In juli deze zomer willen mijn vader en ik samen naar Zuid-Afrika. We willen ongeveer 16 dagen gaan, zodat we twee volledige weken de tijd hebben om het land te bekijken. Met behulp van verschillende fora, Google en tips van vrienden heb ik een reisroute in elkaar gezet. Ik zou graag van ervaringsdeskundigen horen of deze route klopt en of deze haalbaar is. Ben ik dingen vergeten? Kloppen reistijden niet? Alle tips zijn welkom!
Zeker is een en ander goed te doen, alleen zou ik persoonlijk Robbeneiland
inruilen voor wat andere dingen in Kaapstad!
De kans op walvissen rond die tijd bij Hermanus is vrijwel nihil, maar je weet nooit en
het is een hele mooie route om te rijden, zeker langs de kust!
En ruim twee dagen Johannesburg zou ik ook niet doen, maar wij houden dan ook
helemaal niet van steden, maar smaken verschillen, gelukkig!
Als ik jou was zou ik wel naar Robben eiland toe gaan als je een beetje van historie houdt. Wel raad ik aan, boek van te voren!
Ook ben ik het ermee eens dat walvissen kijken erg nihil is. Een goed alternatief zou de Cape of good hope route zijn. Deze is het mooist met de motor als 1 van jullie een rijbewijs heeft, maar er worden ook wel tripjes georganiseerd. Hier ben je 1 dag mee bezig maar je komt langs allemaal hele leuke plekjes. Bavianen en penguins kijken, cape of good hope en berg beklimmen etc. Zeker de moeite waard. (dit kan je vanuit Cape Town doen)
Als je gaat sightseeing in Joburg, raad ik aan om naar het Nelson Mandela museum te gaan. Als jullie daarvan houden. Ook ben ik van mening dat Joburg niet echt voor toeristen is maar het is wel de moeite waard om er naar toe te gaan. Mijn vriend is van Zuid-Afrika maar die vind het hartstikke mooi. Is een stad waar je ‘geld’ maakt.
Krugerpark is het ultieme Zuid Afrika wat je ervan verwacht, dus ga ZEKER hierheen! Als je nog vragen hebt neem maar contact op hoor!
Mochten jullie in het Krugerpark willen overnachten is het wel zaak om zo snel mogelijk te gaan boeken, omdat kampen steeds voller komen te zitten en er dan minder keuze over blijft. Wil je in het Krugerpark een groot kamp of een klein kamp?
Lower Sabie zal zo langzaamaan wel redelijk vol komen te zitten mocht je daar willen overnachten. Skukuza en Satara zullen wel nog plek hebben gok ik. Boek dit in ieder geval ook, anders heb je vrij weinig kans om er nog binnen te komen qua overnachtingen! Mocht je in een kleiner kamp willen zitten dan Skukuza, Lower Sabie of Satara kan je eventueel kijken naar Malelane, Crocodile Bridge of Balule. Elk gebied heeft zo zijn eigen voordelen. Rondom Crocodile Bridge en Lower Sabie is het druk, maar met een heel goede reden - er lopen gigantisch veel dieren rond. Rondom Skukuza is het altijd druk vanwege de hoge concentraties dieren en de grote variatie. Rondom Satara en vooral ook de S100 ga je ook veel drukte zien vanwege de katachtigen - maar ik vond het niet vergelijkbaar met het zuiden.
Ga vanaf graskop ook zeker naar de MacMac falls en MacMac pools, vond ik twee erg leuke plekken. De rest van de watervallen (Lisbon en Berlin) zijn uiteraard ook zeer zeker de moeite waard! Verder is het daar ook vooral leuk om eens rond te lopen en een stukje te wandelen. De hoogtepunten van de Panoramaroute kan je bijna niet missen en zijn ook echt hoogtepunten!