Hey mensen,
wij gaan de 27e juli heen en keren de 23e augustus terug. 26 effectieve reisdagen. Tenminste, dit zijn onze praktische reisdagen, de dagen waarop we echt dingen kunnen doen. Landen op J’burg en vertrek vanaf J’burg. Nu ben ik al een tijdje bezig met de hoogtepunten op een rijtje te zetten en te beslissen wat het leukste is om te doen, ik kom er echter niet meer uit. Volgens de ene site moeten we (6 personen) per se naar St lucia en daar walvissen kijken + krokodillen en nijlpaarden spotten, terwijl de ander zegt dat het allermooiste pilanesberg is.
Verder gaan we met een huurauto, dat is allemaal al helemaal klaar, alleen de praktische invulling (alhoewel het daar altijd nog kan veranderen) is nog niet juist.
In principe willen we het volgende doen:
- Beginnen of afsluiten aan de zee.
- Wild spotten, big 5 hoeft niet.
- Kruger NP.
- Blyde river canyon.
- Twee mooiere steden/dorpen, gewoon iets wat de moeite waard is.
- Contact krijgen met de lokale bevolking.
- Panoramaroute.
- Evt. pilanesberg (is het echt de moeite waard om hiervoor om te rijden?)
- Als allerbelangrijkste, gewoon genieten en rustig aan doen.
Nu is het grootste probleem waar we tegenaan lopen het volgende: Wat is een geschikte routes. Handig om te weten daarvoor is dat we dus met 6 personen zijn, 4 jeugdigen en 2 volwassenen. Uitgaan hoeft niet, het hoeft niet luxe te zijn, dat wil zeggen: een camping is prima, stroom is wel fijn. Als iets niets is of het is juist heel bijzonder blijven we langer of korter en v.v. Flexibiliteit speelt dus geen rol.
Centraal zal staan: Natuur, contact, dieren, cultuur. Wel een minieme rol voor cultuur, aangezien we niet dagenlang achter elkaar door een stad willen sjokken. Een dagje en dan weer door is voldoende.
Persoonlijk zat ik te denken aan het volgende:
St lucia (incl. 1 dag Hluhluwe?) 3-4 dagen
Kruger 4-5 dagen
Panoramaroute (x) dagen
J’burg 1 dag
Blyde river + graskop 3-5 dagen
Swaziland (indien de moeite waard) (x) dagen
Wat mis ik nu absoluut in deze kampeerreis? Wat moet ik eigenlijk overslaan of hoef ik niks over te slaan?
Speciaal over Swaziland: moeite waard of vooral handig om doorheen te reizen?
Limpopo en dit gedeelte van het kruger park, de moeite waard? Of het in de reis past qua alles is het volgende.
Drakensbergen staan er nu niet echt in dacht ik, wel de moeite waard geloof ik. Waar deze in te passen, waar liggen die vlakbij?
Welke richting op we de route rijden kijken we nog wel naar 
Hoi Mattie, je reis ziet er prima uit. Vwb contact met de locale bevolking zou je een culturele tour kunnen doen:
http://www.amukela.com/activiteiten.html (zie onder culturele tour), is in Acornhoek en kan ook 5 uur. Erg de moeite waard.
Groetjes vanuit de bush,
Corné.
Amukela Game Lodge.
Drakensbergen is absoluut een aanrader als je op zoek bent naar natuur!
Mijn vriend en ik zijn net terug uit ZA, en hebben een aantal dagen gekampeerd in de Drakensbergen. Qua natuur en hikings was dit voor ons het hoogtepunt.
We verbleven op campings in het Royal Natal National park en in het Golden Gate national park.
Ik zeg doen!!
Leuke route. Ik denk dat je hiermee inderdaad alle hoogtepunten van dit deel van Zuid-Afrika te pakken hebt.
Swaziland is vooral handig om vanaf Kruger naar St. Lucia te komen.
Maar de grensovergang is wel leuk om mee te maken. De ene keer ben je er met een kwartier door, de andere keer ben je een uur zoet. Het is elke keer anders.
Vergeet niet bij het ophalen van de huurauto te melden als je door Swaziland gaat (meestal komen de medewerkers er zelf ook mee).
Als je wilt beginnen of eindigen bij de zee zou ik ook Durban of Uhmlangla meepakken in de reis. Zo kun je een mooi rondje maken.
Voordeel is dan dat je de Drakensbergen ook kunt opnemen in de reis. Zoals eerder gezegd is het daar erg mooi (ik heb er mijn vrouw ten huwelijk gevraagd).
Succes met alle voorbereidingen!
Hey, bedankt allemaal!
De route is nu ongeveer zo:
- Phuthaditjhaba (~3/4 nachten)
- Durban/Uhmlalanga (~1/2 nachten)
- St lucia (~4 nachten)
- Sodwana Bay (~2 nachten, vooral om te snorkelen)
- Swaziland, Mbabane (~3 nachten)
- Kruger (~5 nachten)
- (Acornhoek/??)Graskop/Blyde river (~5 nachten)
- Johannesburg (~ 1 nacht)
Iedereen bedankt, mocht ik nog vragen hebben stel ik ze wel een keer 
Hall Mattie
St Lucia is zeker een aanrader voor de wetlands, maar voor de walvissen erg ver naar het noorden,
Maar je weet maar nooit!
Als ze met eigen vervoer de wetlands wilt bezoeken, zorg dat je op tijd bij de ingang bent,
Kan soms behoorlijk druk zijn en zonde van de tijd als je daar een uur in de rij staat!
Groet Peter
Thanks peter! Een vrij simpele vraag (denk ik dan) die ik nog heb: moeten we reserveren? Zo ja, welke plaatsen zijn erg belangrijk om te reserveren?
En, welk park raden jullie aan om de drakensbergen goed te zien? Of welke plek?
Zelf zit ik te denken aan Golden Gate Highlands.
Overigens, de walvissen zitten bij St Lucia een stukje van de kust, dus dat wordt dan wel een boottochtje schijnt, maar ach, zo belangrijk zijn ze ook weer niet ^^
Hallo Mattie
Voor de meeste dingen zul je niet echt hoeven reserveren, misschien als je een huisje
of rondawel wilt in het Krugerpark, maar voor kamperen is allicht plaats,
Het is daar dan niet echt hoogseizoen meer!
Vergeet niet de potholes aan te doen als je de panorama route doet, iets minder bekend maar zeker de moeite waard!
In dezelfde regio (Hoedspruit) zijn wij nu 3 maal in Tshukudu game lodge geweest, een privé park, paar kilometer
Vanaf Hoedspruit met echt redelijke prijzen voor wat ze bieden!
Eten en drinken zelf meenemen, maar ze bieden echt mooie safaritochten aan het eind van de middag (ongeveer 3uur)
Bij terugkomst staat de houtskool om te braaien klaar!
Mocht je twee nachten blijven, kun je de ene morgen met cheeta’s op ochtendwandeling of jacht en een morgen met leeuwen!
Dit alles zit in de prijs inbegrepen, maar deze zou ik zeker van tevoren of iig bij aankomst in Z.A. vastleggen!
Voor ons na 12 keer ZA. nog steeds een van de hoogtepunten!
Groet Peter
Hallo Mattie
Nog even een update voor het Tshukudu verhaal, kijk of vraag naar het bushcamp of tented camp, zelf voor eten
En drinken zorgen en kleinschalig, we betaalde met kerst 2012 (hoogseizoen) ongeveer 50Euro pp per nacht inclusief avond-
Safari en morningwalk ! En toen kregen we ongeveer 10 Rand voor een Euro en nu 15!!!
De lodge is erg leuk maar voor ons veel te duur!
De eigenaar van het park zijn Chris Sussens en zijn familie, Chris gaat heel vaak mee met de safaris!
Wie weet komen we elkaar nog tegen daar in de buurt, wij starten 5 juli in Kaapstad en gaan in 10-15 dagen richting Nelspruit
En vanaf daar de rest van de vakantie tot 14 augustus, misschien paar dagen Mozambique met familie, rest nog niet bekend!
Groet Peter
Inderdaad heel erg interessant! Ga ik zeker even de tijd voor nemen om naar te kijken. Even kijken of het binnen het budget past (praten toch over een reis met 6 personen) en alles, want dan tikt het toch wel erg hard aan! Normaal met zijn allen goedkoper uit, dus dit zou dan ook niet te lang kunnen, maar is wel een hele ervaring zo te lezen! Bedankt voor de leuke tip! 
De hele reis gaat er gekampeerd worden, dus dan gaan we niet reserveren, scheelt ook een boel gedoe haha. Potholes worden zeker niet vergeten hoor, hebben we er al bij staan. Licht uiteindelijk wel allemaal aan het weer en of we dan niet heerlijk willen uitrusten, maar anders… Gaat gewoon de hele panoramaroute gespeld worden 
Is nu inderdaad een 35 euro per nacht, scheelt veel. Zoals al eerder aangegeven, even kijken of het in het budget past!
Mattie denk erom de net winter is en net koud kan worden in de nacht, neem een warme slaapzak en Kleding mee!
anemieke -Thatch22, country guesthouse
Dankjewel voor de waarschuwing, maar gelukkig zijn we heel goed bekend met kamperen. Doen we ondertussen al 14 jaar en in warme en koude gebieden. Ook wel eens gekampeerd met -20C ofzo, dus dit moet dan zeker goed komen. Een van ons is het niet gewend, maar dat mag geen probleem worden verder, die helpen we gewoon daarbij 
Hoi Mattie, wat Linda schrijft is absoluut waar. Wij zijn vorig jaar in de Drakensberg geweest en vanuit de Golden Gate Camping kan je zo een aantal hikingroutes lopen. Wij (2 volwassenen en 2 kids 17&13) vonden het erg mooi en goed te doen. Routes variëren van 1 tot 2uur lopen. Moet er wel bij zeggen dat het 's-avonds koud, ca 5graden kan zijn. Wij hebben zelf 5 nachten op 3 verschillende campings in Kruger geslapen en dat was ons ook goed bevallen. Panoramaroute zou ik wel een paar dagen voor uit trekken. De route op zich is al de moeite waard en als je stil staat bij de diverse vergezichten heb je de tijd nodig. Neem je tijd! St. Lucia is ons ook goed bevallen. Wij sliepen op een camping in Isimangaliso Wetland Park. Camping ligt achter de duinen en met een beetje geluk zie je walvissen. Wij zagen ze in 2011 voor de kust van Hermanus en vorig jaar bij Durban. Weliswaar vanaf een boot. Onze ervaring op de campings in het Krugerpark was dat het op 2 van de 3 campings vol zat, dus wij waren blij dat we gereserveerd hadden. Succes met de voorbereiding.
Dankjewel! Wij denken erover om in het Royal Natal te gaan staan. Ook vanwege de tugela falls (ook al is het natuurlijk het droge seizoen). In ieder geval moet dat wel goed komen. En tsja, mocht dit niet bevallen kunnen we altijd nog verder kijken, no worries, maak ik me niet zo een zorgen om. Kamperen zijn we prima gewend, dus wat dat betreft!
Oke, dat van het kruger is wel interessant. En tegelijkertijd ook ergens wel een probleempje dus. Liever zouden we niks vastleggen, maar als dit nodig is doen we dat gewoon. Mag ik een pm sturen met wat vraagjes?
In het Isimangaliso Wetland Park de camping bij Cape Vidal? Wij twijfelen nog tussen St Lucia zelf en in het park. Waren er rond de camping mogelijkheden tot wandelen?
Haha, walvissen zou leuk zijn natuurlijk, maar vooral moeten we kunnen genieten 
De panoramaroute zelf, is dat de moeite waard voor meerdere dagen, of zijn vooral de activiteiten daar de moeite waard? We zullen daar toch een tijdje in de buurt verblijven, dus we doen het rustig aan!
Hoi Mattie, in de omgeving van camping Cape Vidal zijn geen wandelmogelijkheden, maar je kan wel langs de kust/duinen lopen. Wij vonden de rit naar Cape Vidal al de moeite waard.
Stel je vragen, maar of ik ze allemaal kan antwoorden … Wij verbleven 3 nachten op n camping in Sabie en hebben vandaar uit de activiteiten en de Panoramaroute gedaan. Helaas hebben wij niet de hele Panoramaroute kunnen afleggen vanwege de route zelf die gewoon mooi is om te rijden, maar ook vanwege de activiteiten/vergezichten. Voor ons nog een reden om weer terug te komen!
Gr,
adrien