Huwelijksreis Kaapstad-Johannesburg

Hey,

Zouden jullie ons kunnen helpen door tips en commentaar te geven op onze voorgenomen reis planning. Mijn vriend… uuhh verloofde en ik zullen 20 mei voor 6 weken naar Zuid-Afrika vertrekken. Dit is onze eerste verre reis (buiten mijn stage in Kameroen in 2010). We willen het gelijk goed aanpakken, hoewel ons budget wel beperkt is. Daarom hebben we het plan om te kamperen en met een huurauto te reizen. Tussendoor kiezen we een paar keer voor wat luxere verblijfplaatsen, het blijft onze huwelijksreis ;). We willen, buiten de vlucht, auto, eerste en laatste overnachting, niets vastleggen en ter plekke kunnen beslissen hoeveel nachten we ergens blijven.

Planning van de reis:

dag 1-2: Kaapstad
Victoria warf, bo-kaap, aquarium, tafelberg, markt enz.

dag 3: Kaapstad - Chapman’s peak drive
cape point, boulders beach

dag 4: Kaapstad - Lamberts bay
Westcoast Nat. park, Paternoster, Bird Island

dag 5: Lamberts Bay - Paarl
Cederberg, Wolfberg arch
dag 5: Paarl - Stellenbosch

dag 6: Stellenbosch
Spier, Jonkershoek

dag 7: Stellenbosch - Franschhoek
Franshoek - Hermanus
Hermanus - Gans bay, Klein bay
Gans bay - Bonnievale

dag 8: Bonnievale
Relaxen, wandelen

dag 9: Bonnievale - Montagu
Montagu - Matjiesfontein
Sterren kijken

dag 10: Matjiesfontein - Prince Albert

dag 11: Prince Albert
Die Hell

dag 12: Prince albert - Oudtshoorn
Stuisvogelfarm, Cango caves, Cheeta rehab

dag 13: Oudtshoorn - Mossel bay
Mosselbay - George
George - Wilderness National Park
Wandelen

dag 14: Wilderness - Sedgefield teniqua treetops

dag 15: Sedgefield - Knysna

dag 16: Knysna - Plettenberg bay

dag 17: Plettenberg bay - Tsitsikama

dag 18-19: Tsitsikama

dag 20: Tsitsikama - Addo Elephant Nat park

dag 21-22: Addo

dag 23: Addo - Bedfort
Kennis opzoeken

dag 24: Bedfort - Graaff Reinet

dag 25: Graaff Reinet
Valley of desolation

dag 26: Graaff Reinet - Port Elisabeth
Port Elisabeth - Durban
Vliegen
Durban - Howick
Waterval

dag 27: Howick - Underberg

dag 28: Drakensbergen
Sani pas excursie

dag 29: Drakensbergen - St. Lucia

dag 30-32: St. Lucia
Parken + verblijf in omgeving

dag 33: St. Lucia - Swaziland

dag 34: Swaziland - Kruger Park

dag 35-39 : Kruger Park
Verschillende slaapplaatsen, zelf rijden en excursies

dag 40: Kruger Park - Graskop

dag 41: Graskop - Pretoria + Johannesburg

dag 42: Pretoria

We hebben in totaal 44 dagen om te besteden in Zuid-Afrika en hebben dus een ruime planning gemaakt. Wat vinden jullie ervan?

Is het mogelijk om zonder te reserveren (alleen het Kruger park?) een reis te maken in deze tijd van het jaar?

We zijn zeer benieuwd naar jullie commentaar :slight_smile:

Groetjes,
Saskia en Jeroen

Dag Saskia en Jeroen

Mijn verloofde en ik hebben ook besloten om tijdens onze huwelijksreis naar Zuid-Afrika te gaan (september) !!! Het is ook onze eerste reis buiten Europa. Z-A leek ons heel geschikt omdat er heel veel verschillende soorten landschappen zijn en er is heel veel cultuur. Wij gaan echter maar voor 16 dagen, dus kunnen wij het veel minder relaxed doen dan jullie.

Wij reizen van Johannesburg naar Kaapstad met de Bazbus (hop on hop off bus) waarin 4 excurcies inbegrepen zijn (Kruger, Zulu-tour, Soweto tour en Peninsula tour). Met Johannesburg en vooral het Krugerpark (!!) wilden wij onze reis beginnen en eindigen in het mooie Kaapstad.

Let wel op bij Kruger dat je meestal niet gelijk welke dag kan vertrekken op excursie. Met Bazbus kunnen wij enkel op maandag of op donderdag vertrekken richting Kruger. Daarom zitten wij 2 dagen in Johannesburg (wat eig niet gepland was). Ik zou zeker op tijd het Krugerpark reserveren zodat je het achteraf niet hoeft te beklagen (ik heb vandaag Kruger gereserveerd).

Onze accomodatie gaan wij wss ook niet op voorhand reserveren, behalve ons verblijf in Jo-burg omdat we zeker zijn dat we daar 4 nachten verblijven. Dus ik denk wel dat het handig is om jullie slaapplaats in Kaapstad vast te leggen. We gaan natuurlijk wel op voorhand uitkijken waar we zouden kunnen verblijven…

Jullie planning ziet er zeker en vast super relaxed uit.

Veel plezier alvast met de voorbereidingen!

Groetjes,
Severien

Pas vanaf 17 Juni heb je hier schoolvakanties en dan kun je verwachten dat in bijv. het Kruger park je niet altijd kunt verblijven in het kamp naar keuze (Olifants is erg populair).

Eind mei: mooie tijd: droog, meestal nog aangenaam warm. Juni: dan begint het al wat harder af te koelen.

Graskop: Thaba Tsweni Lodge is een mooie plek.

Veel plezier met je voorbereidingen, je hebt iig genoeg dagen :).

Groetjes vanuit de bush,

Corné.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Gamkaskloof “Die Hel” is een unieke ervaring, en nog meer als men daar ook blijft overnachten. Wij waren er begin februari vorig jaar en op dat ogenblik was deze plek enkel met een 4x4 bereikbaar omdat het de dagen voordien nogal fel geregend had. Vraag dus best op voorhand of jullie er zonder moeilijkheden kunnen geraken en hoelang jullie rit heen/terug ongeveer zal duren.

Sanipas is zeker ook een hoogtepunt, maar uitsluitend met 4x4 mogelijk. Je kan deze uitstap best in Underberg of Himeville via een locale reisagent boeken.

Bedankt voor jullie reacties!

@Severien, Gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk, vertrekken jullie gelijk na de bruiloft naar Z-A? Reizen met de Bazbus zal ook een avontuur zijn, je komt overal en jullie zullen beiden alle tijd hebben om om je heen te kijken. Wel erg jammer dat jullie nog 2 dagen extra in Johannesburg moeten verblijven, maar er is vast en zeker genoeg te doen en te zien :wink: Wij zullen zeker onze eerste en laatste overnachting in Zuid-Afrika vastleggen. En ook de overnachtingen in het Kruger park. Jullie ook veel plezier met de voorbereidingen :slight_smile:

@ Corné, Wat bedoel je met ‘wat harder afkoelen’ in Juni? Wat dikkere kleding aan, of op sommige plaatsen (hoger gelegen) zelfs een muts en sjaal? Ik dacht dat het vooral 's nachts flink af koelt. Ik heb op de site van de Thaba Tsweni Lodge gekeken en zal het zeker in mijn achterhoofd houden, bedankt.
Ik heb ook jullie Amukela site bekeken en het ziet er geweldig uit. Wat gaaf om zo’n droom waar te kunnen maken.

@Toetske, We zullen bij Die Hel informatie opvragen over de bereikbaarheid, aangezien wij niet met een 4x4 gaan reizen. En de Sani pas blijft zeker op ons lijstje staan.

Groetjes,
Saskia en Jeroen

Gaaf hoor huwelijks reis door z.a. Jullie zeker genieten. En inderdaad wame kleding mee, zeker voor de drakensbergen, lift sneeuw daar op de toppen. En het is koud als de zon weg is. Zeker goed inpakken met een gamedrive in de ochtend.
Men voorspeld voor ZA een koude en lange winter, afwachten maar dus. Overdag is het heerlijk in het noorden en geen regen, In de kaap is het regen seizoen en koud dan.(wind)

Ik zag Spier op jullie lijstje staan, ga daar niet heen is echt een circus, te toeristisch geworden. Er zijn mooiere en betere (en echte) wine estates, Deb Heum of Constansia bijvoorbeeld.

veelplezier gewenst met jullie dag en trip. groet, annemieke

Hoi Saskia & Jeroen,

Juni is de koudste maand, in plaatsen zoals Johannesburg (1600 meter boven zeespiegel) is de wind dan ijskoud, soms vriest het. Graskop ligt niet zo hoog maar ook daar is de wind aardig koel. Een warme fleecejack en dichte wandelschoenen zouden voldoende moeten zijn, wel is het handig om een muts mee te nemen. Helemaal als je op game-drive gaat in een open-vehicle (na zonsondergang koelt het hard af).

Voorbeeld: vorig jaar hadden we in Juni dagen waarbij het overdag na een uur of :09:00 het boven de 20 graden komt - strakblauwe luchten - heerlijk strak zonnetjes (niet te warm) en kan het zo tot 22-28 graden oplopen.

Na een uur of 16:00 in de middag wordt het frisser, en zodra de zon weg is doen we weer een jack aan. Na 18:00 is het donker, je hebt hier in de winter prachtige sterrenhemels, en na het diner van onze gasten maken we een warm vuurtje in de boma.

Groetjes vanuit de bush,

Corné van Dongen.
Amukela Game Lodge.
www.amukela.com

Dag Saskia
Wij trouwen op 1 sept en wij vertrekken 3 sept. Op zaterdag is ons feest en de maandag vroeg vertrekken we naar Z-A. Dus we vertrekken eig meteen na ons huwelijk. Het zal druk worden met voorbereidingen, maar het lukt ons wel :-). Jullie ook veel succes met de voorbereidingen! Laat je iets weten hoe jullie reis was?
Groetjes,
Severien

Wij gaan onze huwelijksreis ook gedeeltelijk in ZA doorbrengen! Wij trouwen op 8 juni en wij vertrekken op 10 juni, dus hartje winter!
onze 1e nacht verblijven wij in Johannesburg, de volgende dag halen we de huurauto op en vertrekken we naar het noorden. we verblijven dan 4 nachten in het Entabeni game reserve, we slapen dan in het Entabeni Wildside tented camp. dus lekker in een tent in de natuur.
daarna rijden we terug naar Johannesburg voor nog 1 nacht om de volgende ochtend naar Mauritius te vliegen om daar nog een weekje op het strand te liggen!
Als ik het goed begrijp moeten wij dus lekker winterkleding meenemen voor de avond en nacht?! kan iemand mij vertellen hoe koud het ongeveer word snachts? gaat de temperatuur ver onder nul?

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Als onze reis achter de rug is zal ik een verslagje achterlaten.

Groetjes,
Saskia

Ik zit met een dilemma. We hadden namelijk gepland om van Port Elizabeth naar Durban te vliegen om tijd te winnen. Wij hebben dan waarschijnlijk al aardig wat kampeer spullen verzameld. Mijn vraag is dus of het mogelijk is om zo veel bagage met een binnenlandse vlucht mee te krijgen zonder veel te betalen?

Tijdens onze reis willen wij het liefst zo min mogelijk vastleggen. Ook het boeken van deze binnenlandse vlucht staat ons dus een klein beetje in de weg.
Ik heb gezocht op alternatieven en de volgende 2 routes met de auto lijken me wel erg mooi:

-rechtstreeks vanaf Port Elizabeth naar Durben langs de Wild coast en dan misschien aan het eind van onze reis vanaf het Kruger park of Johannesburg naar het noorden van Drakensberg rijden.
-vanaf Port Elisabeth via Graaf Reinet - bloemfontein - Drakensberg - Howick, maar dan missen we de wild coast.

Hebben jullie goede argumenten om een van de 2 routes te nemen of toch voor vliegen te gaan? Is het mogelijk om deze routes zonder 4x4 te rijden?

Groetjes,
Saskia en Jeroen

Hallo,

Wij zijn al een paar jaar getrouwd maar zijn ook als huwelijksreis naar ZA geweest.
Wij hebben hem alleen van Johannesburg naar Kaapstad gereden met een camper.
Onze route was als volgt.

Johannesburg
Phalaborwa (hier heb je een lodge dat heet Sefapane Lodge en word geleid door nederlands hier hebben wij 2 nachten geslapen in een rondavel)
Krugerpark
Big bend Swaziland
St. Lucia
Durban
Bloemfontein
Port Elizabet
Kaapstad

Wij hadden 5 weken de tijd om op ons gemak rond te rijden.
Alleen de 2 nachten in Sefapane Lodge hadden we vast gelegd en meer niet.

Ik raad de Wild Coast echt aan! Wij zouden 2 nachten blijven en het zijn er 4 geworden omdat we maar niet weg wilden. Wij zaten in Coffee bay (Sugarloaf backpackers). En of je daar zonder 4x4 kan rijden? Wij hadden een Hyundai Atos, dat zegt genoeg denk ik…
Aanrader voor autohuur is Killroy travels. Zij zaten voor 28 dagen autohuur € 550,- onder de andere prijzen die we gehoord hebben!
Heel veel plezier in Zuid Afrika! het is een prachtig land en je wilt niet meer naar huis als je er eenmaal bent!

Hallo

Een aanrader in de Drakensbergen (dicht bij Sani Pass) is de B&B Albizia House in Himeville. Leuke B&B en de eigenaar doet ook excursie’s naar de Sani Pass, als je zelf niet wil rijden. Als je s’avonds wil gaan eten is er dichtbij een goed restaurant, het Himeville Arms Hotel.
Wij hebben al een beetje rondgereisd in Zuid Afrika en er ook reisverslagen over gemaakt met veel foto’s, dus als je interesse hebt, kan je even kijken op
www.astrixx;be

Groetjes en veel plezier!

Andere toffe B&B in Himeville is “Arbuckle House”, vlakbij Himeville Arms Hotel en Himeville Museum en Nature Reserve. Er zijn kamers binnen in het grote huis, maar ook een paar chalets in de tuin. Ontbijt is er steeds super lekker en uitgebreid.

Heel erg bedankt voor jullie reacties, we zullen echter merendeel op campings verblijven. Hebben jullie hier ervaring mee?

We hebben onze reis aangepast aangezien alle accommodaties in en om Krugerpark volledig vol geboekt waren op het tijdstip dat wij daar wilden verblijven. De reis hebben we nu als volgt uitgestippeld:

dag 1 t/m 21 vanaf Kaapstad de garden route en route 62 naar Addo/Bedford
dag 21 t/m 23 rijden naar Graskop
dag 24 panoramaroute naar Balule Private Nature reserve (overnachting bij Amukela game lodge
dag 24 t/m 26 Amukela
dag 26 t/m 30 Krugerpark (overnachting in Balule, Skukuza, Berg en dal)
dag 30 rijden naar Hluhluwe
dag 30 t/m 35 omgeving Hluhluwe (overnachten bij Bushbaby lodge)
dag 36 en 37 Durban
dag 38 t/m 43 Drakensberg
dag 44 Johannesburg airport

Dus helaas geen Wildcoast, maar wel meer Drakensberg dan bij onze eerste planning. Een paar dagen ertussen dat we flink moeten doorrijden, maar verder wel rustig overal van genieten. We kijken er onwijs naar uit.

Groetjes