Wij willen in juli 3 weken rondreizen in Zuid-Afrika met een huurauto en 3 tieners. Graag advies en opmerkingen over de route die we voorlopig hebben opgesteld:
1: Home - Kaapstad
2: Kaapstad
3: Kaapstad
4: Kaapstad - Hermanus
5: Hermanus
6: Hermanus - Stellenbosch
7: Stellenbosch (deze dag laten we eventueel vallen)
8: Stellenbosch - Kaapstad - Durban (vlucht)
9: Durban - St. Lucia
10: St. Lucia (boottocht) - Hhluhluwe (Bushwillow Collection)
11: Hhluhluwe
12: Hhluhluwe
14: Hhluhluwe - Swaziland (Mantenga Lodge)
15: Swaziland - Hazyview (Rissington Inn)
15: Hazyview - via Panoramaroute - Hoedspruit (of terug naar Hazyview ?)
16: Hazyview of Hoedspruit - Kruger (Ndzuti safari camp in Klaserie)
17: Ndzuti Safari Camp Kruger
18: Ndzuti Safari Camp Kruger - Phalaborwa (Sefapane lodge)
19: Phalaborwa
20: Phalaborwa
21: Phalaborwa - Johannesburg of Pretoria
22: Johannesburg - Home
Er staat al best veel over te lezen over de diverse mogelijkheden,
maar ik zou zeggen vanwege de grote afstanden, sla het zuidelijke gedeelte over zeker gezien de tijd van het jaar (winter)
Begin en eindig in Johannesburg en doe het gedeelte ten noorden van Lesotho of St. Lucia!
Ook dan kom je nog oren en ogen kort om alles te zien, bedenkt als je echt de geplande route wilt doen je
ongeveer 4500 tot 6000 km rijd, tel maar uit hoeveel km en uren je per dag in de auto zit buiten de boottocht dag
en in de wildparken maak je meestal wel lange dagen maar weinig km!
Houdt er rekening mee dat begin Julie in het noorden nog een schoolvakantie is en als je nog ergens in een
van de wildparken wilt overnachten is er echt geen dag te verliezen om deze te boeken!
De mooiste plekjes zijn soms al een jaar op voorhand geboekt!
Wat betreft de auto, met 5 personen zult je zeker vanwege de bagage een flinke auto of busje nodig
hebben, jaren geleden hebben wij een paar keer een Toyota Condor gehuurd, 7 persoon, was eigenlijk voor
ons vier volwassen en bagage perfect en je zit ook wat hoger!
Mijn advies zou zijn, doe wat minder, geniet meer en doe eventueel het zuidelijke deel eens in onze wintertijd!
We willen Kaapstad en Hermanus er graag bijnemen owv de pinguïns in de buurt van Kaapstad en de walvissen rond Hermanus. Er zijn inderdaad een paar lange rijdagen bij, maar wij komen maar aan 2000 km? Van Kaapstad naar Durban zouden we een vlucht nemen.
Zijn er interessante stops tussen Kruger en Johannesburg om die lange rit te breken?
Welke zaken ten noorden van Lesotho en St. Lucia hebben we over het hoofd gezien?
Persoonlijk zie ik niets mis met deze route, je komt nog niet in de buurt van 6000km. Denk inderdaad rond de 2000-3000. Johannesburg-Kruger is geen lange rit, uurtje of 5. En nee, daartussen is niets interessants. Wel wat Peter al zegt: Als je in de parken wil slapen moet je nu boeken. Daarbuiten is het wat minder snel vol, ook goed te doen hoor. In de parken slapen voegt mijn inziens niet veel toe, behalve als je een night/morning drive wil doen. Wat ik persoonlijk ook niet heel speciaal vind.
Overigens zie ik de panorama route/kruger niet handig ingepland. Als je vanuit Swaziland richting kruger gaat, kan je beter door kruger jezelf naar het noorden werken, en daarna via de panoramaroute weer naar het zuiden. Aan het einde van de route kan je terug rijden naar Johannesburg.
Nou Durban-Hoedspruit-Johannesburg zit je al aan 1500km zonder omzwervingen!
Onze 15 keer ervaring leert dat je veel meer rijd als je verwacht, maar je zult het zien!
En vergis je niet, auto inleveren, paar uur te voor op het vliegveld zijn, paar uur vliegen, en een
nieuwe auto ophalen is ook een verloren dag, dus je wint er echt geen dagen mee, maar je mist
wel een prachtig stuk route, wijzelf zijn vorige jaar aan de westkant om Lesotho heen gereden dezelfde tijd van het jaar
en we hadden er geen kilometer van willen missen!
En voor de walvissen zit je echt erg vroeg in het seizoen September-November is hoogseizoen,
dus pin je daar niet veel op vast!
Omdat de afstanden groot, lang zijn en het weer in de Kaap, Hermanus, nu niet echt lekker is, veel regen en koud, en wind en sneeuw in de bergen. Zou ik je alleen net noorden doen, droog overdag heerlijk temperaturen 20 en + , zon zon en geen regen. Wel een jas meenemen, want zodra de zon weg is, wordt jet koud. En ook zeker de jas nodig en een muts als je in een open game auto een game maakt. Maar meer dan de moeite waard hoor.
Wij zijn sinds gisteren terug van onze reis naar Zuid-Afrika met een baby van 15 maanden. Weliswaar geen 3 tieners, maar toch ook iemand die niet de hele dag in de auto wil zitten. Op papier lijken de afstanden niet ver, maar je bent al gauw een paar uur onderweg. En inderdaad auto terugbrengen, vliegen, auto ophalen kost je ook al snel een hele dag. Zuid-Afrika is ontzettend groot en er valt zoveel te beleven. Er is zoveel moois te zien. Het programma dat je beschrijft is mijn inziens best mogelijk, maar het is ook pittig. Je krijgt een rustiger programma door enkel in het Noorden te verblijven. En zoals reeds gezegd is het best koud in Westkaap in juli en kans op walvissen is niet groot (kan wel natuurlijk). Je zou bijvoorbeeld Drakensbergen kunnen toevoegen. Mochten de tieners van actie houden is daar best veel te beleven.
Dankjewel allemaal!!! Het lijkt erop dat we ons programma gaan moeten aanpassen aan het weer… Jullie hebben ons overtuigd!
We hadden er het gebied Drakensbergen uit gelaten omwille van de kans op sneeuw daar in de winter. Heeft er iemand suggesties hoe we onze route best aanpassen dan als we de Westkaap overslaan?