Zuid Afrika jul/aug 2018

Blijven kijken, er komt genoeg voorbij. VAnuit Johannesburg naar Europa bestaan er helaas geen goedkope vluchten, dat is echt balen."…

Heb de hoop op een ticket voor een leuke prijs ook nog niet opgegeven hoor maar denk wel dat de prijzen in de hollandse zomer/schoolvakantie periode (juli-augustus) sowieso wel wat hoger liggen ?

Ik kom nu zo’n beetje prijzen tegen tussen de 700 en 750 euro.
Dat is dan met Virgin Atlantic of met South African Airways. Zijn dit goede maatschappijen?

Virgin zeker wel.

Ik heb net mijn ticketten geboekt Brussel -Windhoek - Johannesburg - Brussel voor 550 euro bij Ethiopian Airlines voor de maand juli.
Toen ik keek bij Ethiopian airlines voor Brussel - Johannesburg - Brussel was dit 450 euro.
Ethiopian vliegt met de B787 en A350 op deze routes.
Mijn idee is om eerst 14 dagen Namibie te doen , gevolgd met nog 10 dagen Zuid Afrika (Regio Noord-Oosten)

Die tickets had ik ook gezien maar dat was met 2 overstappen (in Wenen en Addis Abeba). Dat zagen we niet zo zitten.
Ik heb nu net precies tickets geboekt voor 598 euro met Etihad en een overstap in Abu Dhabi. Helemaal blij mee :slight_smile:

Jullie hebben ook mooie plannen. Wie weet staat Namibië ook nog ooit op ons programma.
Eerst maar eens onze Afrikaanse vuurdoop (op een weekje Marokko na althans) in Zuid Afrika :slight_smile:

Hallo Elly,

Voor jou is het nu te laat, maar misschien heeft de één of ander er nog iets aan.
Ethiopian Airlines heeft zeer vaak goede prijzen en men mag ook veel gewicht meenemen.

De tussenstops tussen Addis en Brussel (Parijs, Wenen, of waar dan ook) zijn normaal erg kort. Wie op het vliegtuig zit mag er niet af. Er komen enkel passagiers bij op de heenvlucht of ze stappen af op de terugvlucht. Ondertussen wordt vaak ook nog getankt. Dan snel weer doorvliegen.

Bijkomend voordeel in Brussel: vermits daar nog niet veel mensen opstappen, is er ook geen lange wachtrij aan de check-in.

Wij zijn al bijna 10 keer met Ethiopian gevlogen en hebben het nooit beklaagd.

Groetjes,
Toetske

Ethiopian zijn volgens mij idd met afstand de goedkoopste aanbieder richting Zuid-Afrika.
Helaas voor mij (ons…) ligt Ethiopie in het gebied van Gele Koorts en kan ik daar met mijn medicijngebruik niet tegen ingeent worden.

Is er wel eens iemand gevraagd of heeft iemand wel eens aan moeten tonen dat hij/zij tegen Gele Koorts ingeënt was bij aankomst in ZA vanuit Gele koorts gebied ?
Enige andere optie is een soort verklaring op laten stellen maar er staat ook iets bij dat je je dan evt. (een x aantal dagen, denk incubatietijd voor Gele Koorts ?) beschikbaar moet houden voor controle, dat lijkt me ook niet handig als je meteen wilt gaan rondreizen…

Wij vliegen ook regelmatig met Ethiopian. Het is 1 van de weinige maatschappijen die enkele vluchten aan heel goede prijzen aanbiedt. Ik heb denk ik nog nooit mijn gele koorts certificaat moeten laten zien, toch niet in Zuid Afrika zelf. Maar ja, je moet maar eens een ijverige douane beambte hebben die er wel naar kijkt. Tja…

Precies in dat laatste zinnetje huist mijn angst, beetje sneu als vrouw en kind door mogen lopen en ik in Quarantaine moet…:tear:

Je bent in transfer, dus geen kans om met gele koorts in aanraking te komen. En als je alleen in transfer (overstappen) bent, hoef je geen gele koorst inentingen te hebben. Dus no worries.

het nadeel met overstappen is, als er een vertraging is, dan haal je volgende vlucht niet, met verdere gevolgen.

ik had ooit een vlicht via Zurich, daar was een heftige sneeuwstorm, dus vlucht Zurich, Johannesburg gemist, overnachting en volgende dag verder via Narobie en toen Jonurg. Pffffff scheelde bijna 24 uur in aankomst…was gewoon balen.

Dat is inderdaad balen @Thatch22

Betreffende vertragingen: Mijn laatste vlucht met Ethiopian, wij waren met vertraging in Addis aangekomen. En wetende dat veel vluchten tegelijk aankomen waren we er zeker van om een dagje in Addis door te brengen aangezien het nogal druk is aan de security.
Ze kwamen echter iedereen die bijna zijn transfer vlucht zou missen uit het vliegtuig halen, we moesten zelfs niet meer door de luchthaven. We werden per bus direct naar het desbetreffende vliegtuig gebracht. We deden per bus zo een tiental vliegtuigen aan. En nog beter, je zag gewoon je bagage naast je rijden dus je wist dat die mee op de tranfervlucht was. Nog nooit meegemaakt. Perfecte service gewoon!

In de laatste “statement” die ik kon vinden van 2015 staat dat als transit maximaal 12 uur geld, ga je daar om wat voor redden overheen dan moet je een inentingsbewijs hebben…
Je kan het dus gokken maar er is genoeg geld en moeite met zo’n reis gemoeid dat ik dat liever niet doe, op vakantie wil ik genieten en geen gezeur hebben :wink:

Het scheelde voor ons 100 euro per ticket om met Ethiopian te boeken. Toch hebben we het niet gedaan mede om de 2 tussenstops. Die in Wenen was maar 1 uur en ik las online ergens dat er vaak al een vertraging van een half uur is. Dat risico wilden we niet lopen. Toen wist ik dus nog niet dat je hier gewoon in het vliegtuig kon blijven zitten zoals toetske opmerkte. Bovendien had ik ook mijn bedenkingen bij een overstap in Addis Abeba maar blijkbaar valt dat reuze mee. Anyway, wij zijn tevreden met de tickets zoals we ze nu geboekt hebben met een overstap in Abu Dhabi.
Weet iemand toevallig of je daar nog een visum oid voor nodig hebt? Moet je überhaupt nog iets aanvragen voor Zuid Afrika? Wij zijn al ruim 10 jaar jaarlijks naar Amerika gegaan en daar moet je dus een ESTA invullen. Moeten we iets soortgelijks nog doen?

Nee hoor je hoeft zeker niets aan te vragen. Bij binnenkomst in Zuid Afrika ontvang je een visitors permit voor 90 dagen in je paspoort.
houd er wel rekening mee dat de wachttijden op Johannesburg vliegveld voor de paspoort controle, aardig uit de hand kan lopen, wachten in een rij van zeker 1,5 tot 2,5/3 uur.

in transfer blijft je op het vliegveld, dan hoef je zeker geen visa te hebben…

Ga je met kinderen?
Dan wel de geboortebewijzen e.d. goed regelen!

Nee, we gaan dit keer met z’n tweetjes. De kinderen zijn inmiddels allemaal volwassen en hebben hun eigen plannen alhoewel ze toch wel een tikkeltje jaloers zijn op onze plannen :wink:

Wat gebruiken jullie voor kaarten om zelf rond te rijden in parken als Hluhluwe/Imfolozi, Kruger en Mapungubwe? Ik heb ze het liefst voor de vakantie al zodat ik me beter een beeld kan vormen. Kun je die ook downloaden of weet iemand waar ik ze het beste kan kopen?

dit is een zeer goede road map voor South Africa.overal te koop bij boek zaken

voor de parken Google.co.za. Ze en download de park map, op de betreffende parken.

Bij Sanparks vind je een kaart van ieder bestaand park dat ertoe behoort.
Als je bij Google gewoon “map” na de naam van een park als zoekterm opgeeft, kom je ook tot vele resultaten via “afbeeldingen”. Je kan die dan uiteraard opslaan bij jouw bestanden.

Groetjes
Toetske