Hallo,
Met veel plezier heb ik dit forum door gelezen. Wij gaan deze zomer met ons gezin (3 kinderen onder de 12) naar Zuid-Afrika. We vliegen op Kaapstad en gaan terug vanaf Johannesburg. Ik heb al heel wat routes gezien maar kiezen blijft een lastig iets :). Wel vliegen van Port Elizabeth naar Durban, nee toch langs de kust, of nee via Bloemfontein. Sneeuw op de sanipas dus die slaan we over…
Enfin, we gaan dus toch vliegen. Heel graag hoor ik jullie reactie op de eerste (grove) planning.
dag 1 tm 4 Kaapstad (al geboekt)
5 Stellenbosch
6 Hermanus/ Kaap Anguilla
7 Knysna
8 Plettenberg
9,10,11 Tsitsikamma, Addo, op de 11e vlucht naar Durban vanaf P.E.
12 Ballito
13 Ballito
14 tm 18 St Lucia
19 Milwane (andere plek Swaziland?)
20 Kruger
21 Kruger
22 Kruger
23 en 24 Panoramaroute (sabi/graskop/ hazyview verblijven)
25 Joh Burg (evt Soweto/ Apartheidsmuseum)
26 Joh Burg en nachtvlucht naar Amsterdam
27 aankomst adam
Dit schema lijkt me te doen of mis ik iets/ is het teveel? De kinderen zijn goed gewend aan reizen. Het stuk P.E.-Durban leek mij zelf wel een avontuur maar ik heb al een paar verhalen gelezen die me nu niet direct een comfortabel gevoel geven. We hebben ook een kleiner rondje rondom Kaapstad bekeken en dan van Kaapstad naar Durban vliegen maar het lijkt zonde om Plettenberg, Addo en Tsitsikamma over te slaan?
alle reacties welkom en dank alvast!
Van PE naar Durban vliegen doen vele, omdat het 2 dagen rijden scheelt. Is een mooi ruig stukje daar. familie van ons heeft daar vorig jaar gereisd en jebben het goed gehad daar.
neem wel warme kleding mee…het kan in ZA een koude winter worden.
lees dit I.v.m. Het reizen met minderjarige kinderen in en uit ZA.
http://www.home-affairs.gov.za/index.php/civic-services/traveling-with-children
Van 1 tot 23 juli is schoolvakantie in Zuid-Afrika. Dan kan het vooral in het Krugerpark erg druk worden. Hopelijk hebben jullie DIE 3 nachten al geboekt, want de kans op beschikbaarheid zal nu eerder klein zijn.
Groetjes,
Toetske
Hallo allen,
Dank voor jullie reacties.
Thatch22-Annemieke, dank je. Ik was op de hoogte via een reisverhaal. Voor de zekerheid ga ik ook maar voor de engelstalige versie. De kinderen en ik lijken echt niet op elkaar (al zijn ze wel ’ echt’, ik ben vaker voor de oppas aangezien :), dus het zekere voor het onzekere.
Het lastige met de vlucht is natuurlijk het plannen, op tijd daar zijn, inchecken, kosten (5 tickets ipv 1 auto). En dat je van tevoren moet boeken, en dus ook wanneer het weer erg tegenvalt (kou niet erg, hele dag regen is minder) niet naar het noorden kunt vertrekken. En je wint volgens mij per saldo een dag reizen maar mist ook een stuk Afrika.
Vwb de route vind ik dit de lastigste keuze.
Toetske, we hebben Kruger nog niet geboekt maar we zijn daar pas na 23 juli (ik heb de dagen genummerd, niet de data, sorry. Onze vakantie loopt tot 4 aug).
Ik weet wel dat ik die nu moet gaan boeken en al heel laat ben maar het is niet anders. Verder van tevoren plannen kon even niet. We vinden het ook geen probleem om buiten het park te verblijven. Maar je hebt gelijk, ik ga meteen aan de slag! ;). Via Sanparks website zat eerder al bijna alles vol (want we zijn ook nog eens met 5…). Tips welkom!
grts
Je MOET dat regelen voor de kinderen, anders kom je het land niet binnen hoor. Is een wettelijke bepaling. En moet ook in het Engels. Suc6
Ik had die kinderpapieren on mijn fotorugzak. Altijd bij de hand, want je hebt ze een paar keer nodig.
Ik zou gaan rijden. 2 dagen rijden is veel leuker als 1 dag vliegen.
Ik begrijp het Thatch 22, dank je.
Manfocus, dank je. Veel getwijfeld maar net besloten dat we gaan rijden. ;). Wat dagen van de achterkant gehaald, dus JohBurg ’ geruild’ voor deze dagen. Heel veel zin in!
Manfocus
Hi Maria333,
Je route ziet er goed uit. Hermanus is vanuit Kaapstad goed te doen en daarom hoef je niet perse in Hermanus te verblijven.
Veel plezier in Zuid-Afrika, want het land heeft ons op een hele positieve manier behoorlijk gegrepen. Inmiddels al 3 keer geweest.
gr,
Adrien
Dank je wel! We hebben er ook heel veel zin in! De route inmiddels iets gewijzigd. Het wordt niet vliegen maar via de wild coast naar het noordoosten. Een dringende vraag over Kruger. Ik had me er al bij neergelegd om buiten het park te verblijven. Via booking.com geregeld maar wilde toch graag ene nacht in het park verblijven…Nu is een cottage/hut voor 5 personen lastig te vinden maar zojuist zag ik dat er 2 hutten van 2 personen vrij zijn in een vd parken. Kun je dan toch een kind bij boeken, al ga je dan over het maximum per hut heen (dus dan 1 volwassene en 2 kinderen in 1 hut ipv 2 volwassenen). De hutten zullen waarschijnlijk niet bij naast liggen maar dat is geen overkomelijk.
Hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft!
QUOTE=adeltrjo;1168553]Hi Maria333,
Je route ziet er goed uit. Hermanus is vanuit Kaapstad goed te doen en daarom hoef je niet perse in Hermanus te verblijven.
Veel plezier in Zuid-Afrika, want het land heeft ons op een hele positieve manier behoorlijk gegrepen. Inmiddels al 3 keer geweest.
gr,
Adrien
[/QUOTE]
ben bang dat dit niet gaat, er zijn niet meer bedden beschikbaar in die hutten. Maar als je in privé reservaat zit, dan heb je ook de dieren om je heen en vaak beter dan in Kruger zelfs! Om die lampen staat een hek, in de prive parken niet…
Een privé reservaat bewaren we helaas tot een volgende vakantie, financieel gezien. Accommodatie is in Zuid-Afrika niet duur maar met 3 toch al wat grotere kinderen en minder mogelijkheid tot bijplaatsten dan bedden dan Azie bv is het toch een stuk duurder dan met zijn 2 -en ;).
Ik heb nog een vraag…We hadden de route wat gewijzigd (lang verhaal) en komt er qua strand op neer dat we Sodwana Bay in plaats van de dagen Ballito hadden gekozen. Ik heb een optie op een huisje op het strand (Sodwana Bay Lodge Self-catering). Lastig qua boodschappen doen en maar vooruit. Nu twijfel ik toch omdat je kennelijk daar toch niet (goed) kunt zwemmen (haaien en stroming) en denk ik eraan het schema toch weer terug om te gooien naar Ballito voor een paar dagen strand (maar dat is ouder?) . Ik kom er qua kust dus niet uit. Wat is wijsheid?
Hi Maria333,
Sodwana Bay is eerder een gewilde plek voor duikers.
Ballito en de andere stranden ten Noorden of Zuiden van Durban zijn veel beter geschikt voor strand-vakanties.
Maar !!! Juli is zowat de koudste maand van het jaar, dus ook voor de oceaanwatertemperatuur.
Zou een mooi (warm) zwembad een alternatief kunnen zijn
Groetjes,
Toetske
De Indische ocean in het Noorden is heerlijk warm ook in de ZA winter, niet voor de localen, maar voor Europeanen, heerlijk water, maar pas op de zee kan trekken. Zeker in Sodwana bay. Dus zwemmen daar kan je vergeten. BAllito is beter
Inderdaad, zoals Tatch22 al zegt, je kan wel heerlijk zwemmen in de zee in juli. Ik hou van warm water, zal nooit in een frisser zwembad zwemmen, maar ik zwem in juli in de zee rond Durban Dus zeker doen.
Dank jullie wel voor alle reacties. Het wordt toch St Lucia :). Dat lijkt me iets minder Europees en dat heeft wel de voorkeur. En wellicht een ook nachtje rond Durban omdat het toch wel vrij ver is om naar St Lucia te rijden vanuit Underberg. Voor het koude water zijn we niet zo bang. Zweedse meren zijn ook heel koud en dat lukte ook. Waar ik heel blij mee ben is ook de tip om regelmatig op de site van Kruger te kijken voor accommodatie. Ergens las ik dat je exact 2mnd/60 dagen van tevoren moet kijken en een maand van tevoren. Toeval of niet, het is gelukt om Lower Sabie, Olifants en Skukuza te boeken en dat had ik vooraf niet verwacht. Zeker niet omdat we met 5 zijn. Het kantoor in Kaapstad heeft ook heel goed geholpen (per email). Dank allen! We hebben er veel zin in!
Mooi goed om te horen. En het zeewater is zeker niet koud, maar wel de zwembaden, omdat de zon dan niet meer zoveel kracht heeft.