We willen volgend jaar naar Zuid-Afrika. Het kan enkel in juli (niet echt het beste seizoen, maar soit).
We gaan voor ongeveer 3 weken, en zullen zeker een paar dagen Kaapstad doen (bezoeken van vrienden van zoon, vorig jaar schooluitwisselingsproject). De rest ben ik nu aan het invullen.
We willen veel zien en rijden graag en veel met de auto (ervaring van 4x “cruising” in de States).
De dagen zullen kort zijn, het weer mogelijk regenachtig naar de kust.
Dus het idee is nu om te vliegen op Cape Town, daar een 4 tal dagen, dan met de huurauto via de wijnstreek, Cape Agulhas, Tsitsikamma, naar Durban, Kruger, Pilanesberg en Sun City, en terugvliegen vanaf Jo’burg.
Nu lees ik dat Pilanesburg zeker zo interessant is als Krugerpark (Trotter p 138).
Dus denk ik nu van de Kruger te laten vallen, en vanaf Durban langs de Drakensbergen (en Lesotho?) naar Sun City, Pilanesberg, en Jo’burg terug. We missen dan wel Kwazulu, Hluhluwe, en Kruger - maar ja, we hebben maar een 18tal dagen…
Iemand wat goede raad? We zullen het vliegtuig en de huurauto boeken rond kerstmis (pas dan zijn we redelijk absoluut zeker dat we kunnen gaan).
In Juli is de gemiddelde temperatuur 17 graden 's nachts zo’n 4 graden dikke truien mee, het is goed te doen, als je zoo veel mogelijk aan de kust blijft.
Een dag of 8 in en om Kaapstad en vlieg daarna van naar Durban. Dan Kwazulu Natal, St Lucia,Hluhluwe,Swaziland, Krugerpark Pretoria. Ga niet richting Drakensberg want daar kan mogelijk sneeuw liggen dit hele traject is met een luxe auto te doen.
In de Kaap is het inderdaad kouder, en regen in de Wintertijd. En in de bergen sneeuw. Ga je naar het Noorden, Kruger Park en omgeving en ook de kust, St Lucia. Heerlijk weer 20 graden en plus en zon, zon, zon, en geen regen. Droge periode. Tuurlijk kan het als de zon weg is, goed afkoelen, dus trui, jas, sokken etc. Mee. En geen muskieten ( Malaria)
en Pilanua Park net zo goed als Kruger Park, nee zeker niet! Ik ken ze allebei en Kruger is groter en beter zeker weten.
doe een paar dagen Kaapstad en omgeving, vlieg dan naar Hoedspruit of Phalabowra , huur daar weer een auto, een normale kan makkelijk. Neem een auto waar je hoog in zit, zie makkelijker de dieren. En geniet.
Je kan inderdaad Kruger niet vergelijken met Pilanesberg. Maar als je de omweg naar Kruger niet wil maken vind ik Pilanesberg zeker en vast wel een aanrader. De natuur is er mooier en het park is veel kleiner. Het is gelegen in een oude vulkaankrater en het is er prachtig. Je zal er dieren zien, maar de kans op katten is veel kleiner. Ik ben een paar maal in Pilanesberg geweest en vanalles gezien, behalve roofdieren.
Maar er is natuurlijk evenmin in Kruger een garantie wat je zal zien.
Betreffende de Drakensbergen in juli, er kan inderdaad sneeuw liggen en het zal er erg koud zijn. Dus het is een beetje afwegen.
Als je de hele route wil rijden kan je zeker via Durban rechtstreeks naar Joburg en de Drakensbergen voorbij rijden. Als het weer meevalt kan je nog altijd een nachtje blijven en een wandeling maken.
Juli is zeker wel ok om te reizen. Enkel aan de Kaap heb je kans op regen, maar het kan zijn dat je er wel mooi weer hebt. In de rest van het land is het droog, maar wel koud (vooral Drakensbergen en Joburg).
Wij hebben dit jaar min of meer dezelfde route gedaan in Juli, maar zonder Lesotho,
daar zijn we omheen gereden om Golden Gate highlights te bezoeken, waar het erg fris was!
Maar twee dagen later en zo’n 1000 meter lager tikten we in de middag in Hluhluwe de 37 graden
alweer aan, dus de verschillen ook in de wintertijd kunnen enorm zijn!
Verder kan ik alleen zeggen, als je de Drakensbergen en Lesotho niet bezoekt heb je echt geen 4x4 nodig!
Neem de tijd voor de parken en andere interesses en geniet!
Minder is meer in dit geval, de afstanden zijn behoorlijk, maar wel ontzettend mooi om te rijden
Juli is voor de Kaap inderdaad niet de beste tijd. Is daar echt winters. Je kunt er regen maar ook hagel en soms zelfs sneeuw verwachten. In het noorden en oosten van het land is het echter weer heel anders. Zo’n 17-20 graden overdag. Altijd droog, geen regen en ook geen andere neerslag. Avonden en nachten wel fris maar dat is heerlijk om te slapen. Hou er voor game drives e.d. dus wel rekening mee dat je ook echt een jas of dikke fleece met windstopper e.d. bij je hebt. Want op die open auto’s waait het je overal dwars doorheen, vooral 's ochtends vroeg en laat middag. Ik zou Pilanesberg niet in de plaats van Kruger Park opnemen in je programma. Dan wellicht eerder kiezen voor een particulier park. Denk aan Entabeni dat ook wat centraler ligt dan Pilanesberg. Entabeni is een Big 5 park (Pilanesberg niet) en ligt in de Waterbergen, op zo’n 3 uur van Johannesburg. Meerdere lodges, tented camps, etc. beschikbaar. In elk geval alvast heel veel plezier met alle voorpret. Met zonnige (en warme) groet vanuit de Afrikaanse bush,Natascha Snelder | ZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com
Wij zijn in augustus 2014 geweest. Alleen rond het Krugerpark. En op 1 dag na, hebben we heerlijk weer gehad. Zelfs nog even rond de 30. In de zon is het heerlijk. 's Avonds koelt het snel af. Zwemmen kan niet echt omdat het zwembadwater behoorlijk fris is. Alleen in Phalaborwa hebben we even gezwommen en was het nog wel uit te houden.
Klopt de zwem baden worden verwarmd door de zon en die is niet zo sterk in de winter, maar langs de Noord kust is het water wel lekker warm, Indische Oceaan. Bij Kaap is die als altijd koud.
en Inderdaad in net Noorden kan net overdag nog aardig warm worden en heerlijk geen regen ook dan.