Route Zuid-afrika voor 4 wkn juli/augustus 2016

Graag zou ik advies krijgen over wat te doen met onze voorgenomen reis.

Wij zijn een jong gezin ( 34,32 en 6 ) en willen in 2016 graag een rondreis maken van 4 weken.
Hier zoek ik adviezen over de Do’s en Dont’s, bezienswaardigheden etc. Wij zijn vooral gericht op de natuur en hoeven niet zo zeer in de grote steden te verblijven. Wij hebben zelf een globaal beeld van wat we willen alleen is de invulling lastig voor ons, vooral qua tijd om ergens te verblijven.

Ons beeld is om te vliegen van, Amsterdam naar kaapstad, van kaapstad willen we rijdend naar Port Elizabeth.

Onderweg overnachten op 4 plekken, ( simons town, hermanus, Knysna en addo), qua tijd 12 dgn???

Van Port Elizabeth vliegen naar Johannesburg, van hieruit gelijk richting Kruger. ( Johannesburg hoeft van ons echt niet )

Krugerpark willen we echt goed benutten, en zal ons inziens het hoogtepunt zijn van deze trip. We willen graag 1 of 2 overnachtings plekken hebben bij het kruger. Is het bv goed om zowel het noordelijk als zuidelijk deel te bezoeken??

Ook denken wij aan St Lucia, Hluluwe en drakensberg.
Deze hoek van ZA denken wij qua tijd 14 dgn??

Retour vliegen we van Johannesburg

Graag de zienswijze van de mensen die hier al zijn geweest.

Alvast bedankt Milan

Hallo

Neem aan dat je met een kind van 6 in onze zomervakantie dus daar winter wilt boeken!
In dat geval zou ik zeggen vergeet het zuiden, ook al vanwege de temperaturen en
concentreer je op de noordelijke provincies!
Daar is zoveel te zien en te doen dat je tijd te kort komt!
En lees eens eerdere berichten, er is al zoveel geschreven over wat te doen daar of juist niet!
Over de wildparken, autohuur ,etc etc.
En zeker als de steden niet echt hoeven van jullie!

veel planplezier

1 like

In dit geval ben ik het eens met Peter. Het weer in en rond Kaapstad is gedurende juli en augustus verre van optimaal en ik zou dan ook gaan voor een rondje Kruger, Swaziland, St. Lucia, Hluhluwe/Imfolozi, Drakensbergen vanuit Johannesburg. In 4 weken kan je een mooie route uitstippelen en eventueel ook het noorden van Kruger meepakken en bijvoorbeeld wat kleinere parken als Marakele en Pilanesberg. Met kids is het denk ik ook wel prettig om niet steeds na 1 of 2 dagen weer naar een andere plek te moeten reizen maar ook eens ergens 3 nachten te verblijven, reist een stuk relaxter!

Succes met de planning!

Gr. Michel

1 like

Peter,

Bedankt voor je reactie!
Wat betreft het weer, daar zijn we ons van bewust. Echter is het zo dat ik ook graag de tafelberg wil bezichtigen. Ook willen we graag gaan whale watchen en duiken met haaien. Daarbij komt dat de route langs de kust erg mooi schijnt te zijn, en vergelijkbaar met de route 1 in de VS. Deze hebben wij gereden en hebben hier erg van genoten, dus ook een bewuste keuze om het zuiden aan te doen. We twijfelen alleen hoelang uit te trekken van Kaapstad tot Port Elizabeth, ook omdat we het noorden niet willen afraffelen.

Mogelijk heb je hier een idee over, of tips…

Grt Milan

Beste Michel,

Zie mijn reactie aan peter over de beweegredenen om ook het zuiden aan te doen.
Ons idee is ook om het grootste gedeelte van de tijd in het noorden door te brengen. Mogelijk heb je een idee voor een route die met een kind goed te doen is, vanuit een paar uitvalsbasisen. Inderdaad ook om het wat relaxter te maken voor de kleine.

Alvast bedankt,
Milan

Hallo

Pin je ook niet te veel vast op de tafelberg, kan zo maar zeker in de winter een paar
dagen niet toegankelijk zijn!
Wat betreft de walvissen moet je natuurlijk geluk hebben, maar volgens de lokalen is
september/ oktober een veel betere tijd, wij hebben midden juli helaas niets gezien!
Van de haaien weet ik te weinig, wel ooit enkele gezien rond kerst bij st Lucia tijdens
het vissen op zee!
De route door het binnenland vanaf East London langs Lesotho was trouwens geweldig
om te rijden en ook Golden Gate NP was overweldigend!
En daarna kregen we ook weer lekker weer, in Hluhluwe NP zelfs in de middag
een keer 37°C

Veel planplezier

En de Tafelberg go del is oom nog dicht voor onderhoud vanaf 28 juli t/10 juli 2015

en inderdaad vaak is die ook dicht in de winter, vanwege het slechte weer, de straffe wind en kou !!

Bedankt voor de reactie’s allemaal. Zeker dingen om rekening mee te houden.
Mogelijk dat iemand toch nog in wil gaan op de tijdspanne die je voor kaapstad tot port elizabeth nodig heb, met mogelijk tips voor 3 of centrale plekken om te overnachten.
Bedankt voor het meedenken tot zover!!

Groet Milan

Beste Milan,

Ik snap uiteraard je beweegredenen om ook het zuiden aan te doen, je bent tenslotte niet iedere dag in Zuid-Afrika maar ideaal is het qua weer in ieder geval niet. Hou er dus rekening mee dat je pech kunt hebben en je bijvoorbeeld niet de tafelberg op kunt mocht je toch besluiten te gaan. De route langs de kust is inderdaad schitterend maar hier kan je ook al van genieten als je Kaapstad of Noordhoek als uitvalsbasis neemt voor bijvoorbeeld een week. De activiteiten die je noemt zijn namelijk ook vanuit Kaapstad/Noordhoek perfect te organiseren zodat je voor de rest van de trip nog 3 weken over hebt. In en rond Kaapstad is zoveel te zien en te doen dat je die week makkelijk vult. De kustroute naar Hermanus voor de walvissen is bijvoorbeeld heel erg mooi en makkelijk aan te rijden vanaf Kaapstad. Bovendien is juni/juli/augustus het hoogseizoen voor Great White Shark activiteiten bij Seal Island in False Bay, je vertrekt dan vanuit Simon’s Town vlakbij Kaapstad en hoeft dus niet naar het verder gelegen Gansbaai. Kijk maar eens op http://www.apexpredators.com/

In 2010 zaten mijn vriendin en ik 5 nachten in een populair, goed aangeschreven guesthouse in Noordhoek en dit is ons als uitvalsbasis uitstekend bevallen maar er is zoveel te zien in deze regio dat we tijd te kort kwamen dus een langer verblijf had zeker geen straf geweest. Als je hiervoor kiest kun je vanuit Kaapstad richting Durban vliegen en in 3 weken naar Johannesburg rijden. Je zegt zelf dat Kruger Park waarschijnlijk het hoogtepunt zal zijn dus het lijkt mij dan het leukste om hier ook te eindigen, althans zo hebben wij het destijds wel gedaan. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan 3 nachten Drakensbergen, 3 a 4 nachten in St. Lucia (zoveel te zien en te doen, o.a. ook weer walvissen spotten), in Hluhluwe of Imfolozi zelf overnachten tussen het wild, 2 nachtjes Swaziland (Mlilwane bijvoorbeeld) en dan naar Kruger waar je in een dag of 6 in 2 of 3 verschillende kampen kunt overnachten. Tenslotte nog een paar nachten ten westen van het Kruger Park voor de bezienswaardigheden in die regio zoals de vele watervallen, de Drie Rondavels, Blyde River Canyon, God’s Window en Bourke’s Luck Potholes. En dan zijn je 3 weken alweer voorbij… :wink:

Succes ermee!

Groetjes, Michel

Een dag of 12 is zeker geen slechte gedachte voor het stuk van Kaapstad naar Port Elizabeth. Dit stuk heb ik zelf niet gedaan maar je zou idd kunnen denken aan 4 nachten Kaapstad/Noordhoek (dagtrip naar Hermanus), 2 nachten Swellendam (Bonte Bok National Park), 3 nachten Knysna en 3 nachten Addo. Dan zou ik vervolgens vliegen naar Durban en dan via St. Lucia, Swaziland en Kruger richting Johannesburg rijden.

Groetjes,

Michel

Hallo Milan,

zie voor mijn reacties hieronder, met name mbt die gebieden die ik zelf ken en waar ik woon:

**Hoor het graag als er nog vragen zijn. Veel plezier met je voorbereidingen!
**
Groetjes vanuit zonnig Hoedspruit,

Corné van Dongen.
Amukela Game Lodge.
Greater Kruger Park.

En helaas is Noordhoek en omgeving Kaapstad net een flinke brand geweest, en de natuur is nu zeker niet mooi. Duurt een tijdje voordat net hersteld is. Richting de Jelderberg brand het nog steeds helaas.

Hallo

Bontebol was de eerste die wij aandeden met onze wild card, maar ten opzichte van
Addo, Hluhluwe , Golden Gate, en natuurlijk Kruger vonden we deze maar magertjes afsteken!

Veel planplezier