Imfolozi game reserve Mpila safari boeken

Wij gaan in augustus een rondreis doen in Zuid afrika.
We hebben 1 overnachting in het Mpila camp. Waarschijnlijk willen we daar ook een game drive gaan doen. Zo vroeg ( wanneer de game drive gaat) zie je natuurlijk meer als dat je met eigen huurauto gaat rijden…Wie heeft er ervaring met het doen van een game drive vanuit Mpila camp?

Ik ga er vanuit dat je dit moet reserveren? Maar hoe en waar kan ik dit het beste doen? ( v.a. Mpila camp)
Of moet je dit gewoon ter plekke aangeven, een dag van tevoren, dat je een ochtendgamedrive wilt doen de volgende dag?
Ik heb het camp via ezemvelo KZN wildlife geboekt maar kan hier verder niet iets specifieks vinden hoe of waar ik dit kan boeken…stuur ze in ieder geval een mail…

Hoi,
Ik ga in augustus ook naar Zuid/Afrika en heb ook 2 overnachtingen in Mpila Camp geboekt. Ook ik heb via Ezemvelo KZN Wildlife geboekt, en er is inderdaad niet zo veel over te vinden.
Ik denk dat je bij aankomst bij de gate van het park je reservering papieren al moet laten zien, en waarschijnlijk dan ook kunt boeken voor een safari voor eventueel de volgende dag of wat later in de middag (Ook een goede tijd om dieren te spotten).
In ieder geval heel veel plezier in Zuid-Afrika. Het is een schitterend land, (ik ga nu voor de tweede keer)

Groetjes, Wies

Hoi Wies,

Dank je, zal wel lukken…
Ik heb inmiddels een mail terug gekregen van KZN wildlife… het antwoord was:

Game drives are booked on arrival on first come first serve basis. They go at 5am and at 5pm.

Dus 5 uur ’ s ochtends en 5 uur ’ s avonds…
Wij komen dan van Malkerns Swaziland, is nog wel een aardig eindje rijden dus maar vroeg op pad en even kijken welke game drive we gaan doen…’ s ochtends of ’ s avonds…
In ieder geval niet met de auto van de verharde wegen af… want in dit park is een vriendin van mij zo vast komen te zitten met de auto…

Qua wildparken hebben wij een paar jaar geleden ook een paar super mooie bezocht in Tanzania ( Serengeti, Ngorongoro, Tarangire e.d.) Erg veel dieren gezien…( behalve de neushoorn, die gaan we in z- afrika vast zien) In Z- afrika zijn naast de wildparken natuurlijk ook nog veel andere dingen te zien en te doen ( Tanzania ook maar dan het eilandje zanzibar)

Nog iets wat we echt niet moeten missen omg. St Lucia? Of ben je daar toen niet geweest? We zijn 1 nacht in mpila camp en dan nog 2 in st lucia, we denken aan cape vidal, wetlands, walvistour e.d.

Hoi,

Ah dat is handig om te weten, dankjewel!
Zo te horen hebben jullie het Afrika virus ook te pakken. Wij zijn vorig jaar naar Namibie en Botswana geweest en dat was echt helemaal super.

Wij zijn in 2008 in ZA geweest en maar toen sliepen we net buiten het park.We wilde nu echt midden in het park zitten, ook vanwege het echte ‘Bushgevoel’. Wij zitten nu 2 nachten in Mpila Camp (Imfolozi gedeelte) een een nacht in Munyawaneni (Hluhluwe gedeelte).
Het is daar echt super mooi en je hebt meer kans op neushoorns te zien dan in Kruger…

St. Lucia is ook heel mooi. Wij gaan er nu maar een dag naar toe omdat we vorige keer daar wat langer waren. Misschien een tip om een bootsafari te doen om 15.00 uur (dat is in wintertijd de laatste afvaart). Dan heb je niet alleen al het mooie wat je normaal ziet, maar ook is de zon al wat aan het zakken, dus heb je mooi licht. Toen wij er waren gingen de nijlpaarden ook allemaal gapen omdat ze rond deze tijd actiever gaan worden en als je geluk hebt ook de kant op gaan om te grazen…

Verder als je van snorkelen houdt kun je je hart hier ophalen.
Een walvistour hebben wij toen niet gedaan, maar dat komt omdat we dat toen in Hermanus (ri. Kaapstad) zouden gaan doen. Als je niet naar Hermanus gaat moet je het zeker doen, dat is echt heel indrukwekkend!

Ga je ook nog naar Kruger?
Als je vaker in nationale parken bent is het misschien een idee om een wildcard te kopen. Voor een couple betaal je geloof ik ZAR 1850,- Kruger is ZAR 180,- pp per dag en Hluhluwe ZAR 55,- pp per dag.

Groetjes, Wies

Kleine rechtzetting: wij betaalden in januari 2195 ZAR voor de internationale Wild Card voor 2 personen. Conservation Fee voor Kruger Park is inderdaad 180 ZAR pppd maar Hluhluwe kost 110 pppd. Blijkbaar telt men het aantal nachten ipv dagen als men in een park blijft slapen.

1 like

Ah, dan heb ik iets verkeerde informatie gevonden, maar misschien had ik wel een verouderde site…
Maar de wildcard halen we er toch nog steeds wel uit. Bedankt voor de tip

Wij hebben ook al gekeken naar de wildcard maar voor ons het duurder… Wij gaan 1 nacht naar Kruger zelf ( skukuza camp want lower sabie en satara waren beide al vol op die datum), zijn de dag na de overnachting dan nog de hele dag in kruger ( evt nog een game drive ’ s ochtends). En gaan dan door naar Marloth park, waar de ongevaarlijke dieren tussen de huizen door lopen, leek ons ook wel een leuke plek…
Verder komen we ook in Cullinan, bij horseback africa waar we te paard een safari doen, tshukudu bushcamp, ook een safari en bij parsons nature reserve en pezulu treehouse omg. Hoedspruit. Maar hier heb je niets aan de wildcard en alleen voor kruger en een nacht Hluhluwe loont het niet voor ons… ( plus misschien nog Hlane in Swaziland als we hier onderweg nog tijd voor hebben op weg naar Malkerns vanuit Marloth park).

Op de andere site van Zuid afrika, prikbord zuid afrika staat ergens bovenaan ook nog een apart topic over de wildcard…
zie hieronder:
Als je overweegt een WildCard aan te schaffen, bedenk je dan 2x. Voor een normale vakantie in Z.A. van tussen de 2 en 4 weken voor 2 volwassenen b.v. loont het absoluut niet. De, in het najaar 2010, verhoogde prijs van de W.C. maakt het niet aantrekkelijk.
Kosten: Rd 2195,00 = €229,11 (mei 2011) Je moet dan wel heel lang in het duurste park (Kruger) zijn om die kosten eruit te halen.
Dus eerst heel goed rekenen.

Dus in verhouding nog wel erg duur, maar jullie gaan meer dagen, dus dan is het misschien wel de moeite waard.

Wij komen niet in Hermanus aangezien we dat qua tijd niet redden, gaan ong. 20 dagen, waarvan we in het begin nog een paar andere plekken bezoeken b.v. rhino and lion park, 2 nachten cullinan e.d. Dus we gaan na st lucia door naar de Drakensbergen ( Kamberg en omg winterton) en dan via Bethlehem
( lionrock lodge) weer richting Johannesburg…
In West Amerika hebben we een paar jaar geleden ook een walvistour gedaan, waren alleen toen niet helemaal in het goede seizoen, hebben er 2 a 3 gezien van een aardige afstand. Zou natuurlijk mooi zijn als er hier in aug meer zitten en je er wat dichter bij kunt komen…wel super om te zien… Nadeel is wel weer de zeeziekte… hoewel ik daar gelukkig in Amerika ( door de seabands en primatour) geen last van heb gehad… maar elke keer is natuurlijk weer anders…

Waar kun je het best snorkelen omg. St Lucia? Ik dacht trouwens dat het daarvoor in Augustus te koud is…? of valt dat mee…
En anders wordt het qua strand alleen even een kijkje nemen bij cape vidal.

Ok, jij vond de boottour dus wel de moeite waard… Had eerder op forum eens iets gelezen dat het in verhouding met de prijs niet de moeite was, maar iedereen denkt er natuurlijk weer anders over… Hoeveel is de prijs ongeveer? Dan lijkt me idd die laatste tocht wel het mooist…

Wij zitten 8 nachten in Marloth Park en willen zo vaak mogelijk ook het Kruger Park in, dat zouden zeker 6 keer zijn al is het maar een dagdeel, en in Hluhluwe zijn we ook 4 dagen… Ik denk dat wij het er zeker uit gaan halen, al is het ongeveer hetzelfde bedrag, dan hebben we in ieder geval de gemakkelijkheid ervan…
Leuk dat jullie ook gekozen hebben voor Marloth Park, wij hebben een huisje via Wilma Lauteslager (ook Nederlands), misschien zijn jullie ook wel via haar aan een huisje gekomen. Zij wist ons ook een goed ranger te adviseren: www.krugerafricasafaris.co.za

Het is wel heel slim om niet te veel te moeten reizen in 20 dagen, ook wij houden het dit keer bij Kruger, Hluhluwe, St. Lucia en Drakensbergen.

Aan de kou had ik niet gedacht (wij waren er vorige keer in december…) maar inderdaad, snorkelen zal in deze tijd van het jaar wel heel koud zijn. Lekker over het strand (cape vidal)wandelen en genieten van de natuur boven water is natuurlijk ook heel mooi!

Over de walvistour in St. Lucia kan ik heel weinig zeggen, maar het is wel de tijd dat de southern humpback whale hier komt om jongen te krijgen. Als het maar een beetje lijkt op Hermanus, waar we ze echt van heel dichtbij hebben kunnen zien, dan is het zeker de moeite waard!!!
Ik heb zelf toevallig ook vaak last van zeeziekte, maar bij deze tour, totaal nergens last van gehad, wel uit voorzorg een reispilletje genomen…
Wij vonden de boottocht in St. Lucia echt de moeite waard, en nu heb ik gereserveerd via ons hotel.Dit is hun website: Activities - Afrikhaya Guest House
Estuary Boat Cruises 2 hours @ R 170 p.p. several departures per day, op zich niet heel erg duur…

Groetjes Wies

Da’ s toevallig dat jullie ook naar Marloth Park gaan… terwijl ik er op forum niet echt heel veel over lees… was per toeval dat ik dat tegenkwam… wij gaan daar naar een huisje, waar totaal ong. 4 kamers zijn; call of africa. De eigenaresse is niet nederlands.( eig. komt uit Zwitserland) ’ t was op zoover en tripadvisor goed beoordeeld, dus vast een leuke plek.
We hebben nog wel 2 andere adresjes bij Nederlanders; Kurhula lodge nabij Kruger en Elephant coast guesthouse in St Lucia. De lodge die jij noemde stond ook bovenaan het lijstje maar we hebben uit deze 2 een keus gemaakt… ( in dit geval de elephant c.c.)

Jullie gaan heel wat meer dagen de parken is, dan loont het vast wel…
Ik heb ook nog even gemaild naar de ranger van die safariwebsite die je noemde… weet niet of zij ook v.a. skukuza camp vertrekken met de safari of dat je dan per se een game drive bij skukuza zelf moet regelen en ook geen idee of het dan veel verschil maakt… ( deze misschien beter dan de game drives van de parken in Kruger zelf…)

Grappig dat er zo veel dingen toch hetzelfde blijken te zijn! Zelfs in de minder bekende delen zoals Marloth Park.
Wij moeten nog een nacht boeken. Tussen Drakensbergen en Johannesburg. Wij zitten ook te denken aan Rhino and Lion Park of een accomodatie in de buurt.

In iedergeval een hele fijne vakantie, wij genieten nu al van de voorpret door alle voorbereidingen.

Groetjes

Bedankt, jullie ook alvast veel plezier… het uitzoeken is idd ook erg leuk…

Rhino and Lion Park ligt niet tussen Drakensbergen en Johannesburg maar nog wat verder dan Johannesburg… ten noordwesten ervan…( daar zijn wij helemaal aan het begin) ong uur a anderhalf uur rijden volgens google maps v.a. de luchthaven.

Voor Johannesburg gaan wij naar Lionsrock Lodge: www.lionsrock.org ( weer wat anders dan rhino and lion park) bij Bethlehem. Vanaf Inkosana lodge ( bij Winterton gaan we daar naartoe. Ligt wel iets uit de route vanaf Inkosana lodge maar leek ons een leuke plek omdat het ook een sanctuary/ reservaat waar verwaarloosde leeuwen is die daar in een mooie omgeving worden opgevangen…ook kun je daar ook een game drive kunt doen, zie website. Zie ook nl website www.vier- voeters.nl ( staat ook wat achtergrondinfo op) Wie weet voor jullie nog een idee…

1 like

Wie van Drakensbergen naar Jo’burg rijdt: dan is de Golden Gate route niet te missen, met een overnachting in Clarens! De route is gewoon prachtig en het dorpje is super aangenaam met vanalles te beleven (bv lokale brouwerij) en ook te zien/kopen en heel wat B&B’s en lekkere restaurantjes. Bekijk uiteraard eerst of deze route voor jullie haalbaar is, ook al rekening houdend met de verschillende vluchturen naar Europa.

1 like

Bedankt allbei, ga het morgen eens uitzoeken…

Heb van de safari aanbieder die je noemde alweer een bericht terug… helaas zijn ze vrij duur… R 850 vanuit Marloth park voor ong. 7 uur… jammer dat ze niet een uur of 3 a 4 ’ s ochtends aanbieden… Ze rekent ook een overnachting erbij bij Skukuza omdat ze daar dan ’ s ochtends vroeg al moet zijn…
Vanuit Marloth Park is goedkoper, ong R650 maar dat is voor 10 uur en ben je pas tegen 16.00 terug, dan kunnen we natuurlijk nooit meer naar Swaziland rijden… dus denk dat het toch de game drive van het camp wordt…

Zij had het erover dat dit geen R200 kost maar het dubbele omdat je ook nog conservation fees moet betalen…
Maar als je toch naar Skukuza gaat om te overnachten en je rijdt het park in, betaal je toch al conservation fees? Neem toch niet aan dat je dit dan dubbel moet betalen…?? Weet iemand dit?

Heb ook nog een andere NL safari aanbieder gemaild, krugerafricasafaris, maar denk dat zij alleen in combinatie met overnachting aanbieden…
Iemand anders nog een idee voor een goede game drive aanbieder, naast de aanbieders bij de camps, waar je meestal met z’ n 10en in zit? En dan vanaf Skukuza camp?

Rhion&Lion park is erg leuk maar ligt vlakbij Johannesburg. (Noorden) Maar er zijn zoveel leuke plekken rond Joburg, Gewoon even kijken via www.sleeping-out.co.za

Marloth park ligt ten zuiden van Kruger park, ik hoor er geen goede berichten over, huisjes niet schoon, groen zwembad etc.
Ook in de buurt van Kruger vele leuke lodges en vaak tegen een goede prijs.
:cheer:

Ook al blijf je in het Krugerpark (of ander) overnachten, moet je nog steeds de “conservation fee” betalen en voor Europeanen is dat in het Krugerpark 180 ZAR per persoon per dag (als je er logeert, tellen ze blijkbaar het aantal nachten). De logiesprijzen zijn voor iedereen dezelfde, maar Zuid-Afrikanen betalen maar een vierde van ons inkomgeld. Lijkt misschien niet eerlijk, maar zij betalen tenslotte ginds belastingen en met dat geld kunnen dan ook de parken onderhouden worden (da’s hun uitleg).

Je kunt vanuit Marloth Park misschien wel een safari boeken voor alleen de ochtend. Als je op die site kijkt die ik eerder zei en dan onder services kijkt: KrugerAfricaSafaris :: Services zie je ook een halve dag safari staan. Als je dan vroeg in de ochtend weg gaat, ben je zeker rond 12.00 uur weer terug.

Met de conservation fee in Kruger is inderdaad dat je nog een keer moet betalen. Ik vond dat ook raar en heb daarover gemaild, maar wanneer je het park inkomt betaal je die toeslag voor een dichte auto (selfdrive) maar wanneer je dus met een safari jeep mee gaat rij je in een ‘open vehicle’ en dat is schijnbaar anders geregeld…
Wij moesten ook gewoon die toeslag betalen ondanks dat we een wildcard aanschaffen!

Ik heb geen idee voor safari aanbieders in het kruger park. Heb er ook wel op gezocht, maar veel bieden meerdere dagen aan…

1 like

Dat is wel een idee…
in de mail stond dat er normaal gewoon dagsafari’ s zijn… maar ik zal ze nog eens terugmailen…dan kunnen we misschien nog een keer extra kruger in die ochtend vanuit Marloth Park… weet alleen niet of het dan te krap wordt om dan vanuit Marloth naar Malkerns in Swaziland te rijden ivm grens e.d. en het stuk rijden… zullen eens kijken…

Wel heel vreemd dat je dan die conservation fee dubbel moet betalen… erg onlogisch… je betaald immers al voor het naar binnen gaan… met wat voor auto het nu is…Daar had ik niet op gerekend… wel belachelijk… hoe vangen ze geld… …door je dubbel te laten betalen…
Maar ja… het is niet anders…