realistische planning?

Hallo Zuid-Afrika-liefhebbers!

In oktober/november mogen wij gaan genieten van 3,5 week vakantie in het voor ons nog onbekende Zuid-Afrika. We hebben nu alleen nog maar de vluchten geregeld (heen naar Kaapstad, terug vanaf Johannesburg) en het wordt ondertussen tijd om nog iets meer vast te leggen. Of misschien ook wel niet, want we houden er ook wel van om op de bonnefooi te reizen.
Zoals bij elke vakantie is het moeilijker kiezen wat je niet kan gaan doen dan wat je wel gaat doen, maar ik heb al wat uren hier op het forum doorgebracht en aan de hand van onder andere die informatie een reisplanning opgesteld… (Te rijden met een huurauto). Op- en aanmerkingen op de planning, maar ook tips (iemand toevallig tips over bezoeken van een rugby-wedstrijd, of het volgen van een kookworkshop?) zijn van harte welkom!

1. Amsterdam –> Kaapstad (aankomst 21:35u)
  2. Kaapstad
  3. Kaapstad
  4. Kaapstad
  5. Kaapstad –> Stellenbosch
  6. Stellenbosch –> Outshoorn
  7. Oudtshoorn –> Knysna
  8. Knysna –> St Francis Bay
  9. St Francis Bay –> Addo NP
  10. Addo NP
  11. Addo NP
  12. Addo NP –> Durban (binnenlandse vlucht via PE, vlucht dag eerder of later is 60 euro pp goedkoper!)
  13. Durban –> Drakensbergen (of St Lucia, of Golden Gate Highlands??)
  14. Drakensbergen (of St Lucia, of Golden Gate Highlands??)
  15. Drakensbergen ( of St Lucia, of Golden Gate Highlands??) –> Swaziland
  16. Swaziland
  17. Swaziland
  18. Swaziland –> Kruger NP
  19. Kruger NP
  20. Kurger NP
  21. Kruger NP (wisselen van accomodatie?)
  22. Kurger NP
  23. Kruger NP
  24. Kruger NP –> Johannesburg (eventueel halverwege overnachten i.p.v. in Jo’burg?) (Panaromaroute?)
  25. Johannesburg –> Amsterdam (20:15u vertrek uit Johannesburg)
  26. Johannesburg –> Amsterdam (08:35u aankomst in Amsterdam)

Alvast bedankt voor de genomen moeite om te antwoorden! :cheer:

Hoi,
Ik heb een halfjaartje stage gelopen in ZA, geweldig! Ik denk tot dag 10 dat jullie schema perfect is!
Maar ikzelf vond 1 dag addo elephant park opzich wel genoeg… je zou evt dan op dag 11 al kunnen vertrekken en dan heb je ook de goedkope vlucht… Durban is een surfstad, als je van surfen houd best leuk om een dagje daar langs de kust te rijden en te lopen…
ik ben vanaf durban naar Lesotho geweest was ook wel cool maar denk dat de rest van je route wel oke is omdat het ook nog best ver rijden is allemaal…
Wat mij ook erg gaaf leek en waar je wel een beetje langs rijd is het chimpansee park: http://www.janegoodall.co.za/
er zijn altijd nog dingen waarvoor je nog terug moet want het is zo’n gaaf land waar zoveel gaafs te zien en te beleven is :slight_smile:

1 like

Ha Arlene,

Bedankt voor je reactie! We bekijken inderdaad of we rond die 10e/11e dag wat kunnen schuiven, waarschijnlijk met een dagje Addo minder. We zijn geen surfers, en heb niet echt het idee dat veel mensen verder enthousiast zijn over Durban. Of is er nog een andere reden om er veel tijd door te brengen?
Heb van een collega gehoord dat St Lucia toch ook wel echt de moeite waard is. We houden wel van wat actievere activiteiten zoals raften, bergklimmen, enz. Daar zijn we dus nog een beetje naar op zoek. En bedankt voor je tip voor het Chimpansee park, gaan we ook nog even bekijken.

Als jullie van bungue juppen houd en wandelen dan moeten jullie zeker naar Tsikiamma nat. Park na Addp Nat. park bijvoorbeeld. Super mooi daar.

En ook in en rond Johannesburg er veel te doen hoor, jammer dat veel mensen dat willen ontdekken.

1 like

Ha Annemieke,

Bedankt voor je tips! Het is juist door de verhalen van anderen dat Johannesburg me niet zo trekt… dat het er gevaarlijk zou zijn enzo. Onze eerste planning was namelijk wel om daar twee à drie dagen te zijn aan het eind van de vakantie. Er ligt sowieso nog weinig vast dus we kunnen het tijdens de reis alsnog beslissen, vaak kun je zo’n beslissing ook beter nemen als je er bent en een “gevoel” hebt bij het land… Maar wat in/rond Johannesburg zou jij specifiek aanraden?

Dat klopt, als je hier bent krijg je beter net gevoel, en de verhalen zijn zwaar overdreven. Okay er zijn daar wijken waar je niet moet komen, maar daar kom je als toerist echt niet.
in joburg. Het Apartheidsmuseum, over net buiten Maropeng,over het onstaan van de mensheid, Olifanten en apen opvang, in de Magaliesbergen, in de MagLiesbergen kan je ook een in de vomen een tocht maken. Ik zal je morgen de websties doorgeven.

1 like

En… als ik verder op het forum rondkijk lees ik dat de meeste mensen 3 of 4 nachten, sommigen zelfs maar 2, in het Krugerpark zijn. Wij hebben er nu 6 nachten op de planning, zijn er dan 5 volle dagen. (We denken aan 2 nachten Lower Sabie, 2 nachten Satara, 2 nachten Olifants of Letaba) Doen we er goed aan om hier 1 of 2 nachten af te halen om zo de route naar/in Johannesburg wat uit te breiden? Ben erg benieuwd naar jullie mening hierover, we willen de accomodaties voor het Krugerpark één dezer dagen wel vastleggen namelijk…

Nachten in Krugerpark omruilen voor Jo’burg? Nooit! Never! Nimmer! Niemals! Nunca jamás! Jamais!
Nachten in Krugerpark vastleggen: zo snel als mogelijk via Sanparks. Wellicht is de Wild Card dan ook gunstiger voor jullie.

Groetjes. Toetkse

1 like

Iets zegt me dat jij het beter vindt als ze geen nachten in Kruger omruilen voor nachten in Jo’burg. :slight_smile:

Sent from my GT-I9000 using Wereldwijzer

Wij gaan ook eind oktober naar zuid Afrika. Slapen 2 nachten in het Krugerpark en 2 er net buiten. Heb van veel mensen gehoord dat er nog genoeg andere mooie nationale parken zijn waar je ook de big five kan spotten. Persoonlijk zou ik zelf niet 6 nachten gaan en dan eventueel een ander park nog bezoeken (hluhluwe umfolozi park) schijnt mooier te zijn dan Kruger. Ik moet het zelf natuurlijk ook nog eerst zien maar misschien heb je er wat aan

Het ligt eraan hoeveel je houd van de dieren, wij vinden 6 nachten daar super, maar dat is persoonlijk. En Johannesburg bekijken is totaal iets anders dan krugerpark natuurlijk. Het is een stad en ook daar moet je van houden, maar rond deze enorme stad is ook heel veel te doen en te doen hoor.

Hier nog de beloofde websites Ortega:

www.elephantsanctuary.co.za/ hier leer je alles over de olifant en je mag met ze lopen en aanraken, heel bijzonder is dit.
www.apartheidmuseum.org/ gesloten op maandag en ligt tegenover tegenover een Theme park, (Koolmijnen) ook erg leuk
www.maropeng.co.za/ The cradle of Humingkind en de Sterkfonein grot.
www.monkeysanctuary.co.za/ ligt naast de olifanten opvang. Beide zeer goed, mooi wandeling met een gids daar.
www.citysightseeing.co.za/ ja ook in Johannesburg, met dze bus komt op vele leuke plekken in deze grote stad. (oa ook Apartheids museum)

http://www.liliesleaf.co.za iliesleaf Farm, the secret headquarters of the African National Congress (ANC) during the 1960s, reopened as a museum in June 2008. It tells the story of South Africa’s liberation struggle through a series of high-tech, interactive exhibits.

Dit zijn nog maar een paar dingen, er is nog veel mee.

Suc6

1 like

Dat is inderdaad wat ik bedoelde.
Groetjes. Toetske

Ik vind ook dat er beslist ook interessante dingen zijn in en rondom Johannesburg!

Cradle of Humankind vond ik bijvoorbeeld bijzonder (maar dan moet je wel een beetje geinteresseerd zijn in het ontstaan van de aarde en de mensheid) en ook het leeuwenopvangpark is leuk. Zeker als je (zoals ik) geen wilde leeuwen gezien hebt in Kruger :dag:

Zie ook dit linkje van mijn reisverslag van J’burg voor meer info.

Over welke leeuwen opvang praat jij Jenny? Toch het Lion park he, dat is vreselijk gewoon!

Volgens mij heette het gewoon ‘Lion Park’ inderdaad.

Ik vond het toen (2009) niet vreselijk overkomen. Het enige wat ik wél walgelijk vond was dat je een leeuwen cub kon aaien. Laat de beesten lekker ‘vrij’ lopen!

Inderdaad dat is ook vreselijk. Een veel leuker park, je kan daar zelf rond rijden, is het Rhion en Lion park, veel meer te zien en te doen.

Vind je het ook vreselijk als je een hond kan aaien, of is je verontwaardiging selectief tov leeuwtjes?

nee, het zijn wilde dieren Martt! en geen huisdieren! Heel simpel hoor

Als ik al meer dan 1 week in Addo en Kruger overnacht heb, zie ik helemaal geen behoefte om nog naar (Rhino en) Lion Park in Jo’burg te gaan, net zo min als naar een Elephant of Monkey sanctuary.
Apartheidsmuseum en ANC Headquarters hoeven voor mij ook niet omdat daar wellicht toch alleen maar de zwarten worden opgehemeld.

Cradle of Humankind daarentegen staat ook op mijn verlanglijstje voor een volgende reis.

Groetjes. Toetske

Nu niet zo negatief zeg. Die olifanten opvang en de apen zijn echt super. Wij, die in al die jaren dat we hier wonen, al zeer vele safaries hebben gedaan, vonden deze 2 nu echt de moeite waard.

En er zijn altijd mensen geinteresseerd in de geschiedenis van het land, hoort er ook bij als je een land bezoek!