Hallo,
Eind september ( 29é ) vertrek ik met mijn vrouw voor een drie weken durende rondreis door Zuid Afrika van Johannesburg naar Kaapstad . Ik ben zo al eens een tijdje aan het kijken naar de weersvoorspellingen op verschillende plaatsen in Zuid Afrika . Wat mij opvalt is dat de temperaturen daar enorm op en neer springen . Een echte yo yo blijkbaar .
Bvb Kruger park 24/8 24°, 25/8 33°, 26/8 25°, 27/8 32°, 28/8 21°, 29/8 20° met zelfs wat regen, dan langzaam weer oplopend naar 30° .
Kaapstad . Eerst nu rond zowat 16° dan oplopend naar 21° en dan weer zakkend naar 17 a 18° met regelmatig regen .
Port Elisabeth : Eerst 21 ° dan zakkend naar 15 a 17° en dan weer oplopend naar 21°
Alleen in Johannesburg schijnt het zowat meer gelijkmatig te zijn Meestal rond 22° dan even wat zakkend naar 17 a 18° en dan terug rond 24 a 25° .
Dus vooral in Kruger park is het extreem op en neer gaand . Je moet er maar net zitten als het er maar 20° is met zelfs wat regen .
Ik dacht dat het weer daar iets stabieler zou zijn . Natuurlijk zijn dat maar voorspellingen ( Duitse wetteronline ) en kan dit veranderen maar toch baart dit mij een beetje zorgen .
Natuurlijk zullen we tijdens die drie weken allicht wel regen zien dat is logisch maar in Zuid Afrika verwacht je toch meestal vrij goed weer .
Nu is mijn vraag , is dat zo vrij wisselvallig ? en zo op en neer springend van temperaturen .
Mogen we daar in die periode veel regen verwachten ? ( eerste drie weken october )
Alvast bedankt op voorhand
MvG
Hoi, klopt dat het nu op en neer gaat, maar officieel is het nu winter,mal jebben niet echt een winter gehad. Die is pas nu begonnen op sommige plaatsen, zoals sneeuw op de bergen nu.
september is de lente maand. En daarna kan het vlug warmer worden. De regens gaan van de Kaap naar het Noorden (( Joburg, Kruger etc) En regen is dan heerlijk, alles wordt weer groen, alles gaat bloeien, mooi. De dieren en mensen hebben weer water, heerlijk. En regenbuien zoal in NL , nee het is anders. Een lekker buitje, gepaard met onweer en daarna is de zon weer terug. Bij ons (Joburg) begint de regen altijd rond 16.00 uur en kan een uurtje duren of de nacht met flinke onweer, maar de zon is er altijd weer en wordt het warm.
zit niet in over het weer als jullie er zijn, wordt heerlijk en ja het weer is stabieler dan in Europa. Maar net weer is het weer he. Jullie zullen merken dat het een heerlijk klimaat is.
voor het weer kijk dan hierop. http://www.weathersa.co.za
dus geen zorgen over het weer, gaat heerlijk zijn, echt waar.
Zuid-Afrika is zó groot en kent verschillende landschappen / klimaten. Daardoor lopen de temperaturen ook zo uiteen.
Voor het noorden/oosten is oktober prima. Lente en op weg naar zomer. Maar ook, begin van de regentijd. Wij hopen altijd dat de regens vanaf oktober komen, maar moeten toch vaak tot november wachten voor serieuze millimeters. Dat betekent voor onze gasten dat we in oktober slechts af en toe een bui kunnen verwachten. Het weer gooit eigenlijk nooit onze plannen in de war. Áls het al regent, dan bouwen de wolken zich pas in de loop van de middag / avond op en regent het 's avonds of 's nachts…
Echte regentijd is dan november t/m maart. Maar we spreken dan over stevige regen- en onweersbuien, nooit hele dagen achtereen. Niet zoals een moesson.
De westkaap kent een heel ander klimaat en heeft de regentijd juist in juni-augustus. Dus daar zul je in oktober juist veel minder regen kunnen verwachten. Het is daarom fijn dat je vakantie in Johannesburg (noorden) start en eindigt in het zuiden. Minste kans op echte onderbrekingen door het klimaat.
Voor beide gebieden is oktober een prima reismaand. En veel verschillende kleding in je koffer zodat je met laagjes kunt werken voor het geval het warmer of kouder wordt…
Alvast heel veel voorpret en een mooie vakantie gewenst!
Met zonnige groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience
Eigenlijk hoopt de Kaap provincie op late regenval. Het heeft in het regenseizoen zo weinig geregend dat de drinkwaterdammen nog niet eens voor de helft gevild zijn. Dus voor jullie hoop ik dat jullie in Kaapstad mooi en zonnig weer hebben. Voor de waterstand hoop ik dat er late regenval zal zijn.
Je moet maar denken, het weer is niet te voorspellen. Geniet van jullie vakantie, of het nu regent of koud is of niet. Jullie zullen ervan genieten.
Bedankt voor jullie reacties .
Hallo
Zo vroeg na de winter was het wellicht beter geweest om de reis
in omgekeerde volgorde te doen!
Wij waren begin juli 2014 in Kaapstad begonnen en in de nachten was
het toen behoorlijk fris, zeg maar koud, rond het vriespunt soms!
Een paar weken later in Golden Gate NP net ten noorden van Lesotho op
1500 meter ook weer koud, en rijden door Lesotho werd toen afgeraden!
Twee dagen later in Hluhluwe Imfolozi NP tikten we op zeeniveau
in de middag alweer de 37°C aan, om maar aan te geven hoe divers
de temperaturen soms zijn daar!
In het noorden zijn de temperaturen ook in de winter vaak aangenaam al
kan het in avond ook flink afkoelen!
Volgens mijn familie die in het " Lowfeld " woont was het de afgelopen
dagen ook daar ongemakkelijk koud, maar dat vinden zij al snel😁
Veel plezier daar
Klopt het was koud en niet alleen het loeverd hoor, ja dat gebeurt nu eenmaal dat er even een koufront komt, met sneeuw in Lesotho en ander berggebieden. Bij ons wa het ook koud. Jazeker. Jullie moeten weten dat in ZA de huizen niet gebouwd zijn op de kou en geen centrale verwarming hebben, dus buiten koud, binnen dus ook koud, zeker nu de zon nog niet genoeg kracht heeft. Wij hebben gelukkig in de huiskamer (en verder nergens ) een houtkachel staan, die we lekker kunnen opstoken tot een aangename temperatuur. Maar 1 september begint de lente, heerlijk. Dat wil noet zeggen dat de kou uit lucht is, pas als het s nachts 10 graden of hoger is, dan begint het echt warm te worden en begint ook het water in het zwembad weer lekker op te warmen. Maar in september hebben we ook heel vaak hagelbuien, met soms wel golf of tennisballen grote stenen, heftig, maar wel mooi, alles wit, zeker als er geen schade is natuurlijk. Laatste keer hadden we een paar kapotte ramen, ja kan gebeuren, gelukkig stonden de auto,s onder een carport,mdus die waren niet Total löss gehageld.
maar nogmaals geniet die resi en zit niet over het weer in.
Toch twee verschillende meningen hier .
Natasha vond het goed dat we in die periode re reis beginnen in het noorden en eindigen in het zuiden en volgens jou ( Peter ) zou het andersom net beter zijn .
ik had ook gedacht dat beginnen in het noorden ( begin oktober ) en eindigen in het zuiden ( meer eind oktober ) beter zou zijn omdat het wellicht in het noorden eind september begin oktober reeds aangenaam warm kan zijn ( met wellicht nog frisse nachten ) en tegen eind oktober de kans op wat warmer weer in het zuiden ook groter zou zijn .
Ach ja we zullen het wel zien en we moeten het nemen zoals het komt . Zolang we geen volledig uitgeregende dagen hebben is het ok . Zou wel leuk zijn tijdens de panoramaroute mooi weer te hebben voor de mooie uitzichten ( 1 oktober ) en ook in het privé wildpark ( Klaserie ) en Kruger zou het best goed weer zijn ( 2, 3 en 4 oktober )
Ja klopt, om te beginnen in de Kaap en eindigen in Kruger, Peter heeft gelijk, ik zou die reis in oktober ook zonplanten. Wij waren in oktober in de Kaap en was ongewoon frisjes, geen regen gehad, maar echt strandweercijfer was net niet. Maar je kan geluk hebben hoor. Het weer is het weer en wie weet krijgen jullie een hittegolf, kan ook in oktober voorkomen…dus gewoon lekker genieten