Wij zijn momenteel plannen aan het maken voor een 3 of 4 weekse vakantie naar Zuid Afrika in juli/augustus 2016. 14 jaar geleden hebben wij samen een rondreis door Zuid Afrika gemaakt (Kaapstad-Tuinroute-Shamwari Game Reserve-vliegen van PE naar Durban-Drakensbergen-Swaziland-Hluhluwa-Timbavati-Kruger-Blyde River Canyon) en wij vonden dit zo’n prachtig land dat we onze kinderen, 12 en 9 jaar, graag mee willen nemen naar dit mooie land.
We zijn nu dus wel aan de zomervakantie gebonden en dat bracht ons op de volgende vraag; Is het in juli/aug wel de moeite waard om Kaapstad en de tuinroute te bezoeken qua weer?
Of kunnen we ons dan beter op het oosten van Zuid Afrika richten? En hebben jullie dan advies qua route? Natuurlijk zijn ook alle tips welkom!
Het is best mogelijk om in die periode een bezoek te brengen aan Zuid Afrika maar voor redelijk weer moet je wel in noorden verblijven, boven de lijn Garies in het westen en Durban in het oosten.Een gedeelte van de Drakensberg en Lesotho moet je vermijden. Winterbanden kent niet van daar een route uit werken voor het noorden, absoluut de moete waard.
Is natuurlijk altijd mogelijk. Alleen in het Noorden, is het beter weer in de winter. Geen regen, alleen maar zon, maar het kan koid worden als de zon weg is. Overdag kan het 20 en meer worden.
inderdaad in de bergen en zeker in Lesotho en Drakensbergen, route 62, ligt sneeuw en soms zijn dan ook passen door de sneeuw dicht. Gelukkig dit jaar niet gebeurt . Want in ZA kent men zeker geen sneeuwkettingen en winterbanden.
langs de kust , zo vanaf Pott Elizabeth en verder naar beneden, is het tegenseizoen en een stuk kouder, en zeker niet aangenaam. Maar als jullie daar niet mee zitten, dan kunnen daar gerust heen.
Ik zou dan van de Kaap naar boven gaan, dan eindig je met goed weer.
Ik zou ook zeggen, blijf boven Lesotho, zeker voor 3 á 4 weken!
Moet geen enkel probleem zijn om die tijd te vullen, en beter weer!
Scheelt je een hoop gedoe en kilometers, voor het zuiden zou oktober-april beter zijn!
Genoeg info te vinden bij eerdere berichten!
Bedankt allemaal!
Wij hebben inderdaad besloten om Kaapstad en omgeving over te slaan en ons te richten op het oosten!
Ik lees hier dat Drakensbergen beter overgeslagen kan worden ivm het weer. Jammer, want dit vonden wij jaren geleden erg mooi. Maar inderdaad; het ligt erg hoog en ik snap dat het risico op sneeuw in jul/aug dan groot is.
Onze kinderen hebben vakantie van 18 juli t/m 28 augustus. Zouden jullie dan kiezen voor de eerste 3 weken of de laatste 3 weken? Qua prijzen van lodges e.d. zie ik soms dat juli goedkoper is, maar in augustus is de kans op beter weer misschien groter? Wat zijn jullie ervaringen?
En wat zijn jullie ervaring met het St.Lucia Wetlandpark (nieuwe naam is mij even ontschoten…) in deze periode van het jaar?
Wat zouden jullie voorstellen qua “rondje”?
En natuurlijk zijn tips voor lodges/huisjes/B&B’s van harte welkom! We zoeken niet al te dure verblijfplaatsen, maar het hoeft ook niet het goedkoopste van goedkoopste te zijn.
Voor het weer denk ik dat het niet zoveel uitmaakt wanneer jullie gaan!
Het is in ieder geval buiten de schoolvakanties daar, dus accommodatie buiten de wildparken zou
geen probleem moet opleveren!
Wij zochten gewoon per dag naar accommodatie via de navigatie en waren met ons twee gemiddeld zo
50€ kwijt per nacht inclusief ontbijt bij Guesthouses en B&B en Backpackers zelfs nog goedkoper!
Nergens problemen gehad en onze voorkeur gaat uit naar Backpackers vanwege het contact met andere gasten!
Dank je wel Peter!
Ik heb al veel forum discussies hier gelezen en al veel aan al je opmerkingen gehad. Enorm bedankt daarvoor!
Wij zijn nu druk aan het zoeken naar allerhande overnachtingsmogelijkheden en zien dat voor rond de 90 e wel goed uitkomt voor ons gezin. (Prive wildparken die we willen doen natuurljk wel veel duurder!)
We gaan ons nu oriënteren op de route en het zou fijn zijn als we die dan nog eens tegen jou aan mogen houden voor tips/opmerkingen!
De tickets willen we in december (pas) gaan boeken ivm gezondheid van ons zoontje (beenverlenging gehad… Gaat allemaal voorspoedig maar fijn om nog even aan t kijken) en daarna enkele overnachtingen vast leggen
Wij zijn net terug van een rondje ZA. Van Jo’burg naar Strijdenburg en toen naar Kaapstad. Van Kaapstad via Heraldsbay (bij George), via Knysna naar Jeffreysbay (Dolfijnen en Walvissen) en toen naar Konubie ( in de buurt van East London) en daarna naar Durban en backpackerskamp bij Hluwluwe. St Lucia en Hluhluwe en Wetlands bezocht en in de laatste week naar Krugerpark geweest (huur een huisje in het Marlothpark en je rijdt in 20 minuutjes naar de Crocodilegate).
Wij vonden Kaapstad zeer de moeite waard met kinderen van 15,12 en 10 jaar (zijn 17 jaar geleden al eens met zijn tweeen in ZA geweest. Wij hadden helder maar fris weer in Kaapstad (18 graden) maar kwamen aan met regen. Stond ook veel wind. Langs de kust tot Durban fris, des te oostelijker des te warmer (tussen de 15 graden en de 23). In de winter is dit stuk minder aantrekkelijk maar wij vonden het leuk om nu eens op eigen gelegenheid te toeren (vorige keer backpackend met de Bazzbus).
Wij hebben vijf huizen via Airbnb geboekt. Varieerde tussen de 60 en 100 euro (Kaapstad) per nacht voor 5 personen. In Durban zaten we in een hostel, Jo’burg ook. Auto gehuurd via Sunnycars.
We vonden de temperatuur wel wennen maar hadden het zo gepland dat de tweede helft vanaf Durban het warmer was (23-27 graden). In Jeffreysbay hadden we ook twee dagen 23 graden. Wat tegenvalt is dat het om 17.30 donker is waardoor de temperatuur snel afneemt.
Ik zou een volgende keer in de winter niet meer naar de Gardenroute gaan maar me op het Oostelijke deel richten. Maar dan mis je wel Robbeneiland, Kaap de Goede hoop en de Tafelberg. Vonden wij allemaal de moeite waard.
Wij hebben 5000 km gereden. Bereid je voor dat je veel in de auto zit want de afstanden zijn groot. Dat vonden onze kk af en toe minder (konden hun energie onvoldoende kwijt en misten vakantievriendje zoals op de camping). Bovendien is de zee ruig (Wildcoast) dus altijd onder begeleiding naar de zee.
Maar de minpunten horen er ook bij. Wij kijken terug op een superreis.
Tip koop de wildcard online, bijna nergens aan de poort te koop.
Ik zou zeggen gaan!
Hi Corien!
Leuk om je verhaal te horen. Wij hebben besloten om de tuinroute over te slaan en boven Durban te blijven. Kaapstad en Tuinroute hebben wij immers toch al gezien…
Wij moeten nog even kijken of de wildcard voor ons voordelig is…
Als je toevallig een lijstje hebt met jullie overnachtingen hou ik mee zeer aanbevolen!
Merloth Park staat ook al op ons lijstje. Waar hebben jullie dat geboekt?
Ons idee is nu grofweg:
Jo burg (hebben jullie hier nog iets gedaan?)
Kruger (2 verschillende private game parken en 1 of 2 dagen zelf park in. Op het lijstje staan nu Amukela bovenin Kruger en Shindzala in Timbaviti (onderin Kruger) en dan nog twee nachten Merloth park. Is het vandaar uit ook te doen om de Panorama route bij Blyde Rivier te rijden)
Swaziland
Hluhluwe
St lucia
Drakensbergen… Maar daar twijfelen we nog ivm weer…
Als je meerdere wildparken bezoekt is een Wildcard al snel voordeliger (Hluwluwe en Kruger bijv.)
Ik weet niet of ik hier adressen mag zetten want ik denk dat het reclame is? Joburg heette Idube als je daarop googled vind je het wel. Goede buurt.
We zaten in Durban Noord, er zijn meerdere hostels. In het Marlothpark worden particuliere huizen verhuurd. Wij zaten in de Chimulushbushhut. Kijk ook op tweede huizen verhuursites.
Hluhluwe is minder spectaculair dan Kruger maar wel de moeite waard. Drakensbergen en Blyderiver hebben wij nu niet gedaan, de vorige keer wel (ook in de juli/augustus). Aardig eindje rijden vanuit Marloth. Maar als je in het Kruger zelf gaat overnachten voegt het Marlothpark niet heel veel toe. In Jo’burg hebben we gefietst in Soweto. Verder niets gedaan. We zijn door Swaziland heen gereden. Veel suikerriet, maar verder niets gezien. St Lucia is de moeite waard, nijlpaarden en de zee! Veel plezier met de voorbereiding!
Voor kinderen is bijvoorbeeld in Phalabowra , Sefapane lodge heel interessant , ze hebben daar ook een kinderprogramma, en een goed restaurant ( wat Amukela zeker niet heeft) maar wel op tijd boeken, want het is populair in de maanden en je verblijft ook vlakbij de gate naar Kruger park. Ook leuk en niet deur is Caola rented camp in Klaserie privat reserve, vlakbij Hoedspruit.
Dank je wel voor de tips Annemieke! Ik ga zeker even bij deze wildparken kijken. Wij vonden de private game Parks zo mooi vorige keer dat we dat onze kinderen niet willen onthouden! Onze kinderen zijn 12 en 10 jaar dus gelukkig ook niet zo heel klein meer…
Heb jij trouwens ervaring met wildparken in Limpopo?
Wij komen net terug van een prachtige reis door ZA. Ik zou ook rondom Johannesburg blijven.
Wij hebben dit gedaan:
Johannesburg - Drakensbergen - Balito (Durban) - St. Lucia - Hluhluwe - Swaziland - Kruger - Blyde River Canyon - Johannesburg.
Zeker de moeite waard vonden wij Mlilwane Wildlife Sanctuary in Swaziland. Een prachtig park waar je ook actieve dingen kunt doen. Je kunt er mountainbikes huren, paardrijden, maar ook zelf wandelen. Dit vond ik denk ik het mooiste park van onze reis. Met kinderen lijkt mij dit ook een heel aangenaam park. De impala’s, nyala’s en knobbelzwijnen lopen gewoon over het (niet omheinde) park heen.
Mlilwane hebben wij vorige keer (jaren geleden!) niet gedaan. Wij vonden Swaziland toen tegen vallen en voelden ons daar niet op ons gemak. Maar we geven t een tweede kans met dit park!