Zuid Afrika jul/aug 2018

De kogel is door de kerk. Het wordt volgend jaar Zuid Afrika. Sterker nog, we hebben al geboekt voor juli 2018 :slight_smile:
We zijn met reisburo Gemsbok Reizen in zee gegaan en zij hadden een heel mooi voorstel voor ons opgesteld. De vliegtickets kunnen nog niet geboekt worden maar de meeste accommodaties en activiteiten wel. Ik zou graag tips van jullie ontvangen wat de mooiste routes om te rijden zijn, wat we onderweg nog allemaal kunnen zien en natuurlijk wat we ter plekke nog kunnen doen. Dit is de route:

  1. Amsterdam - Johannesburg - Roadside Woudzicht Farm
  2. Roadside - Drakensbergen Berghouse & Cottages
  3. Drakensbergen
  4. Drakensbergen - Inanda Dam Zulu homestay van Ma Mtshali
  5. Inanda Dam Egugweni Guesthouse
  6. Inanda Dam - Imfolozi/Hluhluwe Hilltop Camp rondavel
  7. Imfolozi/ Hluhluwe
  8. Imfolozi/Hluhluwe - Hluhluwe dorp Amazulu Guesthouse
  9. Hluhluwe dorp - Kosi Bay Chinderera Eco Lodge
  10. Kosi Bay - Swaziland Malandela’s
  11. Swaziland - Sabie Sabie Town House
  12. Sabie
  13. Sabie - Kruger Lower Sabie Restcamp
  14. Kruger Tamboti Tented Camp
  15. Kruger Sable Dam Hide
  16. Kruger - Baleni Baleni Camp
  17. Baleni
  18. Baleni - Pafuri (Noord Kruger)tented chalet bij Pafuri Walking Trails Hier gaan we een paar dagen wandelsafari’s doen onder begeleiding van een ranger :smiley:
  19. Pafuri
  20. Pafuri - Makhado Madi a Thavha mountain lodge
  21. Makhado ( een dag Venda-excursie)
  22. Makhado - Mapungubwe NP Leokwe Rest Camp
  23. Mapungubwe NP
  24. Mapungubwe NP - Mashatu Game Reserve (Botswana) Mashatu Tented Camp
  25. Mashatu Game Reserve
  26. Mashatu Game Reserve - Alldays Mogalakwena River Lodge
  27. Alldays
  28. Alldays - Johannesburg - Amsterdam

Wat vinden jullie ervan? Iemand nog reisverslagen over dit gebied?

Je wilde een reisverslag:
Http://www.hermanns.nl/Travels

Laat je niet afschrikken door de problemen met vliegen en de auto, was gewoon pech.

Wordt vast een mooie reis.

Dank je wel! Ik had deze al eens gelezen maar ga dat nog een keertje doen met voortschrijdend inzicht :slight_smile:

Hallo

Ben net terug, maar kan ik nog mee :)?

Zo jaloers!

Veel planplezier

Volgens mij maak ik hier uit op dat je het leuk gehad hebt hahaha!

Heb je misschien nog tips?

Hi Elly,

Op het eerste gezicht ziet het er een fantastische reis uit, maar jullie hebben wel héél wat 1 night stops!

Wat jullie verwachten van Kosi Bay en de Venda-excursie is me niet duidelijk.

Gezien jullie verschillende bestemmingen IN maar vooral NABIJ Sanparks-overnachtingen is het uiteraard zinvol een WildCard aan te schaffen, maar in dat geval zou ik persoonlijk veel liever IN het park dan daarbuiten overnachten - al was het om ook 's nachts van de dieren-geluiden te kunnen genieten.
Het betreft ivm Wild Card in jullie geval vooral over Drakensbergen, Hluhluwe-iMfolozi en Mapungubwe.

Kruger KAN een uitzondering vormen indien men Private Game Reserves verkiest.

Groetjes,
Toetske

Ik ga me eens verdiepen in die WildCard, bedankt voor de tip!
We logeren juist wel vaak in de parken. Alleen bij de Drakensbergen hebben we iets anders gekozen omdat die accommodatie er zo mooi uitzag. In het Kruger park hebben we 3 overnachtingen waarvan ééntje in een hide is waar we de enige logees zijn. Ik denk dat we daar wel dierengeluiden zullen horen :slight_smile:
Voor Kosi Bay hadden we in eerste instantie 2 dagen voorzien maar omdat deze accommodatie zo duur is hebben we ervoor gekozen om hier 1 nacht vanaf te halen en te overnachten in Hluhluwe dorp.
Wat betreft de Venda-excursie, we zijn van plan om deze te doen: http://madiathavha.com/activity/venda-land-legend-tour
Daar zijn we wel een dagje zoet mee.

Neem ook vooral goede warme kleding mee. Juli - augustus is ‘winter’ in Afrika en kan, ook in het noorden / noordoosten best fris zijn. Denk met name aan de nacht in Sable Dam Hide. Daar waait de wind dwars doorheen. Is zeer basic dus dan moet je echt alle spullen bij je hebben! Andere plekken lijken me prima. En Madi a Thava is heel leuk. Van Nederlandse eigenaren en ik hoor altijd dat hun excursies erg interessant en educatief zijn.

Alvast heel veel plezier met de voorpret!

Met zonnige groet,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Warme kleren meenemen dus! Ik zag op foto’s van de Sable Dam Hide dat het van de grond is en ik kan me voorstellen dat die kieren wel koud zijn. Ben je daar wel eens geweest?
Goed om te horen dat de Venda-excursie interessant is!

Voor je beleving:

Wij waren begin augustus in Swaziland (Hlane) op een sunrise drive. 3 graden celsius.
Dat is in een open jeep gewoon stervenskoud.
Wij hadden op dt moment t-shirt/sweater en jas aan + muts op.
KOUD!
In Kruger was het rond dezelfde tijd 12 graden, dat scheelt aanmerkelijk.

Laagjes kleding is het devies, want in de middag kan het in Kruger rustig naar de 30 graden toe.

Ik heb geen ervaring met slapen in die hide, maar ik zou idd voorbereid gaan : )

Dat zijn inderdaad behoorlijk frisse temperaturen!
Laagjes is dan inderdaad handig.

Klopt altijd laagjes aan, dan kan je nog wat uittrekken, want later op de dag is het gewoon heerlijk warm weer.

Ik kom heel vaak in Sable Dam Hide maar heb er nog nooit overnacht. Is wel super basic en neem dus echt warme kleding mee.

Groetjes,
Natascha Snelder
ZaZoe Xperience

Sent from my SM-G930F using Wereldwijzer mobile app

Het is nu zo’n beetje de tijd dat de eerste tickets voor volgende zomer te boeken zijn.
Wat zou een mooie prijs zijn voor een retourtje Johannesburg van 13 juli t/m 10 augustus? Het maakt ons niet uit of we vertrekken vanaf Amsterdam, Düsseldorf of Brussel.
Welke vliegmaatschappijen zijn goed en zijn er ook die we beter kunnen mijden?
Naar Amerika hebben we wel eens gevlogen in een A380. Dat was toch wel heel comfortabel. Zijn er maatschappijen die dit vliegtuig gebruiken op de route naar Johannesburg? Het maakt verder niet zo heel veel uit, prijs is toch het voornaamste criterium :wink:

Zeker de Lufthansa vanuit frankfort. Jullie vliegen in het hoogseizoen, dan helaas de tockets gewoon duur. Maar kijk bij Quatar, Lufthansa, Turkisch arlines. Maar dan allemaal met overstappen en veel langere reis.

BA via Londen is een optie.
Dan vlieg je mogelijk met een A380 of met een 747 (minder prettig)

Ik moest wel goed zoeken (gebruik Kayak.com), om deze vluchten te vinden.
Zoeken via tix.nl etc. gaat je niet helpen.

Laat je wel even goed adviseren over de risico’s van zelf boeken bij verschillende maatschappijen.
Als alles goed gaat is het ok, maar als je tegen problemen aanloopt tijdens je reis, dan “kan” je tegen problemen aanlopen, kwa verantwoordelijkheden van de maatschappijen.

Kortom zorg dat je “één ticket” hebt, ondank dat je meerdere vluchten hebt.

Ik hou de prijzen op het moment ook in de gaten voor Augustus '18, heb het idee dat ze momenteel nogal wisselen…
Zag vorige week een aanbieding via Brussel van Turkish Airlines voorbijkomen voor €555.
Dat was de goedkoopste retour die ik tot nu toe gezien heb in deze periode (Augustus '18) maar eer ik het thuis eens rustig doorgesproken had met de achterban was hij alweer weg, nu is zelfde vlucht bijna €100pp duurder…

Klopt, als je dat ziet, gelijk boeken…

Idd echt spijt van dat ik dat niet meteen heb gedaan :angry:, loop nu met alle paspoortgegevens op zak, klaar om toe te slaan als de situatie zich weer voordoet :nod:

De prijzen van vluchten gaan het hele jaar op en neer en geregeld komen er nieuwe promoties uit. Het is uiteindelijk nog maanden voor vertrek. Je gaat zeker en vast nog goede prijzen tegen komen. Ik boek zelden langer dan 1 maand vooraf (tussen Europa en Johannesburg) en betaal vaak dezelfde goedkope prijzen. Vooral als het je niet uitmaakt met welke maatschappij je vliegt en als je ook nog eens verschillende luchthavens als vertrekmogelijkheid hebt.