4 weken Zuid-Afrika in juli/aug, ervaringen met het weer

Wij denken na over een vierweekse rondreis door Zuid-Afrika.
Helaas zitten we aan de zomervakantie vast, dus juli/augustus.
Nu is mijn vraag hoe het weer er dan is.
Onze wens is van Johannesburg via Krugerpark, Drakensbergen, de kust (Port Elizabeth), de Karoo (binnenlanden bijv. Oudshoorn) naar Kaapstad.
Of uiteraard in omgekeerde richting.
Nu heb ik gehoord dat het zuiden van Zuid-Afrika in juli/augustus behoorlijk regenachtig is en niet erg warm.
Mijn vraag is, wie heeft er ervaring of een soortgelijke reis gedaan in deze maanden?
Wat moeten wij ons voorstellen van het weer? Veel regen? Koud overdag? Sneeuw in de Drakensbergen?
Graag jullie reacties als je daar iets over kan vertellen.

Hallo

Vorig jaar gedaan in omgekeerde volgorde in Juli en inderdaad kan het dan in het zuiden
behoorlijk koud zijn en soms flink regenen!
Drakensbergen hoef je dan zonder 4x4 zeker niet te doen!
Wij zijn langs de kust gebleven tot aan East London en daarna door het binnenland via
Bloemfontein naar Golden Gate NP en Hluhluwe Imfolozie naar st Lucia!
In Hluhluwe tikten we half juli trouwens in de middag ergens al weer 37 graden
aan, dus de verschillen zijn soms erg groot!
Was trouwens een verschrikkelijk mooie route om te rijden en onderdak bij backpackers en guesthouses en B&B
geen enkel probleem, niks op voorhand geboekt!
Lees ook eens eerdere berichten, er is al diverse keren over geschreven!

Veel planplezier

1 like

Wij hebben een B&B in de wijnlanden en inderdaad het weer in July en Augustus is niet schitterend. Het kunnen mooie dagen zijn met zon maar ook dagen met regen en als het regent dan regent het. Johannesburg is dan droger in die periode, dus ideaal voor krugerpark en dergelijke.

Groetjes
Anja

1 like

We hadden inderdaad op dit forum al meerdere onderwerpen bekeken en kwamen verschillen in weertype tegen.
We vroegen ons af of de binnenlanden een wellicht warmer en mooier weertype geven dan langs de kust. Aangezien we met twee kinderen onder 12 jaar reizen, kunnen we niet zoveel regen gebruiken. Als het bij een bui per dag blijft, gaat het nog. Maar hele dagen regen verveelt natuurlijk gauw.
Misschien is het dan verstandiger om in de bovenste helft van het land te blijven?
Hoewel Kaapstad en omgeving en de wijnlanden ook erg mooi zijn.
We hebben jaren geleden al eens deze reis gedaan, zonder kinderen, maar dat was in februari en dus niet vergelijkbaar.
Eventueel in Kaapstad beginnen lijkt dus wel verstandig. Dan kun je naar het noorden rijden zo snel je wilt als het weer tegenzit.
Zijn B&B’s en niet al te dure lodges goed te doen met 2 volwassenen en 2 kinderen? Genoeg te vinden zonder te reserveren?

Met kinderen zijn lodges and B&b goed te doen. vele hebben familiekamers, soms met gescheiden slaapkamers en extra badkamer, of soms met kinderen op de kamer. Kinderkorting hebben ze ook.

en inderdaad begin in koude, regenachtig zuiden en ga richting de zon en droog weer. Inderdaad in het binnenland is het warmer, overdag dan, maar zeker niet in de nacht. Daar kan het vriezen en in de bergen kan het ook sneeuwen.

Rond Kruger park is het heerlijk warm met alleen maar de zon. Maar zodra de zon weg is, wordt het wel koud, dus neem warme kleding mee. Koud is rond de 10 graden. Vele b&b hebben elektrische deken op bed, of warm water kruiken, ja zeker. Restauranten hebben vaak open haarden of gas terras verwarmers., neem de jas mee altijd.

In 2013 hebben wij in 3 weken het noordelijke gedeelte (Drakensberg, Hluhluwe/St Lucia, Swaziland, Krugerpark) van Zuid Afrika aangedaan en hebben verschillende weersomstandigheden gehad. Van zon, regen en ijzel. Omgeving Drakensberg was 's nachts koud, maar overdag hebben we prachtig weer gehad. In de schaduw kan het wat kouder zijn. St. Lucia/Hluhluwe hebben we wederom prachtig weer gehad en ook hier werd het 's avonds snel koud. Krugerpark was overdag en 's avonds lekker warm. Buiten het Krugerpark, wij hebben in omgeving Sabie geslapen, was het overdag mooi, maar 's nacht kon het vriezen. Ook hier was het in de schaduw kil, dus een vest meenemen is geen overbodige luxe. Het is in Juli/Aug minder druk op de weg, accommodaties zijn minder bezet en bij de bezienswaardigheden staan over het algemeen geen wachtrijen, dus op bonnefooi gaan is geen probleem. Desondanks zou ik voor Robbeneiland wel reserveren.
Veel plezier met de voorbereiding.

1 like

Hoi
Wij zijn vorig jaar vanuit jburg naar drakensgebergte sit Lucia en Mozambique Swaziland geweest. De enige regen die we gehad hebben was op de terugweg naar jburg.

En volgens de mensen van het drakensgebergte regent het ook niet daar in de winter. Wij hadden geen 4x4 ook niet nodig gehad alleen in Mozambique . Wel koud s nachts in het drakensgebergte met verder alleen zo’n. Wij zijn niet naar Kaapstad geweest wij wilden niet teveel kilometers rijden en het koudere weer daar.
Wij hadden alles van tevoren geboekt misschien niet overal nodig maar de mooiste plekken zitten wel allemaal vol.

Groet
Saar

1 like

Noorden en noordoosten van Zuid-Afrika is in juli-aug prima qua weer. Probeer wel hier en daar te boeken want je kunt ook te maken hebben met de Afrikaanse schoolvakantie. En dan is het bijv in Kruger Park en op andere plekken behoorlijk druk.

Groetjes en alvast heel veel plezier,
Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

Sent from my GT-P5110 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

1 like

Ik woon al een aantal jaren in de Oostkaap nabij Hogsback in het Amathole gebergte. Juli en augustus zijn hier heel droge maanden. Overdag zijn de temperaturen aangenaam, maar rond 4 uur begint het hier serieus af te koelen. Dus een dikke trui is zeker nodig en hou er rekening mee dat het om 6 uur al donker is. Het regenseizoen in de Oostkaap is okt-nov-dec.

Groetjes,

Bijna alles is gezegd.
Wij zijn vorig jaar naar de oostkant geweest.
Droog(maar dat was het dat was het vorig jaar overal), overdag prima weer, als de zon onder is koud tot fris.
Prima te doen, maar zorg voor een trui/vest.
Mocht je een sunrise drive doen; heel veel laagjes kleding en een muts, evt. Handschoenen.
In Swaziland was het vroeg 3 graden en echt koud. In Kruger was het vroeg al 12 gr. en 's middags gewoon echt warm.

Klopt rond Joburg en het noorden, is geen regen, zon, zon en super blauwe lucht. Ja wij kunnen nachtvorst krijgen ook. Eens wa een pijp van ons zwembad bevroren… De luchtvochtigheid is bijna niets , dus zeker body crème meenemen. Maar ook ook laagjes kleding aan doen. Want als de zon weg is, wordt het gewoon koud!! En zeker met een gamedrive zijn missen en handschoenen zeker geen overbodige luxe.

wij hebben geen verwarming in ons huis, alleen een houtkachel in de huiskamer, die gaat om 16.00 uur aan…heerlijk.
en om 17.00 uur is het al donker helaas, maar om 7.00 uur in de morgen is het al weer licht.

Dank voor alle reacties. We zijn inmiddels 2 jaar verder na mijn openingsberichtje. Vorig jaar kregen we de reis niet voor elkaar, maar dit jaar gaan we!!!
Vliegtickets al geboekt en ook al een aantal overnachtingen. We beginnen in Kaapstad (3 nachten) en dan gaan we richting Hermanus voor de walvissen. Dan richting Oudshoorn, vandaar weer naar de kust. We willen graag Tsitsikamma meepakken.
Richting Drakensbergen en naar de kust naar St. Lucia. Door Swaziland en dan het Krugerpark in. We hebben 30 dagen de tijd, dus dat moet goed komen. De overnachtingen rond Krugerpark (1 nacht in Krugerpark) zijn geboekt, de rest niet. We zien het wel. Als ik de reacties zo lees, zouden we wel wat moeten kunnen vinden in augustus. Ben nog wel op zoek naar een overnachtingsplaats in Swaziland. Weet iemand iets leuks?
We hebben er heel veel zin in. Ga nu reisverslagen lezen van anderen.
De wildcard moet nog besteld, maar het advies van Sanparks was om dat niet te ver van te voren te doen. Dus ik denk dat ik die maar in mei bestel. We vertrekken 25 juli.
Mochten er nog mensen weten waar ik reisverslagen kan vinden, dan hoor ik dat graag.
We hopen op mooi weer!!!:zon02:

Voor Swaziland kan ik je Bhubesi Camp (subcamp van Hlane) aanbevelen.
Lekker rustig, self catering.

Reisverslag:
http://www.hermanns.nl/Travels

Wildcard, zeker 2 maanden van te voren bestellen, ik zou 10 weken doen.

Klopt bestellen zo snel mogelijk hoor! Weet je zeker dat je deze op tijd in huis heb. suc6
Voor Swazieland Zie macfocus…

oke bedankt allebei. Dan ga ik de wildcard deze week maar bestellen :slight_smile:

Die Wildcard bestellen heeft geen prioriteit hoor jodra, of je hem ontvangt is sowieso de vraag. Van de 3 keer dat ik hem besteld heb heb ik hem slechts 1 keer daadwerkelijk ontvangen. Als je hem besteld ontvang je een mail met een bevestigingsbrief, deze brief dient samen met je ID als toegangsbewijs tot het moment dat je de kaart ontvangt. Als dat dus niet gebeurt kun je gewoon die brief gebruiken.

Gr. Michel

Dank je wel Michel.
Ga hem toch maar binnenkort bestellen. Zie wel of de kaart aankomt of niet.
Moet je de kaart ook gebruiken als je de doorgaande weg door Tsitsikamma neemt? Of is dat alleen als je in het park wil wandelen of rijden?

Waar je de kaart besteld kun je ook gelijk zien voor welke
parken je hem kunt gebruiken, zo even uit mijn hoofd ongeveer
80 stuks verspreid over heel Zuid-Afrika!
Kijk gelijk ook even of het zin heeft om er eentje aan te schaffen
want wij zijn afhankelijk van de duurste versie als buitenlandse
toeristen!
Het is echt pas voordeliger na zeker 5 maal een NP en daar is Kruger
veruit het duurste van!
Dus na twee of drie dagen Kruger en een of twee andere aangesloten
parken biedt het nog geen voordeel!

Veel planplezier

bedankt Peter1950. We hebben 4 dagen Krugerpark en we willen met de kinderen naar Kaap de Goede Hoop en de pinguĂŻns in Boulders. Verder willen we Tsitsikamma NP aan doen om te wandelen. We komen bij Addo Elephant langs misschien, dus ik denk dat het voor 4 personen wel uit kan.
gauw paspoort vernieuwen en bestellen haha.
3 maanden lijkt veel maar in weken klinkt het een stuk korter!!!

De “echte” Wild Card (in bankkaart-formaat) heb je echt niet nodig, want als je de kaart boekt ontvang je onmiddellijk de “Confirmation Letter” die samen met de ID volstaat om alle betrokken parken te bezoeken.

De Wild Card is 12 maanden geldig; STEL dat jullie gebeten worden door het ZA-virus kunnen jullie met dezelfde kaart nog eens (andere) parken bezoeken.In Swaziland kan je Hlane, Mlilwane en Mkhaya trouwens ook gratis bezoeken met de Wild Card. Verder zijn er nog de vele locaties bij Ezemvelo en Cape Nature.

Als men de Wild Card bezit, kan men ook eens “gauw binnenrijden” in een park waar ze geldig is en men toevallig langsrijdt. Wij zijn zo een paar jaar geleden drie keer door West Coast NP gereden, gewoon omdat het de kortste weg was naar onze bestemming. Zonder Wild Card hadden we ofwel de inkom moeten betalen ofwel een grote omweg rijden.

Groetjes,
Toetske