Zuid Afrika jul/aug 2018

Ok, dank jullie wel. Ik had al wat kaartjes zo gevonden maar vond ze redelijk summier. Voor Kruger heb ik inmiddels een boek besteld waar een kaart in zou zitten. Met name voor Hluhluwe kan ik niet echt een duidelijke kaart vinden voor selfdrives.

Ik heb toen (op de hippo boot in St. Lucia meen ik), een “maps” boek gekocht van Ezemvelo KZN wildlife.
Bevatte kaartjes van Hluhluwe/iMfolozi, Ithala, Ndume,Tembe, K?osi bay/Sodwana bay, /uMkhuze en LAke St. Lucia.
Staan ook afbeeldingen en name van dieren in.
Was 75 rand. Voldoet prima. Is 28 pagina’s op A4 formaat

wellich even kijken op http://www.honeyguidepublications.com (Dat staat erop.)

Deze dus:

https://www.honeyguidepublications.com/zululand-and-maputaland-reserves/

Dat is wel wat ik bedoel. Dank je wel voor de link! Als ik dit wil bestellen kan ik “overseas airmail” aanvinken maar er komt dan niet bij te staan wat dat kost. Iemand enig idee of dit duur is?

Geen idee, maar stuur ze even een mailtje :wink:

Kijk op deze site voor de tarieven. https://www.postoffice.co.za/mobi/index.html

maar vraag of ze sturen met Courier DHL, kost meer maar dan weet je 100% zeker dat het aankomt. De post in Zuid Afrika staakt erg veel en is zeker niet betrouwbaar. Bij ons komt de post bijna nooit aan, dus gebruiken wij ze niet. Meer.

http://www.mapstudio.co.za/product/wildlife-southern-africa-national-parks-reserves-2/
voor maps

Ik had een vraagje betreffende boodschappen. Als je bijvoorbeeld Kruger Park inrijdt waar laten jullie dan je boodschappen? Gewoon in de auto? We hebben 3 dagen op verschillende locaties self catering. We dachten om dan voordat we het park in gaan een voorraadje in te slaan. Is dat handig? En 's nachts alles eruit halen? Wij zijn gewend om door Amerika te rijden en in berengebied moet je toch heel voorzichtig zijn en 's nachts alles in bearlockers doen. Hoe gaat dit in Zuid Afrika?

Je kan gewoon boodschappen vooraf doen en deze mee het park in nemen. De accommodaties zijn allemaal omheind dus de dieren komen niet aan de auto. Er zijn in het park wel bavianen en vervet monkeys waar je voor moet oppassen. Maar als je geen eten zichtbaar in de auto laat liggen is er geen probleem. En best alles (het eten) goed afsluiten in je huisje zodat de apen daar ook niet binnenkunnen. Trouwens, de meeste accommodaties in het park hebben een winkel waar je basis producten kan kopen, maar het is wel een beetje duurder.

Ok, dankjewel, duidelijk! Alleen de laatste nacht slapen wij helemaal alleen in een hide. Ik denk niet dat daar opberg mogelijkheden zijn. We zullen dan maar zorgen dat we niet al te veel meer op voorraad hebben.

Hi Elly, In bijna alle campen in Kruger Park en alle bungalows, rondawels e.d. zit er een ijskast in je huisje. Die kun je prima gebruiken voor je boodschappen. Bij sommige bungalows hangt wel een briefje dat je de koelkast niet met de deur naar voren moet laten staan, maar nét zo draaien dat de deur richting een muur staat. Apen en bavianen weten namelijk inmiddels ook hoe een ijskast open te maken, vandaar! Soms zit er daarom ook een hekje vóór de koelkast. LOLGroetjes en alvast heel veel plezier,Natascha SnelderZaZoe Xperience | www.zazoetravel.com

Het is inderdaad goed om buiten Kruger, de boodschappen te doen. De winkeltjes in het park, hebben maar beperkte spullen namelijk. De boodschappen kan je in de auto laten, koelbox, of gewoon in het huisje.

je moet altijd oppassen voor apen, die kunnen zelf het vlees van je braai (BBQ) jatten.

In de hides heb je geen koelkast. Dan spullen in de auto bewaren is prima. Of koelbox hier ter plaatse kopen en daar (deel) van je spullen in bewaren. Geef je die aan het einde van je vakantie gewoon weg! Wel goede de gazen luikjes dichtdoen want bij sommige hides, zoals bijv. Sable Dam, worden de vogels steeds brutaler! Groetjes, Natascha SnelderZaZoe Xperience

We zijn zeker van plan een koelbox te kopen. Die geven we inderdaad wel weg tegen het einde. We overnachten in Sable Dam en zullen de luikjes dichtdoen. Handige tip!
Bedankt weer voor de reacties, super!

Ik heb nog een fotografie-vraagje. Ik zie soms zo’n mooie portretten voorbij komen op marktjes en dergelijke. Het ziet er allemaal zo kleurrijk uit. Ik vraag me af of je eerst toestemming vraagt voordat je een foto maakt en of het dan ook gebruikelijk is om een kleine fooi te geven. Een maand geleden waren we in Japan en zagen we vaak meisjes in traditionele kledij. We vroegen dan of we een foto mochten maken en dan gingen ze echt staan te poseren. Dat zijn hele leuke foto’s geworden maar vaak is een niet geposeerde foto zeker zo mooi. Iemand tips hoe daar mee om te gaan?

Common sense is altijd het beste.

Gewoon even vragen, of als je echt een spontane foto wilt, deze maken (mits niet te pontificaal natuurlijk) en direct daarna vragen of ze dat goed vinden, zo niet meteen verwijderen.

Wij kwamen een school tegen bij de drie rondawels, al die kinderen in hun school truien zag er gewoon leuk uit.
Even een begeleider aankijken of vragen en het is vaak al prima.

Altijd eerst toestemming vragen als je een portret foto maakt. Niet als je een algemene foto van een markt maakt.

Zeker en vast NOOIT fooi geven voor een foto. Het creeert een verwachting dat als er een toerist voorbij komt dat je dan gewoon je hand uitsteekt om een foto te laten maken. Gelukkig komt dat in Zuid Afrika nog niet echt voor, dus zeker niet mee beginnen :slight_smile:

Daar heb je gelijk in Moonrise, gewoon lekker fotograferen, maar vraag jet als je echt dichtbij wilt fotograferen.