anders, die durven wellicht als eens wat stouter uit de hoek komen. Ik neem alvast deze informatie door om dit in te plannen 
Wat Pilanesberg betreft komt dit dan goed uit, we arriveren op woensdag en gaan dan in Makinky Manzi overnachten, een 45 min van het park vandaan. Dus op donderdag rijden we daar ’s morgens vroeg heen zodat we daar toch wat uren kunnen spenderen. Na het bezoek rijden we dan door naar de accommodatie in de buurt van Norhtam (Thulani Lodge). De accomodaties in Pilanesberg zelf vonden we te duur. We zitten er dus gelukkig niet in het weekend.
Wat Swaziland betreft had ik dat inderdaad ook ergens gelezen. Mja, dan proberen we daar iets te zoeken dat voor ons door de beugel kan. Desnoods maar voor 1 nacht …
Ben al blij te lezen dat het niet vervelend is om door Limpopo te rijden. Ik heb daar blijkbaar een verkeerd beeld van dan 
Ik heb nog héél wat werk !!! Gelukkig leuk werk 

Er is zoveel te zien aan de panorama route dat ik er 2 dagen voor zou uit trekken.B.V. Pelgims Rest,The Pinnacle, God’s Window, Tree Rondavels, Blyde River Canyen. De watervallen, het Shangana Cultural Village gelegen aan de R535 van Graskop naar Hazyview.
In Kruger zeker over de H4-1 rijden hier is over het algemeen veel wild te zien. Zelf vind ik wild spotten een loterij, zo heb ik op twee uurtjes de big fyve gezien, maar een jaar later op een hele dag twee olifante aan een drinkplaats.
In Hluhluwe zou ik bij Wildebeest Ecolodge gaan slapen dan ben je in de buurt van het Omfolozi Game Parks, naar mijn mening het mooiste park van zuid afrika.
Vergeet niet het Shaka Land ong.14 km achter Eshowe waar je een goede indruk krijgt over de zulu’s hun dans en cultuur.
Africa massage hier bedoel ik mee het op en afrijden met een 4x4 van de Sani Pass het is een beleving een geweldige ervaring deze kan men boeken in Himeville.
Geniet die reis Jan

We hebben wel een nog een belangrijk keuze te maken nl doen we Ithali & Hluhluwe allebei of kiezen we één van beide ?? Iemand tips hierover ?

Naast alle hierboven genoemde punten zoals onder meer hoogseizoen e.d zou ik er ook zeker aan denken dat het in veel gebieden malariatijd is in december. Vergeet dus zeker niet om bij de voorbereidingen een afspraak met GGD / TravelClinic of huisarts te plannen. Want naast de vele vakantiegangers zijn er in diverse gebieden ook zeker muggen (en andere insecten).

Heb je trouwens in Pilanesberg ook gekeken naar de accommodatie van Golden Leopard Resorts? Zij beheren onder meer Manyane Resort en Bakgatla Resort en volgens mij is dat voor een chalet voor 4 personen niet eens zo heel duur per nacht. Is volledig ingericht chalet incl. complete keuken e.d. voor volgens mij net R2.000 oftewel € 200 per nacht.

Bij autohuur goed opletten dat er airco inzit. Voor het noordoosten van Zuid-Afrika geldt dat je in hoogzomer hier bent dus airco is zeker geen overbodige luxe. Zeker niet met (kleine) kinderen. Verder zou ik - juist met kleine kinderen - proberen om juist wel in Nationale parken zoals bijv. Kruger Park te overnachten, juist om (teveel) kilometers op een dag te voorkomen. Als je in het park zelf overnacht, hoef je in elk geval niet extra vroeg op om te genieten van de vroege ochtenduren. Dat zijn vaak gouden uren wat betreft wild spotten. Hou dus vooral de website van Kruger Park (www.sanparks.org) goed in de gaten. Klopt dat het momenteel al erg vol is voor de meeste kampen, maar soms komen er 6 weken voor die tijd weer bungalows vrij van touroperators die niet-gevulde reserveringen weer terug geven. Dat kan je dan net helpen :wink:

Alvast heel veel plezier met alle voorpret en ik zou deze reis zeker goed voorbereiden om niet voor onverwachte verrassingen te komen staan. Zoals eerder gezegd is heel Zuid-Afrika dan zo’ beetje zelf met vakantie dus een goede voorbereiding zorgt voor een ontspannen reis ter plaatse.

Zonnige doch zeer frisse groet,
Natascha Snelder www.zazoetravel.com

Hoi iedereen,
Ondertussen hebben we niet stilgezeten en zijn we al een flink eind opgeschoten met ons dagschema :
OVERNACHTING MAKINKY MANZY (geboekt)
20/12 : BOSHOEK-PILANESBERG NP- OVERNACHTING THULANI GAME LODGE/NORTHAM (geboekt)
21/12 : NORTHAM - OVERNACHTEN in The Ranch Protea Hotel Polokwane (geboekt) - tips voor onderweg ?
22/12 POLOKWANE – OVERNACHTEN PHALABORWA Royal Game Stay (geboekt) - tips voor onderweg ?
23/12 PHALABORWA – KRUGER NP- overnachting in OlifantsRestcamp (geboekt)
24/12 KRUGER NP - HOEDSPRUIT - Kerstavond in Pezulu Lodge geboekt
25/12 HOEDSPRUIT – PANORAMAROUTE - GRASKOP Graskop Hotel geboekt
26/12 Graskop - KRUGER NP Nkambeni Tented Lodge geboekt + game drives geboekt
27/12 KRUGER NP - overnachten in Nkambeni Tented Lodge (geboekt)
28/12 KRUGER NP - SWAZILAND Mlilwane Wildlife Sanctuary geboekt
29/12 SWAZILAND Mlilwane Wildlife Sanctuary
30/12 SWAZILAND - Rhino River Lodge meal package met 2 game drives geboekt
31/12 RHINO RIVER LODGE - St LUCIA - Lodge Afrique 3 n geboekt (1)
01/01 ST LUCIA (2)
02/01 ST LUCIA (3)
03/01 ST LUCIA - ESHOWE/ SHAKALAND GEBOEKT
04/01
05/01
06/01
07/01
08/01
09/01 TERUGVLUCHT EX JOHANNESBURG 14.00 H

De laatste open dagen weten we niet goed hoe deze aan te vullen met Drakensbergen/Royal Natal en Golden Gate. 1 dag Sanipass eventueel maar met de meisjes van 3 & 6 weet ik het niet zo of dit wel mogelijk is ? Bovendien is dit echt een wandelregio en héél lange wandeligen kunnen we echt niet doen met hen. Iemand suggesties hoe dit op te vullen ? Zijn er nog leuke dingen voor kinderen misschien in die regio ? Graag nog wat tips ook wat overnachtingen betreft.
Alvast bedankt, Christa

Hoi, ons laatste dagen raken niet ingevuld. Kent er iemand leuke hotels/resorts/b&b of guesthouses langs de Dolphin Coast ?

Niemand tips voor de indeling Dolphin Coast en Drakensbergen?
Leuke B&B/guesthouse of hotel/resorts aan de Dolphin Coast ?
We zouden graag vertoeven daar waar haaiennetten zijn aan het strand in een accomodatie die aan het strand zelf ligt of alleszins héél dicht bij, dus denk dat dat in Ballito wel mogelijk is ? Welke andere oorden raden jullie aan mochten we daar geen plaats vinden ?
Van Umlanga lees ik dat de luchthaven daar is,dus dat werk wellicht als storend element ?
Bedankt voor uw reacties.
Christa

Ondertussen heb ik al een heleboel accommodaties zitten opzoeken maar ik geraak er voor de Dolphin Coast/North Coast echt niet uit. Kiezen we voor een rustige omgeving aan het strand of kiezen we voor Umhlanga ? De keuze gaat tussen een paar logementen die ik hieronder zal aangeven. Mijn eerste keuze gaat naar een slaapplaats die op de eerste lijn aan het strand ligt. We zullen daar 2 overnachtingen nemen.
Zijn er onder jullie mensen die al in één van de B&B gelogeerd hebben of die een bepaalde regio aanraden dan hoor ik het graag.
We hebben volgende accomodaties op lijst staan :
Zeranka Lodge Umhlanga (qua ligging beste met veel te doen in de buurt)
Petit Provence Salt Rock
Tinley Manor Hil’s B&B (qua prijs zeer voordeling, maar twijfel over de ligging)
De reis gaat dan verder naar de Drakensbergen waar we eerst regio Kamberg zullen overnachten voor 1 nacht ofwel :
Antbear Guesthouse ofwel Silver Hill Lodge – ervaringen hier ?
Daarna rijden we door naar regio Bergville waar we 2 overnachtingen inplannen.
Wellicht wordt dit het Dragensberg Mountain Resort – dit valt binnen ons budget en lijkt me een mooie plek om af te sluiten  Iemand hier al geweest ?
Alvast bedankt voor feedback !
Groetjes,
Christa

Hoi Christa,

Als je nog geen idee hebt wat te doen in St. Lucia, kijk op onderstaande site. Deze broers hebben mij en mijn familie meegenomen het park in, we hebben nog gesurft en ze hebben op het strand een geweldige braai gemaakt. Dik dubbel dwars de moeite waard! Oh en bovendien kunnen ze ‘nederlands-afrikaans’, om het zo te zeggen: mijn ouders kunnen niet geweldig engels en konden het prima verstaan!

Hoi Necause,
Bedankt voor de tip ivm tours in St. Lucia.
Ik ga dit opslaan in mijn reisvoorbereiding want ik had net (in ander topic) de vraag gesteld of er ook dagtours waren om schildpadden te zien en dit staat dus wel op de website die je me doorgaf aangegeven.

Mocht je nog meer van de specifieke tips hebben mag je dat gerust doorsturen. Onze route is nu wel uitgewerkt maar nu moeten we ons nog verder verdiepen in de details en dat vraagt nog wel wat leeswerk

Hoi Christa,

De periode waarin je gaat is de grote zomervakantie voor de Zuidafrikanen, dus met name de gebieden Kruger park (en omgeving), Hluwhluwe-St. Lucia zou ik van tevoren boeken.

Vanuit Northam zou je ook naar Graskop kunnen rijden, hier een nacht verblijven en de dag erna de panaramroute doen naar Hoedspruit. Dat spaart al tijd uit in je schema.

Dan vanuit Hoedspruit (waar je ook diverse opvangcentra voor wilde dieren kunt bezoeken, boottocht op de Blyderiverdam - leuk voor kids :zon02: - en een olifanten-safari kunt doen) waar je een aantal dagen verblijft de route voortzetten naar Orpen en overnachten in Satara/Lower Sabie (2 nachten). Zo bouw je ook wat rust in in je reis wat met jonge kinderen prettig is. De rest ziet er goed en logisch uit.

Veel plezier met je reisplanning. Groetjes vanuit zonnig Balule,

Corné.

Amukela Game Lodge.

Corné, bedankt voor de tips. Over de accommodatie hoeven we ons evenwel geen zorgen meer te maken. Omdat we geïnformeerd waren dat het een zéér drukke periode is met Kerst en Nieuw, en we toch voor familie unit opteren hebben we meteen werk gemaakt van de route en van de accommodaties. In Kruger hebben we toch gelukkig nog een plaats in Olifantsrestkamp kunnen vinden. Ook bij de rest van de accommodaties hebben we weinig problemen ondervonden om iets te vinden. Ik denk dat het voor de rest inderdaad wel allemaal redelijk ok is qua programma. Met onze kids willen we zo min mogelijk dagen hebben waar we effectief 7 of 8u moeten rijden zonder stops.

Ons schema ziet er nu als volgt uit. Hlulhuwe hebben we laten vallen, kunnen we vanuit St.Lucia eventueel ook doen.

OVERNACHTING Makinky Manzy (geboekt)
20/12 : BOSHOEK-PILANESBERG NP- OVERNACHTING THulani Game LODGE/NORTHAM (geboekt)
21/12 : NORTHAM - OVERNACHTEN in The Ranch Protea Hotel Polokwane (geboekt) - tips voor onderweg ? Regio Tzaneen ?
22/12 POLOKWANE – OVERNACHTEN PHALABORWA Royal Game Stay (geboekt) - tips voor onderweg ?
23/12 PHALABORWA – KRUGER NP- overnachting in OlifantsRestcamp (geboekt)
24/12 KRUGER NP - HOEDSPRUIT - Kerstavond in Pezulu Lodge geboekt
25/12 HOEDSPRUIT – PANORAMAROUTE - GRASKOP Graskop Hotel geboekt
26/12 Graskop - KRUGER NP Nkambeni Tented Lodge geboekt + game drives geboekt
27/12 KRUGER NP - overnachten in Nkambeni Tented Lodge (geboekt)
28/12 KRUGER NP - SWAZILAND Mlilwane Wildlife Sanctuary geboekt
29/12 SWAZILAND Mlilwane Wildlife Sanctuary
30/12 SWAZILAND - Rhino River Lodge meal package met 2 game drives geboekt
31/12 RHINO RIVER LODGE - St LUCIA - Lodge Afrique 3 n geboekt (1)
01/01 ST LUCIA (2)
02/01 ST LUCIA (3)
03/01 ST LUCIA - ESHOWE/ SHAKALAND GEBOEKT
04/01 ESHOWE/SHAKALAND – DOLPHIN COAST FOREST MANOR LA LUCIA geboekt (1)
05/01 DOLPHIN COAST LA LUCIA FOREST MANOR (2)
06/01 DOLPHIN COAST LA LUCIA – KAMBERG Silver Hill Lodge geboekt
07/01 KAMBERG – HARRISMITH - Drakenbergen Mountain Retreat geboekt voor 2 n (1)
08/01 Drakenbergen Mountain Retreat (2)
09/01 TERUGVLUCHT EX JOHANNESBURG

Voor overnachtingen in Swaziland in Hlane en/of Mlilwane gewoon even kijken op de website van de nationale parken: www.biggameparks.com (dacht ik uit mijn hoofd gezegd). Via die site is ook heel eenvoudig de beschikbaarheid te checken en online te boeken. Hlane is Big 5 maar redelijk simpel / weinig verder te doen (naast game drives). Mlilwane is Nature Reserve, geen gevaarlijke dieren maar vind ik persoonlijk toch vaak veel leuker. Je mag er wandelen, fietsen te huur, overnachten in grappige ‘bee hive’ hutjes, etc. Met kinderen zou mijn voorkeur dan sowieso naar Mlilwane uitgaan! Erg relaxte sfeer trouwens ook.

Groetjes en veel plezier alvast,
Natascha Snelder | www.zazoetravel.com